Inlägg från: Mmaja1990 |Visa alla inlägg
  • Mmaja1990

Oktoberbebisar 2015

Marsvensson skrev 2015-02-05 15:16:41 följande:

Åh vad kul:) aha varför tror hon det ?:) ja åh det förstår jag! Längtar också till mitt samtal så man får datum för inskrivning :)!!

Hon räknade ju från senaste mensens första dag men jag har ju så långa cykler att det inte blir rätt då med min ägglossning och när vi haft sex etc. Så jag kommer säkert bli tillbakaflyttad 1-2 veckor sen när de kan se mer :)
  • Mmaja1990

Så där! Nu har jag varit på ett första hälsosamtal och bokat tid för information om fosterdiagnostik och inskrivning känns liiite verkligare nu!

• Mmaja1990

Men usch alltså, har ni läst livsmedelsverkets rekommendationer? Fick en broschyr om bra och dålig mat, på hälsosamtalet. Lättmargarin?! Alltså vem äter margarin idag, frivilligt? Och tallriksmodellen, med jätte mycket pasta.. haha. Kändes lite lagom förlegat faktiskt. Tur att man är påläst privat :)

• Mmaja1990
    Lazmi skrev 2015-02-07 17:24:49 följande:

Jag har också läst, jag tokvägrar äta margarin! Tycker också den verkar förlegad..

Ja, jag trodde först att jag fick en gammal version av bm, men det står ju samma på hemsidan.. haha. Men men :) man får använda sig av sitt eget sunda förnuft helt enkelt!
  • Mmaja1990

Ser att det kommit massa nya! Vad kul :) och grattis till alla plus!

Jag har ett problem! På dagarna fryser jag helt galet mycket, på nätterna är det tvärtom och jag sover dåligt och tycker det är varmt. Vad händer?! Jag är jätte trött men vaknar ändå flera gånger per natt, något jag aldrig gör annars.

Är dessutom sjukt hungrig och hatar jeans. Känner mig redan som en hubbabubba, trots att jag inte gått upp något i vikt. Är ju bara i vecka 7. Kan ju inte köpa nya jeans nu liksom.

• Mmaja1990

Jag går in i vecka 8 på onsdag, och ska till bm på fredag för att få information om fosterdiagnostik eftersom vi sagt att vi vill göra kub-test :) ska ni göra det?

Jag hoppas lilla ärtan lever därinne! Man är så orolig att det ska hända något därinne utan att man märker det!

• Mmaja1990

Kan vara skönt att jämföra resultat sen och få stöd om något skulle vara fel och man måste ta ett jobbigt beslut... men förhoppningsvis slipper vi alla det!

Jag mår allt mer illa, det kommer lite då och då men aldrig så pass mycket att jag behövt kräkas (vilket är min största skräck). Men det känns verkligen som att det kommer komma det med :( Har ingen aptit trots hunger, jag känner mig så äcklad av allt. blää

• Mmaja1990

BF-lista Oktoberbebisar 2015

1/10 Silverguld, 1:a barnet, Kristianstad

5/10 Dahlia92, 1:a barnet, Västra Götaland

6/10 Mmaja1990, 1:a barnet, 24 år, Örebro län

8/10 marsvensson, 1:a barnet, Malmö

9/10 johannajo93, 1:a barnet

10/10 mittnamnDoris, 5:e barnet

12/10 Hannap90, 1:a barnet, Kristianstad

14/10 Missma01

14/10 JLH87, 1:a barnet, Stockholm

19/10 corran, 2:a barnet

19/10 Smultronhesten, 1:a barnet, norra Uppland

20/10 chazbo, 3:e barnet, Stockholm

21/10 Fru Hermelin, 2:a barnet, Stockholm

21/10 jc86

21/10 LittleJag, Stockholm

22/10 kds, 1:a barnet

23/10 Nattzan, 2:a barnet

24/10 Irlais, 2:a barnet, Stockholm

26/10 And3rsson, 4:e barnet

• Mmaja1990
    JLH87 skrev 2015-02-17 14:48:10 följande:

Är det vanligt att man gör kub-test? Är inte det en risk? Jag hade väl inte tänkt o göra det men jag kan inte så mycket om det heller.. Jag är ju helt inställd på att få göra ett ultraljud v12 för att sen kunna gå ut med nyheten till nära o kära =)

Kub-test innebär ju bara att man tar blodprov från mamman (inga konstigheter) och ett vanligt ultraljud. Detta för att se risken för kromosomfel, t ex downs syndrom. Vi ska göra det, främst för att vi vill kunna bestämma sjävla vad vi vill göra det visar på downs men också för att få se att det är något i magen. Hör erbjuds alla kub-test oavsett ålder, så det är ju jätte bra :)
  • Mmaja1990
    Elisabeth901 skrev 2015-02-19 15:42:19 följande:

Ingen som vill ta på sig ansvaret att starta en grupp på FB?

"Oktobermammor 2015" och göra den hemlig (så ingen annan ser gruppen utan vi som är med)

Jag är med i en liknande grupp för mitt första barn en av de bästa grupperna som finns. 

man kan dela allt och ställa alla frågor man har till varandra.

lättare där än här.

Jag kan starta den om ni är intresserade? :)

Finns redan en sådan vad jag förstått det som! :)
  • Mmaja1990

Hej! Känns som att det är helt nya tjejer här nu, kul! måste be om lite råd!

Har ni behövt spy något än? Jag vaknade imorse, tog en dusch och kände ingenting sen från ingenstans så kände jag att jag var tvungen att spy. Mådde inte illa och gör det inte nu heller, men jag hulkade och ut kom ju endast galla. Vad tusan gör man? Kan man åka och jobba ändå? Tänk om man är magsjuk? Hur "ska/brukar" det kännas? Känner mig kluven!

• Mmaja1990

Hej! Känns som att det är helt nya tjejer här nu, kul! måste be om lite råd!

Har ni behövt spy något än? Jag vaknade imorse, tog en dusch och kände ingenting sen från ingenstans så kände jag att jag var tvungen att spy. Mådde inte illa och gör det inte nu heller, men jag hulkade och ut kom ju endast galla. Vad tusan gör man? Kan man åka och jobba ändå? Tänk om man är magsjuk? Hur "ska/brukar" det kännas? Känner mig kluven!

• Mmaja1990
    mea84 skrev 2015-02-25 07:13:46 följande:

Tror att hade du haft magsjuka så hade du fortfarande mått illa och viljan stt spy skulle vara kvar...så tippat mer på grav illamående! Kram

Får hoppas på det och chansa! Ska försöka att inte röra mig så mycket på kontoret så jag inte smittar andra OM det skulle vara något annat. Vågar ju inte äta något nu heller! Hur långt gången är du? :)
  • Mmaja1990

Hej tjejer! Jag brukar hålla lite koll på vad som skrivs i gruppen och hur det går för er andra Oktobermammor, men jag skriver sällan!

Jag kan bara tänka mig din oro Lazmi, att det ska vara så oroande att vänta barn. Man går och oroar sig hela tiden :( hoppas verkligen det inte är någon fara med din lilla bebis!

Först ska vi oroa oss innan vi blir gravida för tänk om man inte kan bli graviD?! Sen när man väl blivit det går man runt och tänker att man ska få missfall eller annat tråkigt. När bebisen är ute tänker man på plötslig spädbarnsdöd, etc. Såååå jag gissar att vi kommer få vara oroliga små mammor livet ut från och med nu då :) kuuuul!

• Mmaja1990
    Elesif skrev 2015-03-16 14:36:05 följande:

Alltså, nu är jag förvirrad. Var nyss på första besöket hos barnmorskan och hon sa att jag var i vecka 7 och var beräknad i slutet av oktober typ 30:e.

Och både min fetilitetsläkare och hos de vi gjorde IVF säger att jag är i vecka 10, 9+1 och beräknad 17:e oktober så jag satt där och såg dum ut och sa att jag fick fråga läkaren igen då hur man räknar (fast att jag vet att de andra har rätt). Men hon sa bara att de hade ett schema som de gick efter.

Såå nu är jag ganska så irriterad, jag var ju på mitt första vul i vecka 8, 7+5.

Jag vill ju inte att hon ska gå efter fel vecka hela tiden....

Hej! Min bm (eller ja, de är flera - har inte fått en "riktig" än) är också så fast tvärtom. Jag har räknat utifrån hur långa cykler jag haft medan dom räknar på det vanliga 28 dagars vilket gör att jag enligt d är längre gången än vad jag är. Så jag fick också sitta där och se fånig ut medan dom stressbokade allt, och menade att man senare vid ultraljud, framför allt rul, får se om man behöver flyttas fram eller bak. Jätte irriterande. Dom borde ju ha lite mer moderna sätt att räkna tycker man ju.

Tycker du ska stå på dig när du ändå har andra experter runt omkring dig som varit med och vet mer exakt. Jag ska på kub i veckan och risken är ju att det är för tidigt för dom att göra undersökningen, men då får de skylla sig själva som bokat in mig så snabbt tänker jag. Jag tänker att det bara är kul för egen del att se bebis fler gånger hihi
  • Mmaja1990
    svea74 skrev 2015-03-30 12:53:32 följande:

Är det nån av oss som inte tänkt amma?

Förutsatt att man kan välja.

Har aldrig själv av någon anledning velat amma om jag skulle få chansen att få ett biologiskt barn.

Och nu är jag där. Och mina tankar kvarstår. Än iallafall. Sen kan ju den åsikten ändras väl i situationen självklart.

Men någon som funderat åt samma håll?

Jag tänker att jag gärna vill amma ett tag i början men skulle det inte funka eller om jag tycker det är jätte obehagligt och gör ont så ser jag inga problem med att sluta heller. Tycker det är upp till var och en att bestämma själv :) glad mamma = glad bebis!
  • Mmaja1990
    karolina90 skrev 2015-04-01 13:21:20 följande:

Är i 14 veckan idag (13+0) och kände andra "fladdret" i magen idag! Känns helt underbart :) någon mer som känt de runt dessa veckorna?

Jag är precis lika långt gången! Men jag känner ju ingenting, har inte ens fått mage... (är inte tjock så det är inte det hehe)... :( vill ha mage och känna en massa nu! Men är det ditt första barn? :)
  • Mmaja1990
    Silverguld skrev 2015-04-01 17:22:11 följande:

Samma här..! Är i vecka 14, känner inget, det syns inget och alla symptom har försvunnit. :(

Åh fy :( men det är väl vanligt att symptomen avtar? Haka inte upp dig på det! Ska du göra ul snart då eller? Jag ska dit imorgon förmiddag och kolla! Jag vet flera som inte fick mage förens vecka 18-20! :) är nog ingen fara och OM det hänt något så får vi ta nya tag senare helt enkelt! Vi får lugna oss och njuta lite :)
  • Mmaja1990
    Silverguld skrev 2015-04-01 17:22:11 följande:

Samma här..! Är i vecka 14, känner inget, det syns inget och alla symptom har försvunnit. :(

Åh fy :( men det är väl vanligt att symptomen avtar? Haka inte upp dig på det! Ska du göra ul snart då eller? Jag ska dit imorgon förmiddag och kolla! Jag vet flera som inte fick mage förens vecka 18-20! :) är nog ingen fara och OM det hänt något så får vi ta nya tag senare helt enkelt! Vi får lugna oss och njuta lite :)
  • Mmaja1990

Hallå tjejer! Nu närmar vi oss allt mer och mer! Tänk vad snabbt sommaren och semestern brukar swischa förbi, och då är det augusti/september!

Därför har jag nu försökt planera en inköpslista med VAD som ska vara inköpt och klart tills NÄR. Det mesta är ju väldigt simpelt att handla. Men barnvagn?! Jag har inte ens börjat kika. Tänkte då även på att det snart är sommar, hur blir det då om vagnen inte finns i butik - kommer det ta ännu längre tid att få hem då? Jag vill ha vagnen hemma i mitten på september, men när ska jag då börja kika? Känns tidigt att göra sånt nu?! ????

Hur har ni andra tänkt? Förresten så blir det en pojke här med, verkar vara pojkarnas år iår tycker jag?! Hehe, kul!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015