• CinnamonGirl

Djurskyddbrott?

Nån som kan ge en hint om vad för sorts djurskyddsbrott som begåtts här? Bilden har tagits av djurskyddsinspektör som bevisning.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Djurskyddbrott?
  • DickRex

Anar att du sitter med mer information än bara en bild. Lägg upp allt du har så kanske bilden får betydelse.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Jag är bara jag

Bilden säger bara att det är väldigt skitigt och att ett stängsel ramlat ner. Mer info. krävs.

• CinnamonGirl

Jag har ingen mer information, bara bilden. Det är frustrerande.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Guldbarb

Troligen anses det som en farlig miljö för djuren med det trasiga staketet(?) som de kan skada sig på. Eventuellt kan det även handla om marken men det är svårt att säga utifrån bara en bild, den kan vara bra likaväl som den kan vara sumpmarksaktig. Men mest gissning.

• DickRex
    CinnamonGirl skrev 2015-01-26 23:02:21 följande:

Jag har ingen mer information, bara bilden. Det är frustrerande.

Kanske kan det anses vara farligt för några djur att trampa genom stängslet och fastna där.

...och är det du som är anmäld så borde du väl få hela anmälan. Om inte, så be den som blivit anmäld skicka över allt material.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Jag är bara jag

Gäller det du själv eller nån annan? Alla anmälningar måste kollas upp och anses djurhållningen vara undermålig vidtas åtgärder-för djurens skull. Jag kan tänka mig att om det ser lika illa ut inne i lagårn så är det fog nog för anmälan. Men vi vet ju inte mer än detta så det är svårt uttala sig tvärsäkert.

• DickRex
    CinnamonGirl skrev 2015-01-26 23:31:18 följande:

Nej nej, det är inte jag.

...och varför så frustrerad då? 
  • riboflavin
    Guldbarb skrev 2015-01-26 23:08:47 följande:

Troligen anses det som en farlig miljö för djuren med det trasiga staketet(?) som de kan skada sig på. Eventuellt kan det även handla om marken men det är svårt att säga utifrån bara en bild, den kan vara bra likaväl som den kan vara sumpmarksaktig. Men mest gissning.

Håller med ovanstående. 

Enligt 1 kap, 33 § (L100)  "Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada djuren."

Vidare anger 34 § "Markytor som är hårt belastade av djuren ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion."

Bilden visar ett föremål som utgör en skaderisk inne i hägnet. Dessutom ser marken ut att vara dåligt dränerad och upptrampad, vilket kanske inte i sig är ett stort problem om det inte är så att det är enda vägen in och ut ur ligghallen eller stör djurens tillgång till foder och vatten.

Jag har själv anmärkt på liknande upptrampad mark som omöjliggjort för djuren att komma åt ligghallen och fodret.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Djurskyddbrott?