• dahlia92

Oktoberbebisar 2015

Hoppar in här. :)

Plussade idag på bim+1 efter 10 månaders försök. Är i v 4-1 och bf blir runt 5 okt med första barnet. Ska bli så spännande

Tänkte ringa och skriva in mig imorn eller på måndag men vad säger man?? Har sån telefonfobi också så kommer säkert skjuta på detta så mycket som möjligt..

• dahlia92
    Tigerlilja86 skrev 2015-01-29 02:11:05 följande:
    Grattis :). Vi är beräknade samma dag ( enligt min app) jag ska också ringa imorgon tänkte jag! Skulle gjort det idag men när jag ringde så va det inte telefontid :(. Så det blir imorgon bitti ist!

Du klarar det ska du se :) ju mer du skjuter upp det ju jobbigare blir det tror jag:).

Du behöver typ bara säga " hej, jag är gravid med mitt första barn" sen berättar dom :)

You can DO IT :D
    Åh vad kul! :D Haha ja jag vet att det blir jobbigare att vänta. :/ Ringer iaf på måndag. Tror dom får många samtal av nervösa blivande mammor. :)
    Shibby skrev 2015-01-29 07:53:13 följande:

Hej Skrattande

Det är bara att säga något i stil med "jag är gravid och skulle vilja boka en tid för inskrivning" sedan löser sig resten! Dom är ju ändå vana vid att folk ringer och vill boka tid Glad

Ja jag får nog säga något i den stilen. Brukar lösa sig. :)

• dahlia92
    Tigerlilja86 skrev 2015-01-29 12:26:51 följande:

En sak slog mig inatt, jag är livrädd för att berätta för chefen :/.. Jag hade en kollega som gick på mammaledighet nu i januari och fram till september, vilket är bra då är vi inte borta samtidigt ;). Men nu måste han hitta en vikarie till min plats, shit va nervös jag är nu!!

Han åker bort nu i 1 vecka så jag har lite att förbereda mig på! När ska ni berätta på jobbet?

Samma sak här haha!! Tror jag berättar runt v.12 om det inte syns innan då jag är så smal. Vill gärna vara säker på att det verkligen finns nåt där inne.

Vi har en tjej som har praktik hos oss nu och som ska jobba i sommar. Så förhoppningsvis tar hon vikariat åt mig.

Ååå är livrädd att berätta haha. Vi är ett sånt litet gäng. Men jag tror alla chefer förstår. :)

Ska du berätta så tidigt alltså? :)
  • dahlia92
    MissMs skrev 2015-02-02 21:29:16 följande:
    åh, va kul med andra från Malmö.. :)

är lite förrvirrad med dessa "gravidveckor" och hur man räknar! Hade min första dag på mensen 30/12-2014, och enligt gravid-appen så är jag i vecka 5, men jag tog ägglossningstest den 15/1- 15, då den gav fullt utslag, så det betyder ju att jag bara är i vecka 2?
    eller hur räknar man egentligen...
    Då är du två dagar efter mig. :) Hade mensens första dag 28 dec och äl 13 jan. Och jag går in i v 6 imorn. Så du kanske är i v5 (4+4) Låter det rimligt? :) Ditt "barn" är bara två veckor men graviditeten är 4 veckor.
  • dahlia92
    Mira14 skrev 2015-02-02 22:20:22 följande:

Varför är det så många som gör tidiga ultraljud? Får man be om det?

Undrar det med. :/ Har tid för hälsosamtal 17 feb och sen ultraljud eller vul eller hur det nu går till den 24 mars. Är ju en evighet dit.. :( Hur ska jag veta att det verkligen finns en bebis med tickande hjärta fram till dess?
  • dahlia92
    Annasofia01 skrev 2015-02-09 17:34:10 följande:
    Beräknad på när jag senast hade mens .
    Då går du in i v7 imorn isåfall. :) Har exakt samma med bf 5 oktober. Vet du när du hade ägglossning? För går jag efter min senaste mens får jag annat bf-datum men jag vet att jag hade äl 13 jan så då bör min bf i alla fall vara runt 5 okt. :)
  • dahlia92
    Juli-a skrev 2015-02-15 12:32:36 följande:

Hejsan!

Hoppar in här (tror att jag skrivit här tidigare men har inte varit aktiv på ett tag)

Angående symtom alltså! Det står överallt att ett äpple om dagen räcker som "extra" mat just nu, men jag är hungrig hela tiden! 30 min efter att vi ätit middag står jag där i köket igen och letar efter mer mat.

Inatt vaknade jag kl 03:30 och åt en hel skål med gröt. kl 05:00 var det dags igen och då blev det en skål med yoghurt och ett gäng ostskivor.

Det här med 1 äpple, fungerar alltså inte på mig kan man säga.

Någon annan som känner igen sig? :)

Haha jag har exakt samma. Hungrig hela tiden. Jättejobbigt då jag hatar att laga mat och har kunnat leva typ på mackor innan..

Blir verkligen akuthungrig direkt utan förvarning så blir helt darrig och bara måste äta. Det är värst på natten att vakna hungrig då jag aldrig har haft det så förut. Inte roligt att gå upp yrvaken för att käka mitt i natten precis..
  • dahlia92

Tror faktiskt att vi redan påbörjat en BF-lista som finns i början av tråden. Förstår självklart att det är svårt att leta upp den men vi är flera som varit med från början som står med på den som nu försvinner i och med den nya.

Men om någon vill lägga till mig i den nya vore det iaf snällt. :) Är inte så teknisk av mig så lär bara sabba listan annars. :P

5/10 Dahlia92, 1:a barnet, Västra Götaland

• dahlia92
    smultronhesten skrev 2015-02-16 21:39:11 följande:
    La till dig nu
    Tack vad snällt. :)
  • dahlia92

Var på hälsosamtal idag. Min barnmorska var helt flummig men det ska väl gå.. Dom sa att jag är i v7+3 men jag går efter mitt 7+0 då jag vet när jag hade äl och dom går efter min senaste mens.

Dock så ska jag inte ens få se bebis under min nästa tid 24 mars när jag är i v.13 utan jag ska behöva vänta till v.18 för ett RUL. Hur ska jag kunna vänta i över 10 veckor på att få veta om det verkligen är en bebis i min mage? Tycker det är grymt snålt. :(

Nån mer som inte får kolla förs så sent?? Bor i Västra Götaland..

• dahlia92
    Fru Hermelin skrev 2015-02-17 15:19:01 följande:
    RUL är alltid v18-19 som standard. De gör ju en del kontroller och mätningar och då behöver man ha gått så många veckor. Vill man ha ett UL tidigare får man betala för det själv på privat klinik, eller om man gör ett KUB-test, men det är olika i olika landsting vid vilken ålder man erbjuds det.
    Japp det vet jag. Men trodde i alla fall att jag kanske kunde blivit erbjuden ett vul i v.12 åtminstone så att man får se ett hjärta slå. Lite tråkigt tycker jag bara.. Har även en orolig sambo så vi får kanske boka ett privat..
  • dahlia92
    Fru Hermelin skrev 2015-02-17 16:13:58 följande:
    Gör det om ni känner så! I v12 kan man ju göra ett vanligt UL istället för ett vul. Det gjorde vi första gången. I v12 är ju bebisen så "stor" att den faktiskt börjar se ut som en bebis. Vi fick en jättefin bild av dotterns ansikte i profil, trots att hon då bara var typ 5-6 cm
    Jaha vad bra, tack för svaren. :) Nybörjare på detta haha..
  • dahlia92
    Jennerika skrev 2015-02-23 21:33:53 följande:

Är det någon av er som haft en mindre blödning? Igår efter att jag och killen hade "myst till det", kom det som en blodblandad flytning. Ursäkta infon nu, haha, men Det såg först ganska rött ut, sedan kom de lite ljusrött/brunt. Det gick över direkt dock, kom inget inatt och inget idag. Hade inge ont heller. Är det någon som vet om man kan börja blöda av sex tidigt i graviditeten?
    Tror inte att det var nått allvarligt,eftersom att jag läst att man kan blöda lite i början, men man blir ju ändå orolig :/

Japp. Hände för mig med för typ två veckor sen. Fick världens mensvärk efteråt och direkt när jag gick till toan var det lite rosa/brunt. Blev orolig men läste att det var livmodertappen som var känsligare nu. :) Inte haft något sen dess så det är ingen fara ska du se. :)

Hittade det igen nu när jag sökte. http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Gravid/Graviditeten/Komplikationer-och-besvar/Blodning-under-tidig-graviditet/

"Blödningar från livmodertappen

Under graviditeten ökar genomblödningen i livmodertappen och slemhinnan från livmoderhalskanalen kan växa ut en bit på livmodertappen. Detta gör att den lättare börjar blöda. Det är vanligt att denna typ av blödning kommer efter samlag.

En liten blödning efter ett samlag är ganska vanligt under graviditeten. Detta beror på att livmodertappen under en graviditet är extra känslig och lättblödande. Denna typ av blödning är i regel helt ofarlig och påverkar inte barnet på något sätt."

• dahlia92
    Skogisen skrev 2015-03-02 13:08:22 följande:

Är det bara jag som börjar oroa mig för om jag kommer bli en bra förälder o om det verkligen är rätt beslut att skaffa barn? Gissar att det är gravhormonerna som spökar för ville verkligen bli gravid, va samma sak före missfallet förra gången...

Jaa fy tänker så med. Kommer vi klara detta, har vi råd, borde vi leva lite till.. Så dumma tankar när vi försökt i 10 månader och när jag äntligen fått mitt plus tänker jag såhär??? Hoppas och tror att det bara är hormoner
  • dahlia92
    Bullen11 skrev 2015-03-06 10:07:12 följande:

Jag kunde knappt sova i natt och var sååååå nervös inför VUL idag - men allt såg jättebra ut och vi fick se en liten böna med ett tickande hjärta!!! :D Blev framflyttad en dag också, så v.7+5 idag :)

Gud vad kul, grattis! :) Förstår att det var en enorm lättnad. Har ju sett det mesta du skrivit i "vi som började i April-tråden". :)
  • dahlia92
    Bullen11 skrev 2015-03-06 10:46:00 följande:
    Tack! Jaha hängde du också där?? :)
    I början bara, men jag fick fortfarande alla aviseringar så det var kul att följa alla. :)
  • dahlia92

Fast tror det finns två grupper på fb? Är med i ena men dom tyckte det blev för många i den så dom tog medlemsstopp efter typ 40 personer..

• dahlia92
    sk0skav skrev 2015-03-26 16:18:35 följande:

Är det någon mer än jag som INTE gjort ultraljud än utan väntar till då man "brukar" göra?

Känns som jag är ensam om det :p

Du är inte ensam Inte Heller sett min bebis. Är i v 13 nu och har bokat rul 6 maj så vi håller oss tills dess
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015