Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-06-10 10:33:54 följande:
    Har ni några namn klara än? Vi har ju tre pojkar sedan innan Loke, Grimm och Vide och stämmer läkarens utlåtande om att det är en tös i magen så kommer det antagligen bli en liten Runa.
    Vi har Isabell, Ronja och Wilda i familjen. Ronja fick sitt namn med tanke på sitt långa födsloskrik (2 dygn senare konstaterades en nyckelbensfraktur orsakad av en snabb födsel). Wilda gav mig mycket sammandragningar under graviditeten och hade huliganen och Wilda/Vilde som arbetsnamn. Efter en snabb förlossning med ilfart i 120-140 till förlossningen och 9-11 minuter där kändes namnet Wilda mest passande efter engelskan då Vilda kommer från ordet strid. Hon har stor egen vilja så hon lever upp till sitt namn.
    Isabell är sambons dotter sedan tidigare så där vet jag inte om det finns någon koppling alls.

Nu tror vi att vi väntar en pojke och där är det blankt med namn. Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra namn. Hade det blivit en flicka gillar jag t ex Malva, Safira, Diana, men de går inte hem hos sambon. Jag föredrar ett tvåstavigt namn då det blir färre smeknamn och lättare för barnet att skriva och uttala. Mattis och Mio är väl tänkbart, men känns väldigt mjuka. Annars finns det alldeles för många fula gubbnamn och det räcker ju med att namnet under de 70-80 vanligaste.

• mammalovis

Jag åt folsyra tills de tog ut och bytte sedan till Aco gravid, men då jag lätt mår dåligt så håller jag mig till en tablett om dagen på morgonen.

• mammalovis

Glad midsommar på er!

Tja, jag har det omvända bekymret. Jag har inte gått upp alls typ. Jag vet vilken vikt bm skrev på inskrivningen och när jag var där häromdagen för att ändra tid (v 25) gjorde vi det där vågen stod och jag har snarare gått ner några hekto. Jag hoppas inte det ska vara någon fara. Som tur är så är jag ju inte underviktig så det finns ju att ta av och magen har växt. Dock minns jag inte när jag började lägga på mig mer sist. Då vägde jag 2 kg mer än nu vid inskrivningen och gick upp 4-5 kg, å andra sidan har jag svårt att gå ner efteråt. Men då har jag ju o/turen att inte vara sugen på något under hela graviditeten, utan snarare mer äter för att jag ska. Lite bättre har det ju blivit, men jag får fortfarande tänka på att äta regelbundet för att inte få kväljningar.

Hur har ni det annars med sammandragningar och liknande?

Jag har märkt att dagar som varit stressigare kan jag känna mig som en klumpig elefant med en sten som ramlar neråt i magen när jag reser mig från sittande. Magen blir inte hård, men känns konstig. När jag ligger i sängen kan jag däremot känna hur det kryper över magen och den blir stenhård, annars har jag nog inte haft sammandragningar vid rörelse.

Jag märker av mycket mer rörelser den här gången än de två tidigare graviditeterna, främst när jag lägger mig ner på kvällen, då grejas det ordentligt, dock har jag inte lyckats känna det på utsidan med handen ännu.

• mammalovis

Glad midsommar på er!

Tja, jag har det omvända bekymret. Jag har inte gått upp alls typ. Jag vet vilken vikt bm skrev på inskrivningen och när jag var där häromdagen för att ändra tid (v 25) gjorde vi det där vågen stod och jag har snarare gått ner några hekto. Jag hoppas inte det ska vara någon fara. Som tur är så är jag ju inte underviktig så det finns ju att ta av och magen har växt. Dock minns jag inte när jag började lägga på mig mer sist. Då vägde jag 2 kg mer än nu vid inskrivningen och gick upp 4-5 kg, å andra sidan har jag svårt att gå ner efteråt. Men då har jag ju o/turen att inte vara sugen på något under hela graviditeten, utan snarare mer äter för att jag ska. Lite bättre har det ju blivit, men jag får fortfarande tänka på att äta regelbundet för att inte få kväljningar.

Hur har ni det annars med sammandragningar och liknande?

Jag har märkt att dagar som varit stressigare kan jag känna mig som en klumpig elefant med en sten som ramlar neråt i magen när jag reser mig från sittande. Magen blir inte hård, men känns konstig. När jag ligger i sängen kan jag däremot känna hur det kryper över magen och den blir stenhård, annars har jag nog inte haft sammandragningar vid rörelse.

Jag märker av mycket mer rörelser den här gången än de två tidigare graviditeterna, främst när jag lägger mig ner på kvällen, då grejas det ordentligt, dock har jag inte lyckats känna det på utsidan med handen ännu. Andra graviditeten vet jag att jag hade moderkakan i framvägg och mindre rörelser så klart.

• mammalovis
    karolina84 skrev 2015-06-22 16:59:14 följande:
    Det var ett tag sedan jag skrev här och kanske inte borde göra det heller...

Tyvärr blir det ingen oktoberfest för oss. På RUL upptäcktes en allvarlig missbildning och vi tvingades avbryta graviditeten i vecka 21. Födde en fin liten flicka i början på juni. Chocken, saknaden och sorgen är enorm.

Så snälla, uppskatta era små liv inne i magen till fullo. Släpp alla måsten, alla onödiga tankar om viktuppgång eller vilken vagn ni bör köpa. Ta vara på det som betyder något <3
    Jag har inga bra ord, men jag beklagar. Jag har en vän som fick genomgå liknande, men hon hade ändå fått förvarningar genom dåligt resultat på kub.

Jag hoppas ni så småningom orkar göra nya försök!
  • mammalovis

Usch, idag har varit en jobbig dag, det känns som att jag blev höggravid över en natt typ. Det började dock redan igår med att min mage ballade ur igen och jag kände mig obekväm nästan var jag än satt. Jag har haft några enstaka dagar även tidigare då jag måste springa på toa direkt och knappt kan hålla tätt, då jag blir lös i magen. Kanske är det stress då vi måste ta tag i ett bilköp snarast.

Idag körde vi upp bilen till bilfirman för bedömning och gick hem med syskonvagnen. 2-åringen gick/sprang mest och jag fick jaga efter henne då hon inte vill hålla handen vid korsningar. Antagligen har väl sammandragningarna startat tidigt igen, då jag inte fick gå i lugn takt och stanna och vila. Sedan dess har jag känt mig allmänt stor och klumpig hela dagen, inte velat eller orkat göra mer än nödvändigt och haft känningar i ryggen.

Imorgon ska jag jobba igen och har 4 dagar på raken inom äldreomsorgen, så jag hoppas verkligen att det hinner gå över tills imorgon, annars blir det en lång och tuff helg. Jag jobbar 3 veckor till sedan har jag semester och återgår till mitt lärarjobb i höst.

De tidigare graviditeterna har jag jobbat till 5 dagar innan födseln (bf-4 resp bf), så jag har ju varit bortskämd utan foglossning, men med en del sammandragningar när jag varit på språng, men då kunde jag ta det lugnt då storasyster föredrog vagnen. Lillasyster tjurar ihop om hon inte får sin vilja igenom att "GÅ; BARA GÅ!", men vi får se vad min kropp säger framöver. Dock har jag många gånger shoppat utan barn på sistone för det är lugnast så.

Är det fler som har sådana här skitdagar emellanåt och mått bättre sedan?

• mammalovis

Jag hade samma dilemma på julafton och likaså efter skolan hade slutat. Jag har struntat i att läsa förteckningen, men har tagit en Dimor för att få stopp på det. De andra gångerna har jag nog haft mer mer ont i magen, det har jag ju inte haft den här gången, utan mer uppblåst och förstoppad kanske. Barnen har visserligen bajsat flera gånger idag, men ingen har varit i närheten av lös och vi åt ju samma mat igår när vi var lediga, så jag har svårt att tro på magsjuka.

Sedan är ju magen upp och ner med tanke på Niferexen, ena dagen får jag knappt ut det jag ska för att någon dag senare vara mer lös, men det är ju skönt att känna av en stund innan när det är dags och kunna hålla sig när jag jobbar.

• mammalovis
    Filuribur1 skrev 2015-07-21 07:26:31 följande:
    Går in i vecka 30 imorgon. Är det någon mer som har massa sammandragningar och menssmärtor dagligen och flera flera gånger per dag? Pratade med barnmorskan om det men enda svaret jag fick var att det är så få bebisar som är födda för tidigt. Förstår inte hur det svaret ska lugna en. Ja, det är få men det händer ju fortfarande.
    Denna gången är det väldigt lugnt på den fronten, men å andra sidan tog jag bilen till jobbet i sommar och nu är jag ledig sedan i fredags vecka 29. Graviditetsvecka 29 har börjat idag.

Med andra barnet hade jag mycket sammandragningar andra halvan av graviditeten när jag gick från förskolan hem. 5-6 sammandragningar då jag ibland fick stanna och andas var helt normalt på en km. Nu går jag nog långsammare över lag, så det kan ju påverka.

Så frågan är väl mer när du får sammandragningar? Är det i rörelse eller i vila? Kommer alla i följd eller utspridda på dygnet? Hur är ditt livstempo i övrigt?

En vända var vi inne och kollade att allt var okej när jag hade mycket en kväll som inte ville ge sig, men det var lugnt. Sista dagarna innan fl hade jag mycket förvärkar på nätterna, så när det väl var dags tittade jag inte ens på klockan, men från andra, tredje värken till klart tog det 1,5 timme. Sista hinnan tog de på fl när huvudet stod och väntade. Jag hann med en värk i sängen innan dess. Hon är född på bf för övrigt. Så man kan ha mycket sammandragningar och ändå gå full tid.

Men allt beror ju på om tappen påverkas. Slutar inte sammandragningarna vid vila, så kan det ju vara idé att kolla upp, tänker jag, annars är det kanske bara att du måste dra ner på tempot och se om det hjälper.
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2015-08-12 18:01:14 följande:
    Hej hur mår alla? Det var ett tag sedan någon skrev något här i tråden smile1.gif Jag har mått helt tipp topp tills i måndags.. Nu känner jag mig helt plötsligt gigantisk, har lite molvärk, lite ryggont och är trött. Får en hel del sammandragningar vilket jag fått sedan vecka 20 typ men nu gör de lite ont. Lillkillen i magen bökade som tusan i magen i söndags så han har säkert sjunkit ner och fixerat sig och det är därför jag plötsligt mår såhär?! Han har vid alla kontroller legat med huvudet nedåt men varit rörlig. Imorgon har jag barnmorskebesök så ska höra med henne då. Jag är så van att kunna springa några mil i veckan och träna styrka men nu får jag sammandragningar av att bara gå. Sprang sista gången i måndags. Vad tror ni, går det över eller kommer det fortsätta såhär? Är i vecka 33. Eftersom jag mått så himla bra hela tiden så känner jag mig helt plötsligt lite knäckt :-/
    Har sammandragningarna väl börjat brukar de fortsätta om man inte kan sänka sitt tempo är min erfarenhet av två tidigare graviditeter. Jag har visserligen jobbat i förskolan till 5 dagar innan jag har fött.

Denna gången har sammandragningarna kommit mer efter vecka 30. Jag blev plötsligt betydligt mer otymplig även om jag av mina kollegor får höra att jag har så liten mage nu efter sommarlovet. I min värld är jag normalstor mot tidigare, men det handlar väl om att det börjar bli trångt. Den här gången känns det mer obehagligt av bebis, men det är kanske för att jag inte har någon skyddande moderkaka fram den här gången. Det är ofta hårt upptill, så jag hoppas inte att jag får en bebis i säte.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015