Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

mammalovis skrev 2016-05-09 17:27:14 följande:

Jag upptäckte att han sover längre om han får lägga sig runt åtta-nio om han behöver, än att vi är ute och han blir grinig och slumrar till i vagnen och inte somnar förrän 11, halv tolv. Dock blir man ju mer begränsad då det är skönare att vara ute sent på kvällen.

Bor ni i lägenhet? Isf förstår jag att det blir svårt, men annars är ju babymonitorn riktigt bra! Det är skönt att kunna grilla eller pyssla i trädgården när Nils har somnat, utan att känna någon större oro :)

Inskolning är inget vi har planerat än på ett tag. Vi tar ut såpass få föräldradagar att vi kan vara lediga i minst ett år till (vi tar allt på en gång för att få vara hemma med Nils så länge som möjligt).

I dag ringde en snubbe från F-kassan och jag blev så klart skitnervös, men det visade sig att jag hade tagit ut ordinarie föräldrapenning den tid Nils låg inlagd på Neo. Samtidigt som vi hade skickat in intyg och ansökan om tillfällig föräldrapenning. Så jag får ansöka nu i efterhand och så kommer jag få tillbaka X antal föräldradagar och den tillfälliga föräldrapenningen utbetald retroaktivt. Och jag som var rädd för att jag hade gjort nåt fatalt misstag och skulle bli tvungen att betala tillbaka pengar!
  • Iowhannah

Här har vi inte heller märkt av nåt speciellt mammigt eller pappigt, men pappa är mycket mycket roligare att leka och busa med!

• Iowhannah
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2016-05-23 09:53:08 följande:

Hur har ni det? Här är det full rulle. Krypandet har hon bemästrat i typ 2 veckor och senaste dagarna har det nya varit att hon ska ställa sig upp mot allt. Det går fort nu!

Oj! Vad hon är snabb i utvecklingen! Här kryps det inte än, men han gillar numer att ligga på mage och leka. Han må inte kunna ta sig framåt, men runt och bakåt går fint. Han börjar kunna resa sig från sittande till knästående så länge han har nåt att hålla i, så det är väl inte alltför lång tid kvar nu.

I dagarna har vi så sakta börjat sätta Nils på toaletten. Han får sitta ett tag efter varje måltid, när han har sovit och innan och efter utevistelse. Ibland kommer det kiss, ibland inte. Bajset är dock sjukt svårt att tajma! Han förvarnar ju inte, utan plötsligt bajsar han. Eller så bajsar han utan att någon märker det alls.

Förhoppningsvis lär vi (både han och vi föräldrar) oss snart hur vi ska göra, det vore skönt att slippa åtminstone bajsblöjorna. Jag har läst en del om EC och egentligen hade vi tänkt börja redan när han var fyra månader men det föll liksom bort (förmodligen av lathetsskäl). Är det någon här som har nån erfarenhet av att börja EC:a sent?
  • Iowhannah
    Mira14 skrev 2016-05-23 21:28:17 följande:

Här kommer lillkillen också bara runt runt i cirklar och bakåt. Fram vill han komma men lyckas inte, sötnöten :)

Han älskar att gå omkring, så vi går omkring här hemma med krummad rygg.

Sätter ni honom på vanliga toaletten? Vi har börjat med potta sedan en vecka tillbaka och han kissar ofta, men förvarnar liksom inte så mycket kommer i blöjan. Idag gjorde han nummer 2 för första gången, wiho! Så smidigt om han skulle lära sig säga till varje gång för man behövde knappt torka efter.

Hur har ni det med maten? Min kille äter bara gröt, yoghurt, frukt och smoothie. Allt annat spottas ut :/ Han äter totalt 5 gånger om dagen.

Ja, han sitter på vanliga toaletten, men han har en egen (mindre och mjukare) toaring så han sitter stadigt iaf. Jag har funderar på potta, men samtidigt känns det lite trist att vänja honom vid det för att senare vänja av. Vi får se hur vi gör. Får fortsätta testa ett tag till, det kanske blir nån pottstol eller nåt om det inte går bra. Har ni en "vanlig" potta, eller nån med lite ryggstöd? Jag har sett en BabyBjörn som verkar ganska bekväm. Jag har även läst att man rekommenderas att gå över till tygblöja för att bebisen ska känna att det är obekvämt att vara blöt och i längden säga till när hen behöver kissa... Jag kanske ska tagga ner lite och ta ett steg i taget ;P

Vi är kanske lite för försiktiga med maten. Vi ger gröt och katrinplommonpuré till frukost, men efter det så är det väldigt sporadiskt med mat. Oftast blir det bara ersättning, men ibland får han burkmat (kyckling och sötpotatis är bäst) och om han sitter med när vi äter så får han smaka vår mat. Hans favorit är definitivt mat med mycket vitlök! Guacamole, pappas hemgjorda vitlöksmör och pappas hemgjorda vitlöksdipp smaskar han gärna i sig och när han har fått lite vill han alltid ha mer :) I övrigt är det fruktpuréer, smoothies, rån och knäckebröd som lätt slinker ner. Eller ja, knäckebrödet slinker väl inte direkt ner, men det är gott att snutta på.
  • Iowhannah

Woohoo! Första bajset i toaletten avklarat! :D Jag insåg att vi hade missat kisset, och skulle just ge upp när han började krysta, så jag lät honom sitta tills han sa till och så slapp vi en redig bajsblöja :D Stolt mamma!

• Iowhannah
    Simone skrev 2016-06-03 00:17:06 följande:

Snart åtta månader min "lilla" tjej. Vi har börjat märka av separationsfasen nu, Julia blir så ledsen när hon ser att man lämnar rummet och hon blir jätte ledsen om någon annan håller henne samtidigt som hon ser mig. Extremt gnällig har hon blivit och nattningen har blivit hemskt! Tack och lov sover hon hela nätter, annars vet jag inte hur jag skulle orka... Någon mer som kommit in i den fasen? Ni som har barn sen tidigare och upplevt den, hur länge varade den och hur blev era barn?

Oh ja! Man får inte lämna rummet såvida han inte kan se en hela tiden, mycket gnäll och han har börjat vägra att sova på dagarna! Nattningarna går jättebra när pappa nattar, men när jag gör det så är det kinkigare. Mycket mardrömmar också. Han brukar gråta åtminstone en gång per natt, stackarn :(

Jag hoppas verkligen att det går över snart! Den 17 ska Nils sova hos sin morfar och jag är galet nervös inför det :S
  • Iowhannah

Här har mardrömmarna lugnat ner sig så även om vi tvingas upp vid 04-05 nu för tiden så får vi iaf sova ostört tills dess.

Nils lärde sig krypa i fredags så nu är det ingen lugn stund längre! Ville han inte sitta still förut så är det ingenting mot hur han är nu!

• Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-06-10 08:47:48 följande:

Inte för att Nora någonsin har tackat nej till någon mat men... Mellisfavoriten är turkisk yoghurt med lite fruktpuré. Det är så gott att hon sitter och skriker åt oss innan hon ens hunnit svälja för att hon är rädd att det ska gå för långsamt.

Hahaha! Så där gör Nils med gröten! Jag hinner knappt ta upp mer på skeden innan han börjar tjata om mer.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015