Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Flygfotogen skrev 2015-01-24 12:19:54 följande:

Det är fan lustigt det där hur det kan vara fullt acceptabelt och bra att en far har sitt barn på egen hand dygnet runt i tvåsamhet men så fort relationen brister så är han på sätt och vis diskvalificerad. Det kan vara så att barnet har knutit bäst an till sin far i det här läget, eftersom TS säger att han varit föräldraledig sedan barnet var 3.5 månad gammal, och eftersom barnet inte ammar. Borde det då inte vara mer skadligt att barnet bara får träffa sin primära förälder 4 timmar i veckan?

Det är olyckligt att mamman inte är samarbetsvillig. Det är en stor förlust om barnet pga det förlorar kontakten med sin far. TS borde kanske ha tagit med sig sitt barn istället för att bara dra... Men trots detta så är växelvis boende för ett spädbarn fortfarande jävligt skadligt och olämpligt och om TS fortsätter att insistera på detta upplägg så kommer alla beslutande instanser att betrakta honom som knäpp. Han har större chanser om han själv ansöker om att bli boendeförälder.
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 12:26:05 följande:

Vissa av er resonerar som om man som förälder och anknytningsperson inte ens kan resa bort och bo på hotell en helg med sin baby utan att fucka upp den? Kan man åka till affären? 

Du har verkligen missuppfattat saken helt.
  • Drottningen70
    Fundersam02 skrev 2015-01-24 12:26:29 följande:

Det är synd att barnet inte får träffa sin pappa varje dag som hon är van vid. Relationen blir ju svagare om det bara blir träff två gånger i veckan och då bara två timmar.

Jag förstår inte varför man inte kan ordna så att båda föräldrarna träffar barnet varje dag, men att barnet mestadels sover hos samma förälder hela tiden tills barnet blivit äldre.

Går det att överklaga familjerättens beslut? Ta i så fall hjälp av en jurist.

Familjerätten är ingen beslutande instans.
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 12:26:47 följande:

Om primär vårdnadshavare plötsligt blir svårt sjuk och inte kan träffa sin baby på ett par veckor? Är det kört då? 

Varför är det så svårt att greppa att det är just upprepade separationer som är djupt skadligt, som det blir i TS förslag där bebisen ska utsättas för en separation två ggr i veckan....
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 13:41:25 följande:

Det är inte alls svårt att förstå. Däremot så behöver inte växelvist boende innebära varannan vecka i separata hem. Man kan t ex försöka att enas om att bo i en och samma bostad med barnet men turas om att bo där. 

Du fattar ju fortfarande inte. I vilken bostad är helt irrelevant. Det handlar om ständiga separationer från anknytningspersoner. Du är den enda som pratar om varannan vecka. Ts pratar om två ggr i veckan. Dvs hela 8 sådana separationer på en månad.
  • Drottningen70
    Flygfotogen skrev 2015-01-24 14:30:32 följande:

Ja, du borde nog åka in till Plattan nån dag och reservera plats till den lille. Kommer att bli svinhård konkurrens där om några år. Det hör man ju här.

Det är ju förvisso gudskelov en försvinnande liten del av alla spädbarnsföräldrar som är så korkade att de har växelvist boende för spädbarn. Så det är nog ingen fara på samhällsnivå. Värre för de enskilda bebisarna.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 15:22:48 följande:

Du undviker mina frågor. Hur är det för barn där pappan/mamman jobbar borta en vecka?

Jag undviker ingenting. Dina frågor är bara helt irrelevanta i sammanhanget så jag ids liksom inte hålla så låg nivå. Frågan vore relevant om båda föräldrarna jobbade borta varannan vecka växelvist.
  • Drottningen70
    asdqwe skrev 2015-01-24 16:16:03 följande:

I länder som tex Frankrike låter man barnen gå på dagis vid 3 månader, så det finns nog lite olika åsikter om separationer från anknytningspersoner.

Och då knyter barnen an till personalen.
  • Drottningen70

Vilka märkliga slutsatser som ärthjärnor i tråden drar. Om man påpekar att växelvist boende för ett spädbarn är olämpligt så betyder det att man anser att fadern är onödig? Nej, vi säger inte att fadern är onödig vi säger att VÄxelvist boende är skadligt. Lite skillnad va? Om ni nån enstaka gång i tråden försöker ha två tankar i huvudet samtidigt så kan det hända att

Ni hajjar att det är nöjligt att anse både att pappa är viktig samtidigt som man konstaterar att växelvist boende för en så liten är skadligt. Dessa saker står liksom inte i motsatsförhållande till varandra om man är lite smart. Jag undrar fortfarande varför inte TS tog med sig barnet när han lämnade hemmet?

• Drottningen70
    asdqwe skrev 2015-01-24 17:13:03 följande:

Och det är ok att separera från personalen på kvällen och till helgerna?

Nej det är en absurditet att lämna bort en 3 månaders till att omhändertas av andra människor hela dagarna. Dock är det ju en jävla skillnad ändå då barnen träffar sina föräldrar flera timmar varje dag och hela helgerna och därmed har en konstant trygghet. Tillskillnad för hur det blir i TS lösning där barnet helt skiljs 3 och 4 dagar i sträck bort från den ena föräldern.

Alltså allvarligt, samma korkade frågor återkommer. Detta är liksom inte hjärnkirurgi.. Snart kommer väl nån "smart" och frågar om det är skadligt att gå på toa också..
  • Drottningen70
    asdqwe skrev 2015-01-24 17:13:03 följande:

Och det är ok att separera från personalen på kvällen och till helgerna?

Nej det är en absurditet att lämna bort en 3 månaders till att omhändertas av andra människor hela dagarna. Dock är det ju en jävla skillnad ändå då barnen träffar sina föräldrar flera timmar varje dag och hela helgerna och därmed har en konstant trygghet. Tillskillnad för hur det blir i TS lösning där barnet helt skiljs 3 och 4 dagar i sträck bort från den ena föräldern.

Alltså allvarligt, samma korkade frågor återkommer. Detta är liksom inte hjärnkirurgi.. Snart kommer väl nån "smart" och frågar om det är skadligt att gå på toa också..
  • Drottningen70
    Anonym (-) skrev 2015-01-24 17:49:20 följande:

Hur tänker du kring familjer där man delar på föräldraledigheten, tex att mamman jobbar 2-3 dagar per veckan, och pappan gör detsamma? Ständigt byte av primära anknytningpersonen... jag tror att dessa barn mår alldeles utmärkt ändå.

Och ja, du har nästan hamnat på en nivå där du insinuerar att toa-besök är skadliga. Kanske man istället skall fråga dig om det är ok att tex den som är föräldraledig på vardagarna åker iväg under flera timmar på helgen och lämnar barnet hos den andra föräldern?

Som tur är känns dina åsikter generellt så extrema att jag antar att TS mfl klarar att ignorera dina inlägg.

Varför har folk i tråden så stora svårigheter att skilja på timmar och dygn, undrar jag...

Men för att svara på din infantila fråga. Ja det vore ett stort problem om föräldrarna jobbade tre dygn i sträck borta, växelvist. Det vore skadligt för barnet.

Ska vi uppfinna fler otroliga scenarion för att försöka vunna diskussionen eller ska vi vara vuxna?
  • Drottningen70

... Och en gång för alla nu. Socialtjänsten och familjerätten fattar inga som helst juridiska beslut mot någon förälders vilja. Detta har TS missförstått.

• Drottningen70
    Kim Possible skrev 2015-01-24 18:38:23 följande:

Ett tips; om du vill framstå som vuxen kan det vara en bra idé att inte bete sig som en spottkobra. 

Ingen, varken Ts eller någon annan, har förespråkat någon slags varannan veckas boende, utan de flesta har påtalat att det inte är bra med långa separationer. Att Ts vill ha sitt barn mer än fyra h/vecka och att han även vill att barnet får sova med honom då och då ser jag inte som konstigt alls. Som någon annan påpekade, det hade varit mer oroande om han _inte_ hade velat det. 

Det mest ultimata hade naturligtvis varit att Ts och exet kunde samsas om boendet och själva bo växelvis samt se till så att barnet fick träffa båda föräldrarna en stund varje dag. Det verkar dock inte möjligt efter vad Ts beskrivit om hur exet funkar. Och det säger väl sig självt, en mamma som kan göra något sånt här mot barnet och barnets pappa lär inte vara samarbetsvillig även om hon får höra att barnet far illa av hennes agerande. Hon vill bara få rätt. 

Nu vet jag ju från andra trådar att du inte tycker att pappor kan/ska ta hand om små barn så det färgar naturligtvis dina svar, men jag tycker det är rätt magstarkt att hoppa på en människa som mår uppenbart dåligt och som saknar sitt barn och kalla honom för idiot, ärthjärna och gud vet allt. 

Långt ifrån alla pappor är oempatiska och klumpiga puckon. Det finns normala pappor, som Ts och många många andra, och de är fullt kapabla att ta hand om sina egna barn och det är inte skadligt för barnen på något sätt. Att du sen inte gillar det spelar ingen roll. Dina åsikter är ingen universell sanning.

Hade du verkligen brytt dig om barnet, hade du upplyst Ts (som flera andra gjort) på ett lugnt sätt om hur man brukar tänka om små barn, och kommit med förslag på hur han ska tänka och hur de skulle kunna göra. Inte börjat skrika redan i inlägg ett om hur dum i huvudet han är och att han inte borde få ha barn. Men som sagt, du färgas så klart av dina egna erfarenheter och åsikter. Jag hoppas Ts tar dina inlägg med en rejäl nypa salt. 

Ett tips till dig kan vara att Läsa tråden så att du ser att TS är rätt enveten i sitt hävdande att det är helt okej med växelvist boende i form av 3 respektive 4 dagar, vilket givetvis egentligen är helt galet när det gäller ett spädbarn. Ingen har hävdad att en pappa är oviktig, ingen har hävdad att mamman har rätt i att bara låta honom träffa barnet ett par timmar i veckan, ingen (utom en) har hävdat att mamman är viktigare, så jag begriper inte vad man har för poäng att vinna på att helt ur luften komma in och yla om livmodersfaschister? Detta är inte en könsfråga utan en fråga om barnets behov.
  • Drottningen70
    Kim Possible skrev 2015-01-24 19:06:15 följande:

Som sagt, om du inte tycker att pappan är oviktig (i det här fallet eller andra), hade du haft en annan approach. Jag orkar inte leta rätt på inlägget, men jag har för mig att du skrev något om att "ja, det är ju inte så bra att du bara får träffa barnet fyra timmar", utöver det så har det mest varit smutskastning av Ts, inte ett ord om vad häxan till mamma/ex orsakat barnet och Ts. 

Jag kallar människor som Ts ex och sådana som tror att mamman automatiskt är bättre för barnet för livmodersfascister, ja. Ett rätt passande ord. 

Varför inte komma med konstruktiva förslag till Ts istället för att kalla honom glåpord och hitta på saker om att det nog ligger annat bakom att mamman vägrar låta dem träffas? Istället för att indirekt försvara mammans/exets agerande ta avstånd från det och ge tips om hur Ts ska gå tillväga för att komma tillrätta med henne? 

Ah, det får vara mina 202 cent för nu. Ts, om du vill ventilera utan att riskera att bli utskälld och kallad för aggressiv går det bra att skicka pm till mig. Ha en trevlig lördag, Ts och ni andra!

Om du inte "orkar" ta reda på vad jag verkligen skrivit så kan du ju i alla fall låta bli att ålägga mig åsikter som inte existerar.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 21:07:24 följande:

Givetvis inte. Jag vill inte heller kämpa för att få barnet på heltid där hennes mamma bara får träffa henne några timmar i veckan.

Fast om du kämpar för att bli boendeförälder och vårdnadshavare så har ju du all frihet i världen att låta mamman tillbringa tid med barnet varje dag, vilket skulle bibehålla en trygg anknytning med er båda istället för att som idag kämpa för nåt (växelvis boende) som kommer att ge en otrygg anknytning till er båda.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 21:43:48 följande:

Jag är trött på dig nu. Då påpekar i varenda inlägg om anknytningsproblem och när jag skriver till dig undviker du mina frågor.

Du kan inte avgöra hur det är för barnet i enskilda fall. Bara för du aldrig skulle lämna bort ditt barn pga risk att den skulle bli missbrukare i tonåren behöver inte andra tycka likadant.

Jag förstår att du är trött på mig... Och?
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 22:12:29 följande:

Står verkligen allt rätt till hos dig?

Absolut.

Jag börjar däremot misstänka att din fixering vid att ha växelvis boende för din lilla och din totala ovilja att ta emot kunskap omkring så smås behov handlar om att du egentligen inte ens VILL vara boendeförälder med huvudsakligt ansvar för att det väl är mycket bekvämare att ha halva veckan ledig. Att det alltså är dina egna behov som går först, precis som det är för mamman som vägrar umgänge mer än några timmar i veckan.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 22:27:04 följande:

Nä, det kan det omöjligt göra. Speciellt inte efter detta inlägg.

Vart fan får du alla dina urusla slutsater ifrån?

Intuition
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!