• Judiths

Oktoberbebisar 2015

Hej! Jag hoppar in här också. Har bim idag men plussade för ett par dagar sedan. Fick missfall i december så vågar inte riktigt vara glad än men hoppas förstås att det ska gå vägen den här gången :).

Jag är 30 år och bor i Stockholm. Har en dotter född aug -12.

Jag har än så länge ömma bröst, är trött och magen är svullen, fick inte igen byxorna i morse :). Börjar känna lite smått illamående ibland och just nu är jag så orolig för att få missfall igen så jag längtar lite efter att börja kräkas (kräktes flera gånger om dagen v 6-16 med dottern. Vet dock att jag nog kommer ångra det om jag väl börjar kräkas :D.

• Judiths
    Annasofia01 skrev 2015-02-03 13:38:17 följande:

Någon som haft otroliga smärtor /värk i magen i övre delen ? Någon som vet om de är farligt ? Gör så inn i bomben ont

Jag har haft samma idag. Vet inte vad det är. Funderade på gallan? Har hört att det ska vara vanligare under graviditeten.
  • Judiths
    Tigerlilja86 skrev 2015-02-03 20:49:19 följande:

Välkommen :).. Beklagar missfall men säger stort grattis till ett plus nu :D..

Jag är 29 och bor också i Stockholm med en son som är född juni-06..

Vi har typ samma symptom, jag har jätte ömma bröst och idag somnade jag to.m på soffan när jag kom hem från jobbet :o.. Min mage känns svullen nu med, har inte vågat pröva jeans än hahaha ;)..

Tack! Nä, jag kör leggings idag, gör det annars väldigt sällan. Blir mysigare med bebismage sen än svullen gasmage :D
  • Judiths
    empeli skrev 2015-02-16 22:45:16 följande:

Stockholm bor jag i ????

Jag har gått på mama Mia i kista och är super nöjd med dem! Haft raija som jobbat på söder också ! Kommer ha henne denna gången med kommer blir blodprov vecka 11+0 sen inskrivningssamtalet och ul den 25 mars då är jag i v 12+2 . Var inte de lite sent för inskrivning , jag trodde man gjorde de mellan typ 8-10

Jag har bokat tid för inskrivning på Mama Mia Kungsholmen och fick tid v 9+0 (andra barnet). Är det kub du ska göra vid inskrivningen?
  • Judiths

Jag hoppas verkligen att amningen funkar bättre denna gång. Med dottern krånglade det från start då hon inte riktigt fick tag och hade svårt med sugreflexen så först koppmatade vi och sedan fick vi efter mycket slit att funka med amningsnapp. Hon gick dock inte upp i vikt så vi fick tilläggsmata med ersättning. (Nu i efterhand vet vi att det inte var amningens fel, hon har fortsatt gå upp dåligt i vikt). Jag kunde inte pumpa, det kom inget. Vid 3-4 månaders ålder började hon vägra amningen, hon blev sur när det inte kom på en gång som i flaskan.

Denna gång vet jag lite mer och hoppas kunna få det att funka. Dels för att bröstmjölk är bra för barnet och för att det är mysigt med närheten men också för att det är ett ovärdeligt sätt att trösta ledsen bebis på. Jag tyckte aldrig flaskmatningen fungerade på samma sätt.

Fungerar inte amningen är det ju dock så, tur att vi i Sverige har tillgång till bra ersättning!

• Judiths
    Silverguld skrev 2015-04-06 09:14:56 följande:

Vi har småkikat på brio go, den har svängbara hjul framtill som man kan spänna fast så att de är stilla också. Men är så svårt att ge sig ut i denna djungel!

Vi bytte till Brio Go när dottern 1,5 år, helt suverän vagn så den ska vi ha till den här bebisen också. Lättkörd, bra gung och dottern sitter jättebra i den.
  • Judiths
    Silverguld skrev 2015-04-06 08:10:25 följande:

Har ni andra börjat kika på gravidförsäkring? Jag har, men det är en hel djungel! Just nu lutar vi mot Länsförsäkringar eller trygg hansa..

Förra graviditeten tecknade vi betalvarianten hos Trygg Hansa. Den gav mig 3000:- eftersom jag förlorade 2l blod vid förlossningen. Det gick väldigt smidigt att få pengarna, jag ringde bara och sa att jag förlorat blod och uppgav mitt kontonr så sattes pengarna över inom ett par dagar. Jag kommer nog teckna samma försäkring igen.
  • Judiths

Jag är i v 17+3 och har känt lite småbuffar i en vecka ungefär. Med dottern kände jag i v 22 första gången så jag är glad för att få känna tidigare denna gången.

• Judiths

Dottern är född i augusti, till henne körde vi bara fleeceovarall och åkpåsen första vintern, blir nog samma den här gången.

• Judiths

Har för övrigt inte heller något sug efter att shoppa bebisgrejor ännu den här gången, inte köpt något än. Tror att det är för att det är andra barnet och vi ändå har det viktigaste, det vi inte har kan man springa på Ica och köpa på väg hem från bb i princip :). Har dock ett par större grejor vi tänkt köpa men det är ingen panik om det inte hinns med innan lillen kommer.

Är också lite förvånad över mig själv eftersom jag hade jättesvårt för att hålla mig från bebisshopping förra gången :)

• Judiths
    tjockobbe skrev 2015-06-03 14:01:53 följande:

Fick i slutet på september med förra. Vi hade fleeceoveraller och köpte en vinteroverall på H&M då det blev en del minus. Vi hade henne på ett täcke i vagnen och på henne filt av microfleece. Det behövdes inte nån sån där fårskinnspläd eller åkpåsar eller gud vet allt som finns att slösa pengar på till ingen nytta. Hon var aldrig kall i vagnen när vi var ute och det var inte heller då jobbigt att ta av henne när man kom in. För glöm för guds skull inte att barnen bli glödheta och gnälliga med för mycket på sig, precis som vem som helst.

Vi hade som sagt ingen vinteroverall, däremot en åkpåse som användes flitigt tills dottern var 2,5 år. För oss kändes det inte som bortslösade pengar. Ofta praktiskt att kunna ha henne i åkpåsen med vanliga kläder i, t ex om vi rörde oss in och ut ur bussar och affärer. Perfekt också om barnet somnat under promenaden och man inte vill att h*n ska bli för varm, bara att öppna upp åkpåsen så ligger bebisen där i vanliga kläder.

För någon annan kanske den är onödig men för oss har den underlättat mycket.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015