Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Man är ju redan nära i Israel.
    Palestinier har mindre rättigheter än judar och stängs in i läger, där dom då och då blir bombade.
    Om det är några som inte verkar ha lärt av historien så är det Israeler.

• Anonym (M)
    omjaghinner skrev 2015-01-28 16:25:59 följande:
    Skillnaden är att kommunisternas mördande var på personer med andra politiska åsikter och kriminella. 

Förintelsen var det första och enda systematiska folkmordet. 

Att vara kriminell och att vara judisk är en väldigt stor skillnad. Problemet med er som förminskar förintelsen är att ni som vita européer känner en väldigt stor skuld och att förminska detta så vill ni* parallellisera det med andra fruktansvärda händelser för att få det att blekna.

Exakt samma sätt som man vill dra paralleller mellan Israel/Gaza och förintelsen. Rent skitsnack. 

*Med ni menar jag vita européer som vill förminska förintelsen och absolut inte vita européer i allmänhet.
    Jag känner inte den minsta skuld för förintelsen. Just nu så håller Palestinierna på att förintas. Jag skulle känna skuld om jag inte försökte göra något åt den saken.
  • Anonym (M)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 17:48:53 följande:
    Mnja, Israel har inte som uttalat mål att utrota varenda palestinier, så som nazismen hade. Det rättfärdigare inte hur Israel behandlar oskyldiga palestinier, men man måste betänka att Israel nästan dagligen utsätts för terror av Hamas. Israel har rätt att som stat att skydda sina innevånare från terrorattacker. Och Hamas tar medvetet skydd mitt i civila palestinska områden. Om Hamas verkligen ville skydda oskyldiga palestinier skulle de inte ha sina högkvarter, vapenupplag och dylikt mitt i vanliga bostadsområden. Båda sidor gör sig skyldiga till hemskheter. Men Förintelsen under nazismen utfördes helt oprovocerat och på både den egna statens medborgare, samt medborgare i andra, ockuperade, länder, även där utan provokation. 
    Du tror inte Israelerna har som mål att få en helt judisk stat, där inga andra folkgrupper ska finnas?
  • Anonym (M)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 18:44:06 följande:
    Nej. Det finns inget som tyder på att Israel vill kasta ut exempelvis alla kristna, muslimer eller hinduer. Däremot accepterar de inte terrorism, oavsett religion. Däremot är Israel en judisk stat, precis som exempelvis Italien är en katolsk stat. 
    Italien har inte begränsade rättigheter för ickekristna, låter ickekristna rösta, spärrar inte in ickekristna i läger etc. Det är väldigt naivt att tro att Israel inte vill bli helt av med Palestinierna.
  • Anonym (M)
    KillBill skrev 2015-01-28 19:25:27 följande:

Först och främst: Alla folkmord är vidriga och kommunismen är skyldig till fasansfulla brott mot mänskligheten. Med det sagt vill jag återknyta till ämnet för tråden nämligen att det är 70 år sedan Auschwitz befriades. Vad tycker ni om att Nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) under natten till tisdag försökte hindra en mängd redaktioner från att rapportera om Förintelsens minnesdag?

Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Idioter finns det alltid. Det kan inte var så många.
    Det som är problematiskt är när många i ett folk tror sig vara förmer än andra folk.
  • Anonym (M)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 20:24:10 följande:
    Italien utsätts inte för systematiska terrorattacker av icke-kristna grupper. Rom utsätts inte för missilattacker med jämna mellanrum. Firenze har inget behov av en anti-missil försvar. 

Jag ser inga tecken på att Israel vill bli av med Palestina, de vill bli av med Hamas och terroristerna. 
    Om italienarna själva, i sitt eget land, hade blivit satta i koncentrationsläger och upplevt apartheid, så hade dom nog med säkerhet motsatt sig det. Dom starkare hade kallat det för terrorism.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?