• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej tjejer,

Ni får ursäkta min tystnad, det är inte på något sätt att jag inte bryr mig, men jag har tappat gnistan en stund och behövde sörja. Allt annat kändes plötsligt så oviktigt, och märkligt nog känns det i hjärtat som att den enda platsen jag vill vara i är just Paris. För att kunna trösta, prata, hålla händerna, vara med de mina, Parisborna.
    Jag tittar på Victor, på hans leende, på hur hans ögon lyser och måste vända blicken varje gång tårarna kommer. Jag undrar hur världen har blivit så full av hat och ondska och lovar mig själv att terroristerna kommer inte att få vad de vill, dvs min hat. Lättare sagt än gjort.

Nåväl, Bell, skönt att det verkar bli bättre, och att Alvedon hjälper.
    Vsg, härligt med sällskap, förstår att det går i ett när man är själv med båda. Kul med egentid med din mamma också. Njut!

Johjen, roligt att läsa att du är nöjd med upplägget. Viktigt att känna att det fungerar. Jag har nu bara två månader kvar, och det känns både kul och läskigt även om jag vet hur roligt maken tycker att det ska bli att få vara ledig med Victor.

Stor kram till er alla, fina mammor.

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-23 13:44:46 följande:

Hej vänner!

Hur är det med er? Här är det lite oroligt idag. Äldsta tjejen är förkyld igen och fått astmahosta återigen så den hade inte vuxit bort ännu tyvärr visade det sig. Varit på Närakuten i helgen och även kollat öronen men det var inget fel med dem. Puh! Fick inhalera för hennes astma dock vilket var toppen. Så mycket mer effektfull än de små puffar man kan ta hemma. Dock upptäckte de ett blåsljud på hennes hjärta Hjälp! Behöver ju inte vara nån fara men som mamma blir man ju nervös iaf. Lyckats få en tid redan nästa vecka på Alva barnklinik för att kolla upp det hos en erfaren barnläkare vilket känns skönt. Nån som varit med om nån liknande? Ni som har äldre barn?

Kram

Hej vännen,

Usch vilken helg ni har haft...Har tyvärr ingen erfarenhet av blåsljud på hjärtat, men jag förstår din oro naturligtvis. Lättare sagt än gjort, men det hjälper nog inte att oroa sig för mycket i förväg, som du skriver behöver det inte alls vara något farligt. Jätteskönt att nu fick en tid så tidigt, då slipper ni våndas länge iaf. Håller alla tummar att det är ofarligt.

Med oss är det bra, vi kom hem sent igår kväll från Tyskland, där vi var i helgen och hälsade på min mans familj. Han har två mostrar och en hel del kusiner kvar där. De ville så gärna träffa Victor igen, så det kändes bra att åka. Dock hade jag inget Internet, så jag har varit lite bortkopplad Flört. Ganska skönt egentligen! Resan gick fint, Victor var jättesnäll, gnällde knappt och tyckte att det var hur roligt som helst med äldre tanter som kröp bakom honom på golvet Glad.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-23 21:11:27 följande:
    Hej vännen!

Va härligt ni verkar ha haft det Underbart med gamla tanter som kryper runt på golvet. Ha, ha!! Victor verkar ju väldigt harmonisk. Lovisa är ju så glad och pigg på dagarna men sovit oroligt på natten i ett par veckor. Urjobbigt, hoppas det ger sig snart. Testat med alvedon, ändra kosten osv. Kanske bara är en fas. Vi får se.. Och äldsta dottern. Ja försöker att inte oroa mig. Blev lugnare av att googla faktiskt så det är inte alltid av ondo Vi tycker inte hon verkar sjuk mer än förkyld så vi hoppas det är helt ofarligt. Tänker inte ta ut nåt i förskott iaf. Det är ju helt meningslöst!

På tal om nåt helt annat. Tänkte jag skulle leta reda på nån gammal jacka, vantar och halsduk (har nog nåt på vinden) och ge tiggerskan utanför vår lokala Ica. Vad tror du? Får de behålla kläder? Hon sitter med handdukar och tröjor på sig, utan vantar. Är hemskt att se

Kram på dig!!
    Vad bra att du blev lugnare av att googla. Kollade också och fick samma känsla, att det verkar för det mesta vara ofarligt. Som sagt, håller tummarna för er och precis som du skriver ingen ide att ta ut något i förskott!
    Vad jobbigt att Lovisa sover sämre. Hur länge har det varit så? Kan säkert vara en fas, eller kanske hon har en period där hon drömmer mer? Ja, Victor är väldigt harmonisk men han har börjat visa mer humör nu, kan lägga sig platt på golvet och gallskrika om han inte får som han vill lilla hjärtat! Vi tänkte flytta honom till sitt rum men gör det nog efter våran resa till Florida då han där kommer att sova med oss. Känns dumt att förvirra honom innan. Rummet är äntligen målad, det ska bara sättas tapeten nu...

Angående tiggaren tror jag absolut att hon blir glad, och det skulle vara konstigt om hon inte fick behålla jackan och vantarna. Usch, känns så omänskligt att behöva sitta ute i kylan hela dagen. Stackarna. Så snällt av dig.

Hoppas ni får en bättre natt idag. Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-25 18:30:44 följande:

Hur mår ni idag?

Här är vi lite piggare. Mer sömn i natt. Jätteskönt! Man blir ju helt knäpp av att leva på kaffe och vara utan sömn nån längre tid. Somnat innan 21 i två veckor nu så blir ju inte mycket privatliv. Men nu hoppas vi det har vänt. Tror det kan vara en kombination av förkylning och magknip (för mkt fibrer) som gjort att Lovisa sovit oroligt i ett par veckor. Lugnare i natt så hoppas det håller i sig!! Och äldsta tjejen har sovit riktigt bra ett par nätter så maken som brukar ta henne på natten är pigg. Det underlättar ju med Tror vi hittat en bra nivå på astmamedicinen. Puh! Rolig lunch inplanerad imorgon så hoppas den blir av!!

Kramar till er alla!

Vad skönt för er vännen! Ja, herregud, om man inte visste det så har man verkligen förstått hur viktigt sömnen är nu...

Håller tummarna att det har vänt för Lovisa och att ni kan få på er lunch i morgon.
    Själva har vi "kalas" i vår lilla lunchgrupp då alla barn har nu fyllt ett så ska vi ha lunch och tårta och alla tar med sig en present så att alla små få varsin (en enkel present), tyckte att det var en riktigt trevlig initiativ! Ska bli jättekul. Annars har vi en lugn helg med få aktiviteter planerade. Nästa söndag åker vi till Florida! Tiden gå fort...

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-27 13:40:17 följande:

Hej igen

Ni som har ettåringar. Hur mycket pratar de? Lovisa pratar jättemycket men de enda riktiga orden hon använder är: mamma, pappa, där, den där och så kan man fråga henne vad hon vill så nickar eller skakar hon på huvudet som svar. T ex vill du ha en banan osv. Kan även härma några djur. Äldsta dottern var ju lite sen i talet. Det blommade inte ut ordentligt förrän hon var 2/2,5. Hon kommunicerade ju innan dess också men hade inget stort ordförråd direkt. Intressant att se hur det kommer att bli för Lovisa. Hon är ju motoriskt väldigt försigkommen men med talet vet vi ju inte hur det kommer att bli. Supergulligt just nu är att när hon vill gå ut så går hon själv ut i hallen och tár på sig sina skor tydlig kommunikation!! Vinterskor med kardborre så inte så svårt men ändå. Hennes storasyster gjorde inte det då hon var ett så barn är väldigt olika.

Kram

Hej vännen,

Victor säger hej, hejdå, förstår några ord på franska men sedan är det mest ljud

Han visar ja och nej med huvudet också. Han går inte själv än, vill inte släppa handen helt än.
    Eftersom jag pratat franska med honom så kan det göra att talet blir lite sent. Men det blir som det blir, som du skriver, intressant att se hur det utvecklas.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-26 10:55:27 följande:
    Oh va underbart med Florida! Älskar USA Vill också åka Kan ni inte ta med mig i en resväska? Vi har pratat om det nästa år. Har inte bokat nåt ännu i vinter faktiskt. Barnen är ju ofta sjuka och blir långdraget då man har astma så det känns risky. Sex öroninflammationer på ett år säger ju också sitt. Bra att passa på innan förskolan. Det gör ni helt rätt i! Här går det vattkoppor på förskolan så vi får väl se om Lovisa får om två veckor många barn hon hälsat på där. Äldsta dottern har haft iaf. Puh!

Vi har talat om att hyra hus i Frankrike i sommar däremot Kanske i närheten av Montpellier där maken också bott ett tag. Eller Bordeaux. Har du nåt tips eller förslag? Visst bor din mamma i Bordeaux?

Låter kul med kalaset. Bra ide

Kram
    Hej!

Vet inte varför men jag ser din post bara nu...sorry! Förstår helt och hållet att ni avvaktar med resa när det ser ut som det gör Rynkar på näsan. Inte kul att behöva avboka i sista stunden ju. Vi tänkte att det var lika bra att passa på när jag ändå är ledig!

Ja, mina föräldrar bor 10 mil norr om Bordeaux, på norra sidan av floden Gironde. Om ni ska hyra hus i närheten rekommenderar jag varmt Cap Ferret (om du tittar på kartan så är det en lång tunga som sträcker sig mellan le Bassin d'Arcachon och Atlanten). Det är fantastiskt fint där. Annars är Arcachon också trevligt, och man kan ta båten över till Le Cap-Ferret därifrån. Hela kusten från Soulac sur Mer nere till le Cap- Ferret är mysigt. Du kan också skicka förfrågningar till agences immobilières i områden då de ofta har olika hus/lägenhet att hyra. Säg bara till så kan jag ge dig några adresser eller hjälpa till.

Montpellier känner jag inte lika väl, men det är vördigt mysigt där också. Ett annat underbar ställe är Collioure som är vid Medelhavet, vördigt nära den spanska gränsen.

Som sagt, ber om ursäkt för mitt sena svar. Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-11-26 09:48:43 följande:
    Trevlig idé i din mammagrupp Irma! Hoppas du och Victor och hundarna givetevis mår bra! Florida låter underbart! Kommer ni vara på ett och samma ställe eller ska ni resa runt?
    Kram
    Hej, 

Samma här, missade totalt din post, sorry! Ja, det var verkligen en kul idé och småttingarna lekte fint och lunchen blev väldigt lyckad Solig.

Vi kommer att åka på fyra olika ställen, och mest på västkusten, dvs Naples, Sanibel/Captiva Island, Sarasota och St Petes Beach med avslutning i Miami. Ser verkligen fram emot det! 

Skönt att Adam sover så bra förresten, förstår att du knappt vågar skriva det Flört.

Hoppas ni mår fint annars också!

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-11-27 20:12:41 följande:
    Migrän är en vidrig sjukdom, mycket värre smärta än förlossningsvärkar. Mellandottern bor varannan vecka och den äldsta hela tiden hos oss sedan midsommar.

Jag är verkligen inte den som klagar eller gnäller. Tar tag i saker, är stark och fixar allt men nu mäktar jag inte med. Familjen är värd en glad mamma och jag är värd att inte ha ont. Om det hjälpte med Treo vore det inte ens ett problem. Tycker det är mysigt att amma men hoppas på att hinna med ett barn till och få göra det igen.

Har lite ångest inför amningsstoppet, känns som jag sviker honom och kommer göra honom förtvivlad

Kram
    Hej,

Usch ja migrän är hemsk. Jag hade en lättare variant och hade tur att om jag lyckades ta Eeze direkt när det började så blev det inte värre. Men har man den svåra varianten finns det inget annat än receptbelagda mediciner ju, och jag kan inte nes föreställa mig hur jobbigt det är att inte kunna ta dessa då du ammar fortfarande... det är ju ren tortyr. Tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete eller ångest över att sluta amma, du måste göra det som fungerar för er ju. 

Kram
  • Irma01

God morgon,

Hur mår ni idag? Johjen, hur har natten varit, antar att det har blåst rejält hos er i natt...

Bell, hur mår ni?

Vsg, fortsätter Lovisa att sova bra nu när du kör mjölkfritt?

Kram

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-30 12:51:17 följande:
    Hej på dig

Njae, halvbra natt här. Lovisa var orolig några timmar men det kan ju också vara mardrömmar. Hon fick mjölk igår av misstag med - om det nu är det som spökar. Imorgon ska vi kolla äldsta dotterns hjärta. Ska bli skönt att få det gjort. Försöker att inte tänka el oroa mig men drömde en mardröm i natt. Så nu vill vi göra bort det där besöket

Hur är det med dig?

Kram
    Usch, förstår att ni är oroliga och att ni vill veta. Ovisshet är ju något av det värsta, tillsammans med maktlöshet. Vi håller alla tummar o tassar för er Hjärta.

Låter ju mer o mer som om Lovisa inte tål mjölk...

Här har vi en del bekymmer med sovklockan på dagen. Inga problem för Victor att somna på promenaden, och idag åt jag lunch med en vännina och han somnade fint i vagnen på vägen hem, tänkte att det blir toppen...tills han blir väckt av en lastbil som tuttade just utanför oss och skrek. tog upp honom och försökte få honom att somna om hos mig, men nej, samtidigt så slutade han inte gråta. Gick upp och la honom i sängen, la mig själv i min säng så han såg att jag var kvar och gick ut igen efter 20 min. Få se hur länge han sover nu. Han blir lätt övertrött på em men det är svårt att få honom att somna på eftermiddagen. Vet inte riktigt hur vi ska hjälpa honom bättre. 
    Annars är allting bra tack. Känns overkligt att vi åker på söndag!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015