• BeanBag

Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

Tycker inte alls det är konstigt! Jag kommer att vara hemma tills yngsta är 2 år drygt. Det känns riktigt skönt att vi tog det beslutet istället för att skola in vid drygt 1 år som tanken var först.

• BeanBag
    ursula skrev 2015-01-28 07:17:46 följande:

Jo så är det nu men hur kommer det vara om 30 år när dagens mammor går i pension. En kvinna idag som jobbar heltid väntas få ut 40 % av sin lön när hon går i pension .Vi har ingen aning om hur bidragssystemet ser ut i framtiden .

En pension är något man jobbar ihop själv genon  sin livstidsinkomst . undantaget garantipension som tas ur stadskassan och alla andra får betala

För mig är det ofattbart att man kan lägga hela sin framtid i någon annans händer.

Mycket kan hända , skilsmässa eller dödsfall

Just därför pensionssparar vi rätt mycket mer till mig än till min man...
  • BeanBag
    ursula skrev 2015-01-28 07:31:32 följande:

Din intjänande pension ska räcka ca 20 år., Det behövs ett intjänat pensionsbelopp på ca 4 miljoner för att få en skaplig pension

Jag kommer att ha så jag klarar mig
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 09:18:07 följande:

Så din man har inget större behov av att se barnet växa upp? Eller hur tänker ni?

Beror väl lite på hur pappan jobbar. I vårt fall är han ledig enligt schema varannan vecka så han får massa tid med barnen även om han jobbar heltid. När jag jobbar heltid är jag borta heldagar fem dagar i veckan varje vecka så för oss är det ultimata att jag tar fp och han jobbar.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 09:40:17 följande:

Vad lustigt att nästan alla män har ett schema som gör att de inte behöver ta ut någon föräldraledighet alls, och ändå hinner spendera lika mycket tid med barnen som kvinnan gör.

En fråga: jobbar du då när han är hemma? För om du är hemma som föräldraledig och han är hemma från jobbet pga schema är ju det inte alls samma sak som att vara ensam ansvarig för barnen.

Nej jag har inget jobb som går jobba varannan vecka. Men bara för att jag också är hemma så innebär det ju inte att maken missar barnets uppväxt Eller hur tänker du? Det är väl ändå bättre för vårt barn att få vara så mycket som möjligt med båda sina föräldrar än att bara tillbringa tid med en nu när vi har den möjligheten? Vi har haft tur som kan läsa det så här eftersom maken jobbar skift. Det är inte alla som har den turen, jobbar man "vanliga" 7-16 jobb så funkar det ju inte.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 09:40:17 följande:

Vad lustigt att nästan alla män har ett schema som gör att de inte behöver ta ut någon föräldraledighet alls, och ändå hinner spendera lika mycket tid med barnen som kvinnan gör.

En fråga: jobbar du då när han är hemma? För om du är hemma som föräldraledig och han är hemma från jobbet pga schema är ju det inte alls samma sak som att vara ensam ansvarig för barnen.

Sen med arbetstider så är det nog vanligare i mansdominerade yrken att gå på sådana skift. Maken jobbar i gruvan och det är nästan bara män som jobbar på hans arbetsplats...
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:30:39 följande:

Nej, det är klart att han ser en del av barnens uppväxt, men det är ju knappast att jämställa med att vara föräldraledig, eller hur? Varken i tid eller kvalitet mätt. Det är att vara assisterande förälder, snarare.

Varför det? Vi är två föräldrar med lika stort ansvar för våra barn varken jag eller barnen eller jag och min man sitter ihop så jag tillbringar inte all min tid med dem och har absolut inget "huvudansvar" för nåt av barnen.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:30:39 följande:

Nej, det är klart att han ser en del av barnens uppväxt, men det är ju knappast att jämställa med att vara föräldraledig, eller hur? Varken i tid eller kvalitet mätt. Det är att vara assisterande förälder, snarare.

Hur än det vara sämre kvalitet för ett barn att vara hemma med båda sina föräldrar större delen av tiden i två år än att bara ha en förälder hemma?
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 10:35:07 följande:

Jag skulle kalla det "tur" om det innebar att min man förutom att vara hemma varannan vecka också tog en längre periods ledighet.

Näj jag tycker vi har tur som har det så här. När andra barnet var liten jobbade vi båda dagttid fem dagar i veckan och var hemma 7 månader var. Vi fick mycket mindre tid med honom än med sista barnet.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 12:21:07 följande:

Jag förstår inte. Din man kan ju givetvis ta föräldraledighet en period även om han är ledig varannan vecka. Då får ni väl ännu mer tid tillsammans?

Ja men då jobbar ju jag och är borta från hemmet ca 6.30-17 fem dagar i veckan varje vecka =mycket mindre tid tillsammans.
  • BeanBag
    Trubbel skrev 2015-01-28 12:19:47 följande:

Inte för barnet enkom, jag tänker på relationen barnet - pappan. Det är stor skillnad på att vara två som passar ett barn - där mamman by default ofta tar det största ansvaret eftersom hon kanske ammar och är hemma övriga tiden - än att vara ensam ansvarig. Det var någon som citerade Eva Rusz tidigare och det är en av hennes käpphästar, just att det är viktigt att pappan (i det här fallet) är ensam med ansvaret. Det ger en bättre grund för framtiden.

Nu har jag inte ammat något av våra barn så då är det kanske lättare att dela på ansvaret.
Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?