Mira14 skrev 2015-04-15 19:21:25 följande:
Är det någon här som börjat fundera över föräldraledigheten?
Det är mitt första barn och jag tycker detta är lite krångligt..
Hur många dagar i veckan söker man ersättning för?
Hur långt innan BF går man? Tar ni föräldraledighet då eller hur löser ni det?
Hur länge har ni tänkt att vara hemma?
Allt beror ju på hur ansträngande jobb du har. Jag har jobbat inom förskolan båda mina tidigare graviditeter. Båda gångerna har jag hunnit vara hemma fem dagar innan födseln. Första föddes bf-4 och andra på bf. Den här gången arbetar jag som lärare och överväger att gå hem två veckor innan om graviditeten blir relativt komplikationsfri. Andra graviditeten hade jag mycket sammandragningar vid rörelse andra halvan av graviditeten. Magen har varit ganska liten, enligt andra, men visst har jag suttit mer på slutet, tack och lov har barnantalet minskat på slutet då jag fått barn vid loven. Första gången hade jag semesterdagar, andra tog jag ut fp. Den här gången är jag totalt sett tröttare och slöare redan nu, men jag hoppas det vänder om hb förbättras. Däremot är jag skeptisk till att jobba inom äldreomsorgen den andra semesterperioden, då jag bara har ferielön halva sommaren. Jag får ta kub först och se vad jag får för bf där.
Jag har varit hemma ca ett år, pappan till första barnet hade sommarmånaderna när tösen var 6-8 månader, men det gör jag inte om, då det var tufft att jobba samtidigt med mycket nattamning. Med andra barnet var sambon sjukskriven nästan ett halvår så då fick vi mycket tid ändå. För oss har sgi-dagarna räckt ett år, sambon har många dagar kvar nu. Lägstadagarna har jag använt då jag sällan haft en heltidstjänst, men velat skydda min sgi.
Sedan får man ju räkna på sin ekonomi. Med första barnet tog jag 7 dagar i veckan när vi hade hus, med andra 5 dagar i veckan och sambon fick skjuta över ca 2000 kr extra.
Med detta barn är vi nog hemma till januari 2017. Det blir svårare att få barnomsorgsplats ju närmare sommaren man kommer. Mest optimalt är ju att få plats i augusti. Sambon har svårt att vara hemma längre perioder då han är ende heltidsanställde och arbetet är säsongsbetonat, kanske kan han ta några dagar vintertid.