Filuribur1 skrev 2015-07-21 07:26:31 följande:
Går in i vecka 30 imorgon. Är det någon mer som har massa sammandragningar och menssmärtor dagligen och flera flera gånger per dag? Pratade med barnmorskan om det men enda svaret jag fick var att det är så få bebisar som är födda för tidigt. Förstår inte hur det svaret ska lugna en. Ja, det är få men det händer ju fortfarande.
Denna gången är det väldigt lugnt på den fronten, men å andra sidan tog jag bilen till jobbet i sommar och nu är jag ledig sedan i fredags vecka 29. Graviditetsvecka 29 har börjat idag.
Med andra barnet hade jag mycket sammandragningar andra halvan av graviditeten när jag gick från förskolan hem. 5-6 sammandragningar då jag ibland fick stanna och andas var helt normalt på en km. Nu går jag nog långsammare över lag, så det kan ju påverka.
Så frågan är väl mer när du får sammandragningar? Är det i rörelse eller i vila? Kommer alla i följd eller utspridda på dygnet? Hur är ditt livstempo i övrigt?
En vända var vi inne och kollade att allt var okej när jag hade mycket en kväll som inte ville ge sig, men det var lugnt. Sista dagarna innan fl hade jag mycket förvärkar på nätterna, så när det väl var dags tittade jag inte ens på klockan, men från andra, tredje värken till klart tog det 1,5 timme. Sista hinnan tog de på fl när huvudet stod och väntade. Jag hann med en värk i sängen innan dess. Hon är född på bf för övrigt. Så man kan ha mycket sammandragningar och ändå gå full tid.
Men allt beror ju på om tappen påverkas. Slutar inte sammandragningarna vid vila, så kan det ju vara idé att kolla upp, tänker jag, annars är det kanske bara att du måste dra ner på tempot och se om det hjälper.