Blev du "högerextrem" när du fick barn?
![Skrattande Skrattande](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Det är ju fortfarande ett faktum att det här är politik som MP driver och står upp för och såhär har man i närtid formulerat sig i sitt partiprogram:
"Fängelsestraff har inte varit någon särskilt framgångsrik metod för att avskräcka från brott eller förebygga återfall i brott. Därför är det viktigt att se i vilken utsträckning det går att finna alternativ till fängelsestraffet."
och
"Kriminalpolitiken måste bygga på en människosyn som ger alla människor goda utvecklingsmöjligheter. I huvudsak bör alternativ sökas till fängelsestraff, som sällan är en framgångsrik metod att förebygga brott"
Man är motståndare till fängelsestraff och hoppas kunna vårda bort det "onda" i människor (så länge de inte är sådana där "rasister", sådana uppmuntrar man till att låta mörda på gatan utan rättegång eller brottsmittanke).
Nog för att jag utifrån ditt vänsterpolitiska perspektiv kan ha ansetts tagit ut svängarna något, men essensen är ändå att MP är ett kriminalliberalt parti som står upp för en våldsromantisk samhällssyn.
Det är det jag vill kontrastera och jag undrar hur många som känner att den livssynen är något man lämnat bakom sig när man fött barn.