• Natulcien

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Jag var hemma med sonen i 2 år, så nej inte konstigt alls. Det är väl inte så ovanligt?
    Ingen kommenterade och ingen gav mig blickar. Låter lite konstigt att folk reagerar så, tycker jag. Vilka är det som gör det?

• Natulcien
    ursula skrev 2015-01-27 22:14:08 följande:
    Är du inte orolig att du adrig får jobb eller att du blir ensam. Inget vidare CV att visa upp
    Det beror väl på vad man är ute efter...

Själv skulle jag ju inte vilja ha en arbetsgivare som tycker att det är bra att hens anställda slänger in sina 1-åringar på förskolan och låter dem vara där 50 timmar för att man hellre jobbar.
    Nej, en vettig arbetsgivare ser ju till helheten.
    Jag var själv hemma i 2 år, eftersom det passade bra då vi flyttade till en annan stad i samma veva och jag ändå skulle säga upp mig. Inga som helst problem med att få jobb omedelbart när jag bröt föräldraledigheten. Och på den arbetsplatsen är det flera långtidsföräldralediga och deltidsarbetande, vilket inte är några konstigheter. En bra arbetsgivare ser ju vilka som gör ett bra jobb "trots" att man samtidigt månar om att ha ett liv utanför jobbet.
  • Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-27 23:21:21 följande:
    "Hens anställda" - jag förmodar att du pratar om kvinnliga anställda? För jag har väldigt svårt att tänka mig en arbetsplats som ser snett på män för att de väljer att sätta jobbet före att vara hemma med barnen. Förekommer det ens?
    Nej, ett barn har oftast två föräldrar, så jag syftar på båda könen. För jo, det finns arbetsgivare som faktiskt tycker att även män har rätt att vara barnlediga.
  • Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-28 09:36:58 följande:

Men du, det där var en jäkla skillnad i formulering. Att hävda att män har rätt (en fö lagstadgad rätt) att vara lediga är LÅÅÅNGT från att vilja att män är föräldralediga i stället för att satsa på jobbet.

På tal om formuleringar...
    Man är ju inte föräldraledig istället för att satsa på jobbet. Man kan göra både och. Inte samtidigt förvisso, men man kan faktiskt vara en person som arbetsgivaren ser ett sådant värde i att hen tycker att lång f-ledighet och deltid är något man kan acceptera eftersom arbetstagaren gör ett så bra jobb ändå.
    Föräldraledigheten är en kort del av livet, och arbetslivet, och den arbetsgivare som ser snett på det, den ger jag inte mycket för.
  • Natulcien
    ursula skrev 2015-01-28 17:52:11 följande:
    Jo men nu för tiden är inte företagen långsiktiga utan varje kvartal räknas
    Så kan det vara. Men nu är ju inte privata, kortsiktiga företag de enda arbetsgivarna i vårt land....tack och lov...
  • Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-28 17:55:46 följande:
    Helt ärligt, jag tror du ganska säkert kan utgå ifrån att personer som har ett jobb med stort ansvar och som brinner för sina arbetsuppgifter och älskar sina kollegor ser till att inte vara borta i flera år. Alla som jag känner som har varit borta länge har varit personer som inte har trivts på sina jobb och som har sett föräldraledigheten som en enkel utväg bort från en tråkig vardag. Och det är att kräva väldigt mycket av en arbetsgivare att denne inte bara ska tolerera, men även uppskatta, att medarbetare är borta under lång tid. Det finns säkert arbetsplatser som uppmuntrar en balans mellan privatliv och arbete, men de flesta arbetsgivare har nog fullt upp med att få verksamheten att fungera och betraktar alla hinder på den vägen som besvärliga. Dessutom är det inte arbetstagarens marknad som råder i de flesta fall och då spelar det ingen roll vilken arbetsgivare man vill ha - många gånger får man ta den man får.
    Jaha. Då har vi olika erfarenheter då.
    Jag känner nämligen många, inklusive mig själv, som uppfyller alla de kriterierna (ansvar, brinna för arb.uppg. och älska kollegorna) som ändå väljer att ta ut rejäl f-ledighet och sen jobba deltid medan barnen är små. Jag kan inte se hur detta kan vara en motsättning.
    Men det är väl olika synsätt på vad man värderar i livet. Vissa människor lever ju bara för sitt jobb och väljer att inte satsa alls på familj, fritid och livskvalitet, medan andra vill ha allt det där.
    Men visst jag är medveten om att det inte fungerar i alla typer av yrken, och att det naturligtvis finns den där kategorin människor som du nämner också, som skaffar barn på löpande band för att slippa sitt jobb. Men de är ju inte i någon majoritet bland de jag har stött på, utan undantag.
  • Natulcien
    ylva12 skrev 2015-01-28 21:26:14 följande:
    Eller så finns det faktiskt personer som trots intressant jobb och härliga kollegor ändå tycker att sitt barns första år är så viktiga att de prioriterar att vara hemma...
    Ja, det flesta människor hinner ju jobba 40-45 år av sina liv, så att vara föräldraledig 2-3 år av alla de åren är ju bara en fjutt i havet...men den lilla fjutten är en enorm investering i familjen. Glad
  • Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-28 21:43:22 följande:

En fråga: Varför är de första två åren så mycket viktigare än de efterkommande 20? det finns väl inga åldrar som kommer tillbaka? Det har jag aldrig förstått.

Hur tänker du nu?
    Det är ju under de första åren som anknytningen till föräldrarna sker, barnets grundtrygghet byggs upp och barnet är som mest beroende av sina föräldrar. Det verkar ju lite bakvänt att börja knyta an till barnet när hen är 17 år...?
    Dessutom måste man inte välja. Att man väljer en längre föräldraledighet betyder ju inte att man släpper barnet sen, utan man fortsätter naturligtvis som en närvarande förälder resten av barnets liv. Jag förstår inte alls hur du tänker med denna kommentar.
  • Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-28 22:42:02 följande:
    Jag tänker på de nostalgiska kommentarerna om att barnen bara är små en gång, man vill inte missa när de växer upp, osv. Jag kan ju som förälder ha mer ut av att spendera en del av föräldradagarna med mina barn när de är lite äldre.

Anknytningen är ju en helt annan sak! För ingen talar väl om att lämna sina bebisar vind för våg och stänga in sig på kontoret under det första levnadsåret?
    Det var just det jag undrade...vad du egentligen menade. Men ingen som hävdar att "barnen är bara små en gång i livet" talar ju heller om att lämna barnen vind för våg när de är större heller. Jag skulle snarare gissa att de som säger så ägnar barnen mycket tid hela livet, medan de som sätter sina små 1-åringar på förskola med långa dagar kanske fortsätter i samma spår även senare.
  • Natulcien
    Trubbel skrev 2015-01-28 22:46:02 följande:
    Vår familj har sparat 200 dagar med det äldsta barnet för att ev. flytta utomlands en period, förlänga semestrarna, kunna ta längre jullov, osv. Det gjordes möjligt genom att jag jobbade under min del av föräldraledigheten (min man tog ut komp). Det känns roligt att kunna spendera en del av dagarna på aktiviteter som barnen kommer att minnas senare i livet.
    Visst. Jättebra. Vi var hemma länge och sparade dagar (185 st), för att spendera tid med sonen även framöver. Dessutom har vi båda valt att arbeta deltid.
    Men f-dagarna kan du ju bara spara tills barnet är 8 år. Hur gör ni sen?
  • Natulcien
    ylva12 skrev 2015-01-28 22:52:37 följande:

Jag skulle tro att de föräldrar som prioriterar att spendera så mycket tid som möjligt med barnen när de är små även är de som prioriterar tid med sina barn även i äldre åldrar.

Håller med. Det är min erfarenhet också.
  • Natulcien
    amia01 skrev 2015-01-28 23:15:41 följande:
    Håller med, och har gjort samma sak.
    Tyvärr märker jag att kollegornas avundsjuka bara blir värre med åren. Att vara föräldraledig ett par månader med en 6-åring är av någon anledning inte lika accepterat som att vara hemma med en nyfödd.
    Var också en massa skitsnack och kommentarer när jag kom tillbaks till jobbet redan när barnen var två månader gamla, många som inte förstod att man som mamma kunde jobba, fast man hade små barn hemma...
    Men - jag är jättenöjd med vårt upplägg, ledigheten ger så mycket mer med större barn!
    Jättebra att kunna göra så. Varför reagerar folk negativt på det!?

Sen är det klart att det kanske ger föräldern mer att vara hemma med sin 7-åring än med sin 1-åring. Fast barnets behov är ju större som 0-2-åring.
    Jag har lite svårt att förstå resonemanget med att "det är roligare" att spara föräldraledigheten till sköna semestrar med större barn, när ett litet barn har ett så stort behov av en ledig förälder? Nu menar jag inte att just ni gjorde så, men att välja att låta en 1-åring börja förskola för att man ska spara dagar och kunna ha längre somrar när barnet är äldre, det tycker jag inte riktigt är schysst mot barnet.
  • Natulcien
    amia01 skrev 2015-02-01 02:01:11 följande:
    Fattar inte heller varför så många ger taskiga kommentarer nu när jag ska ta ut min fp? Avundsjuka antar jag...

Och det är inte bara föräldern som får ut mer av sin fp när barnen är äldre, även barnen tycker det är jättebra!
    Våra barn har börja förskola på deltid när de var 18 månader. När tycker du det är "lagom" för att vara "schysst"?
    För vår del handlade det om 8-15, 4 dagar i veckan, och första året sov barnen även på förskolan, vilket gjorde att dagarna där inte var så långa. Tycker jag...
    Däremot har vi offrat en del ekonomiskt, med lägre inkomst och lägre SGI. Har rättat livet efter det, och tycker helt klart att det är värt det.
    Mina bästa tips till nyblivna föräldrar är:
    -att dela tiden med barnen hemma när de är små (tid är inte samma sak som fp).
    -att inte glömma bort rätten och möjligheten till deltid, vilket ofta gör det lättare för båda föräldrarna att kunna vara hemma.
    -att det är jättebra med fp även när barnen är äldre!
    Jag har ingen åsikt om ert upplägg, jag reagerade bara på kommentaren att det är roligare och ger mer att ta ut f-ledighet när barnen är större. Självklart gagnar det även de äldre barnen, men störst behov har de ju när de är riktigt små.
    Ert upplägg verkade ju ändå okej, jag syftade mer på de som sätter barnen i förskola när de är 1 år för att de vill spara dagar och åka på långsemester när barnen är 6-7 år.
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?