Inlägg från: Decibel84 |Visa alla inlägg
  • Decibel84

Vi som börjar med pergotime 2015

minipeach skrev 2015-10-31 07:03:08 följande:

Tack för tips dezibel, ska höra med gyn på tisdag! Har ännu inte fått så mycket biverkningar, ibland värmevallningar och trötthet. Någon som tänker smörja med progesterall mellan äl och BIM? Jag funderar på det själv. Kanske kan underlätta på något sätt för ägget att fästa (om derby släpper) :)

Jag smörjde denna cykel, första gången , tänkte ja skulle testa
  • Decibel84
    minipeach skrev 2015-11-04 18:34:08 följande:

jag var in på ultraljud igår och då hade jag en stor äggblåsa som hon trodde skulle släppa under kvällen och en på andra sidan hon trodde redan släppt. Fick utslag på ägglossningsstickan igår så nu hoppas jag att det tar sig. Tänker börja smörja med progesterall ikväll så får vi se :) har fått remiss till IVF också ifall att det inte blir något eftersom det inte verkar finnas något fel på någon av oss.
    kram till er!

progesteron ska väl smörjas ca 2 dagar efter ägglossning? vill minnas att jag fick tips om att smörja dag 16 till 28
  • Decibel84

Beräknad mens på lördag, känner verkligen ingenting. Efter inseminationen kändes det i äggstockarna i flera dagar..

• Decibel84

Varför ska ni använda stickor? Jag tog pergotime sen tar man otrivelle efter att det "ser ut som det ska"...sprutan ger att man får ÄL inom 48 timmar.
    Att be någon ta tester verkar ju jätte dumt, jag exempelvis ger inte utslag på tester, och mina läkare som jag träffat är jätte emot just ÄL tester..konstigt

• Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-11 18:04:50 följande:

Jag vet, jag har gått igenom 6 stycken behandlingar med pergotime och ovitrelle, även gonal-f.
    Anledningen till stickor är för att jag ägglossat så olika, kan inte åka på vul 5 ggr under en cykel.

Jaha, ja jag är inte så påläst;) Kanske är det jag som har haft sån tur att när jag åker in efter min pergokur så är mitt ägg ca 17mm, sen tar jag sprutan och då är det klart liksom...Men kanske är det så att vissa åker in efter en kur och det inte alls växt som det ska?
    Nu tar jag ju inte pergotime alls längre då det ger mycket mer biverkningar och kan resultera till att det skapas fler ägg
  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-11 19:12:18 följande:

Decibel84: okej du äter inte någon hormonkur nu då alltså?

Tar man sprutor måste man kolla minst 2 ggr.

jag inväntar BIM efter en insemination.

jag vetinte när man tar sprutor, det är för IVF eller?
  • Decibel84
    Matsva skrev 2015-11-11 22:22:38 följande:

Jag har inte fått några sprutor är på första kuren Pergo och därför blev jag rekommenderad att testa med stickor efter att jag var på VUL. På mitt Vul så syntes det att jag hade en fin slemhinna och en mogen äggblåsa! Sprutor skulle om Pergotime inte fungerar vara nästa steg!

Men innan dess ska jag iaf göra tre kurer Pergo. Det kanske låter konstigt men jag har ingen erfarenhet. Fick diagnos pcos i sep och har sedan dess kört på med primolut för att få mens och sen Pergotime efter det och här står jag nu.. Hoppas på lite flyt!

Jag testade med sticka från RFSU

Om man har en fin äggblåsa och slemhinna borde man ta otrivelle fö att ÄL ska ske inom 48 timmar...men vi pratar kanske inte om samma spruta...för det är ju en spruta och inte sprutor...

jag har förstått det som att om man inte har regelbunden mens, saknar egen ÄL så går det till på annat sätt.
  • Decibel84
    Matsva skrev 2015-11-12 13:43:51 följande:

Vad jag har hört kan ÄL vara sen upp till dag 20 eller till och med längre med Pergotime jag fick ÄL dag 19-20 så det kanske är påväg! Men det finns ju orsaker som gör att äggblåsan inte brister = utebliven ägglossning, vanligt vid PCOs!

Be din läkare kolla med blodprov annars om ÄL ägt rum och det borde ju synas vid VUL också (ingen expert) men jsg vet att det kan vara svårt att pricka in höjningen av hormonet vid ÄL och vissa får aldrig ett positivt ÄL test även om man har ÄL.

Lycka till :)

ÄL utan hormoner kan vara jätte sen, finns ju folk som testar varje dag i cykeln..Jag exempelvis, och fick aldrig utslag:(
    Men vid blodprov så har jag ÄL, så min läkare bad mig kasta stickorna.
    Jag tror att i en utredning så ingår blodprov, eftersom det är A och O och veta om du ägglossar själv. Jag har egen äl men tar hormoner för att "hjälpa ägget"om jag fattar det rätt...sen ska en spruta säkerhetsställa att den lossar i rätt tid i.o.m insemineringen..
  • Decibel84
    jagsomlängtarefterbarn skrev 2015-11-12 20:03:46 följande:

De är skönt att veta att de kan va vanligt att den blir sen. Vi har haft sex varje dag för säkerhets skull. Men vill ju ha ett positivt för att de va då jag skulle ta sprutan jag har. Jag får rings imorgon o fråga om dom kan kolla om de har skett eller inte om jag inte får positivt imorrn bitti! PCOS har dom testat mig med blodprov och kollat äggblåsor o hela köret o sa dom att jag inte hade.

Jag har plussat varje månad på äl testen o känt av att brösten är ömma ca en vecka efter äl så tror jag brukar få de i vanliga fall

Skönt att kunna skriva med personer i samma situation eller som varit med om samma o kanske har lite mer erfarenhet ????

*känns som jag spammar hela tråden, haha*

Men det är detta jag inte fattar...om du har gjort en utredning, och dom säger att du har äggblåsor så har dom väl kollat att du har ÄL? Så du har nog egen ägglossning:)

Men jag fattar inte vad det är för spruta, är det otrivelle du ska ta när du får plus på ÄL test? För jag tar sprutan när min äggblåsa är "nästan mogen"...Åker du inte in och kollar blåsan bara?

• Decibel84

Jag tar ju inte äl test så jag vetinte när jag fick ägglossning efter min pergotime kur:)

Men det ska ske inom 48 timmar.
    Jag har för mig att jag kom tillbaka för VUL sista dagen på kuren..ser allt ok ut så ska jag ta sprutan på kvällen eller om "nåndag" beroende på hur stor äggblåsan är... tar sprutan och dagen efter insemineras jag.

funderar dock på att nästa gång köra en kur men utan inseminering.

• Decibel84
    minipeach skrev 2015-11-14 08:49:53 följande:
    Decibel84: hur många dagar innan BIM ska man sluta med progesterall? Får man mens om man fortsätter smörja eller måste man vänta?
    du ska smörja till mens.
    om du ger utslag på äl stickor så kan man ju kolla så när man har ägglossning och då ska man smörja två dagar efter äl.
  • Decibel84
    minipeach skrev 2015-11-15 09:43:00 följande:
    Men får man mens fast man smörjer sig eller måste man göra uppehåll?
    jag har ju bara smörjt en cykel,och då kom mensen som en klocka..dvs jag smörjde sen dagen efter så skulle jag inte smörja mer, och då kom mensen.
  • Decibel84
    minipeach skrev 2015-11-15 11:41:36 följande:
    Okej! Då fortsätter jag tills imorgon då :)
    Idag har jag fått trådiga äl flytningar och positivt äl-test. Kan man ha två ägglossningar samma cykel? Fattar ingenting! Då borde jag väl ha haft fler ägg på ultraljudet? Är väldigt förvirrad måste jag säga! Någon som vet?
    du kanske inte hade äl förra gg?
    tar du hormoner?

• Decibel84
    minipeach skrev 2015-11-15 12:40:29 följande:
    Ja käkade pergotime från dag 3!
    jag har fått info att man inte ska testa sig när man går på hormoner för att det är missvisande...fast å andra sidan läser jag ju om folk som blir tillsagda att dom ska testa för att veta när sprutan ska tas så ja vetesjutton
  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-15 22:51:03 följande:

Och ägglossningssprutan ovitrelle innehåller hcg vilket förstås kan visa fel på grav.test innan den är ur kroppen

precis, man ska inte testa förrän efter 10 dagar efter sprutan
  • Decibel84

Alltså hur länge lever sperman utanför kroppen?

Jag kom att tänka på det idag:)
    Någon som vet?

• Decibel84
    Matsva skrev 2015-11-18 21:37:40 följande:

Hej!
    Ni som är lite mer erfarna av pergotime hur många kurer kan man ta efter varandra utan uppehåll?
    Jag väntar fortfarande på mens eller ickemens är på min första kur. Beräknad BIM inatt/imorgon, Jag hoppas ju såklart att den inte kommer men om den nu gör det är ju planen att kontakta gyn och få nya pergotime.

När och varför får man otrivelle-spruta? Jag har bara fått pergotime och innan dess tabletter för att få mens. Jag har ingen mens eller ÄL av mig själv men lyckades nu med första kuren få Äl och håller tummarna.

jag fick otrivelle för att man vill framkalla en ägglossning som ska passa in till jag gör min insemination.
  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-18 21:58:43 följande:

Är ni intresserade av att ha en grupp på Fb att följa varandra på istället? En låst grupp förstås, jag fortsätter gärna ventilera och få tips och råd men är inte så förtjust i familjeliv och appen är katastrofal!

det finns jätte bra grupper på facebook för ofrivilligt barnlösa där man kan skriva och diskutera annars:)
  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-22 11:41:09 följande:

Decibel; Jaså? Tips?

sök på ofrivillig barnlöshet
    finns de grupper för de som har barn, men har svårt att få till ett 2a
    och de som inte har barn
Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015