70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
EnAnonumius skrev 2015-01-28 13:40:34 följande:
Ja och din inledning gjorde att det blev jävligt ointressant att läsa resten. Jag verifierad ju också varför.. (Fan får kolla om man kan editera ordlistan till FF, via notpad eller liknande med, ser jag, tur att man har SAOL som sökmotor).
Jag håller med grundfrågeställningen "har vi lärt oss av historien?" på det säger jag nej. Och det kommer alltid att komma något nytt. För läser man historian under längre period så kommer det alltid upprepas på ett eller annat sätt.
Dock så är det väldigt intressant att när man kommenterar, med visserligen en liten dos av sarkasm bara för att man citerade en som tog upp om kommunismen att det skulle dras genast i kortet "guillt by association" och det skulle även dömas efter "Frånvaro av bevis är ett bevis". Det är så jäkla trist.
Nej. Det som är intressant att de som är inne och skall försöka stävja razismen och förhindra den, sällan är med och diskutera dummheter som kan uppkomma i andra sammanhang.
Man ser dem aldrig diskutera i trådar som tar upp dumheter som sker i islams namn (för då skall de slätas över med "dumheter händer i alla religioner och sedan så byter de "ämne") . Ta detta med ISIS som sker och som många också är direkt rädda för. Det rekryteras mycket till ISIS även från min förort jag bor i..
Skall jag vara rent ärlig så är jag i dagsläget mer rädd för ISIS, än att det skulle ske en ny återupprepning av det tråkiga som hände under nazism eran.
Jag ser det som ett större hot mot omvärlden.
Man ser ju aldrig dessa "rasist stävjare" är inne och diskutera hur man skall förhindra detta, ta den diskussionen och kommma med idér och lösningar, utan i stället försöka lägga det på invid nivå och släta över det med "det sker ju i andra religioners namn med". Det må hända men inte i den magnituden som med ISIS..
För det är som du sa i ett av dina inlägg (minns inte vilket bara) att religionen är också något som skördar mycket människor.
Även om jag inte alltid håller med dig i detaljen så håller jag ändå med dig i "det stora hela" med dina inlägg i debatten. Även om du kommer med mysko inledningar ibland.
Även om man skall tydliggöra och bekämpa rasismen så är det knappast till hjälp för den debatten att kalla minsta lilla kritiska mot invandringen att det är "rasism" per se.
Rasism som ord är så urholkad i dag att det går knappast att säga "dagens integration politik stinker" utan att det skall anklagas som rasist.
Eller om man råkar benämna att det finns rasister bland invandrarna så blir man också anklagad för att vara rasist.
Sådant pellejönseri (ja jag kom inte på ett bättre ord) är bara kontraproduktivt för debatten..