• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-03 16:53:24 följande:

Måste bara berätta en söt grej smile1.gif När jag hämtade på dagis idag så var Lovisa vaken hela tiden i vagnen. Var nöjd på väg dit (hon har en kudde i ryggen nu så hon ser rätt bra) och låg så snällt och väntade medan jag hämtade storasysters saker inne. Sen gav vi oss av hemåt och eftersom det snöade fällde jag upp båda suffletterna. Då sitter de omlott och ser inte varandra. Lovisa började gallskrika och jag försökte sjunga och vifta med en skallra. Inget funkade. Då sa storasyster - Jag vill titta på Lovisa! Och så fällde hon ner sufletten så de såg varandra igen. Då blev Lovisa tyst med en gång och började prata istället smile1.gif Mammahjärtat smälte smile1.gif

Underbart! <3
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-03 21:59:19 följande:
    Tack Irma. Natten var ganska bra, Alice sov bra och vaknade inte lika ofta pga av nästäppan. Tyvärr så var jag övertrött så att det snurrade i huvudet och somnade först vid 4-tiden, men fick sova i varje fall ett par timmar :) kram
    Så bra att nästäppan inte störde henne lika mycket och att hon kunde sova!

Men jobbigt att du inte kunde komma till ro, hoppas det blir bättre, även on jag förstår att det inte alltid är lätt att synka sin egen sömn på deras...

Kram
  • Irma01

Hej tjejer!

Vad skönt att så många har haft en bra natt
    Johjen, härligt med mammaträff, hoppas ni får det trevligt.
    Glader, vet tyvärr inte vad de röda prickarna kan vara. Kanske bäst att bara ringa BVC innan du smörjer med något.
    Vsg, härligt sätt att vakna <3.

Här är det bra, hade en trevlig kväll hos min vännina igår, och Victor vaknade vid halv ett och sedan halv sex, så natten har också varit bra.
    Idag är det mammalunch med några av de mammor som är lediga här i vårt område, mysigt. 
    Tyvärr har hunden fått kennelhosta, trots vaccinet, så han får stanna hemma. Tur att man inte ska anstränga dem för mycket då, för med tanke på hur det ser ut är det het omöjligt att ta en lång promenad med både hund och vagn. Det får bli babybjörnen för Victor isf.

Ha en bra dag alla!

• Irma01
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-04 09:19:22 följande:
    Låter som du haft en bra natt. Va kul att ni är flera som är mammalediga samtidigt. Är det bekanta sedan förut eller har ni börjat träffas nu sedan barnen kom. Tycker det är svårt att träffa nya vänner när man blir äldre och vart glad att de i föräldragruppen var trevliga. Hoppas vovven kryar på sig. Kram
    Det är vänner från innan, fast de träffades via en mammagrupp. Några är hemma med nummer 2 och några med nummer 3. Men det är verkligen härligt! Vi bor i ett nytt område, och det är av naturliga skäl många barnfamiljer i samma ålder ungefär.

Håller med dig att det är svårt att träffa folk annars. Vi hade trevligt i vår mammagrupp, jag bjöd alla på fika och de stannade länge och det var kul men efter det har ingen tagit några initiativ (det räcker absolut med att bara fråga om man ska ta en promenad) och jag känner inte direkt att jag vill vara den som jämnt ska dra i saker...
    Det enda man kan göra är att försöka...

Kram!
  • Irma01
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Stort grattis till lilltjejen!
  • Irma01
    azurea skrev 2015-02-04 13:12:51 följande:
    Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram
    Men herregud vilken hemsk upplevelse! Hoppas det är bättre nu och att ni får lite lugn o ro.

Kram
  • Irma01

Hej på er,

Johjen, ja, det är typiskt att när de väl sover så vaknar man själv orolig och undrar vad som händer! Iaf, bara att gratulera ovh njuta av att Adam sover längre

Hoppfulla Fia, det låter som en bra idé med att låta Olle sova med pappa. Kommer säkert att fungera, jag tror också att det är svårare för de små att komma till ro när maten finns så nära!
    Vi har iaf märkt på dagen att det är inga som helst problem för Victor att inte äta på 4 timmar när han är med sin pappa. Är jag hemma vill han äta oftare.

Lelle 75: kan du inte när du har ammat och Alice har somnat i nestet byta rum med pappan? Eller vaknar hon då? Att bara få en natt med 4-5 timmar sömn gör väldigt mycket, men ni har säkert redan prövat detta?

I morgon ska vi till BVC för samtal, ska bli väldigt intressant att se hur längd o vikt ligger nu, har inte varit där på länge! Igår hade vi så trevligt på vår mamma lunch, jag har verkligen tur att ha så många härliga mammor i området

Nu ska jag försöka mig på en kortare promenad med vahn o hund...lär bli en rejäl träningspass!!

Önskar er alla en trevlig dag!

• Irma01

Vi har haft största skrattanfall här idag... Victor satt för första gången i sin Tripp Trapp stol. Han lyste av glädje, verkar älska att sitta högre upp. Så matade jag honom (morotspuré) och skojade till det med skeden (låtsades att den flög) och lillkillen brast i skratt och kunde inte sluta. Det var bara för söt!

Nu återhämtar han sig i mammas famn och sover fint <3

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 13:41:08 följande:
    Oh va gulligt smile1.gif Är ni nöjda med Tripp Trapp? Vi har en till storasyster men körde inte den då hon var bebis. Tänkte däremot skaffa en till så vi har två likadana nu. När de börjar äta själva och gegga med maten är ikeas plastvariant jättebra. Den som brukar finnas på caféer osv. Men den är ju inte lika snygg smile5.gif Kram
    Vi är nöjda, den är gedigen och kan verkligen användas länge. Men vi kommer också att köpa en från Ikea, om inte annat för att det behövs när vi får besök

Vi handlade vår Tripp trapp på blocket, en vit inkl bygel för 1000 i stället för närmare 2 000 ny!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015