Mira14 skrev 2016-05-23 21:28:17 följande:
Här kommer lillkillen också bara runt runt i cirklar och bakåt. Fram vill han komma men lyckas inte, sötnöten :)
Han älskar att gå omkring, så vi går omkring här hemma med krummad rygg.
Sätter ni honom på vanliga toaletten? Vi har börjat med potta sedan en vecka tillbaka och han kissar ofta, men förvarnar liksom inte så mycket kommer i blöjan. Idag gjorde han nummer 2 för första gången, wiho! Så smidigt om han skulle lära sig säga till varje gång för man behövde knappt torka efter.
Hur har ni det med maten? Min kille äter bara gröt, yoghurt, frukt och smoothie. Allt annat spottas ut :/ Han äter totalt 5 gånger om dagen.
Ja, han sitter på vanliga toaletten, men han har en egen (mindre och mjukare) toaring så han sitter stadigt iaf. Jag har funderar på potta, men samtidigt känns det lite trist att vänja honom vid det för att senare vänja av. Vi får se hur vi gör. Får fortsätta testa ett tag till, det kanske blir nån pottstol eller nåt om det inte går bra. Har ni en "vanlig" potta, eller nån med lite ryggstöd? Jag har sett en BabyBjörn som verkar ganska bekväm. Jag har även läst att man rekommenderas att gå över till tygblöja för att bebisen ska känna att det är obekvämt att vara blöt och i längden säga till när hen behöver kissa... Jag kanske ska tagga ner lite och ta ett steg i taget ;P
Vi är kanske lite för försiktiga med maten. Vi ger gröt och katrinplommonpuré till frukost, men efter det så är det väldigt sporadiskt med mat. Oftast blir det bara ersättning, men ibland får han burkmat (kyckling och sötpotatis är bäst) och om han sitter med när vi äter så får han smaka vår mat. Hans favorit är definitivt mat med mycket vitlök! Guacamole, pappas hemgjorda vitlöksmör och pappas hemgjorda vitlöksdipp smaskar han gärna i sig och när han har fått lite vill han alltid ha mer :) I övrigt är det fruktpuréer, smoothies, rån och knäckebröd som lätt slinker ner. Eller ja, knäckebrödet slinker väl inte direkt ner, men det är gott att snutta på.