Inlägg från: amia01 |Visa alla inlägg
  • amia01

Miljöpartiets miljöpolitik

Flash Gordon skrev 2015-01-23 23:15:29 följande:

Bra miljöpolitik är att fokusera på de viktigaste problemen och lösa dessa på billigaste möjliga sätt. Så att vi får bäst effekt per satsad krona.
    .

Dålig miljöpolitik är att hålla fast vid symbolfrågor som inte löser några egentliga problem och kanske till och med förvärrar de verkligt viktiga problemen.

Dålig miljöpolitik är också att driva krav som ger sämre effekt per krona enbart för att man har "en moralisk skyldighet" att ta på sig uppgiften.

Precis! Dessutom innebär bra miljöpolitik att man tar till sig ny forskning och satsar på hållbar tillväxt.
    Inte att man fastnar i "populist-träsket" inom miljö-lobbyn, där alla verkar vara eniga om att "det var bättre förr".
    Exempel - Skatt på konstgödsel, stöd till varg, reservatsavsättningar av skog och ekologiskt lantbruk. Dyra och ineffektiva åsikter som inte gynnar miljön, utan tvärt om riskerar att försämra läget.
    För miljön bästa borde man satsa på:
    Hållbar livsmedelsproduktion där naturresurserna finns = i Sverige.
    Bevarande av alla stora rovdjur, till lägsta möjliga kostnad, ekologiskt och ekonomiskt = minimala rovdjursstammar i Sverige.
    Öka utnyttjandet av våra skogen som förnybar resurs, för att minska oljeberoendet och klimatpåverkan.
    Öka hållbar produktion av livsmedel, där naturresurser och teknik finns = svenskt konventionellt jordbruk.

• amia01

Glömde tala om att det finns ett parti som jobbar för grön tillväxt = Centerpartiet!

• amia01
    Flash Gordon skrev 2015-01-24 11:33:46 följande:
    Du håller med min kommentar och skriver "Precis!".

Sedan gör du exakt tvärtom och framhåller just dessa onödigt dyra miljöförstörande förslag från "populist-träsket" (=ökat stöd till svenska bönder och biobränslen från skogen) och intetsägande floskler om "hållbar utveckling".

Detta samtidigt som du avfärdar det art- och habitatskydd jag pratar om genom att vilja skuta bort så många rovdjur som möjligt och vara emot reservatsavsättningar.
    amia01 skrev 2015-01-23 23:52:43 följande:

Glömde tala om att det finns ett parti som jobbar för grön tillväxt = Centerpartiet!

Centerpartiet har en fullständigt värdelös miljöpolitik.

Förutom allt ovan så är de till och med emot kärnkraft.

? Missförstådd?
    Stöd till ekologiskt lantbruk och reservatsbildning i skogen = dyrt och ineffektivt.
    Håller du inte med?

Art och habitat skydd är bra, men det skall alltid göras utifrån en helhetsbedömning, dvs artens förekomst som helhet över hela världen, i kombination med global och lokal miljöpåverkan. Finns ingen vits med att ha stora populationer på bekostnad av andra miljövärden.

På vilket sätt är centerpartiets miljöpolitik värdelös?

Kärnkraften är ingen central miljöfråga, och inte heller självklart positiv för miljön. Stor klimatpåverkan och långsiktigt negativa miljökonsekvenser. Vad är det för fel på vind- sol- och bio-energi?  Och varför kan vi inte helt enkelt spara lite på energin?
  • amia01
    Flash Gordon skrev 2015-01-25 09:14:28 följande:
    Det du skriver är inte miljöpolitik utan glesbygdspolitik.

Därför är Centerns miljöpolitik värdelös. Den finns inte.

Skjut bort alla rovdjur. Höj bidragen till bönderna. Sluta skapa reservat där vi inte kan göra som vi alltid har gjort längre. Sänk skatterna på böndernas miljöbelastning. Ge bidrag till att samla kottar och pinnar i skogen så vi på landet kan göra biobränslen.

Inget av det där har med miljö att göra utan det är glesbygdspolitik. Det är den sämsta sortens symbolpolitik. Den som kostar utan att göra nytta.

.
    Svenska bönder, framförallt köttbönder, är bland de sämsta matproducenterna i världen. Miljömässigt åtminstone.

Om något borde en riktig miljöpolitik bejaka import av mat från länder där miljöbelastningen för produktionen är lägre än i Sverige. Det är en miljögärning att välja den irländska biffen från fribetande kor före den svenska.

Biomassa från svenska skogar är bara en dyr parantes i den framtida energiförsörjningen.

.
    Och felen med vind, sol och den där omöjliga bioenergin är så många att det krävs egna trådar för den saken. Det finns sådana på FL.
    .

Kärnkraften är fullständigt nödvändig för mänskligheten och planeten. Efter vattenkraften så står det mellan kärnkraft och olja/kol/gas för att försörja oss. Du väljer själv.
    Oj, det var många påståenden, och lite fakta...

För det första så har miljöpolitik och glesbygdspolitik mycket gemensamt. Det är i glesbygden det finns överskott av de resurser vi behöver för att göra mat och energi. Finns det ingen som kan bruka dessa resurser så måste det göras av någon annan, någon annan stans. Där är första problemet - att vi lägger våra resurser i träda med en dålig jord och skogs politik och exporterar vår produktion till jord och skogsbruk med mycket högre miljöbelastning. För miljöns skull borde vi istället bruka våra egna resurser.

Jag har aldrig skrivit att alla rovdjur ska skjutas bort, bara att de bör begränsas globalt för att minska ekologiska och ekonomiska kostnader. Finns ingen faktisk miljönytta, mer än att bevara arterna för framtiden. Miljökostnaderna som helhet är stora, och därför ska antalet rovdjur begränsas för miljöns skull.

Jag har inte heller skrivit att bidragen till bönderna ska öka. Däremot borde miljöpolitik vara att öka livsmedelsproduktionen där resurser i form av land och vatten finns i överskott = i Sverige. Modernt lantbruk i Sverige är världens minst miljöbelastande, och att då exportera vår produktion av livsmedel och lägga våra resurser i "malpåse" innebär ingen minskad miljöbelastning. Konstgödsel rätt använd innebär bara ökad produktion = ökad nytta av resurserna,  ingen ökad miljöbelastning i verkligheten, bara i miljöpartiets populistiska värld...

Bidrag på kottar och pinnar? Nej, men ett uthålligt brukande av skogen, där alla arter har sin plats. Miljöpartiets luddiga argument som "att kalhyggen är fula" eller att "björnarnas blåbär hotas av kalhuggningen" borde inte ha någon plats i en hållbar skogspolitik. Istället borde brukandet värderas som förnybar resurs, och hänsynen göras inom brukade arealer.

Symbolpolitik? Nej, jag menar bara att våra resurser ska användas, inte hägnas in till beskådan, medans vi lever på miljöns bekostnad.

Och varifrån har du fått att svenska köttbönder är miljöbovar? Varför skulle svenskt naturbeteskött vara sämre än det från andra länder? Tvärt om är det bättre, eftersom vi betar mycket mer naturbetesmarker med hög kolinlagring och litet näringsläkage. Vi föder upp våra djur på hög andel grovfoder, vilket också minskar miljöbelastningen. hur kan de irländska korna vara mer miljövänliga?
    Kanske inte sämre, men det finns många andra exempel på livsmedel som importeras där miljöbelastningen är högre än vad den varit om vi producerat maten själva. Ex. naturbeteskött från betesmarker efter nedbränd regnskog, kött från intensiv uppfödning i andra länder, lök från Nya Zeeland, mm

Varför är biomassan bara en parentes?

Och om kärnkraften är nödvändig så finns väl inget som hindrar att vi kompletterar den med så mycket förnybar energi som möjligt? Om inte annat än för att slippa bryta så mycket uran?

• amia01
    Flash Gordon skrev 2015-01-26 20:23:13 följande:
    Du, skriv aldrig att någon annan saknar fakta när du, på fullt allvar, påstår att rovdjur inte har någon "miljönytta".

.
    Den C-politik du framför inte har ett smack med seriös miljövård att göra. Du, och C, prioriterar bidrag till glesbygd och bönder före miljön. att livsstilen på landet ska gå vidare - oavsett konsekvenser. En politik för att "bruka" naturen. Inte en politik för miljövård.

Och med det sagt så är inte glesbyggspolitik betydelselös. Däremot står den normalt sett i motsats till miljöpolitik och då får man välja - och du och C har valt.
    .

Den energi som går åt till uppvärmning, ljus och kraftfoder under vintern gör svensk köttproduktion till en av väldens sämsta. Miljömässigt.

Biomassa är så liten att den aldrig kommer att täcka behoven.

Sol och vind är intermittenta källor och kan aldrig ersätta baskraften.

Jo, rovdjuren har ett eget "miljövärde" i faunan.

Reservaten behövs för att skydda arter som man kan tycka, eller inte tycka, att vi har en skyldighet att försöka bevara inom vårt lands gränser.

Kärnkraften kan byggas ut nog för att vi inte ska behöva subventionera miljöskadlig vind- och solkraft. Som om mängden uran som bryts vore ett större miljöproblem än vad sol och vind medför ...

.
    Ja som sagt, miljöpolitik var det.
    Vilken miljönytta gör de stora rovdjuren? Människan och de stora rovdjuren konkurrerar om samma resurser, och när vi inte blir färre människor på planeten, så måste vi prioritera resurserna därefter = oemotsägliga fakta.

Hur kan man bedriva seriös miljöpolitik utan att inkludera brukande av naturresurser? Genom att göra som mp föreslår kanske? Att exportera våra miljöproblem så vi slipper se skiten själva....

På vilket sätt står glesbygdspolitik i motsats till miljöpolitik? Återigen är det i glesbygd naturresurserna finns. Om vi inte skall bruka dessa - vems naturresurser ska vi utnyttja då? Under vilka villkor?

Naturbetesdjur i Sverige föds upp utan vare sig uppvärmning, belysning eller kraftfoder = fakta. Hur kan du få det till "världens sämsta köttproduktion"?

Har aldrig sagt att biomassa kan täcka hela det behov av energi som finns i dagsläget. Bara att den biomassa vi kan producera bör utnyttjas.

Tror inte heller att sol och vind är lösningen, men att man måste bygga ut dessa så långt det går som komplement.

Flora och fauna ska bevaras, men där finns ingen motsats till ett hållbart brukande. Reservatsbildning är bara ett sätt att minska våra gemensamma resurser, och skapa ännu högre tryck i redan överexploaterade miljöer.

Och om du påstår att kärnkraft har mindre miljöpåverkan än sol och vindkraft, så får du gärna precisera dina argument....
  • amia01
    KillBill skrev 2015-01-26 22:49:16 följande:
    Tycker du inte att du kastar sten i glashus när du kritiserar MP för att exportera miljöproblem? Vad tycker du om att Centerpartiet sålde utsläppsrätter som bidrog till utsläpp i andra länder?
    Det var inte bra, men politik är kompromisser, och jag tror inte det finns ett parti som tycker precis som mig.
    Det jag menar är att centerpartiets miljöpolitik i grunden är mycket bättre än miljöpartiets, även om det givetvis finns delar och enskilda beslut som jag inte tycker om.
  • amia01
    KillBill skrev 2015-01-27 09:36:57 följande:

Du tror inte att även mp tvingas kompromissa?

Kan du utveckla vad du menar med att mp exporterar våra miljöproblem så vi slipper se skiten själva? Jag är framförallt intresserad av vad miljöpartiet har exporterat, vart det har exporterats och hur länge exporten har pågått. 

Importerade livsmedel = exporterad miljöpåverkan.
    Livsmedelsproduktionen i många andra länder står för betydligt större miljöpåverkan än om samma livsmedel framställt i Sverige. Ex. kan det röra sig om produktion i områden med begränsade resurser av land och vatten, nedbrända regnskogar, höga näringsläkage, spridning av kemiska bekämpningsmedel mm.

Importerad skogsråvara och energiråvara = exporterad miljöpåverkan.
    För att minska klimatpåverkan måste vi använda mer förnybara resurser. Dessa kan inte täcka hela jordens behov, men måste användas så långt det är möjligt.
    Eftersom resurserna inte räcker till alla, kan vi inte "spara" på vår skog, och i stället köpa in skog från andra länder. Dessutom är skogsbruket på många andra håll inte lika hållbart som i Sverige. Genom att bruka vår egen skog får vi möjlighet att påverka hur det görs och bruka istället för att förbruka.

Miljöpartiet har väl tack och lov inte ännu hunnit "exportera" så mycket, eftersom de bara suttit i regeringen i några månader, men om man läser deras partiprogram så är det här frågor som tas upp där.

Ökningen av exporten har dock pågått länge, och det är inte enbart mp´s "fel". Finns flera andra partier och organisationer som inte ser till helheten.
  • amia01

Jämfört med de grundläggande strukturella miljöproblemen jag redogör för, så är den illegala exporten av avfall av marginell betydelse.
    Ett begränsat, kortsiktigt och lätt hanterligt problem, som orsakats mer av marknadsekonomi och myndighetsreglering, eller avsaknad av sådan, än av regeringens förda miljöpolitik.

• amia01
    KillBill skrev 2015-01-27 12:26:44 följande:
    Jag tycker bara att det är intressant att se vad som hände med bilskrotet i Sverige när Centerpartiet beslutade att ta bort skrotbilspremien. Om det var bra miljöpolitik kan nog vem som helst avgöra själv. Se nedan och jämför med Naturvårdsverkets grafer ovan. 
    Kan se samma resultat i de svenska skogarna, där allt mer industriellt avfall dumpas, efter att det blivit svårare och dyrare att lämna till avfallshanteringen. En paradox att högre miljökrav och ekonomiska incitament för att förbättra miljön får motsatt effekt om man inte ser till helheten.
    Samma sak som händer i de större strukturella frågor jag lyft tidigare - man måste se alla samband och konsekvenser för att få ett bra resultat.

Tycker inte att illegal skrotning eller dumpat avfall är bra, men frågan är var i systemet man ska angripa problemen?
    Bättre kontroll, lättnader i regelverk, lägre avgifter/högre ersättningar? 
  • amia01
    Flash Gordon skrev 2015-01-28 13:21:03 följande:
    Menar du att du inte förstår vilken roll rovdjur spelar i ekosystemen?

Tror du verkligen blivande naturbetskött i Sverige växer upp utan mat, ljus och värme på vinterhalvåret?

Du klarar ju inte ens av att läsa svaret på din egen fråga, den om uran-brytningens påstådda negativa konsekvenser.
    .

Är du på riktigt eller trollar du?

Om du är på riktigt - tror du att du gör bra reklam för centerns "miljöpolitik"?
    Ja, jag är på riktigt, och jag har massor av akademiska poäng inom miljöområdet, jobbar med miljöfrågor och har praktisk erfarenhet av många av de områden vi diskuterar. Så svepande omdömen om mina kunskaper tar du inga poäng på...

Det produceras mängder av kött i Sverige i dag utan belysning och uppvärmning av djurstallarna. Givetvis får djuren mat, men oftast enbart grovfoder, i vissa fall kompletterat med mindre tillskott av egenproducerat/närproducerat proteinrikt foder, ex åkerbönor eller lupin. Facktermen för det här är "grovfoderbaserad uppfödning i kalla lösdriftstallar". Håller med dig om att det kan vara lätt att tro att den här produktionen inte finns, eftersom det inte går att hitta så mycket forskning, kalkyler eller produktionsinformation kring den via myndigheter eller universitet. Men den har funnits i ökande grad de senaste 20 åren, framförallt i skogsbygderna som en kvarvarande rest efter nedlagd mjölkproduktion.

Andelen kött som producerats på det här sättet skulle kunna vara betydligt större om djurskyddslagstiftningen fokuserat på djurens välbefinnande istället för stallbyggnadernas beskaffenhet, men det är en gammal begränsning som infördes av den saligen insomnade "röd-gröna" djurskyddsmydigheten...

Ditt påstående om kärnkraft: "Kärnkraften kan byggas ut nog för att vi inte ska behöva subventionera miljöskadlig vind- och solkraft. Som om mängden uran som bryts vore ett större miljöproblem än vad sol och vind medför ..."

Mitt svar: "Och om du påstår att kärnkraft har mindre miljöpåverkan än sol och vindkraft, så får du gärna precisera dina argument...."

Vad är det jag inte förstått???

Och till sist kommer alltid fakta att segra, tyvärr till priset av levnadsvillkoren här på vårt jordklot om vi inte slutar välja de enkla sanningarna framför den mer komplicerade verkligheten...
  • amia01
    Flash Gordon skrev 2015-01-28 17:04:48 följande:
    Så du har massvis med poäng i miljövård men förstår ändå inte rovdjurens roll i ekosystemet utan tror att de konkurrerar med människan om "resurserna"? Vilka resurser? Vattenkraften? Pappersmassan?

Eller vänta, du menar att de konkurrerar med jägarna? Aha!
    .

Om vi bortser från att produktion från lösdriftstallar är en väldigt liten, en väldigt liten, del av svensk köttproduktion så den bonde som inte håller med ljus och kontrollerar temp och luftfuktighet i stallet, den bryter mot regelverket. Och du håller ju med om att de utfodras med kraftfoder med så ...

Jag kan köpa en svensk genomsnittlig biff som släppt ut 26 kg CO2/kg, eller jag kan köpa till och med en genomsnittlig brittisk biff som släppt ut 16 kg CO2/kg.

.
    Nä, det var DITT påstående. Det om uranbrytning. Det var DET jag svarade på. läs om därifrån om du vill.
    Rovdjuren konkurrerar givetvis om proteinet. Har samma behov av protein som människor. Visst kan man ersätta animaliskt protein med vegetariskt, men då krävs miljöresurser som skulle kunna användas till odling av kolhydratrika grödor istället. 

Köttproduktionen från lösdriftstallar kunde varit mycket högre än den är i dag med rätt miljöpolitik. Belysning krävs inte i lösdrift för köttdjur, för temperaturen finns inga begränsningar, så länge djuren har en ren och torr liggyta, liksom för luftfuktigheten, där utomhusklimat är ok, så länge man inte har problem med kondens, vilket aldrig inträffar i ligghallar som är konstruerade för ändamålet.
    Alltså, varken belysning eller uppvärmning behövs.

Vad menar du med kraftfoder?

Och jag pratar inte om genomsnittliga biffar, jag pratar om hur vi kan göra produktionen mer miljövänlig, och att lösningen redan finns om man tar rätt politiska beslut.

??? 
Svar på tråden Miljöpartiets miljöpolitik