Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

kallemaja skrev 2015-04-08 18:41:57 följande:
    Jag måste bara fråga, hur ofta har ni gått på barnmorskebesök? jag kommer vara i vecka 18 när jag går på första besöket..känns vääääldigt sent! Minns att jag gick i vecka 8 med första barnet..
    Irriterande!
    Första inskrivningen hade jag i 10+1, hälsosamtalet fanns ingen tid till och kunde lika gärna kvitta då det ändå är tredje barnet, då jag varken röker, snusar eller dricker. I normala fall skulle jag fått nästa i vecka 25, men med tanke på semestrar så la hon ett 1 juli, typ vecka 20, sedan får jag nog vänta tills hennes semester är över helt enkelt.

För mig var det självklart med ett "tidigt" besök då jag behövde få koll på mitt järnvärde, då jag är så trött. För henne var det ju bra då det var över 100, men jag som ligger uppåt 150 ogravid känner av det rejält nu med 128. Så lågt hade jag inte förrän mycket senare med andra barnet, så vi får hoppas att Niferex varje dag hjälper lite.
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2015-04-09 20:01:58 följande:
    Ni som gjort UL redan vid KUB tex, hur är eran moderkaka placerad? Min är placerad i framvägg. Jag vet inte riktigt vad det innebär förutom att jag förmodligen kommer känna sparkar senare. Kan man få större/mindre mage pga detta? Är det något man bör känna till?
    Med första barnet visste jag inte var moderkakan var placerad, men jag gissar i bakvägg. Med andra hade jag i framvägg. Det var inget speciellt med det mer än att man får känna sparkarna mer på sidorna, så därför kan det dröja längre.

Jag vet inte om moderkakans placering hade någon betydelse, men jag hade mycket mer sammandragningar med andra barnet, så jag visste ju indirekt att det var livat där inne.

Jag hade ganska liten mage, tyckte andra, båda gångerna, så jag tror inte placeringen av moderkakan spelar någon roll, utan mer hur barnet ligger och om man är lång eller kort i överkroppen.

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-04-09 20:52:31 följande:
    Tack för ditt svar, då är det säkert inte så stor skillnad på framvägg och bakväg ändå. Sammandragningar kan man väl få tidigare med andra barnet har jag för mig att jag läst så det kanske berott på det?! Aja, det är bara att vänta och se smile1.gif

Heter du Lovis föresten? Är det en flicka vi väntar så ska hon heta Lovis, det är även vårt interna namn på skrutten så stackars kille om det är en sån jag har i magen smile5.gif
    Ja, det är nog vanligare med mer sammandragningar med andra barnet, med tanke på att man kan vila mindre, så jag tror egentligen inte det behöver ha med moderkakans placering att göra.

Noops, faktiskt inte, man får tänka ett steg längre för att veta vad min dotter heter. Dock hade jag nog kunnat tänka mig en Lovis, men jag får nog inte så väna barn. Mina är rätt livliga och framåt, så för mjuka namn har vi valt bort. Mattis är också ett fint namn, men vi får väl se vad vi får för kön den här gången. Pojknamn tycker jag är jättesvårt, då många fina namn är längre och svårare att stava för barnet, samt oftast blir smeknamn. Innan har vi kört på tvåstaviga namn på 5 bokstäver som inte är så vanliga, oftast runt 70-80 plats i listan året innan.

Tyvärr har en del namn fått gå bort då sambon heter det eller hans bror eller kusin ... Något gubbnamn som Tage, Gunnar, Bertil vill jag inte ha. Oscar kan jag väl tycka är fint, men vi får se, båda ska ju bli överens ...
  • mammalovis
    anna tuva skrev 2015-04-10 13:42:08 följande:
    Idag är jag i v 14+6 och har ibland sedan 2 dagar tillbaka känt lite smått i magen. Känns precis som med mitt första barn fast då betydligt senare. Är det möjligt att redan kunna känna barnet?
    Jag tycker man har glömt hur det kändes. Däremot hade jag som att det kittlades på insidan av huden för några dagar sedan, så då började jag undra vad som hände ... Men det är väl ett fisksprattel man kan beskriva det som. Än vet jag inte om jag har moderkakan fram eller bak, så det kan ju dröja väldigt länge.

Jag har äntligen kub om en vecka, så det ska bli skönt att få bekräftat att det finns liv därinne och att man inte bara mått skit i onödan.
  • mammalovis
    Lazmi skrev 2015-04-13 10:15:32 följande:
    Efter 10 veckors illamående känns det som att det räcker nu... sen att sambon klämde ur sig igår att tiden "gått så fort och att det redan är vecka 16" gör det inte bättre. i tanken slog jag ihjäl honom med en stekpanna.....
    men har iaf köpt barnvagn nu och en del kläder vilket är kul, men längtar till illamåendet går över. . :)
    Jag kunde inte annat än skratta åt ditt inlägg, då jag förstår tanken och själv kunde tänkt den. Här har sambon vid förra graviditeten sagt att vi mår så bra så och själv har jag varit dödstrött och mått skit. Visst är det sympatiskt med en förstående sambo ...
  • mammalovis
    MyRoundabout skrev 2015-04-14 20:10:40 följande:
    Jag kan få kväljningar av massa konstiga saker, äta för mycket, äta för lite, borsta tänderna, ta tabletter, ha något mot halsen, blåsigt väder... v. 15 här med. Däremot spyr jag aldrig, men det är otrevlig nog ändå!
    Ja, här kommer kväljningarna ibland plötsligt också. Jag trodde det hade lättat lite, men så kommer det igen trots att jag redan hunnit ta två glas blåbärssoppa på morgonen. Jag kan må dåligt av att det luktar illa i köket, byta bajsblöja, få något mot halsen, vara hungrig, borsta tänderna, behöva göra eller gjort tvåan på toa mm. Med tandborstningen blev det mycket lättare när jag skippade Colgatetandkrämen och bytte tillbaks till Pepsodenten.

Spytt har jag gjort några gånger, men totalt sett mindre den här graviditeten än förra, däremot har jag varit massivt tröttare och mer kvackelmagad. Kött och kyckling har jag överlag svårt att äta. Skinka funkar bra, så det har jag ätit ibland istället. Det är ju jättekäckt när man har lågt hb redan. Jag hoppas en Niferex varje dag ska göra livet lite bättre inom några veckor.

Jag ser till att duscha med badrumsdörren lite på glänt annars kan jag ibland bli nästan svimfärdig, men då gillar jag att duscha varmt, men har nog sänkt temperaturen ändå.
  • mammalovis
    tjockobbe skrev 2015-04-15 12:51:34 följande:
    Jag får kväljningar av gröna Ahlgrens bilar! Tungan ute
    Det låter ändå som ganska lätt att undvika.
  • mammalovis
    MyRoundabout skrev 2015-04-15 15:08:43 följande:
    Jag pendlar litegrann mellan hopp och förtvivlan i min lilla värld... har ju ett MA i bagaget där fostret hade kunnat lega dött hur länge som helst utan upptäckt om jag inte hade gjort VUL pga andra orsaker. 
    Den här gången har vi sett ett pickande hjärta i v.9 men jag pendlar mellan att vara stensäker på att bebisen är död och att planera barnvagn och ommöblering i lägenheten. Vi har RUL om två veckor och jag får nästan ångest bara av att tänka på det. Så länge man inte vet kan man ju låtsas, liksom... Samtidigt som att jag bara vill veta!
    Jag kollar om magen har växt flera gånger om dagen och analyserar varenda grej. Jag mår nog faktiskt riktigt dåligt. Vi har inte gjort graviditeten officiell än, några vänner och den närmaste familjen vet, men det är allt. Jag vågar liksom inte. Kan man bara gräva ner sig nånstans tills bebisen är här? 

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite i alla fall. 
    Jag känner igen din oro, men från andra sidan. Jag har haft två graviditeter som lett till friska barn, så hur stora är oddsen att ha chansen en tredje gång när så många andra får missfall och ma eller ett barn med en trisomi? Så jag har nog ännu inte tagit in helt hundra att vi ska få ett tredje barn. Så oron svävar mellan risken för ett dött foster till tvillingar till en bebis med trisomi. Visserligen mår jag fortfarande halvtaskigt med akuta kväljningar ibland, så jag borde kanske inte behöva oroa mig.

På fredag har vi kub, så det ska bli skönt att verkligen veta som ett första led på vägen, även om rul känns mer tillförlitligt, då en kompis fick dåliga odds på kub och sedan konstaterades trisomi på rul oförenligt med liv.
  • mammalovis

Är det fler som blivit mycket hungrigare?

Jag är väl i 12+3, men det sista är jag hungrig bara några timmar efter de större måltiderna även om jag äter frukt eller smörgås efter två timmar. Hur mycket ska man behöva äta egentligen? Värst är i väntan på kvällsmaten när man är på väg hem från jobbet vid halv fem. Nu har jag ändå kunnat äta mer vid de två varma målen än för bara någon vecka sedan.

Vikten ligger lägre än vad jag gjorde när jag plussade även om jag bara kräkts 3-4 gånger totalt. Så jag har tänkt på om ämnesomsättningen fått en knäpp, då jag samtidigt kan vara väldigt frusen på kvällen när jag har ätit samt blivit väldigt torr på ryggen, så det kliar om jag inte smörjer mig. Min farmor hade struma, men jag har inte haft bekymmer när jag kollade för några år sedan, så jag vet inte om det finns skäl att oroa sig. Tröttheten hänger säkert ihop med ett lågt hb, så jag äter redan Niferex.

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-04-15 19:21:25 följande:
    Är det någon här som börjat fundera över föräldraledigheten?

Det är mitt första barn och jag tycker detta är lite krångligt..

Hur många dagar i veckan söker man ersättning för?
    Hur långt innan BF går man? Tar ni föräldraledighet då eller hur löser ni det?
    Hur länge har ni tänkt att vara hemma?
    Allt beror ju på hur ansträngande jobb du har. Jag har jobbat inom förskolan båda mina tidigare graviditeter. Båda gångerna har jag hunnit vara hemma fem dagar innan födseln. Första föddes bf-4 och andra på bf. Den här gången arbetar jag som lärare och överväger att gå hem två veckor innan om graviditeten blir relativt komplikationsfri. Andra graviditeten hade jag mycket sammandragningar vid rörelse andra halvan av graviditeten. Magen har varit ganska liten, enligt andra, men visst har jag suttit mer på slutet, tack och lov har barnantalet minskat på slutet då jag fått barn vid loven. Första gången hade jag semesterdagar, andra tog jag ut fp. Den här gången är jag totalt sett tröttare och slöare redan nu, men jag hoppas det vänder om hb förbättras. Däremot är jag skeptisk till att jobba inom äldreomsorgen den andra semesterperioden, då jag bara har ferielön halva sommaren. Jag får ta kub först och se vad jag får för bf där.

Jag har varit hemma ca ett år, pappan till första barnet hade sommarmånaderna när tösen var 6-8 månader, men det gör jag inte om, då det var tufft att jobba samtidigt med mycket nattamning. Med andra barnet var sambon sjukskriven nästan ett halvår så då fick vi mycket tid ändå. För oss har sgi-dagarna räckt ett år, sambon har många dagar kvar nu. Lägstadagarna har jag använt då jag sällan haft en heltidstjänst, men velat skydda min sgi.

Sedan får man ju räkna på sin ekonomi. Med första barnet tog jag 7 dagar i veckan när vi hade hus, med andra 5 dagar i veckan och sambon fick skjuta över ca 2000 kr extra.

Med detta barn är vi nog hemma till januari 2017. Det blir svårare att få barnomsorgsplats ju närmare sommaren man kommer. Mest optimalt är ju att få plats i augusti. Sambon har svårt att vara hemma längre perioder då han är ende heltidsanställde och arbetet är säsongsbetonat, kanske kan han ta några dagar vintertid.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015