• kluckis

Theralen för att bryta mönstret!

Någon med erfarenhet och den medicinen?
    Våran tjej på 19 mån har sovit dåligt sen dag 1 och har alltid haft samma sömnmönster med att vakna varannan timme ungefär.
    Ingen skillnad om vi är igång hela dagen, inte sover på dagen, äter mkt på kvällen, sover mellan oss osv.
    Hade natt 20-08 men vaknade  4-15ggr/ under den tiden och vi hade provat ALLT!
    Tillslut rekommenderade hennes barnläkare medicinen theralen som är lugnande.

Gav 3 droppar till natten och och hon har nu sovit 3 HELA nätter :O
    Frågan hur länge man ska fortsätta med medicinen?
    Är sömnmönstret brutet nu? Ska man testa minska medicinen eller behövs den en längre tid för att bryta?

Ska prata med läkaren men vill höra om nån här inne har nån erfarenhet :) 

• Svar på tråden Theralen för att bryta mönstret!
  • Rosa Fluff

Vår son har alltid vaknat minst 10-15 ggr varje natt och jämt varit ledsen. Vi fick medicinen när han var 2 år. I början hade vi 2 droppar, nu är vi uppe i 9. Men det hjälper! Han sover inte hela nätter utan vaknar 2-6 ggr.

Vår läkare sa att vi får prova ta bort den var sjätte månad. Funkar det inte ska vi börja igen. Vi tog bort den 3 nätter i somras (då hade han haft den i ca 3 mån) och det var katastrof! Tog 1 månad innan han sov bra igen. Nu i julas sov han väldigt oroligt så då struntade vi i att ens försöka sluta. Ska prata med läkaren i februari. Men i sommar ska vi ev försöka ta bort den igen.

Läkaren trodde först att det hade med sömnmönstret att göra men nu hoppas hon att det går över med tiden, ju äldre sonen blir. Vi har haft medicinen i 8 månader.

• kluckis

Vi ger henne 3 droppar nu och hon sover HELA nätterna :) 
    Har telefontid med läkaren imorgon så ska bolla lite med henne hur länge vi ska fortsätta

• tofslan

Hej, vad intressant. Vi har också fått theralen för att bryta galet sömnmönster hos vår treåring (han var strax över 2 år när vi fick det utskrivet). Men vi fick instruktioner av läkaren att ge dropparna i upp till två veckor på raken för att bryta sömnmönstret och sen sluta. Vi har gjort tre såna "kurer" det senaste året.

Fantastiska veckor med ett barn som sover HELA nätter och sen är glad och pigg på dagarna!. Så fort vi slutar är vi tillbaka vid massa vaket varje natt... Tröttsamt. Vore väldigt skönt om det är så att man kan ge det några månader på raken? Vi ger cirka 5 droppar när vi väl kör theralen, vilket är nog för att få honom att sova.

Jag känner mig väldigt osäker på hur mycket man kan "våga" ge - men ser ju tydligt att de kortsiktiga effekterna är väldigt positiva för mitt barn då han blir glad och pigg av theralen. Men jag är orolig över ev långsiktiga effekter. Hur tänker ni?/vad har läkare sagt till er? Eftersom vår läkare sa två veckor har vi inte vågat ge någon längre tid, kanske skulle man gå och prata med en annan läkare

• Rosa Fluff

Vi har gett konstant sen i somras.Eftersom vår son fortfarande vaknar om nätterna vill jag absolut inte sluta än. Och jag kommer fortsätta tills hans sömn stabiliserar sig.

Vår läkare säger inte så mycket. Hon har aldrig stött på ett barn som sovit så dåligt under så lång tid.

Men vi har fått ett helt annat barn. Ett barn som skrattar och är som ett en normal två åring. Som från att gnällt konstant hela dagarna till att faktiskt vara lycklig.

Däremot får vi öka dropparna i takt med att han växer men det är normalt säger läkaren.

• kluckis

Vår läkare sa att vi ska köra på i 2 mån och sen testa att sluta :) 
    Håller tummarna på att de funkar!

• tofslan

Hur hur går det för er alla? Vi är utmattade... Vår 3-åring är fortfarande vaken cirka 2 timmar mitt i natten i stort sett varje natt. Men Theralen sover han men vi vågar inte ge det hela tiden (ger det cirka en vecka åt gången kanske var 6:e vecka). Måste boka ny tid hos läkaren och diskutera hur ofta vi kan ge det..

Hur sover ni?

• Rosa Fluff
    tofslan skrev 2015-04-20 13:37:19 följande:

Hur hur går det för er alla? Vi är utmattade... Vår 3-åring är fortfarande vaken cirka 2 timmar mitt i natten i stort sett varje natt. Men Theralen sover han men vi vågar inte ge det hela tiden (ger det cirka en vecka åt gången kanske var 6:e vecka). Måste boka ny tid hos läkaren och diskutera hur ofta vi kan ge det..

Hur sover ni?

Jag tycker inte ni ska va rädda för att ge det ofta. Vi har som sagt kört nästan varje natt i ett års tid. Enligt vår doktor är det absolut inte farligt att ge det så länge. Och med tanke på hur hårda restriktioner vi har i Sverige av medicin till små barn tror jag henne. Vi har även minskat dosen med en droppe. Så nu får han 7 droppar. 10 är max dosen för hans vikt.

Vi sover bra. Han vaknar till och vill ha sitt täcke (som han sparkar av sig) ca 2 ggr och vissa nätter drömmer han en del. Men vi har en pigg och glad unge om dagarna. : )
  • kluckis

Vi körde 2 månader först sen trappade vi ur men efter ca 1 vecka började hon vakna igen så nu kör vi 3 droppar igen. ......

Nu har de varit jobbigt ett tag och hon vaknar enda :S Men vi flyttar till hus om 21 dagar och då ska hon byta till större säng så hoppas de ska bli bättre då!

Nu är jag gravid också så hoppas de blir bättre snart!

Svar på tråden Theralen för att bryta mönstret!