• Hoppfulla Fia

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Judda skrev 2015-02-07 16:04:53 följande:

Där ser man, trodde ni att det skulle bli en tös eller hur blev arbetsnamnet just Doris? Vår lilla hette Kostas i magen. Vi hade inga aningar om kön, men jag älskar Grekland och läser grekiska så när min sambo föreslog Kostas så tyckte jag att det var extra träffande med tanke på att hen redan hade kostat en del som embryo.

Väldigt ledsen över detta med amningen, men fick höra igår av BVC-sköterskan att kortison faktiskt kan försena amningen och mjölkproduktionen så nu har jag ändå hopp om att det kan sätta fart när jag är färdig med kortisonkuren om tre v iaf. Så jag kämpar på lite till. Kram

Det bara kändes och såg ut som Doris efter första ul i vecka 8 och sen fick vi reda på att det var en kille på RUL men då var Doris redan doris så det gick liksom inte byta. Vi funderade tom på om han skulle få heta Doris, finns 2 i Sverige tydligen, men det vart Olle istället. Men om det blir en lilla syster i framtiden så blir det nog en Doris. Hoppas verkligen att det löser sig med amning och alergi. Och njut av din lilla Doris nu!!
  • Hoppfulla Fia

God morgon. Kan bara instämma med ovanstående kommentarer, mycket amning i natt, 5 amninar mellan 23-06. Känner mig såååå härlig I dag ska jag Olle på en fotografisk utställning med några andra från föräldragruppen och efter det blir det rytmik. Känns skönt att ha mycket socialt inplanerat i veckorna då min kära sambo har massor av jobb och ofta är borta från tidig morgon till sen kväll. I går var vi på babysimmet och Olle var jätte duktig. Kanske blir dyk nästa vecka in jag törs Vi har ju missat 3gånger så jag kanske behöver lite några gånger till innan jag blir trygg.

Grattis johjen till Adams vändning. Nu är det slut på lugnet, hihi.

• Hoppfulla Fia

God morgon. Kan bara instämma med ovanstående kommentarer, mycket amning i natt, 5 amninar mellan 23-06. Känner mig såååå härlig I dag ska jag Olle på en fotografisk utställning med några andra från föräldragruppen och efter det blir det rytmik. Känns skönt att ha mycket socialt inplanerat i veckorna då min kära sambo har massor av jobb och ofta är borta från tidig morgon till sen kväll. I går var vi på babysimmet och Olle var jätte duktig. Kanske blir dyk nästa vecka in jag törs Vi har ju missat 3gånger så jag kanske behöver lite några gånger till innan jag blir trygg.

Grattis johjen till Adams vändning. Nu är det slut på lugnet, hihi.

• Hoppfulla Fia
    Bengalen skrev 2015-02-09 18:30:47 följande:

Jag har en lite märklig fråga till er andra.

Jag har noterat att jag inte behöver raka mig under armarna längre för det har helt slutat växa där. Blir lite orolig om det gäller all kroppsbehåring men tycker att i alla fall ögonbrynen fortsätter vara i behov av noppning. Är det någon annan som har upplevt liknande eller har jag drabbats av någon hormonrubbning kanske?

Jag brukar slarva i vanliga fall också men det växer nog lite saktare nu. Har även börjat tappa håret på huvudet. Tappade någ inte många hårstrån under graviditeten men nu åker de med en väldig fart. Hoppas att jag inte blir flint :/
  • Hoppfulla Fia
    Bell13 skrev 2015-02-10 16:21:48 följande:

Nej det gör den verkligen inte. Det var mysigt att titta in till honom igen en sista gång även fast allt var väldigt stort. 

Hon kunde dock se att han hade ett lite vidgat njurbäcken och sa att det finns risk att han får urinvägsinfektion när han föds och då brukar de bli väldigt sjuka med skyhög feber. Hon skrev i min journal att det ska göras ett ultraljud på hans njurbäcken när han är några dagar gammal och om det fortfarande är vidgat ska han få antibiotika för att motverka urinvägsinfektion, så det var ju ändå bra att vi gjorde det här ultraljudet så vi fick reda på detta. 

Kram 

Hej Bell! Inte långt kvar nu. Snart så vet du vem det är som bor där inne. Tänkte bara säga att Olle också hade förstorat njutbäcken på ena sidan vid sista ul. Vi har varit på två kontroller efter han föddes, fick penicillin i profylaxdos, fram till första ul efter 1 vecka ca. Han ska på två till vid 6 mån och 1 år men allt har sätt helt normalt ut hittills. Se bara till att du får en 1ml spruta om ni ska ge penicillin. Vi fick en 5ml och råkade därför ge fel dos. Vi skulle ge 0,17 men det är omöjligt att ge med en 5ml så det blev helt logiskt för våra förvirrade och omtumlade hjärnor att ge 1,7!!!!! Tackar Gud att vi kom på det snabbt och att det "bara var" penicillin och att dosen han skulle ha var profylaxisk och där med mycket liten. Hade sån jävla oågren. Men vi har nu lärt oss en riktig läxa och kommer aldrig mer ge medicin utan att dubbelkolla allt och titta igen biverkningar etc. Bara en parentes. Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 19:02:23 följande:

Lilla Lovisa har gjort sin första förflyttning!! När jag lagade middag låg hon i babygymmet och jollrade. Några minuter senare när jag tittade på henne igen låg hon på golvet 1,5 meter ifrån gymmet. Vet inte hur det gick till men gissar att hon rullat dit. Hon såg väldigt nöjd ut iaf Ha. Ha!!

Va härligt! Hon är tidigt. Nu är det bara sätta igång å barnsäkra, hihi
  • Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2015-02-11 02:17:03 följande:

Skönt att höra att Alice inte är unik angående fuktiga händer :)

Nu verkar hon i varje fall tycka att det är ok att åka bil så ska inte ge upp vagnen. Senast var vi ute 25 min, hon hade sovit innan och var kanske inte trött eftersom att hon gnällde hela promenaden. Kram

Inte alls! Olle har tom lite tåbira, men det luktar bara mysigt tycker jag :-d
  • Hoppfulla Fia

God morgon på er. Ser att några av er också varit vakna i natt. Olle fortsätter äta ofta på natten. Har fått mycke mjölk så nu sätter han nästan i halsen när han ska äta lille skrutten. det är sån sprutt på det i början. Jag börjar känna mig sliten nu. Har inte sovit mer än 1,5-2 h i sträck på över 2 veckor och kanske Max 5-6 per natt. Vilar på dagarna men det ger inte samma sköna känsla som en 3-4h på natten ger. Hoppas att det inte håller på såhär så länge till. Nu ska vi tvätta och sen kommer våra bästisar hit, min bästis och hennes dotter på 9mån. Hoppas ni har en bra morgon och får en härlig dag i vårsolen. Kram alla fina mammor!

• Hoppfulla Fia
    Längtar12345 skrev 2015-02-11 16:15:56 följande:

Hej. Finns det några fler ryttare här i tråden? Jag var hos barnmorskan idag och fick klartecken att börja nu efter åtta veckor. Vad säger ni om det? Jag känner mig helt läkt och återställd där nere

Kram

Om det har sagt att det är ok är det nog bara köra. Tror inte att de skulle säga det om det kunde bli komplikationer. Jag önskar att jag hade en liten häst att rida på. Så himla härligt nu när våren är på väg. Kanske ska försöka hitta någon foderhäst... Så rid på du bara. Kram
  • Hoppfulla Fia

Tjoho.. Genomförkyld Olle, sömndepriverad, nybliven mamma och utarbetad, övertidsjobbande fader. Bästa receptet för ett riktigt trevligt familjeliv...

Kram på er allihopa.

• Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-16 19:19:20 följande:

Aha, nä banan brukar de ju inte reagera på. Lovisa tycker också att det är gott Nog som du säger, ökat nörhetsbehov. Kanske testa att sova sked i natt? Då kanske du kan sova lite bättre med under tiden. Här blir det sitta upp i natt men inget att göra åt. Hon vill inte sova själv och måste ha lutning. Jättemycket slem men det löses upp av koksaltsprayen och nezeril var också bra. Sen hoppas jag att airomiren gör sitt. Håller tummarna för att vi båda får sova mer i natt!! Kram

Hej! Hoppas ni mår bättre snart. Tänkte höra hur mycket nezeril du fått klart att du kan ge? Olle har också varit förkyld men det har hittills funkat med Physiomer, nässug och högläge, men det är ju på gränsen emellanåt och det är hemskt när de har svårt att andas. Små skruttisarna... Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 12:21:06 följande:

Ok med halva dosen dvs en droppe i varje näsborre. Hur mår ni? Lovisa har inget slem i näsan så bara physiomer, nezeril, högläge och igår airomir. Hon har slem i bröstet ist och täppt. Ang snorsug så sug bara om ni måste dvs han har en loska där och det rinner osv. Ju mer man suger desto mer bildas tyvärr. Krya på er! Kram

Vi är på bättringsvägen. Vi vart förkylda allihopa här hemma men det blir bättre för varje dag så det känns skönt. Nej snorsugen tar vi bara om vi ser snor i näsan. Allt längre bak spolar vi ner. Läste att Lovisa inte har RS. Gud va skönt för er. Nu hoppas vi bara att hon kryar på sig snabbt. Kram
  • Hoppfulla Fia
    Bell13 skrev 2015-04-13 15:17:46 följande:

I natt kl 01.21 födde jag min son, 52 cm lång och 3700 g tung.

Värkarna startade 20.30 så det tog ca 5 h och allt gick jättebra. Hade 2-minuters värkar och det var vidrigt smärtsamt men klarade mig i badet med lustgas.

Gick inte sönder nånting och han ammar var tredje timme ca

Är så oerhört lycklig

Stort grattis till din lille son Bell! Va roligt att allt har gått bra. All lycka till er framåt.

Hej allihopa!

Det var nog ett par månader sedan jag var inne och skrev nu. Har inte tid längre helt enkelt. Men ibland är jag inne och läser några inlägg då jag är nyfiken på hur ni har det. Här är allt toppen för det mesta, Olle rullar och är på god väg att börja åla/krypa, två små tänder har han fått och på babysimmet klarar gan nu att vara självständig i badring och duken går helt ok. Han sover fortfarande korta pass på natten men det börjar bli lite längre pass nu, ibland 2,5h Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att jag är så lyckligt lottad som får ha honom i mitt liv. Ville bara kika in och säga hej igen. Ni har varit ett toppen stöd emellan varven och jag tycker ni alla verkar vara fantastiska mammor. Kramar
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015