• VemEJag

Vill ha en vän

Jag behöver lite hjälp, tips och råd på hur jag ska göra för att få en riktigt bra vänskapsrelation. Vill ha en bästa vän. Jag flyttade till den staden jag bor i idag för 5 år sedan, då var jag 15. De flesta som bott här sen innan har redan sina vänner och nära relationer. Jag är social framåt som person, inte det minsta blyg. Har massa vänner men inga nära. Jag tillhör ingen grupp. Jag bor ihop med min sambo, han har massa nära vänner att umgås med och jag är med dom ganska mycket men vill ha ett eget umgänge, mina vänner.

Har försökt att komma in i olika kompisgrupper, försökt skapa en egen av vänner jag känner men jag har bara hamnat utanför och sen dragit mig undan. Jag pluggar inte och har ingen fritidsaktivitet så det blir inte lika naturligt för mig att träffa vänner så. Jag jobbar med många jämnåriga men har försökt få en kontakt med dom utanför jobbet, med ex. En fika på stan utan framgång.

Vad ska jag göra? Det känns som om jag testat alla vägar. Alla bekanta, alla vänners vänner och pojkvännens vänner är singlar hela bunten. Nästan alla är redan upptagna och har inget behov av fler vänner. Dom har sitt, har alltid haft och det känns som om jag bara är där och stör.

• Svar på tråden Vill ha en vän
  • Anonym (smultron)

Jag förstår precis vad dj menar. Känns som de flesta i vuxen ålder redan bestämt vilka som får komma dem in på livet och sedan satt stopp. Endast utrymme för bekantskaper sedan. Som ny igen stad är det oftast det man blir och vänskapen känns inte lika naturlig som med ens vänner man haft länge. Men det går att hitta vänner på "äldre" dagar också :) tror det är enklast via jobb och skola. Ibland dyker det bara upp någon som det klickar med också. Testa att efterlysa lite vänner här. Kanske finns fler i din stad som känner som du gör. Börja någon aktivitet?

• VemEJag

Tack, känns skönt att höra någon som förstår. Jag ska absolut kika runt lite här men vad finns det för typ av aktiviteter? Jag är inte så sportig av mig - liten, kort, smal och svag. Men kan absolut tänka mig att börja med något för att lära känna fler vänner. Vad kan man göra? :)

• Anonym (smultron)

Vad gillar du då? Drama? Läscirklar? Aktivitet behöver ju inte innebära sport. Finns ju även kvällskurser man kan ta. Tex matlagning är ju bra om man ska få kontakt :)

• Anonym (smultron)

Var i landet bor du?

• VemEJag

Jag låter som en extremt tråkig människa men har inget direkt intresse. Gillar att baka och laga mat. Gillar ha det fint hemma och är intresserad av mode och inredning. Men är det något man kan aktivitera sig med med andra? :/

Jag bor i en liten stad några mil utanför Stockholm. En stad som inte har så mycket att erbjuda i sig tyvärr.

• Anonym (smultron)

Du låter inte alls tråkig. Typ samma intressen som jag :) jag kommer ifrån en småstad en timme från Sthlm men bor på västkusten nu för tiden. Annars hade jag bjudit hem dig på en fika! Kolla matlagningskurser då. Vet att sånt finns på folkuniversiteten.

• VemEJag

Tack så mycket :) synd att du bor så långt bort. Tack för alla tips och råd. Ska kolla upp allt redan imorgon. Självförtroendet och drivkraften har redan höjts flera snäpp, tack! :D

• Anonym (smultron)

Ja gör det :) Hör av dig om du vill någon gång. Ibland är det skönt att kunna prata av sig. Vet exakt hur det är. Har själv varit ny i städer och det är inte alltid lätt. Mrsbozic@gmail.com

• Anonym (smultron)

Är 28 år by the way om du kanske undrar :)

Svar på tråden Vill ha en vän