Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Gert skrev 2015-01-27 16:35:22 följande:
    Kommunismen mördade mer än 10 gånger fler människor än vad förintelsen gjorde. Jag är mer rädd för kommunismen i Sverige och Europa och att Gulag kommer införas i Sverige. 
    Precis.
    Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 08:16:39 följande:
    Du har helt missat att 23/8 är den internationella minnesdagen för nazismen OCH kommunismens offer?

Att hävda att kommunismens offer är glömda är okunnigt och ett patetiskt försök att på något vridet sätt dra uppmärksamhet från nazismens brott. Varje gång Förintelsen debatteras kommer någon och ska påpeka att "kommunismen mördade minsann miljoner också!" Och? Att kommunismen också ligger bakom miljoners död ursäktar inte nazismen handlande. Att nazismen uppmärksammas betyder inte att kommunismens offer ignoreras. Man måste inte per automatik nämna kommunismens massmord i samma andetag som nazismen. Och hävdar man att man hela tiden måste påminna om kommunismens offer samtidigt som nazismen, var drar man gränsen? Ska man rabbla upp alla folkmord för att få diskutera ett av dem? För nazismen och kommunismens massmord var varken de första eller de sista folkmorden. Tyvärr.
    Frånvaro av bevis är inte ett bevis.

Vad i den lilla korta meningen du citerade påstod jag något om "kommunismen" och satt och hävdade att man "glömmer vad kommunismen har gjort"?

Jag kan inte minnas att jag använde ordet "kommunism" i det inlägget som innehöll tre rader..

Jag skrev bara enkelt och rakt på sak, med en skvätt sarkasm ja.

Och du sitter helt utan jävla underlag och anklagar mig för att jag har,  "Helt missat"..

Som sagt, Frånvaro av bevis är inte ett bevis.
    Du har inget som kan bevisa att jag har missat något bara för att jag skrev de meningarna.

• EnAnonumius
    ölburk2 skrev 2015-01-28 09:59:43 följande:
    Du m.fl har fel, möjligen p.ga desinformation eller att du är för ung för att minnas.. inte vet jag, men det var massiv propaganda under många år, som ledde till komunismens undergång forna Östeuropas fall.
    Stoppde medvetet efter dessa två meningar..
    Jag säger till dig som jag säger till "SpanskaFlugan"...

Frånvaro av bevis, är inte ett bevis. 

Men men jag borde veta att det är så på Familjeliv.. Att det skall läggas ord och åsikter i folks munnar när man benämner något, och att man skall automatiskt få sina inlägg tolkade efter en svartvit mall, och så skall man per se sitta och spekulera om personen bakom datorn med av vissa debattörer.

Nej jag är inte för "ung" för att minnas och jag kan EJ heller minnas att jag nämnde något om kommunismen i de tre rader jag skrev där.
    Ändå på något märkligt vis så får jag åsikter och ord lagda i min mun av dem som svara.  Och Folk tar för givet att man "syftar" på exempelvis kommunismen per se.

• EnAnonumius
    ölburk2 skrev 2015-01-28 11:02:40 följande:
    Jag ville bara föra fram att det inte är enbart nazismen som pekas ut, eller har pekats ut.
    Att kummunismens fall berodde på, att folk gjordes medvetna om vilka brott som den idelogin har utsatt mänskligheten för.
    Så det var ingen direkt kritik eller annat mot dig, utan en kommentar till det du skrev.

Idag finns eg ingen anledning att på samma sätt som vi agerar mot nazismen, föra kommunismen på tal, den har vi redan lyckats rätt väl med att marginalisera.
    Men vi måste förstås vara uppmärksamma på vad som händer med kommunismen å dess anhängare.

Idag har vi andra vi måste bekämpa å så gott det går, göra folk medvetna vad som eg döljer sig bakom fina ord å vad nu propagandan kan bestå av.
    Att det är de mest extrema högerkrafterna som står för det mesta av den propagandan tror jag ingen har missat, så jag ser det som ett måste, att än en gång tydliggöra vad nazismen å facsimen lyckades med att få folk att tro, å sen blint lita på att allt dom matades var sanningen.

Lyssnar vi på vad "vanligt folk" från forna Nazityskland säger, så finns en gemesam nämnare, nämligen, "vi visste inte, vi trodde inte, vi hade inte en aning, vi litade på att det som sas var sant".
    Vi ser nu samma sak hända här i Sverige vad gäller SD:s anhängare, å det är kusligt likt vad som hände i Tyskland under nazismens frammarsch å senare under dess styre.
    Det måste vi ändra på, om vi inte i framtiden ska bli ett folk som säger samma sak, å därefter tvingas leva med skammen att aningslöst låtit oss bli lurade..
    Ja och din inledning gjorde att det blev jävligt ointressant att läsa resten.
    Jag verifierad ju också varför.. (Fan får kolla om man kan editera ordlistan till FF, via notpad eller liknande med, ser jag, tur att man har SAOL som sökmotor).

Jag håller med grundfrågeställningen "har vi lärt oss av historien?" på det säger jag nej. Och det kommer alltid att komma något nytt. För läser man historian under längre period så kommer det alltid upprepas på ett eller annat sätt.

Dock så är det väldigt intressant att när man kommenterar, med visserligen en liten dos av sarkasm bara för att man citerade  en som tog upp om kommunismen att det skulle dras genast i kortet "guillt by association" och det skulle även dömas efter "Frånvaro av bevis är ett bevis".  Det är så jäkla trist.

Nej. Det som är intressant att de som är inne och skall försöka stävja razismen och förhindra den, sällan är med och diskutera dummheter som kan uppkomma i andra sammanhang.
    Man ser dem aldrig diskutera i trådar som tar upp dumheter som sker i islams namn (för då skall de slätas över med "dumheter händer i alla religioner och sedan så byter de "ämne") . Ta detta med ISIS som sker och som många också är direkt rädda för. Det rekryteras mycket till ISIS även från min förort jag bor i.. 
    Skall jag vara rent ärlig så är jag i dagsläget mer rädd för ISIS, än att det skulle ske en ny återupprepning av det tråkiga som hände under nazism eran. 
    Jag ser det som ett större hot mot omvärlden.

Man ser ju aldrig dessa "rasist stävjare" är inne och diskutera hur man skall förhindra detta, ta den diskussionen och kommma med idér och lösningar, utan i stället försöka lägga det på invid nivå och släta över det med "det sker ju i andra religioners namn med".  Det må hända men inte i den magnituden som med ISIS..
    För det är som du sa i ett av dina inlägg (minns inte vilket bara) att religionen är också något som skördar mycket människor.
    Även om jag inte alltid håller med dig i detaljen så håller jag ändå med dig i "det stora hela" med dina inlägg i debatten. Även om du kommer med mysko inledningar ibland. Flört

Även om man skall tydliggöra och bekämpa rasismen så är det knappast till hjälp för den debatten att kalla minsta lilla kritiska mot invandringen att det är "rasism" per se. 
    Rasism som ord är så urholkad i dag att det går knappast att säga "dagens integration politik stinker" utan att det skall anklagas som rasist.
    Eller om man råkar benämna att det finns rasister bland invandrarna så blir man också anklagad för att vara rasist. Obestämd
    Sådant pellejönseri (ja jag kom inte på ett bättre ord) är bara kontraproduktivt för debatten..

• EnAnonumius

Sedan så ser jag att en viss "antirasistisk" (en som jag kallar för "svansen") debattör spammar forumet med en massa "skärmdumpar" (en eller två av dem) och sin jävla pellejöns retorik i denna tråden, med kommentar som är på lägre nivåer än den genomsnittliga rasisten när den genomsnittliga rasisten är på sitt sämsta.. (Och det är en åsikt jag står för.)
    Jag kan aldrig ta en sådan debattör på allvar som håller på på det sättet.  Vilka antirasister behöver rasismen "som fiende" med en sådan "antirasister" i sina led?
    H*ns teknik påminner mig mig om Kommunist rysslands  "anti USA" propaganda de hade strax innan "kalla kriget" utbröt.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 12:21:56 följande:

Men hallå. Du höll ju med Gert som försöka flytta fokus från nazismen till kommunismen (se nedan)!

Förstår du inte att gemene man tycker att det är  mycket märkligt att börja prata om kommunismens brott mot mänskligheten i en tråd som handlar om främlingsfientlighet, ökad rasism och utanförskap?

Alla håller med dig om att kommunismens brott också var vidriga men det gör ju inte Nazismen brott mindre vidriga. 

Jag citerade Gert ja. Poängen är?
    Även om hans inlägg handlade påtalade kommunismen så behöver det knappast betyda att det är för den saken skull man delar åsikten.
    Jag delade hans åsikt i detta med att det korkat tänkande" på annat håll än nazister. 
    Det var DÄRFÖR jag skrev på det sättet i ett försök att få det kort och tydligt att "det tydligen skall bara nazister som är dumma...

Men, men, som jag har upprepat sagt flera gånger.
    Man måste tydligen vara löjligt övertydlig här på FL.  Att fråga en enkel fråga som exempel vis "hur menar du här?" är tydligen överkurs. Bättre att ta för "givet".
    Och att det är även så jäkla vanligt av den genomsnittliga FL skribenten att bedöma andras inlägg efter mallen "frånvaro av bevis, är ett bevis" och även i bland kryddat med "guillt by assosision" och "falsk dikotomi"...
    Aja jag skall komma ihåg att vara löjligt övertydlig i framtiden. Men det finns väl ändå riska att genomsnittliga FL-skribenet  kommer ändå att döma efter mallarna; >> "ta för givet", "frånvaro av bevis, är ett bevis" och även i bland kryddat med "guillt by assosision" och "falsk dikotomi".<<

• EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2015-01-28 15:37:14 följande:
    Du tycker att det gör skillnad beroende på vad folkmordet baserar sig på?!
    Exakt huvudet på spiken här.

Vem och i vilket gudars-/gudsnamn  och/eller ideologier folkmord utförs i är skit samma. 
    Ett folkmord är ett folkmord.

Gôtt att det finns folk som klara av att tänka längre än vad näsan räcker och inser att all form av folkmord är fel och det är inte bara "nazismen" som är hotet enbart eller är värsta..

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 19:04:47 följande:

Varför insinuerar du att det finns folk i denna tråd som inte anser att all form av folkmord är fel? Det stämmer inte! Det går inte att debattera med dig om du sitter och hittar på saker.

Fint skolboks exempel på en Komplex fråga (rävsax fråga eller ledande fråga)
    En komplex fråga (rävsax fråga); är en fråga som bygger på en premiss.

Så skall svara på ditt inlägg här.

Ja du sin komplexa fråga (rävsax fråga eller ledande fråga), kommer inte att bita på mig.
    Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.

Har aldrig gjort detta. Det är du som hävdar detta åt mig, via din premiss i din fråga att jag skulle insinuera något sådant.

Det jag har däremot insinuerat , och även sagt i klarspråk, är att det är befängt att slätta över folkmord som skett under andra former/regimer/religion/ideologier än nazismen.
    Och det är fel att tysta ned detta, med de smaklösa ord som exempelvis "ja folkmord sker av andra orsaker med men <fyll i valfri förklistring här om naziamen/rasismen>.... "... Hela tiden styra tillbaka till nazismen.

Det är en väldig signifikant skillnad på vad jag verkligen har insinuerat och sagt i klarspråk, mot din premiss du har med i din fråga.

• EnAnonumius
    mr me skrev 2015-01-28 20:41:58 följande:
    Som sagt. Man satte upp en avspärrningstejp. Den kunde ganska enkelt tas bort. Lite överdriven och överspelad reaktion, kan väl jag tycka.

Det är troligen en kombination av orsaker. Framväxten av ett samhälle där man som svensk på fler och fler platser är i minoritet och den otrygghet och osäkerhet som det medför. Att det råa våldet trappats upp med fler och fler hatbrott mot svenskar. Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren.

Och när man tillhör en grupp som marginaliseras eller förtrycks av politiker och media så söker man sig till likasinnade och grupper som för ens talan. Så det faller sig då ganska naturligt att Motståndsrörelsen växer och får fler sympatisörer/medlemmar.
    "Det är troligen en kombination av orsaker. Framväxten av ett samhälle där man som svensk på fler och fler platser är i minoritet och den otrygghet och osäkerhet som det medför. Att det råa våldet trappats upp med fler och fler hatbrott mot svenskar. Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren."

Svarar på detta stycket enbart... Mja svara och svarar.. Lägger ett tillägg mer egentligen.

Tillämpningen av hatbrottslagen är väldigt inkonsekvent.
    Det är väldigt svårt att som svensk att anmäla ett hatbrott som h*n har blivit utsatt för av en invandrare i egenskap för att han är svensk. D.v.s ett rasistiskt hatbrott.

Man får verkligen i bland känslan av att det genomsnittliga svenska tankesättet kring rasism handlar enbart att det är vita som kan vara rasister medan svarta är dem som blir utsatta för rasism. 

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 19:58:53 följande:

Detta är ingen rävsax, utan jag förstår helt enkelt inte. Hur ska vi tolka dig? Menar du att det finns debattörer i tråden som inte håller med om att all form av folkmord är fel? I så fall peka på det inlägget så att vi hänger med.

Vilka är dessa "vi" du hänvisar till? Klara du inte av att använd "jag"? 
    Att dessutom skriva "Hur skall vi tolka dig" är en härskarteknik.
    Den kallas för "Vi-Strategin", vilken går ut på att "ingen annan får tycka annorlunda än dig".

Märkligt nog så har flera klarat av att läsa mina inlägg och verkligen att förstå dem också.
    Så det är väldigt korkad taktik, av dig att sitta och fråga "Hur skall VI tolka dig".

Jo den fråga var en s.k Rävsax/Komplex/Ledande fråga. Då den innehåller en premiss.

Din formulering innehåller en premiss (antagande). Det är detta som just skapar en Rävsax/Komplex/Ledande fråga.
    En premiss som dessutom lägger ord/åsikter i min mun samtidigt. 

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 22:53:11 följande:

Du anser alltså att antalet nazister i Sverige ökar pga. att det är väldigt svårt för en svensk att anmäla ett rasistiskt hatbrott (antar att du menar att bli fälld för).???

Rataxes skrev 2015-01-28 20:34:06 följande:

Ytterligare igen ett fint skolboks exempel på Ledande/Rävsax/komplex fråga.
    Din fråga innehåller en premiss. En premiss som du saknar helt stöd att använda.

Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.
    I detta fall (igen) via en Ledande/Komplex/Rävsax fråga så lägger du åsikter/ord i min mun.

Jag skiter i vad Rataex skrev. Det var inte han jag citerade. Glömde du att dubbelkolla VEM jag hade citerat innan du svarade? 

Jag gjorde bara ett ENKELT tillägg till vad "mr me" skrev i sitt inlägg #158.  INTE Rataxes inlägg #158 som du sitter och hänvisar till.

Det märkliga är att du tycks även missa helt att "mr me"s inlägg #158 hade en citering av ditt inlägg #146

Så det är helt ovidkommande med vad han, Rataxes, skrev, och har inget med saken att göra med mitt tillägg på "mr me" inlägg #158. Inlägg #158 som hade en citering av #146.

Se så gör om gör rätt, och lägg ned din korkade ovana att lägga åsikter/ord i min mun i fortsättningen. Även vid Komplexa/Ledande/Rävsax frågor i framtiden. Jag är bara så jävla trött på de fasonerna från dig och andra som håller på på det sättet.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 20:04:13 följande:
    Så insinuerar du att det finns människor i tråden som tycker motsatsen.
    Jag har gett en förklaring. Kan du inte acceptera det så är det dina egna problem. Inte mina.
    Men kom ihåg även om ett felaktigt påstånde är och för bli ett felaktigt påstående.
    Det kommer aldrig att bli rätt även om du sitter och uprepar ett felaktigt påstående om och om igen.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-29 00:13:05 följande:
    Jag upplever det som att du hela tiden passar dig noga för att kritisera främlingsfientlighet/nazism och att du i stället gärna går till försvar eller förminskar deras handlingar ( Svenskar blir nazister eftersom invandrarna utsätter dem för rasistiska hatbrott/varför prata om nazister när kommunisterna var värre o.s.v.) När jag upprepar dina påståenden så hoppas jag självklart på att du ska förtydliga vad du menar men du svarar hela tiden med att hävda att jag använder olika härskartekniker. Förmodligen måste vi konstatera att vi inte kommer att förstå varandra.

Nej det handlar INTE om det du vill få det till från min sida.

Nu lägger du av.
    Jag bryr mig inte om vad du upplever.

Det ger dig ingen rätt att lägga ord och åsikter i min mun. Oavsett om det sker via Ledans/Komplexa/Rävsax frågor eller på något annat sätt som du också gör ganska ofta.

Man jan ju undra hur vilka TANKEVURPOR  du var tvungen att göra när du ställde denna frågan till mig till ett inlägg som handlade om en enkelt tillägg till "mr me"

Jag skrev i inlägg (#164 som ett tillägg till "mr me" ena stycke från hans inlägg #158)

"Svarar på detta stycket enbart... Mja svara och svarar.. Lägger ett tillägg mer egentligen.

"Tillämpningen av hatbrottslagen är väldigt inkonsekvent.
    Det är väldigt svårt att som svensk att anmäla ett hatbrott som h*n har blivit utsatt för av en invandrare i egenskap för att han är svensk. D.v.s ett rasistiskt hatbrott.

Man får verkligen i bland känslan av att det genomsnittliga svenska tankesättet kring rasism handlar enbart att det är vita som kan vara rasister medan svarta är dem som blir utsatta för rasism. "

Du sitter och frågar då följande i inlägg #167 (som svar på #164)

"Du anser alltså att antalet nazister i Sverige ökar pga. att det är väldigt svårt för en svensk att anmäla ett rasistiskt hatbrott (antar att du menar att bli fälld för).???"

Alltså man kan ju undra vilka stora och otroliga TANKEVURPOR du var tvungen att göra för att dra den premissen på det tillägget, jag gjorde på ett stycka av "mr me" inlägg, och sedan ställa den rävsax/ledande/komplexa frågan kring detta.
    Det är ju inte ens något samröre över huvudlaget med det jag skrev,  i mitt tillägg på "mr me" stycke,  jag skrev fan tydligt att det var ett tillägg.
    Ändå lyckades du på något märkligt vis få det att handla om något som det inte handlade om.
    Och sedan vänder det emot mig genom en rävsax/ledande/komplex fråga.

Jag svara gärna på vettigt skrivna inlägg. Även om det ÄR från folk som INTE håller med mig.
    Jag har haft många givande diskussioner med folk som inte delar min åsikt.
    Men dessa har haft den bra fina vanan att inte lägga ord eller åsikt i min mun heller.

Jag har gett dig flertalet förklaringar men ändå forsätter du i samma hjulspår. Om och om igen,

Fortsätter upprepat att lägga åsikter och ord i min mun, antagligen direkt eller via ledande/rävsax/komplexa frågor så är det väldigt otrevlig taktik att göra så.
    Och försöker sedan får det till att jag undviker att svara.

• EnAnonumius
    mr me skrev 2015-01-29 00:03:13 följande:
    Det var vänsterextrema våldsgrupperingar som arrangerade. Megafonen var en av dem, de som enligt polisen låg bakom invandrarkravallerna i Husby 2013. Det var samma politiska grupperingar som bara någon vecka innan attackerat SMR:s demonstration.

SMR gav sig inte på en antirasistisk demonstration på "måfå" om du nu tror det och det var ju inte utan anledning som flera av vänsterextremisterna var knivbeväpnade och en av dem dessutom dömdes till fängelse för mordförsök.

Så jag sprider inte lögner, jag sprider fakta. Jag kan inte hjälpa att du tycks tro på din egen propaganda om att SMR, helt utan vidare, skulle få för sig att attackera helt oskyldiga demonstranter.
    Ja juste det ja. Megafonen var det den gruppen hette. Hade glömt det...

• EnAnonumius
    Rataxes skrev 2015-01-29 00:50:46 följande:
    Jag har nog inte sett någon försvara nazister, har du något exempel?
    Jag ställer mig bakom denna frågan. Jag själv letar efter det i mina egna inlägg och i andras inlägg.
    Jag har inte hittat dem heller.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-29 00:33:59 följande:

Dessa nazister har alltså startat ett våldsamt upplopp, kastat flaskor etc. mot en fredlig demonstration på ett förortstorg där det funnits barnfamiljer och pensionärer.

Då du är så sugen på att sätta dit nassedemonstranter så kanske du skall fundera på detta.

Vänsterextremister från delar av Europa, inklusive Sverige,, förstörde hela Göteborgs Avenu och kringliggande gator, när det skulle "demontera" mot Eu-topmötet som hölls 2001.
    Dessa vänsterextriminister bokstavlig talat högg upp asfalt från gatan, högg tegelstenar ur byggnader och idkade direkt vandalisering i stället för demonstration.  Affärens restauranger etc, gick med förluster då de var tvungna att håla stängt under flera dagar..
    Avenyn och kringliggande gator till Avenyn så ut som en krigszon..

Göteborgs kommun fick en jävla dyr nota att betala för skadegörelsen som orsakades av vänsterextriminsterna, och det var från vänster organisationer som är även "antirasister"..

Då skall du hålla i minnet detta handlade om ett Eu-toppmöte. Jag vågar knappt drämma hur Göteborg skulle sett ut efter deras härjningar om de skull göra "mot demonstration" mot Nazismen.

Alltså jag har varken läst eller hört att nassedemostranter har vandaliserat på sina demonstrationer på motsvarande sätt någonsin i något land och huggit upp gator och knacka loss tegelstenar från byggnader och förstört stora delar av en stad på det sättet.

• EnAnonumius
    thoase1 skrev 2015-01-29 07:40:35 följande:
    Ja, tyvärr.

Det enda vi lär oss av historien, är att vi inte lär av historien!!
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2015-01-29 10:16:34 följande:
    Antagligen av samma orsaker som får folk att ansluta sig till organisationer ur andra falanger, trots de människorättsliga brott eller tveksamma ageranden de har på sitt samvete historiskt. Få är fria från synder.
    Kunde inte sammanfatta det bättre... Glad
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2015-01-29 10:36:15 följande:

Att föra fram fakta som inte stödjer vänsterextremisters påståenden är inte med automatik att ta ställning för den andra sidan.

Ni är några stycken som behöver lära er att se den skillnaden.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?