Inlägg från: Anonym (Lemon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lemon)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Anonym (arg) skrev 2015-01-23 22:26:53 följande:
    Var tvungen att läsa din text 3 gånger för att se om jag verkligen läste rätt. Hur kan du ens dra dessa idiotiska slutsatser?

Du kan omöjligt sätta dig in i min situation. Jag har haft vårt barn ensam flera dagar och nätter och självklart vill jag fortsätta att ha så. Det beror på en enorm saknad av ett barn jag har skött om sedan dag ett.

Du verkar ha samma förståelse som en staketstolpe.
    Vad är mammans anledning att inte välja att du ska ha barnet mer? Åtminstone 3 gånger i veckan borde ni ses. Däremot stämmer det att spädbarn inte ska vara ifrån föräldern så länge som växelvis är, men det gäller ju även från andra hållet.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 22:30:10 följande:
    Du tänker gammalmodigt. Växelvist boende behöver inte vara varannan vecka. Det går visst att ha växelvist boende om barnet har anknutit till båda, på så sätt att övernattning kan ske i båda hemmen om barnet har tillgång till båda föräldrarna kontinuerligt så att det inte går flera dagar mellan tillfällena. 

Är det ts fel att mamman var otrogen och det är därför hon nu håller barnet från honom?
    Oavsett hur man lägger upp växelvis boende så rekommenderas det inte för ett spädbarn där det rekommenderas att barnet har en fast punkt men träffar den förälder han inte bor hos ofta men kortare umgängen så som Lilla my skrev. Så TS borde med andra ord få träffa barnet åtminstone 4 timmar eller dyl varannan dag men hoppa övernattningen om det är så att TS inte är den som är borndeförälder.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 22:38:25 följande:
    Du får gärna förklara vad som är skadligt. Måste vara värre att en familjemedlem blir i princip utesluten ur hennes liv än.
    Varför svarar du inte på vad hennes anledning att du inte får träffa barnet mer än så är? Som sagt växelvis rekommenderas inte eftersom spädbarn behöver en trygg punkt och träffa den andra föräldern tätt men ha sin dygnsvila på ett ställe. Därmed inte sagt att mamman måste vara den som som är borndeförälder.
  • Anonym (Lemon)
    Drottningen70 skrev 2015-01-23 22:41:41 följande:
    Föräldrarnas osämja eller anledning till separation har noll och inget att göra med vårdnad el umgänge. Där måste föräldrarna sätta allt sånt åt sidan och göra det som är bäst för barnet. I det här faller verkar ingen förälder klara det.
    Eller så är TS lika aggressiv och oförmögen att lyssna IRL som på nätet och därav gav FR rekommendationer utefter det. Eller att han brister mycket i sin papparoll. Det har vi ju inte en aning om ifall det handlar om att jävlas eller om att försöka skydda barnet.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 22:50:01 följande:
    Sluta gärna upp med era antagande för dom är felaktiga.
    Du ÄR väldigt aggressiv i din framtoning, både vad det gäller de som inte resonerar som du men även mot de som försöker hjälpa dig men kommer med fakta om hur man resonerar kring spädbarn och umgängen och som utgår från barnets bästa inte föräldrarnas vilja. Varför är ditt ex arg på dig när det var hon dom var otrogen? Känns som det ligger mera bakom.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 23:06:55 följande:
    För jag är arg över hela situationen, det skulle du också vara om du var i samma sits.

Hon är otrogen, det blir ett stort bråk, jag lämnar henne. Klart som fan man är arg på varandra.
    Hon är säkert också arg på dig? I det måste ni lära er samarbeta kring barnet vilket är det FR är till för. Inte älta vad som hänt förr. Det är ju över för er del. Det jag dom utomstående ser av att ha en av era versioner är en förälder som vill ge så lite umgänge som möjligt och en som inte tänker på barnets bästa i förhållande till ålder. I det måste ni enas och finna någon medelväg. I övrigt är det inte oss härinne du skall lägga ilska på.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 23:10:29 följande:
    Upprepade separationer blir det i det här fallet eftersom pappan haft barnet lika mycket som mamman. Om du tycker att jag verkar insnöad på pappans rättigheter så verkar du snarare insnöad på mammans rättigheter som du verkar tycka är självklara bara på grund av hennes kön. 

Ts har förklarat att han vill ha barnet mer och är öppen för andra tankar, men mamman vägrar låta barn och pappa träffas mer än 4 timmar i veckan. Hade mamman inte varit en idiot hade barnet kunna få samma tillgång till båda sina anknytningspersoner hela tiden istället för att som nu bli berövad en av dem. 
    Du har verkligen inte begripit något alls utom att få in din egen bitterhet mot kvinnor. Står ingenstans att mamman måste vara borndeförälder men nu är det så i detta fallet och paret har separerat och barnet behöver en fast punkt vilket inte går om man separerar med ett så litet barn.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 23:05:58 följande:
    Att någon som blivit fråntaget sitt barn av den andra föräldern låter aggressiv är fullt normalt. Det vore snarare konstigt om han inte var upprörd och aggressiv över det. Då hade man fullt legitimt kunna ifrågasätta om han borde ha barnet, eftersom det inte finns någon känslomässig bindning. 
    Så du är alltså TS under ett anonymt nick?
  • Anonym (Lemon)
    Tow2Mater skrev 2015-01-23 22:58:21 följande:
    Vilka idioter. Sen när hennes fl-dagar är slut, kommer ju du ha kvar dina. Då kommer familjerätten helt plotsligt tycka det är ok att du tar hand om barnet. Se till att du inte overtalas til att ge mamman dina dagar, de ska du själv utnyttja! Tyvärr verkar familjerätten gå mammors ärenden i stor utsträckning.

Varannan dag borde ni ju ha barnet, precis som ni skulle kunnat lägga upp det om ni fortfarande bodde ihop.
    På vilket sätt gynnar det en bebis att flytta varje dag? I då fall bättre att skaffa var sitt hem och så får föräldrarna flytta mellan varannan dag. I övrigt trodde jag barnets bästa gick före föräldrarnas rättvisetänk men tydligen inte, vare sig från TS eller hans ex håll.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 23:18:35 följande:
    Ja vi är båda arga på varandra. Jag älskar henne fortfarande och hon älskar nog mig också, mina känslor försvinner inte på en månad. Så jag är både ledsen, arg, sviken över det som hänt och hon är väl arg och ledsen över situationen också. Därför är det extremt svårt att få till ett samarbete så här tätt inpå en separation.

Just nu är det hon som styr hela umgänget och vem vet, hon kanske mår bra av det? Hon vill ge mig en hämnd för att jag lämnade henne fast det var pga hennes snedsteg. Bara spekulationer.
    Tack för ett nyanserat inlägg. Alltid lättare och trevligare att svara på :) Var det samma orsak hon angav i familjerätten eller något annat? Förstår att det inte är lätt på något vis efter en separation. Om ni skall till FR igen tycker jag dock du skall göra ett eget umgängesförslag. Så som det är nu gynnar inte någon allra minst barnet men det gör inte växelvis heller just nu med tanke på barnets ålder. Däremot 3-4 umgängen i veckan vore en lösning exempelvis 4 timmar per gång. Hade barnet gått på dagis hade man ju kunnat överlämna där men det går ju inte nu. Kanske bör ni också diskutera hur kommunikation och överlämningarna skall gå till för att slippa vara på helspänn de gångerna. Kan inte säga annat än att det är supersvårt att separera när barnet är då litet i och med att man måste ses så ofta jämfört med äldre barn. Men som sagt ha barnets bästa i sikte, ju mer täta umgängen du kan få in ju bättre för barnet och ju tidigare kan ni utöka det. Vad sa familjerätten för förslag? Kanske bör ni båda låta dem förklara neutralt på hur de tänker och resonerar kring barn och umgänge i den åldern och försöka finna en lösning utefter det (de ska representera barnets bästa, ingen av er föräldrar).
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (Bibbie) skrev 2015-01-23 23:24:42 följande:
    Varmt och skönt under foliehatten? Då kan jag fråga om du är drottningen70 som jag efter en googling förstått tror att hon är dagens motsvarighet till dåtidens barnavårdsnämnd. 
    Nej jag är inte Drottningen, dock har hon rätt i det hon skriver om man skall se till barnets bästa och inte föräldrarnas (i ditt fall pappans bästa) och det som hon skriver är det som rekommenderas och som forskats fram. Det finns inget alls som stödjer växelvis för ett spädbarn möjligtvis om föräldrarna inte är väldigt goda vänner och kan ses varje dag som några vänner till mig gjorde men jag har svårt att se att se den biten i TS fall här och nu.
  • Anonym (Lemon)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 23:37:55 följande:
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte speciellt mycket om vad som är sagt. När jag lämnade henne sa hon att jag kommer aldrig få träffa min dotter mer, vilket var ett hot för att jag skulle stanna kvar hos henne. Jag gav förslag att jag skulle ha henne onsdag-lördag och det vägrade hon. Så hon kontaktade familjerätten och dom kom överens om att 2 tillfällen i veckan, 2 timmar vardera. Det skulle vara en bra början.

Jag är verkligen inte nöjd över det här och vill ha lika mycket umgänge som mitt X och det kommer jag kämpa för.
    Men stopp ett tag nu, var inte du med på familjerätten eller missuppfattade jag dig? Givetvis ska ni boka ett samarbetsamtal tillsammans och komma överens om umgänget på ett sk samarbetsamtal vilket är syftet med Familjerätten. Inte att en enskild förälder ska ringa dit och fråga "hur ska vi göra, tack för svaret nu är det skrivet i sten" utan är till gör att ni ska kunna samarbeta. De har heller inte någon beslutsrätt utan ska försöka få er att samarbeta medan de ska vara som stöd och representera barnets bästa. Något osar skumt med hennes samtal dit. Har ni inte gjort det då boka en tid fit tillsammans omgående.
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!