• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-02-01 12:02:14 följande:

Jag hade tänkt donera bröstmjölk så gick in och läste på lasarettets hemsida. Blev lite besviken jag som ville hjälpa de små förtidigt födda med mjölk men men. Där står det att upp till 3 månader kan man donera, Maja är precis 3 månader nu. Står även att anledningen till upp till 3 månader är för att mjölken blir tunnare. Kanske är därför hon äter så ofta fortfarande?? Bara en tanke...

När du skriver det så kommer jag ihåg att jag hade en sådan period med runt just tre månader där Victor åt mer och kändes inte nöjd. Prövade ersättning men det gjorde ingen stor skillnad och efter några dagar gick det bättre igen. Verkar som om produktionen stabiliseras runt den tiden, så inget konstigt om man märker skillnad!

Kram
  • Irma01
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-01 19:37:47 följande:

Hej. Ni som varit på babysim, vad har ni haft med er???

Hej!

Vi köpte ett par badbyxor som funkar i fall han bajsar i vattnet...fanns på t.e babyproffsen för 139 kr, annars har du en gångs blöjor typ 60 kr för 12 stycken.

Dessutom blöja, handduk, ombytte osv men inget annat speciellt!

Vi tycker det är så kul
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-02 10:20:18 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Jag är trött men mycket piggare och med riktig matlust igen. Jätteskönt!! Lugn natt med. Jag sov från 21-07 med två amningar vilket var välbehövligt. Känner mig som ny!!

Ha en skön dag!

Kram

Vad skönt att du har fått en bra natt och att du mår bättre!

Har också haft en bra natt, Victor sov från halv sju till 2 och sedan till halv sex, rena drömmen!

Ska snart iväg och köra brorsan till Arlanda, vi har haft en trevlig helg, och nu är Victor & morbror kompisar

Sedan är det inget på schema idag, skönt!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-02 13:22:44 följande:

Tack för alla gratulationer!

Lelle, för oss blev det bättre när Adam var runt tre månader och han hade några nätter då han sov 5-7 timmar i sträck. Men även rutinerna blev bättre och från att ha somnat mellan 22-00 somnar han nu mellan 20:30 till 21:30. Nu har han haft någon vecka då han vaknat ofta igen men i natt sov han 6 h i sträck. Så håll ut, det blir bättre även om jag förstår att det känns tufft nu. Kram

Stort grattis på din dag!!
  • Irma01
    glader skrev 2015-02-02 15:59:14 följande:

Vet att detta varit uppe tidigare men frågar ändå - hur länge sover era små i sträck på dagarna? Hedda har nu sovit 3,5 timme, först under promenad och sen fotsättningsvis när vi kom hem... Har god lust att väcka henne men man ska ju tänka att de sover så länge de behöver...

Det verkar vara väldigt olika det där!

Victor sover sällan längre än 40 min max en timme när vi är hemma. I vagnen somnar han alltid och promenerar vi två timmar sover han mestadels av promenaden.
    Men annars sover han ganska lite på dagen. Funderar på att försöka introducera en sovstund, men det känns fortfarande lite tidigt...Inte lätt! I bilen brukar han också somna direkt. 
  • Irma01
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-01 21:46:15 följande:
    Va härligt att ni tycker det är roligt. Hade hoppats att Olle skulle kommit ut den värsta fasen innan vi började men det får bli som det blir. Han är en solstråle mellan varven så vi hoppas att vi kan pricka in det. Kommer att köra tidig promis i morgon och ordentligt med vila innan så han är pigg så ska det nog bli bra. Då vet jag att det inte något annat som jag borde ha kommit på att packa. Jag är rätt trög i huvudet av allt gap på dagarna.

Skönt att du mår bättre VSG och ni som inte får sova önskar jag en bra natt så ni får ladda batterierna.

Johjen: hur mår lilla Adam idag då?
    Tror inte du behöver oroa dig över fasen...i vår grupp av 8  barn är det bara en som brukar gnälla lite och han är äldre än de andra, 10 månader så han är mer medveten än de andra och jag tror han tycker det är lite läskigt. Alla andra njuter som små prinsar och prinsessor i bassängen! Så roligt att se hur de trivs i vattnet.

Bara var beredd på att lär bli hungrig direkt efter och sedan somnar han förmodligen en stund!

Hoppas ni gillar det! Och det där med att vara trög i huvudet kan jag lätt skriva under på

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-02 12:45:06 följande:

Grattis på födelsedagen Johjen!

Haft en jobbig natt i vanlig ordning, bara att vänja sig, man överlever ju uppenbarligen. Det sägs att det blir bättre vid 3-4 månader, inte långt kvar nu.

Upplevde ni ngn skillnad när de var två månader, 2,5 månader och sedan när de blev tre månader?

Kan tyvärr inte heller komma ihåg...precis som Glader skriver så är allt som en dimma.
    Dock har Victor inte varit speciellt skrikigt och hade dyngrytm rätt tidigt, han var nog inte mycket mer än 1 månad eller 6 veckor när vi introducerade rutiner t.e.
    Här var det mer Event fasen som v verkligen la märke till. 

Tror absolut att du ska försöka utesluta mjölkprodukter först och sedan ägg om det inte hjälper. 
    Om det nu skulle vara kolik har jag läst någonstans att akupunktur kan hjälpa. Kanske värt att testa?

Kram!
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-02-03 07:20:23 följande:

Vilken natt IGEN!! Orkar inte... hon äter hela tiden trots blockamning. Kräker och skiter med så det passerar fort. Hon är garanterat hungrig. Så idag ska jag köra och köpa ersättning och ge sista målet och se hur hon reagera. Inte okej att hon är hungrig trots amning varannan timme dygnet runt.

Usch, vad jobbigt! Tycker du gör helt rätt i att försöka med ersättning på kvällen. Då kan du se om det blir skillnad, det viktiga är att Maja blir mätt och att du får sova.

Styrkekramar!
  • Irma01
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-03 08:25:19 följande:
    Lilla skruttan då, förstår att du är trött. Hoppas att det blir lugnare om hon får lite ersättning innan sänggåendet. Jag kan tyvärr bara stämma in i klagosången. Olle vill också snutta hela natten just nu fast han kräks och pruttar inte. Jag höll på att krevera när jag blev väkt för 10gången kl kl 02. Han snuttar ca 5-10min, somnar, jag lirkar mig bort, börjar slumra in, han vaknar och ger sig inte om han inte får tutten i munnen Jag tror dock inte att Olle är hungrig utan har behov av tutte och är orolig av någon anledning som jag inte förstår. Det är jobbigt för på natten känner jag att jag börjar bli irriterad. Men nu på morgonen nör jag ändå fått kanske 3-4h sammanlagt känner jag mig ganska som vanligt och inte alls sur vilket är tur. Men det är ett väldigt jobbigt att vara mitt i. Hoppas vi får en bra dag trotts sömnbrist
    Förstår verkligen att det känns jobbigt, och det är väl inte konstigt att du känner irritation. Hur gammal är Olle nu?

Det låter som han har ett stort närhetsbehov just nu, och tyvärr finns det inte mycket att göra än att vänta tills det blir lite bättre. Är han i en utvecklingsfas kan det förklara en hel del.

Men visst blir man ju knäpp av att inte få sova! Tur att det räcker ofta med ett leende eller en blick från våra små underverk för att glömma tröttheten
    Hoppas du får lite sömn under dagen iaf.

Kram!
  • Irma01

Hej tjejer!

Hur mår ni idag? Här är det rätt Ok, Victor vaknade pigg som bara den kl 5 i morse och hade absolut ingen som helst lust att sova lite till...efter en stund gick hans pappa upp med honom och jag fick sova en timme, sedan bytte vi. Ganska komiskt när man kommer ner i pyjamas, halv sovandes och möts av en glad kille som har sina stora ögon vidöppna, gungar som en galning i sin babysitter och avfyrar ett stort leende när han ser en Då piggnar man till!!

Nu ligger han i babygymmet och leker, och jag har hunnit bli människa efter lite kaffe Flört.

Idag kommer en kompis på fika, och i kväll ska jag äta hos en vännina. Annars får vi se om vi försöker oss på en prommis, det är rena vinterlandet här, var länge sedan jag såg så mycket snö!

Hoppas ni får en bra dag allihopa.

Lelle, hur mår ni och hur har natten varit för er?

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015