Inlägg från: angelica123 |Visa alla inlägg
  • angelica123

Oktoberbebisar 2015

Hoppar in här :)

plussade på BIM -5 idag och har BF 15/10. Nu får vi hoppas att det går hela vägenSkrattande

Första barnet, första försöket. Fyller 27 år i oktober, sambon fyller 30 i november.

Jag själv är född 4 veckor för tidigt och vägde 1600 gram och låg 3 veckor kuvös. Så jag tänker ha det i åtanke, ifall det går i arv.

Har som tur är mkt sparade semesterdagar, så då tar jag nog några semesterveckor i september så att jag kan gå hem 4 veckor innan bf.

Har däremot ett jobb med mkt press, ansvar, stressigt och komplicerade arbetsuppgifter. Det kommer bli klurigt med vikarie, så jag lär berätta kanske i v.10 för chefen så att han hinner hitta någon. för sen kommer sommaren och efter det är det ju snart dags! (om allt nu går som det ska)

Hur gör ni med era jobb? när berättar ni?

När berättar ni för era närmaste, föräldrar och vänner ? 

• angelica123

Jag är också sjukt trött!

Kan dock bero på annat eftersom jag plussade på BIM -5 i söndags. Har inga symptom än förutom lite magkänningar.

Testade i måndags igen med CB digital och det gav också Gravid 1-2 veckor

Idag är jag BIM -2 och testade med vanligt CB (med kvällsurin) för att se styrkan på plusset.

Otroligt att det är så starkt så tidigt? Eller så hade jag ÄL tidigare än beräknat (fast jag fick utslag på ÄL-test 22/1)

Bf 15/10 enligt appen.

• angelica123

tänkte ringa min vårdcentral för inskrivning på måndag.

Men en sak jag inte förstår. Väntar alla till RUL i typ vecka 18 verkligen?

Jag tycker jag läser att folk här på FL gör VUL i v8-9 "hela" tiden?

Får man det bara sådär, trodde man bara fick det vid speciella omständigheter?

Jag skulle behöva berätta för min chef tidigt att jag är gravid gärna v9-10, dels för att set är svårt att lösa vikariefrågan och lång överlämningstid. Detta även för min skull, jag vill inte stressa med överlämning in i det sista.

Men! Så har jag de senaste två åren jobbat under hög press, hög arbetsbelastning, stressigt jobb med mkt ansvar mot stora kunder (bank).

Hela den här veckan har jag verkligen känt att jag kan inte fortsätta med detta fram till vecka 12 innan jag egentligen vill berätta!

Inte nu när jag är gravid, jag vill inte stressa så här då!

Men om jag ska börja trappa ber på tempo till ett mer humant och börja slippa övertid, då lär jag säga något till chefen redan nu.

Fast ska jag lägga över saker på kollegor redan nu, så kommer ju de också få veta och det vill jag inte :(

Hur hade ni gjort?

• angelica123

Får man ett ultraljud i vecka 8 utan särskilds orsaker? Trodde de var stenhårda på att man bra får ett om man tex har fått många MF eller är i ngn riskzon

Min VC är ju privat, kan de kanske göra VUL i v 8?

Vore ju jättebra om jag fick göra ett tidigt så att jag ser att det finns ett liv innan jag berättar för chefen :)

• angelica123

varit på RUL förra veckan. Allt såg bra ut och det kändes så härligt, har varit så nervös innan.
    Det är en liten pojke Skrattande syntes väldigt tydligt!
    det var det jag hade känt på mig och det känns väldigt roligt med en liten grabb!

vi fick bf 9/10 istället för 15/10 som vi haft innan. så kunde hoppa över v19 och gå direkt till v20, skönt!

• angelica123

Jag är nu i vecka 34 och har idag börjat jobba halvtid. Har ett kontorsjobb men fruktansvärt ont i ryggen och det är bara liggläge som hjälper :(. Jobbar fram till 18/9

Hur jobbar ni nu? Hur mår ni nu när det börjar närma sig?

Är det ngn annan som har svårt att hålla sig från att köpa babykläder ? :) finns ju sååå mycket fint, har köpt rätt mkt men man vill ju inte köpa för mkt så man inte hinner använda det.

Har köpt klart allt annat förutom lite småsaker.

• angelica123

Vår pojke med bf 9/10 har legat med huvudet neråt på alla kontroller innan. Även känt hicka långt ner. Han har dock legat lite "ostkrok" som min BM säger, dvs inte "raklång" i magen. Detta har gjort att sf-måttet inte ökat så mycket efter v30 då han inte fyller ut livmodern på längden pga hur han har har legat.

I måndags bökade han runt som bara den och det kändes som han låg på tvären!

I tisdags i 35+3 hos BM kunde de inte känna om det var huvud eller rumpa ner (två st kände) och jag fick ringa och boka tid för UL och ev vändningsförsök (samma dag om han fortf ligger i säte) till nästa vecka.

Samma kväll så hade han hicka igen, och den känns helt plötsligt högt upp långt ovanför naveln :P!

Hoppas han vänder sig rätt av sig självt eller att vändningen lyckas nästa vecka. Hoppas även få reda på ungefär hur stor/liten han är på ultraljudet, då jag själv var tillväxthämmad och föddes som väldigt liten.

Vi är ombedda att ta med bb-väskan till nästa vecka då ett vändningsförsök kan trigga igång förlossningen eller stressa bebis så det blir snitt samma dag.

Lyckas det inte så blir det snitt i v 38+x.

Hade gärna hoppats på vaginal förlossning men det blir som det blir...

• angelica123
    mammalovis skrev 2015-09-10 17:35:09 följande:

Usch, jag hoppas att våra bebisar är smarta nog att ha huvudet neråt. Visst ul är väl trevligt, men ett vändningsförsök är inget jag ser fram emot.

Jag hoppas han hinner vända sig innan av sig självt. Men det blir som det blir, inget jag kan påverka. Har hört flera som faktiskt inte tyckt att vändning varit obehagligt och jag väljer att inte stressa upp mig/må dåligt i förväg för något jag ändå inte kan påverka :) men det är min taktik!

En sak är säker, jag vill inte föda i säte. allt annat är jag okej med, har förlikat mig med tanken om att det kanske måste bli snitt.
  • angelica123

Tack för tipsen!

Det jag är fundersam över är om de lyckas vända honom, hur täta kontroller man får på att han inte vänder sig fel igen? Vilket verkar vara vanligt.

Hur många nätter efter sista vändningsförsöket gick vattnet för dig?

• angelica123

Är så fundersam på bebis storlek. Har bf 9/10 (nästa fredag) och är alltså i 38+3 idag.

Gjorde ultraljud i 36+3 då min BM veckan innan på kontrollen trodde han låg i säte. Jag också, tyckte jag kände vändningen och flera tecken på sätesbjudning.

Men väl på UL så låg han rätt!

Då uppskattades han till +15% och ca 3300 gram den dagen i 36+3 och beräknad födelsevikt 3800-3900 i v40+x

Men, mitt sf-mått var bara 33 förra veckan i 37+3 och min kurva är nästan nedåtgående då måttet knappt ökat sedan v30... (Låg mitt på kurvan innan dess)

Så frågan är om ultraljudet stämmer och han verkligen är +15% när magen är så "liten"?

Tänker på att jag själv inte är så stor, så vore skönt om han höll sig under 4 kg

Hur är era SF-mått?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015