• Dakine

Start av provera/pergotime eller annan behandling 2015

Hej, 

2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
  • Svar på tråden Start av provera/pergotime eller annan behandling 2015
  • Dakine
    Undska skrev 2015-02-07 23:16:46 följande:

Hej!

Jag ska också börja äta pergotime snart, väntar dock in mensen bara.

Fick min diagnos i november efter att vi försökt till och från i ett år.

Vi har barn sedan tidigare, så den enda utredningen vi gjorde var på mig, där läkaren konstaterade PCO-S .

Okej! Vad kul att följa er på resan :)
  • Dakine
    soni skrev 2015-02-11 15:59:43 följande:

Jag är inne på tredje omgången puregon sprutor. Jag har konstaterad PCO och nu kämpar vi mot vårt första barn.

Välkommen hit! :)
  • Dakine
    Svartanaglar skrev 2015-02-18 03:36:57 följande:

Jag har gjort detsamma, försöker med första barnet. Fick väldigt oregelbunden och gles mens helt plötsligt (hade försökt i åtta månader och fått ett missfall)

Fick då Provera, åt det i tre månader, och imorgon tar jag min sist tablett på min första kur med pergotime.

Har tydligen lite "för mycket" ägg och väldigt stora äggstockar. (Vad det nu innebär!?)

Har iaf inte fått nån konstig biverkning av nån av tabletterna.

Ska tillbaka till gynekologen för VUL och blodprover. Ska då ta blodprover på hiv och hepatit inför ivf-sökning.

(Bor i Norge)

Hur fungerade provera på er? Jag skippade den då jag fick en liten blödning så de sa att jag kunde köra på med pergotime direkt. 

Jag håller tummarna för dig!
  • Dakine
    Elin87 skrev 2015-02-18 21:48:23 följande:

Hoppar gärna in här då det verkar vara fler som har pco som jag här.
    Var idag på VUL för att se hur min första gång med Pergotime hade fungerat. Det hade inte gjort något alls, hon trodde inte på någon ägglossning från detta denna månad :( Mycket tårar idag, men måste nog få bryta ihop totalt för att sen kunna samla ny energi och ta nya tag.

Ska ändå lämna in blodprov och sedan se om jag får egen mens (vilket jag inte tror) annars börja om med Provera och sedan antingen dubbel eller trippeldos nästa gång. Men tyvärr blir det en del väntan innan dess då jag skall vänta till dag 35 och se om egen mens kommer, sedan tar det ett tag från att man börjar med Proveran tills att mensen kommer. Hoppas hoppas det ska fungera!

Har ändå fått en remiss skickad in för IVF i Göteborg och har fått hem bekräftelsen om att de mottagit den så det är i alla fall klart :)

Tråkigt att pergo inte gav någon effekt första gången. Men har hört att det är rätt vanligt, en del är ju mer stimulerade än andra. Det går säkert bättre på nästa kur! 

Jag lämnade blodprov idag, för att mäta progesteronet. Blir spännande att se vad de säger kring det. Men jag försöker att inte ha några stora förhoppningar. Det är dock sjukt svårt! Känns som att vi gjort allt rätt, och sonen blev ju till snabbt. Men samtidigt känner jag inga som helst symtom på en graviditet heller så skulle bli väldigt chockad om det visade sig att det blev något nu! :/
  • Dakine

Välkomna hit alla nya :) 

Jag är på CD 23 idag. Igår började det ömma lite i brösen, och idag har jag lätt mensvärk. På fredag har jag BIM för då är det 14 dagar sedan jag hade äl. Jag är skit nervös! Men kan inte tänka mig det funkar på första kuren!?

Vill bara att tiden ska gå fortare nu :D 

• Dakine
    Jazzy skrev 2015-02-21 20:08:34 följande:

Kan absolut funka på första försöket, hade du nå äl-symptom? Men sen är det kanske smart att se första omgången som en testrunda, blev själv jätte besviken när första kuren inte hade nån effekt. Är på dag 15 själv, fortfarande inte helt övertygad om att nått händer alls

Jo det hade jag. Var öm på båda sidorna, men mest höger (Vilket läkaren sa att jag skulle ägglossa ifrån). Hade ont under två dagar, och då visade även CB äl test att jag hade ägglossning. Tredje dagen släppte det, och då var äl testet negativt igen. 

Jo, jag försöker tänka så!!
  • Dakine
    Jag har BIM på fredag. Hade äl den 13/2. 
    Kunde inte hålla mig då jag har gravtest hemma, så tog ett imorse för "skojs skull". Först tyckte jag kunna se att det skymtade ett svagt plus, men sen blev det blankt och negativt :( 

Känns som att hoppet är ute !! Åh, jag skulle aldrig ha testat.... 
    Brännande bröst, och lätt mensvärk sedan lördag. 
  • Dakine
    Svartanaglar skrev 2015-02-25 00:40:09 följande:

Dakine;

Provera funkade bra för mig! Fick ordning på mensen! Vet ju dock inte hur den fungerar utan tabletter, för direkt efter Provera började jag med pergotime.

Var på VUL idag och hade en äggblåsa som var nära ägglossning, så ikväll blev det åka av :p haha.

Nu väntar blodprover nästa vecka..

Och den här jävla väntan... Ligger här och funderar på om det pågår en befruktning i min kropp just nu, "at the moment" liksom..!

Okej :) Jag använde mig aldrig av provera utan började med pergo direkt. På fredag har jag BIM och jag sitter också bara och väntar !! Kommer knappt våga ta något gravtest, och jag vet hur besviken jag kommer vara när det visar minus! Tror inte det tog sig första gången. Men på VUL på dag 11 (måndag) var äggblåsan 17 mm, läkaren då sa att han trodde den skulle lossna i slutet den veckan. Torsdag och fredag samma vecka fick jag positivt äl-test. och sedan torsdagen efter det tog jag blodprov. Dock sa de att de inte kunde säkerställa ägglossningen av blodprovet. De skrev " Provet du tog visade att progesteronet var 21 nmol/L. För att säkert kunna veta att det var en ägglossning ska värdet vara över 30 nmol/L. Jag har inget bra svar på varför ÄL-testerna visade positivt. Under dagen ska jag prata med våra doktorer och se vad de har att säga om saken. Jag återkommer efter det." Så nu är jag bara förvirrad !! 
  • Dakine
    Fick ytterligare detta besked .... "Jag har nu pratat med dr om ditt progesteron och  ditt omslag på ÄL-testet. Hon säger att progesteronet inte visar på en ägglossning men du kan ändå ha haft en ägglossning eftersom ÄL-testet var positivt. Anledningen till det lite låga progesteronet kan vara att provet inte togs när ditt progesteron var som högst efter ägglossningen. Antingen kan provet ha tagits för tidigt eller för sent, det är svårt att säga vilket. Dessutom finns det individuella variationer för när progesteronet är som högst som gör att det ibland kan vara svårt att fånga ett högre värde. Så med andra ord är hoppet inte ute!"
Svar på tråden Start av provera/pergotime eller annan behandling 2015