• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Här har det tillstött en liten komplikation i kvällens nattning. Jag vaggade och sjöng som vanligt, la ner, sa god natt och gick ut. Lovisa såg väl snarare pillemarisk ut än trött men tänkte att det säkert skulle funka som vanligt. Efter ett tag började hon skrika så jag gick in igen och då stod hon upp och höll sig i spjälorna!! Hade nog stått en stund för hon darrade på benen och skrek nog för att hon inte visste hur man gjorde för att sätta sig ner. Såg jättenöjd ut och slutade skrika direkt då jag tog upp henne Lilla gumman! Ville bara ställa sig upp igen sen. Om och om igen. Nya färdigheter ni vet. Men har tröttnat nu iaf och somnat. Körde nog slut på sig själv

Ha en skön kväll!

Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-06-01 05:32:01 följande:

Sömlös natt här.. Svårt att somna och sen svårt att somna om efter nattamningen. Adam är lite förkyld så snarkar en del så har nu lagt mig i soffan i vardagsrummet. Jag är så trött så det snurrar i huvudet men kan ändå inte sova. Märkligt! Jaja får tänka att jag i alla fall vilar kroppen när jag ligger ner.

Happy monday!

Nä va jobbigt! Kan vara hormoner. Jag har iaf erfarenhet av att hornonbalansen i stor utsträckning påverkar sömnen och hur lätt/svårt det är att somna. Hoppas du kan sova lite idag.

På tal om det så har jag fått mens nu. Eller ja nåt mensliknande iaf Har dock inte haft PMS de senaste dagarna men mådde psykiskt kass för ett par veckor sen. Måst varit ägglossningen då, burkar inte må dåligt då men ja, vem vet. Här är ju hormonerna också i obalans med amningsfrekvens som varierar lite från dag till dag och natt till natt osv. Men har iaf varit och är stabil i humöret osv så jag är nöjd med det.

Duktig du är som lagar mat en hel dag. Går det med Adam? Hade aldrig funkat här. Lovisa måst ju passas hela tiden just nu. Är bara då hon sitter i gåstolen som jag kan kan lämna henne korta stunder och hon inte kan göra nån skada eller skada sig själv. Annars så drar hon sig nu upp lite här och var och försöker gå bredvid bord och stolar osv. Man kan ju även sätta henne i babysittern eller i barnstolen men hon blir rastlös oerhört snabbt då hon ätit klart t ex och i babysittern så ja, en kort dusch men inte mer Sötast just nu är att hon säger Mam mam hela tiden Vet att det ju är universellt och att hon nog inte förstår vad hon säger men blir helt varm om hjärtat iaf

Super att du satsar på mamafitness!! Heja Får väl se vad jag tar tag i för träning. Har problem med ena knäet sen ett par månader. Blä gått upp ett par kg sen jag slutade helamma med så helt klart kan jag inte äta som innan. Får dra ned på socker och kolhydrater. Lättare sagt än gjort!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-06-01 08:47:21 följande:

Hahaha, vilken underbar busunge 

Ja Lovisa Bus kallar vi henne Hur är det med dig och din lilla busunge? Var ni på öppna förskolan idag? Nu har det ju slutat regna iaf så vi tänkte ta en promenad

Kram
  • villsågärna38

Men va jobbigt med appen!! Jag kör ju i safari i mobilen tycker det funkar bäst. Man kommer åt Mina favoriter enkelt och det funkar helt ok att citera och att skriva. Räcker för mig

Det är inte så att ni behöver uppdatera till ny version ni som kör app? Kram

• villsågärna38

Johjen - tänkte på dig som har så jobbig pms. Har du läst boken Kaos i kvinnohjärnan? Kollat in Mia Lundins hemsida och webshop? Du kan ju även köpa en timmes rådgivning av henne på telefon för 300 dollar (hon bor ju i USA). Väl värt pengarna om man mår kass!!

Jag har aldrig haft stora problem innan men höll ju på med hormonbehandlingar i flera år innan vi fick storasyster och hann bara med normal menscykel i fem månader innan jag blev gravid igen (ammade ju länge förra gången och fick inte regelbunden mens så länge jag ammade) så vet ju inte riktigt egentligen, men skulle jag få problem nu så tänker jag be henne om råd. Vet flera som blivit hjälpta med både urjobbig pms och förklimakteriebesvär som ju kan dyka upp redan runt 35/40. Påsen blir ju iföra värre då man blir äldre med. Vill man ta lite prover så kan man ju även komplettera med sin gynekolog eller Werlabs men mina vänner har inte direkt fått nån bra hjälp i den vanliga sjukvården. Kolla på hennes site och shop, tillskotten kan du ju ta redan nu men är osäker på progesteronkrämen då man ammar (man mår ju ofta dåligt pga progesteronbrist som i sin tur sedan påverkar andra hormoner osv. )

Mialundin.se

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-06-02 13:31:59 följande:

Appen har strulat för mig sedan nån vecka tillbaka, kan läsa men inte kommentera. Försökte logga in via safari i min iphone men det funkar inte heller. 

Brukar läsa och skriva ibland när jag ammar är ju omöjligt att amma liten bebis och hålla i en stor dator samtidigt. 

Hoppas de fixar problemet snart 

Men va konstigt! Safari i iPhone funkar hur bra som helst för mig. Även i Ipad. Kör du mobilversionen? Vad är det som inte fungerar? Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-06-02 14:39:29 följande:

Jo har läst boken men inte kommit längre än så. Vill inte mixtra för mycket med kroppen om det nu är så att vi ska ha ett barn till. Sen vill jag gärna forska vidare i detta!

Kram

Jag tror iofs chanserna ökar att få ett barn till om dina hormoner är i balans Jag tänker att mixtra med kroppen gör man ju med allt man stoppar i sig. Maten påverkar ju också mycket t ex socker, snabba kolhydrater, alkohol, halvfabrikat, kaffe osv. Så resonerar jag iaf. Vi la ju helt om kosten sist då miraklet Lovisa blev till. Så kan jag äta junk food och godis ibland så kan jag även ta nyttiga tillskott. Hade inte tvekat en sekund om jag hade mått dåligt, haft sömnproblem eller liknande (och inte ammat). Det som rek för jobbig PMS är ju t ex vitamin b6, kalcium, magnesium plus viktiga aminosyror och vissa signalsubstanser och progesteron. Förstår om du inte vill börja med aminosyror och signalsubstanser och progesteron då du ammar, det skulle aldrig jag göra heller, men vitaminerna och mineralerna skadar ju inte iaf. Tar inte just dessa tillskott utan bara mutlivitamin och D-vitamin men tänkte nog börja med det faktiskt. I förebyggande syfte Jag är ju säkert i förklimakteriet nu skulle jag gissa... Hjälp

Själv får jag börja dra ner på mjölkprodukter igen nu också. Märker hur jag blivit rosigare i ansiktet och är så rädd att få tillbaka rosacean jag hade en period när jag var gravid. Fick ju sluta helt med mjölkprodukter då förutom smör men då försvann det iaf. Trist inför sommaren med glass osv men vad ska man göra.

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-06-02 14:45:11 följande:

Natten var jobbig. Adam vaknade 3 ggr och jag hade svårt att sova efter det. Usch så trött så jag blir yr när jag sitter ner. I alla fall varit på öppna förskolan och haft trevligt och nu slappar vi här hemma. Hoppas kunna sova lite när Adam ska sova sin eftermiddagsvila sen.

Kram

Nä, va jobbigt!! Måste vara urjobbigt att inte somna om direkt. Lovisa vaknade 00 och 04 men jag somnade om direkt efteråt så jag lider inte av det.

Hoppas att du kanske sover lite nu!!

Kram
  • villsågärna38
    Blomman701 skrev 2015-06-02 18:15:25 följande:

Snart är bebis här och jag undrar vilka tips samt tricks ni har att bjuda på! :)

Och hur var det med d-vitamin droppar, vilka ska man ge?

Skulle vara så tacksam för smarta svar av er erfarna.

Lite svårt att säga såhär på rak arm. Vad är det su funderar över? Du får gärna ställa frågor sen eftersom här om amning, sömn osv. Bärsjal bra att ha i början. Och pysventiler Sen är Minifom och Sempers magdroppar bra. Finns magdroppar med D-vitamin och de är utan konserveringsmedel vill du bara ha D-vitamin utan probiotika så finns de bra utan konserveringsmedel på t ex apotea.se. De man får på Bvc reagerar vissa bebisar på. Sen så tänk på att ära mild mat då su ammar. Infa starka kryddor, lök, vitlök, baljväxter. Ja sånt som kan ge gaser Choklad, jordgubbar och kaffe kan de också reagera på. Och Cola dvs koffein. Och vill du amma så vänta ett par veckor till amningen är etablerad innan du ger napp. Undvik också helst nappflaska då det också kan förvirra bebisen. Behöver man tillmata lite i början kan man t ex ge med kopp.

Stort lycka till!! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015