Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Simone skrev 2015-09-21 20:36:23 följande:

Haha ja så går jag också runt och tänker! Har haft mycket förvärkar den senaste veckan, så man går verkligen och hoppas att dom ska gå över till riktiga värkar :)

Jag är så jäkla otålig så har redan fixat och ordnat med allt, något jag ångrar lite nu när dagarna är så långa... Men det är väl nu man ska passa på att ta det lugnt och vila mycket, lär väl inte bli så mycket av det sen :)

Jo så är det väl. Men det är så svårt och tråkigt att bara vila! Jag försöker mig på promenader ibland. Går lite så där kan man säga. Det är nästan så att jag vill gå till bm oftare, bara för att ha nåt att göra! Korta promenader, långa bad och en hel drös dokumentärer går åt nu. Och så har jag turen att ha en sambo som jobbar oregelbundna tider så han är hemma ganska mycket, vilket är jätteskönt när jag blir uttråkad ;)
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-09-21 21:51:39 följande:

Förstår precis vad du menar! Ska till bm på onsdag och har räknat ner dagarna den senaste veckan haha!

Åh vad lyxigt! Min sambo jobbar 7-16 blir långa och tråkiga dagar själv för min del.

Är det ditt första barn? :)

Japp, första barnet här! Ska bli så spännande att träffa den lilla när det väl är dags! Vi längtar jättemycket :D

Är det ditt första med?
  • Iowhannah

Okej. Klockan är nu 0414 och jag har varit vaken i över en timme pga en sån FRUKTANSVÄRD KLÅDA!! Säkert svamp :/ Har smörjt mig med intimcreme två gånger redan, men det hjälper föga. Sitter för närvarande i sängen med en ispåse tryckt mot underlivet och förhoppningen att få sova några timmar till. Det är sju timmar tills jag ska träffa BM. Känns som en evighet. Hoppas verkligen att hon kan fixa nåt som hjälper! Har bara haft besvär sen i går kväll, men jag känner redan att jag kommer bli galen om det ska hålla på så här!

• Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-22 08:08:06 följande:

Låter inge vidare, hoppas bm har någon bra lösning åt dig så du får sova, man behöver ju all vila o sömn man kan få nu när förlossningen sakta men säkert närmar sig :)

Tack! Det hoppas jag med. Jag lyckades till slut somna om, men det är långt ifrån optimalt att vara vaken i över en timme så där. Sömnen blir ju lagom förstörd.
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-22 11:21:23 följande:

Nä verkligen inte, kör ett par sånna pass varje natt, dock inte pga klåda men av foglossningar, sammandragningar eller bara extremt livlig bebis, tur man bara går hemma nu (graviditetspenning) så kan ju lägga mig o sova en stund när helst andan faller på :)

Ja, jag är så tacksam över graviditetspenningen! Skulle aldrig palla att jobba nu. Gillar inte riktigt att min bebis tycks ha vänt på dygnet så här mot slutet. Den har alltid sovit på natten, men nu ska den vara vaken så fort jag bara har gått på toa :/
  • Iowhannah
    Embla twopointoh skrev 2015-09-22 13:33:52 följande:

Gosedjur har jag aldrig tvättat. De innehåller inte samma kemikalier som kläder heller.

Kanske inte samma, men ändå kemikalier.

Jag tvättar allt. Kläder, filtar, gosedjur... Man vet ju inte vad bebis kan tänkas stoppa i munnen.
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-22 15:50:23 följande:

Shit va mycke man hinner o orkar tänka så här andra veckan man går hemma på heltid, nu har jag suttit o klurat på det här med graviditetspenning, har sett att man Max kan få 709:-/dag men är det för varje dag eller är det för varje dag i månade? Menar antingen blir det ju Max ca 14180/månad före skatt eller så blir ca21270:-/månaden före skatt, någon som vet?

Jag kollade på Mina Sidor senast i dag. Det verkar som att man får graviditetspenning sju dagar i veckan. Så varje dag i månaden. Du är ju ändå inte tillåten att jobba, därför får du graviditetspenning.
  • Iowhannah
    Embla twopointoh skrev 2015-09-22 15:46:20 följande:

Du tillför kemikalier när du tvättar också, om man ska vara petig. För att inte tala om de kemikalier du matar ditt barn med, både via din egen mat (om du ammar) och senare när barnet börjar äta fast föda (även ekologiska varor innehåller kemikalier).

Det finns en lagstiftning från 2009 om vad leksaker, inkluderat gosedjur, får innehålla för något, som är mycket strängare än för t.e.x. kläder. Nu struntar vissa producenter i detta, men de större, mer etablerade märkena kan man ändå köpa utan allt för stora betänkligheter. Det är lågprisvarorna man ska se upp med, i allmänhet.

Ja jo, jag vet. Det är mycket att tänka på egentligen. Jag försöker vara så medveten som möjligt, kanske ännu mer nu när det kommer en liten. Det skadar ju ändå inte att tvätta gosedjur. Speciellt som de jag har är såna man får på köpet eller i babyboxar. Tvivlar på att de är av superkvalitet.
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-22 16:04:48 följande:

Sant då blir det inte så svidande i plånboken som jag först räknat med :)

Förmodligen inte. Om jag räknade rätt så kommer jag få mer nu än när jag är föräldraledig (fast då tar jag förvisso bara ut mån-fre).
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015