• VemEJag

Vill ha en vän

Jag behöver lite hjälp, tips och råd på hur jag ska göra för att få en riktigt bra vänskapsrelation. Vill ha en bästa vän. Jag flyttade till den staden jag bor i idag för 5 år sedan, då var jag 15. De flesta som bott här sen innan har redan sina vänner och nära relationer. Jag är social framåt som person, inte det minsta blyg. Har massa vänner men inga nära. Jag tillhör ingen grupp. Jag bor ihop med min sambo, han har massa nära vänner att umgås med och jag är med dom ganska mycket men vill ha ett eget umgänge, mina vänner.

Har försökt att komma in i olika kompisgrupper, försökt skapa en egen av vänner jag känner men jag har bara hamnat utanför och sen dragit mig undan. Jag pluggar inte och har ingen fritidsaktivitet så det blir inte lika naturligt för mig att träffa vänner så. Jag jobbar med många jämnåriga men har försökt få en kontakt med dom utanför jobbet, med ex. En fika på stan utan framgång.

Vad ska jag göra? Det känns som om jag testat alla vägar. Alla bekanta, alla vänners vänner och pojkvännens vänner är singlar hela bunten. Nästan alla är redan upptagna och har inget behov av fler vänner. Dom har sitt, har alltid haft och det känns som om jag bara är där och stör.

• Svar på tråden Vill ha en vän
  • Anonym (smultron)

Jag förstår precis vad dj menar. Känns som de flesta i vuxen ålder redan bestämt vilka som får komma dem in på livet och sedan satt stopp. Endast utrymme för bekantskaper sedan. Som ny igen stad är det oftast det man blir och vänskapen känns inte lika naturlig som med ens vänner man haft länge. Men det går att hitta vänner på "äldre" dagar också :) tror det är enklast via jobb och skola. Ibland dyker det bara upp någon som det klickar med också. Testa att efterlysa lite vänner här. Kanske finns fler i din stad som känner som du gör. Börja någon aktivitet?

• VemEJag