• Madraykin

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Jag håller med dem som säger att TS tänker fel kring växelvist boende. Läs på om anknytning - för ett så litet barn är växelvist boende rent skadligt.

MEN - vad det låter som så är både mamman och pappan lämpliga som primär vårdnadshavare. Det finns då inget som säger att det måste vara mamman som har det primära ansvaret. Om dessutom pappan är mer villig till ett välfungerande samarbete - dvs att barnet bor hos honom, men att mamman får träffa barnet regelbundet och oftare än vad Hon tillåter pappan - då ser jag inga som helst hinder att Han får överta den primära vårdnaden. 

Så till TS - SLÄPP växelvist boende. Men gå absolut upp i rätten och kräv att du får överta ansvaret som primär vårdnadshavare. Hävda att du kommer kunna erbjuda en bättre lösning, där mamman får träffa barnet i större utsträckning än vad du får göra nu. Det måste ju vara det bästa för barnet, om mamman vägrar mer umgänge.

• Madraykin

Och btw till er feministhatare - själv är jag vad många anser en rabiat manshatande genusfeminist, men guess what! Jämställdhet goes both ways. Pappor och män måste börja kräva sina rättigheter!

• Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:12:24 följande:

Jag vill påpeka att jag har haft min dotter ensam dag som natt och det har gått super. Hon är trygg med mig. Att jag skulle vara en idiot för jag vill ha henne hos mig är helt felaktigt. Jag borde väl märka om min dotter mår dåligt av att bo växelvis och då får man ändra på det.

Om du ska fortsätta hävda växelvist boende så kommer tingsrätten diskvalificera dig pga okunskap om spädbarn och spädbarnets behov. Det finns så otroligt mycket forskning kring detta, och som rätten lutar sig mot när de gör sin bedömning. Om du vägrar ta till dig detta så är det du själv som sätter käppar i hjulet. 

Så för din del är det allt eller inget. Kräva att du tar över den primära vårdnaden, eller fortsätter som umgängesförälder. Växelvist boende kommer du aldrig få igenom.
  • Madraykin
    Anonym (Arg) skrev 2015-01-24 12:32:44 följande:
    Jag är öppen för förslag om umgänge. Men jag vill verkligen inte ha som det är nu.
  • Madraykin
    Anonym (Arg) skrev 2015-01-24 12:32:44 följande:
    Jag är öppen för förslag om umgänge. Men jag vill verkligen inte ha som det är nu.
    Nej 4h per vecka är på tok för lite. Tingsrätten borde döma till betydligt mer umgänge än så. 

Hur länge har ni haft det så här nu? Har du varit i kontakt med jurist än? Du måste få upp det i rätten så snart som möjligt, desto mer tid som barnet främst spenderar med mamman, desto mer undermineras din roll som trygg anknytningsförälder.
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:52:54 följande:
    Ja det tycker jag med. I 3 veckor har det varit så här och vi separerade för en månad sedan. Först har jag försökt ändra på det på egen hand men har inget stöd från varken mitt X eller familjerätten. På måndag ska jag ta kontakt med en jurist som vill hjälpa mig.
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:52:54 följande:
    Ja det tycker jag med. I 3 veckor har det varit så här och vi separerade för en månad sedan. Först har jag försökt ändra på det på egen hand men har inget stöd från varken mitt X eller familjerätten. På måndag ska jag ta kontakt med en jurist som vill hjälpa mig.
    Lite tips på länkar med olika aktörer som jobbar med din typ av ärende där du kanske kan hitta mer stöd om du vill ha det:

pappaombudsmannen.se/
    www.pappamanualen.se/
    www.minpappa.nu/
    www.pappabarn.se/
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 15:22:48 följande:
    Du undviker mina frågor. Hur är det för barn där pappan/mamman jobbar borta en vecka?
    Nu ställdes inte frågan till mig men jag svarar ändå. Om spädbarnet separeras från EN förälder regelbundet, så är inte detta farligt för barnets hälsa eftersom barnets primära anknytningsperson då blir den förälder som barnet Inte behöver separera ifrån. Det blir farligt först när barnet ständigt behöver separeras från BÄGGE anknytningspersoner. 
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 18:12:47 följande:
    Vet du vad forskningen visar om ett barn plötsligt mister en av sina anknytningspersoner? Nä det verkar du inte göra.
    Det är inte skadligt för barn i samma utsträckning, att mista EN av sina anknytningspersoner. Så länge barnet inte mister bägge. 

Därmed inte sagt att det inte är skadligt för barnet att inte få träffa dig, men det handlar om olika typer av skador. Där ständiga separationer från BÄGGE anknytningspersoner tyvärr är värre, än att mista EN av dem helt. 

Men du skulle ringa nån jurist på måndag förstod jag det som - försök få en som är kunnig i vårdnadstvister, och allra helst där spädbarn är involverade.
  • Madraykin
    Anonym (18mån) skrev 2015-01-24 20:16:28 följande:

Mamman o pappan är precis lika viktiga men, första 18mån har barn&mamma en särskilt symbios. Umgänge dagtid kan dock pappan ha varje dag men övernattningar hos sin pappa är inget barnet vinner på första 18mån. Barn som inte "får" tillgång till sin mamma under denna tid kan ha stora problem med raseriutbrott efter 2 års ålder (BUP och många psykologers teorier- inte mina).

• Madraykin
    Anonym (18mån) skrev 2015-01-24 20:16:28 följande:

Mamman o pappan är precis lika viktiga men, första 18mån har barn&mamma en särskilt symbios. Umgänge dagtid kan dock pappan ha varje dag men övernattningar hos sin pappa är inget barnet vinner på första 18mån. Barn som inte "får" tillgång till sin mamma under denna tid kan ha stora problem med raseriutbrott efter 2 års ålder (BUP och många psykologers teorier- inte mina).

Fast dessa teorier är ju utifrån att modern är den som traditionellt är primär anknytningsperson. Pappan kan teoretiskt vara en lika bra primär anknytningsperson som mamman. 
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 21:43:48 följande:
    Jag är trött på dig nu. Då påpekar i varenda inlägg om anknytningsproblem och när jag skriver till dig undviker du mina frågor.

Du kan inte avgöra hur det är för barnet i enskilda fall. Bara för du aldrig skulle lämna bort ditt barn pga risk att den skulle bli missbrukare i tonåren behöver inte andra tycka likadant.
    Men JAG svarade på en utav frågorna, men mitt svar ignorerade du? Vi är flera som försöker vara konstruktiva här, men du fortsätter benhårt på idén om växelvist. Ditt val så klart, men det kommer aldrig gå igenom. Bättre då att lägga fokuset på annat, kan en annan tycka!

(Mvh en socionom med erfarenhet från familjerättsärenden)
  • Madraykin
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 22:11:36 följande:
    Det var inte meningen, jag har nog missat det. Du får skriva igen om du har några funderingar.

Om du läst tråden har jag skrivit att jag är öppen för förslag. Så att jag tror benhårt på mitt förslag stämmer inte.
    Tack men jag har sagt det mesta jag vill få sagt tror jag. Uppdatera gärna tråden när du pratat med jurist, och igen - se till att det blir någon med erfarenhet kring vårdnadstvister och spädbarn. Lycka till!
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!