• PelleX

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Jag har inte så mycket erfarenhet från liknande problem och familje rätten men det låter ju helt vansinnigt. Ni har ett barn som har vart till största delen samen med er eller en av er. Du har vart en stor del av barnets liv och nu får barnet bara träffa dig 4 timmar per vecka. Tycker man i familjerätten att detta är en positiv förändring för barnet? Det verkar ju som det istället har kommet in en annan person i barnets liv som ersättare för dig och det är din sambos mamma. Kan inte barnet bo hos dig så skall det ju inte kunna bo hos sambons mamma. Om inte sambon kan ha barnet hemma så bör ju nästa alternativ vara hos dig. Man struntar ju tydligen fullständigt i föräldrarnas behov annars skulle man ju aldrig kunna föreslå att den ena parten bara får umgång 4 timmar/vecka. Det låter som en organisation som man bör helt ignorera och ta det via rätten istället.
    Hoppas det skipas rättvisa här. 

• PelleX
    Anonym (pia) skrev 2015-01-27 08:17:55 följande:

Finns det någon på FL som kan tycka att TS bara ska få träffa sin dotter 4 timmar i veckan ?

I så fall är ni enligt mig dumma i huvudet

Här på FL är det nog ingen. Men det finns några dumskallar och dom har fått plats i familie rätten och avgör i dessa frågor. Hur är det möjligt?
  • PelleX
    Ess skrev 2015-01-28 10:20:21 följande:

Jag kan ha missförstått, men jag har läst ts inlägg. Kan bara hitta att det är hon som haft kontakt med dem, eller åtminstone kommer med uppgifter som hon säger är från fr.

Har hon då sagt att det är hon som är den primära anknytningspersonen och att han aldrig precis tagit hand om barnet utan bara stack, så är det ju ett rätt troligt råd, att han ska träffa barnet 4 timmar i veckan under hennes överinseende.

Jag tycker att ts ska (vilket jag tror han gjort nu) skaffa ett juridiskt ombud som tillvaratar hans intresse, och samtidigt ser han till att få till ett samarbetssamtal med exet vid fr.

Jag tror att ts har ett helvete framför sig, eftersom exet blivit trampad på tårna. Hon trodde nog att han skulle ligga på knä och gråtande förlåta hennes snedsteg, åtminstone sen hon hotat med att ta barnet ifrån honom. Nu gjorde han inte det, och det pallade inte hennes ego.

Det är möjligt att det gått till som du säger och att man i tillägg inte tittat i papperna där det står att han är den som är föräldraledig. Dom har i så fall gjort ett stort misstag. Det jag säger är hur det är möjligt. Denna diskutionen hjälper väl inte TS och familjerätten vill väl inte ändra på beslutet för då framstår dom som dom i-ne dom är.
  • PelleX

Det är ju långt mellan växelvis boende och 4 timmar i veckan. Från att barnet den sista tiden var ihop med honom mest pga av föräldraledighet till att han blir en främling som barnet bara får se 1 gång i veckan kan ju omöjligt vara bra för barnet. Sedan kan man ju inte helt bortse från en förälders behov. Och när det gäller den praktiska delen så måste den andra parten ställa upp om han önskar träffa barnet oftare. Det kan ju inte vara så att barnet inte kan vistas på annat ställe mer än 4 timmar för då kan ju inte modern ta med sig barnet någon stans.

I detta tillfälle fixar ju sambon växelvis boende själv genom att bo tidvis hos sin mor och man kan kanske läsa mellan raderna att denna mor gått in som en vårnadsperson istället för TS, och hur någon kan få detta till att vara bra för barnet fattar inte jag. Sambon agerar på ett sätt som inte är för barnets bästa med starkt stöd av familjerätten. I detta tillfälle låter det som TS kan vara en bättre vårdnadshavare. Han hade ju sett till att barnet hade fått större samvaro med sin mor än han får. Det blir spännande och se vad juristen föreslår. Hoppas det skipas rättvisa till din fördel TS. Tyvärr visar det väl vilket skrot och korn din sambo är som skadar dig två ggr.

Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!