• Lantlollan

IVF 2015 ska vi följas?

Hej! Jag hoppar gärna in här också. Har gjort vårt första äggplock idag, på IVF-kliniken Stockholm (St Göran). Det var jättenervöst och mentalt skitjobbigt, men rent fysiskt gick det bra och de fick ut elva ägg. Men fy fan för den mentala biten. :/

• Lantlollan
    89Madeleine skrev 2015-02-23 16:24:46 följande:
    Grattis till 11 ägg! :)

Hoppas att många blir befruktade!

Kram
    Tack för det - hoppas vi också!!

Kram
  • Lantlollan
    Petris skrev 2015-02-23 18:46:21 följande:

Usch ja man blir helt slut! Grattis till skörden :)

Tack! Detta är ju som sagt vår första äggplock, så det känns fortfarande väldigt nervöst. Tänk om det bara är ruttna ägg, då hjälper det ju inte att de är många? :S Men ett hinder är i alla fall passerat, nu är det bara att vänta. :P
  • Lantlollan
    Amandalinnea skrev 2015-02-24 08:22:57 följande:

Hej alla!

Jag hoppar in på den här tråden, hoppas det okej :)

Jag och sambon är inne på vårt första IVF försök. Äggplock den 9/2 och återföring den 11/2, är alltså på ruvardag 14 och har testdag på fredag. Vi håller såklart alla tummar som går men tyvärr så fick jag en liten blödning igår ( eller snarare rosaflytningar) som även fortsatt lite idag :( vet att det är ganska vanligt att få det men kan inte låta bli att känna mig ledsen och besviken.. Hur går det för er andra? Någon mer som har liknande besvär?

Välkommen! Vi väntar på återföring efter vårt första äggplock, så jag kan tyvärr inte ge några bra svar. :P Håller dock tummarna för er!
  • Lantlollan
    Amandalinnea skrev 2015-02-24 09:22:10 följande:

Upptäckte precis vid toabesök att jag har börjat blöda mer.. :( nu var det mer rött blod.

Usch, känns så tråkigt.

Håller tummarna för dig. En del får blödningar till och från genom hela graviditeten. Inte helt ovanligt, enligt gynekologen jag träffade när jag fick missfall. Men såklart skitjobbigt ändå!!
    Elfia skrev 2015-02-24 14:13:26 följande:
    Usch :( Jag förstår precis de där känslorna som pendlar mellan hopp och förtvivlan. Vi har försökt att få barn i nästan 2 år och så har det varit varje månad man närmar sig mensen :( Tack och lov att den tiden är över och vi nu blickar framåt! 

Jag håller verkligen tummarna för din skull och hoppas att det bara är en sådan där nidis som man har läst om :) Eller ett gravsymptom, inte vet jag, alla  är vi olika och har olika symptom. Ditt gravsymptom kanske börjar just där (småblödning) Hoppas :) Fram till testdagen kan faktiskt allt hända.

Jag ska börja min behandling om ca 10 dagar. Eller ja, min mens beräknas komma då så någon dag eller två efter mensens ankomst lär det väl bli då? :)
    Jag längtar men är samtidigt så fruktansvärt nervös kring ALLT. (Vår första IVF/icsi) dessutom jobbigt att vara ett kontrollfreak under tiden man ska göra detta haha. Ingen bra egenskap faktiskt! Min bästa väninna är min terapeut i allt detta, stackars henne som får lyssna på samma sak om och om igen haha. :P

Måste fråga vad du fick för hormonspruta? Själv är jag såååå spruträdd) så min sambo och vän kommer förmodligen att få ta det på mig varje kväll.Jag skulle hämta ut mina sprutor på apoteket idag så säger de att jag har fått utskrivet två doser utav menopur?? Men i min almanacka/kalender som jag fått utav de så står det att jag ska ta 112,5E varje dag i ca 1 vecka. Står ingenting om de andra 600E. Blir ännu mer förvirrad nu :( 

Hur vanligt är det att ta två olika doser egentligen när man kör den korta metoden? Ringde de men kom till telefonsvararen som hänvisade mig att ringa tillbaka senare då det var för många som ringde..
    Angående Menopuren så kommer den i två olika mängder. Jag körde korta protokollet och fick en omgång 1200 IE och en omgång 600 IE. Det är bara mängden i förpackningen som skiljer dem åt - de är lika starka så att säga. Detta för att du ska slippa betala en massa dyra pengar för medicin som inte kommer till användning (eftersom de bara håller i 28 dagar efter öppnande). 

Jag blev ordinerad 150 ml per dag till att börja med. Jag tog slut på den första förpackningen (1200 IE) efter åtta dagar, sedan gick jag på den andra förpackningen (600 IE) med samma mängd/dos. 

Ger det bättre klarhet? Men fråga er läkare annars - de finns till för att svara på era frågor!!
  • Lantlollan
    Amandalinnea skrev 2015-02-24 22:43:58 följande:

Elfia: jag använde gonal-f. Jag har också varit extremt spruträdd så jag trodde aldrig att jag skulle klara det heller. Och helt hysterisk var jag vid första sprutan men jag gjorde det, och därefter gick det jättebra :) det blev lite terapi för mig. Hoppas du också klarar det men skönt att du har personer som kan hjälpa till också :)

Lantlollan och petris: blödningarna har ökat igen och magsmärtorna är ett faktum, tror nästan att jag har gett upp :/ men ska ändå testa på fredag, enligt läkaren ska man ju göra det trots blödning. Kan man hoppas på ett mirakel? ;) hur går det för er annars? Är ny här så har inte riktig koll än, vet inte hur alla ligger till i IVF-resan :)

Usch, vad tråkigt. Fortsätter dock att hålla tummarna för dig!!
  • Lantlollan

Jag sitter här och väntar på att de eventuellt ska ringa från kliniken. Vi har planerat återförande idag av en 2-dagars, men det finns en liten chans att de odlar vidare till en blastis som i så fall sätts in på lördag. Vågar inte riktigt hoppas på det, så jag är inställd på att åka in idag. 

Usch, vad den här väntan kommer att bli jobbig, jag känner det redan nu!! När man tar sprutorna GÖR man åtminstone något. Nu är det bara den här jävla väntan. :/

• Lantlollan

För oss går det okej. Min vänsta äggstock är lite förstorad efter plocket och jag har lite besvär av den (vaknade av smärta inatt), men förhoppningsvis lägger det sig.

Idag fick vi tillbaks ett fint embryo som var väl godkänt på alla kriterier (skolboksexemplar, kallade läkaren det). Men man ska ju inte hoppas för mycket för det. Fem embryon gick vidare för långtidsodling, varav tre var fina. Läkaren hoppades att vi skulle kunna få 1-2 blastisar till frysen, men det återstår att se.

Har fått testdag så långt fram som den 15/3?! Det är 21 dagar efter äggplock och 19 dagar efter ET. Dryg väntan.

• Lantlollan

Hej på er,

Har varit borta från FL några månader. Vårt första IVF/ICSI-försök misslyckades, men vi lyckades få två 5-dagars blastisar till frysen. Den 27/4 fick vi tillbaks en sådan och igår plussade vi. Vågar dock inte ta ut segern i förskott (erfarenhet av mf) - det är långt till mål. Vågar knappt ens glädjas lite grand, även om jag försöker. Men nu håller vi tummarna så hårt vi kan för att detta ska lyckas.

Hjärta

• Lantlollan
    iaeh skrev 2015-05-04 14:07:46 följande:

Hejsan! Är ny här, skaffade konto nyss för att hitta människor som genomgår samma sak som mig, IVF. Känns bra att inte vara ensam :) Ska göra vårat första äggplock på fredag, har gjort korta versionen på hormonbehandlingen.Jag är jättenervös för att det ska göra enormt ont, har läst skräckexempel på flera bloggar. Hur gick det på erat äggplock? Hur länge får man vänta innan man tar gravtest? Är ni många som fått sena missfall vid IVF?

För mig gick det helt okej. Jag var dock tydlig med att det kändes jobbigt och att jag ville få så mycket smärtlindring och droger som möjligt. Spela inte tuff om du inte är det, är mitt råd. Olika kliniker har olika testdagar. Min klinik har förhållandevis sen testdag (motsvarande ÄL+18/19), men det finns de som har tidigare än så. Stort lycka till.
  • Lantlollan

Fy fan för det här. Det blir missfall, hCG:t har inte utvecklats som det ska och det är bekräftat via blodprov. Väntar bara på att blödningen ska komma igång. Gråter

• Lantlollan
    Blomster84 skrev 2015-05-12 13:57:52 följande:
    Usch! Hur långt gången är du?

Har själv haft 6 missfall o två utomkveds. Vet hur mycket det suger och hur arg och ledsen man blir.
    Idag är det v4+6, så väldigt tidigt även denna gång. Förra gången började jag blöda v4+3 och då låg hCG:t på 4.
  • Lantlollan
    Blomster84 skrev 2015-05-12 13:57:52 följande:
    Usch! Hur långt gången är du?

Har själv haft 6 missfall o två utomkveds. Vet hur mycket det suger och hur arg och ledsen man blir.
    Var är ni i processen nu?
  • Lantlollan
    Blomster84 skrev 2015-05-12 14:12:47 följande:
    Jag och min sambo är på vårt 2 ivf försök. Äggåterföring på lördag. Mina missfall och utomkveds har varit med mina ex. Dock har jag en dotter på snart 10 som jag kommer vara evigt tacksam för. Skaffade barn väldigt tidigt och efter det har det gått utför. Men nu hoppas jag att det vänder.

Tidiga missfall är nog så jobbigt. Har fått missfall allt emellan v 5-11. Blivit kollad och enligt doktorerna finns det inget svar på varför. Har bara haft otur :/
    Usch. Håller verkligen tummarna att det ska gå den här gången. Hjärta
  • Lantlollan
    Blomster84 skrev 2015-05-12 14:25:41 följande:
    Tack så mycket. Känns bra faktiskt. Är mer hoppfull än vad jag känt mig tidigare. Hoppas det går vägen för er snart också. Vart är ni i processen?
    Vårt första IVF startades i februari. Första färska med tvådagars misslyckades helt. Fick två fina blastisar till frysen. Detta var vårt första FET med en av dem, så vi har en kvar.
  • Lantlollan
    Blomster84 skrev 2015-05-12 14:52:57 följande:
    Vi har gjort 2 färska försök. Fick 2 blastisar till frysen på första försöket men valde att köra ett nytt färskt som andra försök också. Pratade precis med kliniken och 9/10 ägg blev befruktade så det känns bra.

Har läst att det är stor chans att lyckas med frysta blastisar och ni har trots allt ett kvar. Men jag vet också att det inte hjälper mycket att säga så just nu. När får ni försöka igen? Tänker på er
    Tack. Hjärta Har varit på semester, så därav så sent svar. Pratade med kliniken och de ville att det skulle gå en mens emellan, så förhoppningsvis hinner vi precis med ett FET innan de stänger för sommaren. Men blir mensen några dagar sen så hinner vi inte. Obestämd
  • Lantlollan

Vårt förra försök slutade i mf, men nu har vi plussat igen (FET med blastis). Hoppas på att det här blir tredje gången gillt på två sätt, tredje graviditeten gillt och tredje insättningen gillt...

• Lantlollan
    Filli89 skrev 2015-07-06 19:04:57 följande:

Hej tjejer, hur går det för alla? Själv plussade jah tre dagar innan testdag men började blöda på själva testdagen, mkt tufft. Kändes som en hemsk prank. Men nya tider nya tag. Började med mina hormoner idag för ett stimulerat FET denna gång, hoppas det blir en graviditet som ja får behålla denna gång, är helt slut av detta.

Usch, vad jobbigt. Håller tummarna!!
    Blåblomman skrev 2015-07-04 21:03:48 följande:
    Vilka goda nyheter! Nu håller jag tummarna stenhårt!!
    Lotten skrev 2015-07-04 21:19:03 följande:
    Grattis! :)
    TACK!
Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?