• Anonym (-)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Familjerätten är rådgivande, men ta det vidare till tingsrätten om du vill få till ett lagligt dokumet om mer umgänge.
    Ammar mamman? I så fall är det såklart rimligt att barnet är mest hos henne, men om bara några månader borde du ju kunna få till mer umgänge.
    När barnen är så små är det rekommenderat att inte flytta dem fram och tillbaka så mycket, och de borde nog inte spendera flera dagar i rad med en av föräldrarna för att sedan byta. Så tänker man i alla fall för barnets bästa. Förstår att det är frustrerande för dig, och jag beklagar verkligen, men i första hand kommer barnets bästa, och i andra hand ditt bästa. Hoppas verkligen du i alla fall kan få till fler timmar per vecka. När skall ni "omförhandla" tiderna hos familjerätten? Hur länge tycker de att ni skall ha det så här?

• Anonym (-)
    Anonym (arg) skrev 2015-01-23 21:44:27 följande:
    Jag borde veta vad som blir bäst för våran dotter. Är det bättre att hon bara skulle träffa mig 4 timmar i veckan när jag varit med henne varenda dag i hennes liv? Skulle inte tro det.
    Hur kommer det sig att de valde mamman som primär umgängesförälder? Antagligen för att hon varit föräldraledig längre tid än du, eller för att hon ammar.
  • Anonym (-)

Jag antar att mamman är föräldraledig nu igen. Hur kommer ni göra när hennes dagar tar slut? Kommer du vara föräldraledig på heltid då, och hur skall det gå till i praktiken har familjerätten tänkt sig?

• Anonym (-)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 17:37:59 följande:
    Nej det är en absurditet att lämna bort en 3 månaders till att omhändertas av andra människor hela dagarna. Dock är det ju en jävla skillnad ändå då barnen träffar sina föräldrar flera timmar varje dag och hela helgerna och därmed har en konstant trygghet. Tillskillnad för hur det blir i TS lösning där barnet helt skiljs 3 och 4 dagar i sträck bort från den ena föräldern.
    Alltså allvarligt, samma korkade frågor återkommer. Detta är liksom inte hjärnkirurgi.. Snart kommer väl nån "smart" och frågar om det är skadligt att gå på toa också..
    Hur tänker du kring familjer där man delar på föräldraledigheten, tex att mamman jobbar 2-3 dagar per veckan, och pappan gör detsamma? Ständigt byte av primära anknytningpersonen... jag tror att dessa barn mår alldeles utmärkt ändå.
    Och ja, du har nästan hamnat på en nivå där du insinuerar att toa-besök är skadliga. Kanske man istället skall fråga dig om det är ok att tex den som är föräldraledig på vardagarna åker iväg under flera timmar på helgen och lämnar barnet hos den andra föräldern?
    Som tur är känns dina åsikter generellt så extrema att jag antar att TS mfl klarar att ignorera dina inlägg.
  • Anonym (-)
    Anonym (18mån) skrev 2015-01-24 20:16:28 följande:
    Mamman o pappan är precis lika viktiga men, första 18mån har barn&mamma en särskilt symbios. Umgänge dagtid kan dock pappan ha varje dag men övernattningar hos sin pappa är inget barnet vinner på första 18mån. Barn som inte "får" tillgång till sin mamma under denna tid kan ha stora problem med raseriutbrott efter 2 års ålder (BUP och många psykologers teorier- inte mina).
    B*llsh*t
  • Anonym (-)
    Dr Mupp skrev 2015-01-25 00:39:04 följande:

Om du inte ens är med på mötet hos familjerätten och med en dåres envishet kräver växelvis boende så visar det för familjerätten att du inte har ett egentligt intresse av ditt barns välbefinnande utan bara ditt eget intresse. Hade du varit på mötet och varit öppen för förslag för ökat umgänge så hade du med största sannolikhet fått det. 

Sen är det så att oavsett anledning till separation så går familjerätten på det som är bäst för barnet, inte det som är bäst för föräldrarna. Ja ditt ex gjorde ett felsteg som gjorde att ni separerade, men hon är den som bor kvar i bostaden, hon blir det som är barnets trygga punkt då. När världen rammar så behöver barnet så mycket som möjligt att vara som vanligt. 

Barnet mår bäst av täta umgängen i hemmet till att börja med. Hade du varit på mötet så hade det nog mynnat ut i 3-4 ggr i veckan ett par timmar åt gången. Ju mer van barnet blir i den situationen ju mer kan umgänget flyttas ut ur hemmet. Blir mer promenader och lekparket för att senare bli dagumgänge i ditt hem och fram emot 1.5 års ålder så kan de bli aktuellt med övernattningar som sen blir fler och fler åt gången med tiden tills barnet är stort nog för växelvis boende. Det är dock inte aktuellt innan tidigast 3 års ålder. 

Var det ens ett möte? Jag har fattat det som att TS ex ringde familjerätten på egen hand utan att berätta detta för TS, och att hon är den som säger till TS vad familjerätten kom fram till. Vem vet hur hon vinklat historien, och vem vet om FR verkligen sagt så? Givetvis inte jag, men frågan är om TS vet vad som är sant i detta.
  • Anonym (-)

TS, jag har en liten fundering kring ditt och mammans förhållande. Du skrev tidigare att du fortfarande älskar henne. Hon verkar reagera på detta sätt för att "utpressa" dig att inte lämna henne (om jag förstod dig rätt). Älskar hon dig fortfarande också? Var det ett enstaka snedsteg som hon ångrar?

Tror du att det på något vis finns en chans att ni kan reda ut detta, tex med äktenskapsrådgivning? Är du/hon villiga att åtminstonde gå på rådgivning tillsammans 3-4 gånger? Med tanke på att ni trots allt behöver kunna samarbeta med varandra de närmsta 18 åren eller så.

Finns det hos dig någon enda liten chans att vilja förlåta och gå vidare tillsammans? Det är så olika med otrohet. Jag förstår att du stack direkt när detta uppdagades, men vad som händer sedan är ju så personberoende, och en del kan laga sina förhållanden, medans en del inte har det som möjlighet. Hur känner du?

Jag menar på intet vis att säga att du borde ta henne tillbaka, utan är mer fundersam över om det är en variant som skulle kunna fungera för er.

• Anonym (-)
    Anonym (ö) skrev 2015-01-25 11:42:57 följande:
    Familjerätten gör bedömningen att umgänget ska vara hos mamman 2h 2 ggr i veckan, vill familjerätten också straffa pappan, tror du?
    Hur vet vi att FR verkligen är inblandad? Mamman sade att hon kontaktade familjerätten och dom kom överens om att 2 tillfällen i veckan, 2 timmar vardera. Har TS papper på detta? Hur kommer det sig att FR "bestämt" något sådant här utan att bägge föräldrar varit närvarande vid ett möte? Vilken info har mamman utelämnat/hittat på vid detta samtal med FR? Mycket som verkar märkligt där.
  • Anonym (-)
    Anonym (been there, done that, has the fucking closet full) skrev 2015-01-26 09:26:13 följande:
    Det är ett litet barn det rör sig om, glöm inte det. Mycket litet och ett litet barn behöver andra saker än ett stort barn. Det är ingen sak utan en egen liten individ som har rätt till båda föräldrarna men också stabilitet och långa tider borta från en grundvårdare är för länge. Hellre korta besök med korta intervaller än långa perioder ifrån grundvårdaren, fråga barnpsyk. Det är därför familjerätten gav din sambo rätt. När barnet blir äldre får du träffa det oftare. 
    Tycker du 2 timmar två gånger per vecka är korta intervaller?
    Dessutom låter TS som bättre grundvårdare än mamman baserat på den info som framkommit i tråden.
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!