Inlägg från: FrökenPD |Visa alla inlägg
  • FrökenPD

Oktoberbebisar 2015

Hej hej. Slänger mig in i den här tråden jag också. Har bf 7/10. Är 33 år och har 3 barn sen innan. Ska till bm imorgon första gången och det ska bli skönt för det kanske känns mer på riktigt då :)

• FrökenPD
    hannap90 skrev 2015-03-10 08:40:51 följande:

Går in i v 10 idag, och två veckor till inskrivningen. Känns som tiden står still samtidigt som det gått fort från det att jag fick veta att jag var gravid. Någon som varit på inskrivningen ännu? :)

Jag var på inskrivning förra veckan. Går in i v 11 på torsdag :)
  • FrökenPD

Brukar inte skriva så mycket här inne men håller mig uppdaterad. Går in i vecka 38 imorgon och visst längtar man nu. Träffade bm idag och bebis låg redan för två veckor sen fixerad vilket hon blev lite förvånad över eftersom lilla tösen i magen är nr 4 och brukar de visst inte fixera sig så tidigt :)

Bm tyckte jag skulle vila då jag har mycket sammandragningar hela dagarna och molvärk om kvällarna nu. Jag känner dock att ja, skulle det sätta igång nu så gör det inte mig så värst mycket :p Och jag sliter inte ihjäl mig här hemma heller ändå.

Jag räknar dock med att gå ett tag till men alla de tre innan har kommit ut före bf så jag hoppas hon har den respekten och följer sina syskon :D 10-12 dgr före känns lagom som de andra :)

Lär väl gå över 14 dgr med henne bara därför ;)

• FrökenPD
    Karriärskvinna skrev 2015-09-21 22:50:38 följande:

Jag hade min första hemmadag idag, BF 7/10. Har lite kvar att fixa med för bäbisen, packa BB-väskan och så passar jag på att träffa lite kompisar så jag har nåt inbokat i all fall några dagar kommande veckor. Känner ingenting ännu så det känns som en stor risk att jag kommer gå över tiden...

När ska man egentligen köpa amnings-bh? Är det bättre att vänta tills bäbisen är ute? Kan man inte köpa en som är lite stor nu bara?

Kan ju uppmuntra med att alla mina 3 första kommit före bf utan att jag hade en endaste liten förvarning i form av förvärkar eller nått sånt :)
  • FrökenPD
    mammalovis skrev 2015-09-23 00:16:25 följande:

Apropå bf och födelse, så hittade jag en artikel i Må bra där man gjort en studie om kvinnors längd och födelsedatum. Inte vet jag hur signifikant den är, men den menade på att kortare personer föder tidigare än längre. Jag tror de skrev att en skillnad på 15 cm i längd gav en skillnad på 5 dagar, jag tror jämförelsen var mellan 160 cm och 175 cm.

Anledningen skulle vara att det fanns mindre plats i magen hos kortvuxna. Jag är 170 cm och har fött på bf-4 och bf. Min kompis som är riktigt kort födde 5,5 vecka innan. Det hade varit kul om det stämde på oss i tråden eller om det är mer slumpmässigt om födseln sker spontant.

Jag hoppas det stämmer. Är 163 cm :)

Min första son föddes 3 dagar före bf(2001), dottern som är nr 2 föddes 12 dagar före bf(2003) och nr 3 som är en son föddes 10 dagar före bf(2011).

Ska bli spännande att se hur det blir nu med lilltjejen i magen.
  • FrökenPD
    Mira14 skrev 2015-09-23 08:43:31 följande:

Jag har läst att vissa har förvärkar på nätterna men håller de i sig hela natten för er? Jag har haft lite förut men i natt (och nu) har jag molande värk hela tiden. Jag har även misstänkt att slemproppen börjat lossna och igår kväll fick jag mycket som såg ut som gult snor på pappret efter ett toabesök (ursäkta..). Jag misstänker att detta kan ha varit en större del av proppen. I förrgår fick jag halsbränna för första gången och igår blev jag illamående. Illamåendet håller fortfarande i sig. Är beräknad 4/10. Vad tror ni, ska jag dras med detta i flera veckor till?

Själv har jag bf 8/10 med fjärde barnet. Har inte känt av något med de tre innan men med den här lilla tösen så har jag molvärk nu varje dag till och från och väldiga sammandragningar. Och slemproppen började släppa för flera veckor sen så jo, man kan behöva dras med det ett tag tyvärr :/

Och att det är just delar av slemproppen är jag säker på då alla mina första tre förlossningar startat med vattenavgång i sängen hemma med slempropp som lossnat när jag gått på toa efteråt så har koll på hur den brukar se ut :)
  • FrökenPD
    Mira14 skrev 2015-09-23 19:13:15 följande:

Vi är beräknade 4/10 och jag har också en känsla av att han kommer tidigare och jag hoppas verkligen det stämmer för nu börjar jag tröttna på att vara gravid. När jag går på toa känns det som att jag ska föda.. haha. Så säger barnmorskan att han inte är fixerad i morgon blir jag tokig

Och här har bebis varit fixerad i 3 veckor. Nu är det ju liksom ok att komma tycker jag för lilla fröken. Bf 8/10
  • FrökenPD
    Saahaaraa88 skrev 2015-09-24 11:47:57 följande:

Heh! Jag är 27 år och väntar mitt första barn, BF 10/10, men får gärna komma tidigare då man börjat "tröttna" lite på att vara gravid nu. Vet ni andra som fött barn innan om det är vanligt att man "går över tiden" när det är första barnet?

Förresten finns det fler mammor som bor i Göteborgsområdet kanske ?????

Vad man oftast hör är ju att man som förstagångsföderska vanligtvis går över och det stämmer på de flesta jag känner. Jag slapp dock det då min första kom 3 dagar före bf. Även min syster fick sin första innan bf så jag et ju att det inte alls är så att man går över med första även om jag hade ställt in mig på det för att det könns bättre.
  • FrökenPD
    Simone skrev 2015-09-24 11:48:23 följande:

Var hos bm igår på en vanlig kontroll. Hon upptäckte äggvita i urinen samt att jag hade högt blodtryck (har haft väldigt lågt annars och ingen äggvita alls) hon började prata om havandeskapsförgiftning och kände hur jag fick panik. Har en sån jäkla otrevlig barnmorska så att försöka prata med henne är omöjligt, va så frustrerad och arg på henne så kommer tyvärr inte ihåg vad värdena låg på.... Hon avslutade besöket med att säga "om du nu är så orolig så får du väl ringa förlossningen"

Känns som att jag har alla symtom också... Huvudvärk har jag fått dom senaste två veckorna (inte haft det under hela graviditeten) ont på höger sida har jag konstant, nu vet jag inte om det är för att lilltjejen ligger och sparkar mycket där eller om det är något annat, har gått upp ganska mycket i vikt dom senaste två veckorna, har även börjat må lite illa.

Så min fråga är, har någon av er haft det? Om jag nu skulle ha det är det någon som vet vad dom gör då? Är ju i v 38 nu

Jag har tyvärr ingen aning. Tycker din bm borde gett dig mer info. Ring förlossningen, de kanske kan ge de svar du söker :)
  • FrökenPD

Ja här hemma har man tråkigt nu. Sambon på jobbet och barnen hos sin pappa. Hela hemmet städat. Ingenting att göra förutom att vänta, vänta och vänta. Försöker boka in lite saker att göra nu så tiden går snabbare.

Tandläkaren med dottern idag så blir till att promenera dit iaf sen hem om fogarna tillåter. Imorgon vipkväll hos frisören och besök hos bm på dagen. På lördag ska hela familjen på bio.

Alla mina 3 barn jag har har kommit före bf helt utan förvarning. Denna gången har jag nu sammandragningar hur många som helst varje dag. Kan nu vakna med molvärk ibland och har molvärkar nästan varje kväll. Slemmproppen har kommit bitvis men den kan ju återbildas.

Känns liksom lite ovant då jag inte haft det såhär med någon innan. Har nästan ställt in mig på övertid för första gången nu med nr 4

• FrökenPD
    mammalovis skrev 2015-10-02 10:44:57 följande:

Brukar dina förlossningar starta med att vattnet går? Annars är det ju ganska ovanligt ändå. Jag läste någonstans att 10% av förlossningarna startar med vattenavgång.

Här vaknade jag av molvärk i hela nedre delen av magen. Visst sammandragningar har jag som vanligt då och då, men inga som gör ont. Försäkerhets skull la jag ner det sista i väskan och försökte ta nya gravidkort, då detta blir sista graviditeten om inte en olycka sker. Senast vi tog kort var i augusti ... så det har inte blivit många kort med tredje barnet. Något sista kort samma dag har vi aldrig kommit ihåg, men jösses vad stor magen var på bild nu. 107 cm i omkrets vid naveln, så visst är man tjock.

Det vore ganska komiskt om det hände idag eller imorgon, då yngsta svägerskan har lagt ut delar av pajbakningen på entreprenad inför sina barns kalas imorgon. Om vi får åka till förlossningen står de 3 pajer fattigare till 31 personer ... Barnen räknar jag med att de får gå på kalaset så vi har barnvakt ... Jag tycker det är lite fräckt så nära bf dock, även om det är 2 veckor kvar. Bjuder man så många får man kanske anpassa maten därefter. Innan har de kört på ris- och pastasallad och oftast lyckats fixa maten själva.

Jag väntar också nr 4 och iaf mina alla 3 innan har startat med vattenavgång. Jag har också läs om 10% men för mig passar än så länge 100% bättre. Får se hur det blir nu med nr 4 :)
  • FrökenPD

Här har vi fått tillökning i familjen. Blir till att fira kanelbullens dag lite extra i framtiden. Världens finaste tjej, såklart ;)

Hennes syskon är dökära.

Fort var det gjort också. Vattnet gick 09:20 så upp på fl vid 10 för kontroll. Öppen 2 cm men ej hemskickad då det gick fort sist. Skulle bli undersökt efter en timme men höll uti 45 min.. Då öppen 6 cm. Blev inrullad till förlossningsrum och då öppen 9 cm på den lilla stunden. DÅ fick jag lustgasen och hjärtljud som gick ner. Fick ligga på sidan och sen ställa mig på alla fyra och det var inte svinmysigt. Fick till slut vända på mig och ville krysta men fick inte för hade en kant kvar... Typ svinlänge kändes det som. När jag sen fick krysta så gick hjärtljuden nerså när jag hade huvudet mellan benen fick jag inte krysta. Dömysigt!! Fick till slut krysta igen och ut kom hon 12:54. Vi är dökära i henne???? 4 dagar före bf.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015