Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Om du tror att växelvist boende för en sexmånaders är ett alternativ så är det rent chockerande. Det måste du väl ändå begripa? Däremot finns det ingen anledning att du enbart skulle träffa barnet

Några timmar.

T
  • Drottningen70
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 21:46:13 följande:

Har ni inte skrivit på för gemensam vårdnad? Mamman har inte någon rätt att hålla undan barnet från dig om ni båda har vårdnad.

Stå på dig och kriga för din dotters skull, alltför många barns liv blir sabbade på grund av idiotmammor som håller barn och pappor ifrån varandra utan andra skäl än egoistiska. 

Å andra sidan är man nog kvalificerad som "idiotförälder" om man inte förstår att det är extremt skadligt för en så liten att växla boendeförälder en el två ggr i veckan. Vet det 17 om jag tycker att nån med så bristande kunskap och förståelse för bebisars grundläggande behov ens skulle tillåtas att ha umgänge utan övervakning faktiskt...
  • Drottningen70
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 22:12:04 följande:

Du har fel. Det bästa och viktigaste för ett barn som är van vid båda sina föräldrar är att ha tät kontakt med båda, inte att få träffa den ena bara några få timmar per vecka. Du stöder dig på gammal information om vad som är barnets bästa. Man visste inte bättre förr. Sen har ts inte tala om veckovis boende utan att han blir helt utestängd från dotterns liv av mamman. 

Det är verkligen ingen inaktuell forskning att en 6 månaders inte ska bo växelvist. Definitivt inte. En sån liten ska ha ett boende och som du säger tät kontakt helst varje dag med den andra föräldern. Man kan ju tycka att mamman gör fel som förhindrar det. Å andra Sidan så börjar man ju ana att det kan finnas ett skäl till mammans aviga inställning när pappa i detta fall insisterar på nåt så korkat som att det vore bra med växelvist boende för en så liten. Då blir det ju liksom uppenbart att alla hästar inte är hemma där heller. En del barn drar helt enkelt nitlotter i föräldrarlotteriet.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 22:26:53 följande:

Var tvungen att läsa din text 3 gånger för att se om jag verkligen läste rätt. Hur kan du ens dra dessa idiotiska slutsatser?

Du kan omöjligt sätta dig in i min situation. Jag har haft vårt barn ensam flera dagar och nätter och självklart vill jag fortsätta att ha så. Det beror på en enorm saknad av ett barn jag har skött om sedan dag ett.

Du verkar ha samma förståelse som en staketstolpe.

Har full förståelse för en enorm saknad, har full förståelse för att du vill träffa ditt barn varje dag och att du är arg över en mamma som blockerar det. Har noll förståelse för att du anser att din saknad och din sorg skulle vara ett skäl att utsätta barnet för något som är skadligt (växelvis boende)
  • Drottningen70
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 22:30:10 följande:

Du tänker gammalmodigt. Växelvist boende behöver inte vara varannan vecka. Det går visst att ha växelvist boende om barnet har anknutit till båda, på så sätt att övernattning kan ske i båda hemmen om barnet har tillgång till båda föräldrarna kontinuerligt så att det inte går flera dagar mellan tillfällena. 

Är det ts fel att mamman var otrogen och det är därför hon nu håller barnet från honom?

Det är nog du som behöver läsa på det växelvist boende som TS föreslår är 3 respektive 4 dagar vilket är alldeles på tok för en 6 månaders. Du förblindas av "pappans rättigheter" och glömmer bort barnet.
  • Drottningen70
    Anonym (m) skrev 2015-01-23 22:32:34 följande:

Aha, så mamman är otrogen och bryter sönder familjen men naturligtvis är det pappans fel att dottern inte får träffa honom mer. Din logik är helt glasklar! (eller inte...)

Föräldrarnas osämja eller anledning till separation har noll och inget att göra med vårdnad el umgänge. Där måste föräldrarna sätta allt sånt åt sidan och göra det som är bäst för barnet. I det här faller verkar ingen förälder klara det.
  • Drottningen70
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 22:38:25 följande:

Du får gärna förklara vad som är skadligt. Måste vara värre att en familjemedlem blir i princip utesluten ur hennes liv än.

Rent krasst så nej, faktiskt inte. Att utsättas för upprepade separationer varje vecka när ett spädbarn håller på att bygga upp trygghet och anknytning ger stora psykologiska skador. En förälder som försvinner kommer ett spädbarn att glömma bort rent krasst och den enstaka separationen går att reparera tillskillnad från upprepade separationer som pågår vecka ut och vecka in.
  • Drottningen70
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 22:48:19 följande:

Jag skrev själv att så många dagar inte är att föredra, men att det går att ha växelvist boende på så vis att barnet sover växelvist  NÅGON NATT I TAGET hos föräldrarna om det ändå har kontakt med båda föräldrarna utan allt för långt uppehåll. Jag arbetar med detta och vet vad det gör när barn förvägras rätt till kontakt med en förälder för att mamma vill ha barnet för sig själv. Jag blir genom mitt arbete även kontinuerligt uppdaterad inom vad som gäller både för anknytningsforskning och annan psykologisk forskning. 

Det mamma gör här är att skada barnet för livet genom att ta bort en av barnets primära anknytningspersoner. 

Visserligen är det fel att blockera tätt umgänge med en förälder men om du vet vad du pratar om så vet du också att det just är "upprepade" separationer som orsakar livslång skada. Inte en varaktig separation som vid exempelvis dödsfall eller adoption. Du snöar helt in på mammans fel och bortser helt från TS orimliga krav på att ett spädbarn ska bo 3 respektive 4 dgr. Önskvärt vore givetvis att pappan här fick ha tät kontakt helst flera timmar varje dag. Men rent skademässigt är det rent krasst så att det TS förslår (växelvist boende)i längden är mer skadligt för barnet rent känslomässigt och psykologiskt än om han försvann helt ut ur bilden.
  • Drottningen70

Om båda föräldrarna är normalfungerande och har funnits hos barnet från början så är det ju irrelvant om barnet bor hos mamman eller pappan så detta handlar inte om mammor eller pappor utan rätt och slätt om att små barn inte ska bollas mellan två boenden och utsättas för upprepade separationer vilket TS inte verkar förstå. Varför lämnade han barnet ens kan man ju undra, det var ju som jag förstod det ts som var pappaledig när separationen skedde. Det var väl inte bebisen som varit otrogen.

Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!