• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-02-05 14:16:08 följande:
    Hihihi, vad gulligt!! Hjärta De där skratten är ju bara helt magiska, de får en att smälta hur sur och trött man än är!
    Tänkte också börja med samkportioner snart men Hedda kan inte hålla nacken änså väntar kanske tills den är stabil smile5.gif
    Ja, dessa skratt är verkligen magiska!

Victor blir 5 månader på lördag redan, och han är väldigt stabil i nacken.

Vi tycker att det är riktigt roligt med smakportioner, deras reaktion är så häftiga
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-02-05 15:10:01 följande:

Vi har en tripptrapp stol från stokke. den nya insatsen till bebisar verkar bättre än den gamle med träbygel. Försökte klistra in en länk från lekmer för att visa hur dom ser ut nu, men de går inte på Google Chrome, någon som vet hur man gör? Googla bara tripptrapp stokke så kommer dom upp.

Vi har den gamla. Det går att köpa den nya bygeln (som är helt i plast) för 469, men vi tycker att den gamla funkar utmärkt. Det beror lite på hur gamla de är när man börjar använda stolen och hur stadiga i nacken de är.

Den nya är lite större, och ger en mer "stol" intryck dock.
  • Irma01

Hej tjejer!

Vsg, inget kul med en super morgonpigg storasyster! Hoppas du hinner vila under dagen.

Johjen, bar att du hittade den artikel, nu kan du verkligen släppa stressen angående vikten och ge det den tid det behöver! Inget dålig samvete här inte!!!

Lelle 75, skönt att det går åt rätt håll, även om jag kan verkligen förstå din frustration. Men du ska se att det vänder snart.
    Hoppfulla fia, Storytel var verkligen en bra idé!

Vi har just kommit hem från BVC, där Victor fick sin tredje dos av Rota och sina andra sprutor. Duktig liten kille som knappt grät, dock tyckte han verkligen inte om Rota denna gång. Hans minspel var bara för roligt, och vår BVC sköterska kunde inte hålla sig för skratt. Lilla charmtrollet!

Han väger nu 7kg 250 g, och är 66 cm lång. Tydligen en riktig medelsvensson, han är prick i mitten av varje kurva

Nu ska vi iväg och handla lite han och jag, så att vi är hemma i god tid i fall han skulle bli lite gnällig i kväll...

Kram på er!

• Irma01

Angående Google kan jag säga att när jag var sjuk var min läkares första mening: "och håll dig borta från Google, för då hinner du dö flera ggr". Kan säga att jag tittade ändå och han hade helt rätt, det gav mig bara panik så jag lyssnade till slut.

Ibland är det av ondo att vilja veta allt. Dessutom är jag helt övertygad att man påverkar barnet med sin egen oro, de känner av det och blir mer nervösa, oroliga själva.

Och allvarligt talat, om man läser allt så vågar man inte göra något längre, då det mesta är ju farligt...

Nåväl, bara min inställning på livet, där kan jag säga att sjukdomen gav mig en annan syn på livet!

Villsågärna, ja det var mycket lättare att distrahera honom nu när han är mer intresserad av saker

Han sitter just nu i babysittern och leker, och verkar må ok just nu.

Kram!

• Irma01
    johjen skrev 2015-02-06 15:56:19 följande:
    Oj så stor han har blivit Victor! Är det dags för nästa fas snart? smile1.gif

Kram
    Ja, tre dagar tills nästa fas...vi får se hur den blir!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 16:14:52 följande:
    Så rätt!! Oro gynnar ingen, allra minst de små smile5.gif Förstår att din sjukdom gav dig en ny syn på livet! Nog en syn vi alla borde ha.

Kram
    Ja, du vet hur det är...något bra kommer alltid ur det svåra!
  • Irma01

Danisen, grattis!!

Johjen, låter som du får en väl förtjänt härlig dag

Linnea, njut! Victor har varit likadan i början, han sov också från början i spjälsängen och sömnen blev mer orolig under de olika utvecklingsfasen men nu sover han bra med 1 till 2 amningstillfällen på 15 min under natten.

Lelle 75, tror att du borde prova lite mer som vsg skriver, risken annars är att hon bara bara lär sig att somna hos dig.

Jag skulle testa baby Björn sele på promenaden eller en tjock tröja, och en overall och ta bort fårskinnet. Så kalla blir de inte i själva vagnen.

Värt att testa för att hjälpa henne att få dyngsrytmen.

Kram på er alla fina mammor!

• Irma01

Hej!

Bell 13, jag kommer inte ihåg mina SF mått men jag fick göra ett extra TUL (förmodligen för att BM vikarie tog mått på ett annat sätt och det diffade en del), och Victor är född vecka 40+2 och vägde 3,670...

Azurea, trygg handsa är det många som har pratat om, de är väldigt dyra dock. Fick tips av en kompis av Skandia också. Pinsamt nog har vi inte hunnit med det än, ska verkligen ta tag i det nu!

Idag var vi på babysim och Victor fick dyka för första gången. Första omgången gick fint, han såg lite förvånad ut, efter andra grät han lite men det gick snabbt över när vi distraherade med en leksak

Ska bli spännande nästa vecka att se vad vi ska göra!

I kväll har vi kompisar på middag, ska bli trevligt. Hann också med en hundpromenad i solen, vad mer kan man begära?!

Trevlig lördag kväll på er tjejer!

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-07 22:15:48 följande:
    Irma, berätta gärna mer om babysim hur det fungerar. De små kan ju inte simma, håller du Victor då eller flyter de på ngt sätt? Dyka låter avancerat :) hur går det till. Konstiga frågor men har inte hört om babysim tidigare.
    Ja, man simmar med dem. Bassäng är inte så djup, så själv bottnar du. Man håller de små i olika ställningar och vänjer de vid vattnet. Nu var det lektion 4 och dyka är att du håller barnet med ansiktet mot dig med dina armar utsträckta, räknar till tre, lyfter upp barnet och sedan ner under vattnet mot dig och upp igen. Inte alls farligt, de är inte under vattnet mer än 2 sekunder typ.

För oss är det viktigt att han vänjer sig vid vattnet och är bekväm i den element och dessutom är det en mysig stund. Viktigt dock att man själv är lugn o njuter då din inställning påverkar barnet. Signalerar du oro eller att du tycker det är jobbigt/farligt så märker de det tydligt.

Vi går på vattenhuset och är nöjda. Liten bassäng och 6-8 deltagare.

Vi kör varann vecka, dvs nästa lördag är det Victors pappa som får simma och jag tittar på!

Lektionen är inte mer än 20 min, sedan får man vara kvar en stund i bassängen. De blir rätt trötta av det!

Har inte så mycket aktiviteter med honom, men den och vi ska kanske börja på baby rytmiken med några andra mammor.

Men hos oss ska de vara 5 månader för det.

Kram.
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-07 22:38:53 följande:
    Alice älskar ju att bada så det låter som ngt för henne :) har ju varit så turbulent här så inte tagit tag i sådana saker ännu. Är vattnet 37 grader då? Fryser de inte när de kommer upp ur vattnet? Hur sent kan man börja med babysim?
    Nej, vattnet är mellan 32 och 34 grader och det är inte minsta problem, ingen av barnen i vår grupp fryser. Man har ju med sig en handduk så det är inte så att de står i sina badbyxor ute länge och fryser. Badbyxor finns på babyhuset t.e.

Om du bor i Stockholms område kan jag rekommendera Vattenhuset. Finns på olika ställe, Vattenhuset.se

Man kan börja från 3 månader upp till 10 i första steget, men det blir lättare för dem ju tidigare då det blir svårare när de blir mer medvetna. Vi har en kille som är 10 månader och det är han som tycker minst om det.

De andra kör fortfarande på en del reflexer.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015