• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-08-29 09:21:10 följande:
    Hej Lelle,

Hur mår du idag? Har du inte ont och ingen feber är det nog inte mjölkstockning. Hoppas det är bättre. Tror inte du behöver vara alltför orolig men jag förstår verkligen att det känns jobbigt. Hoppas du får snabbt hjälp. Kram!
    Tackar som frågar :)
    Jätteont imorse men ingen feber.
    Grr 1177, inte ofta man får bra råd av dem. Första gången sa de att de kan bli knölar när man ammar och att jag skulle höra av mig på måndag om det inte blir bättre. Idag skrämde de upp mig och sa att jag fått en bröstinfektion och att jag måste åka till gynakuten.. Som tur var hade jag ringt närakuten som tipsade om varm vetekudde (varma duschar hjälpte inte). Efter ca 10 min med vetekudde och amning så blev bröstet mjukare.. Så troligtvis vanlig mjölkstockning, ammar ju inte på dagarna längre. Ammar bara vid 5:00, 10:00 och vid läggdags. Men ammade mycket en hel natt då hon var så förtvivlad av nästäppan och jag var helt väck så visste inte vad jag gjorde, nog därför det blev stockning. Hade tänkt att sluta amma helt men det är galet svårt när lillan älskar bröstet så. Hon flämtar som en hund precis innan då hon vet att hon ska få amma och skrattar till av lycka. Man vill ju gärna inte ta det ifrån henne. Tycker att det är så himla svårt. Hon blir dessutom så lugn och avslappnad. Inatt och idag har hon ju fått amma hur mycket som helst pga av stockning, ha ha lillan får lördagsgodis, oj så lycklig hon är :)

Hon var svullen i näsan men fått Nezeril och sovit hyfsat igen, 4-5 uppvak (det är knappt ingenting för oss).

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-08-28 19:59:04 följande:

Hej Irma och johjen!

Låter som det är fullt ös på era små med smile1.gif Busfrön!!

Förstår att det är vemodigt Johjen men också skönt. Så härligt med Spanien! Vi har fortfarande babyskydd. Lovisa sover så bra i det och gillar de fortfarande så finns ingen anledning att byta ännu. Hon är ju bara 71 cm lång än så länge också.

Irma - Vi har Maxi Cosi Mobi till stora tjejen och är jättenöjda med den. Den går att fälla i ryggen viket är toppen och är rätt nätt. Ska kika på Pearl också. Kanske den är snäppet ännu bättre? Är den ny? De ska ju helst sitta bakåtvända tills de är 4 så vi behöver dubbla barnstolar ett tag framöver. Har klarat oss med bilstol bara i ena bilen än så länge. Bor väldigt nära förskolan så går ju bra att gå med vagn med. Får se hur det blir sen då Lovisa börjar. Har ni fått förskoleplats ännu förresten?

Lovisas senaste trick är att öppna kylskåpsdörren och klättra in. Suck! smile5.gif Sen klättrar hon upp i soffan och ställer sig sen i soffan utan att hålla i sig. Skrattar och tycker det är jättekul. Fullkomligt livsfarlig med andra ord smile2.gif ...men hon är nästan alltid glad och charmig så hon kommer undan med sina bus smile5.gif Behöver dock bevakas 24/7... Har nu under sista utvecklingsfasen fått ett jäkla humör då hon inte får som hon vill men det går över snabbt som tur är. Men vi brukar inte vara så mycket hemma om dagarna. Roligare att vara iväg och träffa folk. Min ena syster är här några dar nu också. Jätteskönt med lite extra hjälp!

Ha en skön kväll och trevlig helg!

Kramar

Skrattar så när jag läser om Lovisas upptåg, kan tänka mig att Alice blir likadan när hon kan ta sig fram. Hon har börjat att inspektera kylskåpet och igår bet, sög hon på senapen i ca 30 min, tänk att senap kan vara så spännande.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-01 13:43:00 följande:

Hej tjejer!

Villsågärna hur mår du idag? Hoppas du är piggare! Håller förresten med dig att om att det är omöjligt att ha skärmförbud tills de är tre men så länge man kan vänta med det desto bättre...

Linnea, hoppas Charlie är bättre.

Johjen, bra beslut, att vårda relationen är så viktigt! Vi har gått igenom mycket, först distansförhållande i 2,5 år, sedan min flytt hit, lära sig språket, få jobb, känna sig underlägsen när man bråkar pga språket, kulturskillnader, cancer, behandlingar ja, hela grejen som du vet. Så vi känner att vi har en rätt bra grund och ändå märker vi hur lätt irritationen kan komma pga missförstånd för varandras situation. Så att ni umgås själva och "hittar tillbaka" innan nästa bebis är nog det klokaste ni kan göra!

Lelle, hur har det gått, lyckad du få bort paddan?

Kram på er!

Inte hunnit läsa ikapp, vi är sjuka blää.
    Lyckades vid ett tillfälle få i henne mat utan paddan men nu matvägrar hon igen..

Kram
  • lelle75

Vänner, har varit dålig med feber så har sovit så fort jag fått chans och inte hunnit läsa allt tyvärr, får se om jag får tid att läsa ikapp.

Hann inte läsa era inlägg om bilbarnstolar heller, kom ni fram till ngn bra? Har inte hunnit att kolla runt så mycket men det börjar att bli akut o vill helst beställa snarast. Alice är nog 80 cm lång nu..

Funderar på en maxi cosi mobi, men vet att det finns tre varianter av den, måste ta reda på skillnaden.

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-09-05 20:00:41 följande:

Hej tjejer!

Allt bra här! Piggare Lovisa idag men har fått lite prickar på kroppen. Tror inte de kliar och är inte vattkoppor och tredagarsfeber trodde vi att hon hade i vintras. Får se om det blir mer...

Ang pushpresent så har jag fått det men vi har inte kallat det så. Fick ett smycke av maken då äldsta tjejen föddes. Efter sex års försök och ivf:er, äd, missfall, adoptionsutredn osv. Det var liksom en belöning för lång och trogen tjänst snarare än 8 timmars förlossning smile5.gif Sen kom Lovisa och hon var ju också ett mirakel i sig så då fick jag ett smycke igen smile1.gif Fina saker som tjejerna kan få sen då de blir stora smile1.gif

Och ang bröllop så var det bland det roligaste jag gjort. Vilken egotripp att gifta sig!!! Vi hade drygt 60 på festen/middagen. Inte jättestort men Gud så trevligt och roligt det var. Och alla tal!! Wow! Kommer aldrig att glömma dem smile1.gif och vigseln, jag börjar nästan gråta bara jag tänker på den. Så fint! Ett oerhört fint minne som får en att kämpa lite extra när det är tufft. Vi har ju lovat varandra det och det betyder något. Tänk inte på hur andra gjort eller vad som förväntas. Gör det ni vill Johjen! Det kommer att bli fantastiskt!! smile1.gif

Ha det bra alla!

Kram

Har inte varit viktigt för mig med giftermål men nu när du förklarar så fint så blir jag faktiskt sugen på det :)

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-05 20:22:58 följande:
    Hej,

Skönt att Lovisa är piggare!

Vill bara förtydliga när det gällde mitt förra inlägg: vi hade också en stor fest i två dagar då vi gifte oss, med släkt från 6 olika länder, vi var på en herrgård så alla kunde sova över och ha frukost tillsammans osv. 65 gäster, en oförglömlig helg och verkligen ett minne för livet!

Jag menar mer att jag tycker att de överdriver rätt mycket i USA med att ju dyrare desto bättre och det är mer det jag reagerar på egentligen. Och att de ska hitta på en massa anledningar att få mer presenter.

Tycker att så mycket blir kommersiellt och som "måste" i stället för att komma från hjärtat och bli på eget initiativ.
    Men jag är en sådan som hellre får rosor en vanlig dag än på alla hjärtans dag för att då "måste" man få något.

Så Johjen, håller helt med vår kloka vän vsg när det gäller bröllop!! Gör vad NI vill smile1.gif

Annars är det bra, vi har firat Victor med familj och vänner idag och killen somnade kl 19 nöjd och väldigt trött!!
    Han sov bara 2 ggr 30 min på hela dagen...

I morgon är det babysim och sedan hade vi tänkt gå och demonstrera men nu tycker jag att det känns mest som att politiker försöker ta åt sig "äran" och hade hellre sett att de hade bjudit in vanliga människor som har startat insamlingar och annat i stället för en bunt politiker som har varit alldeles för tysta i veckan, så jag stannar nog hemma!!

Lelle, vi har köpt Maxi Cosi Pearl XP och än så länge är vi nöjda. Har inte lärt mig alla finesser än dock...
    Men den är till 18,5 kg och inte 25.

Kram!
    Tack Irma, vi kunde inte ha den då vi vill att hon ska kunna sitta där fram eventuellt. Vi hoppas på där bak men i fall att det inte funkar. Vi köpte en maxi cosi mobi sps idag, vet inte så mycket om den men den får duga.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-09-05 21:37:09 följande:
    Hi, hi smile1.gif Hoppas du mår bättre nu!!

Kram

PS. Vi har Maxi cosi mobi men vet inte vilken sort. Fanns bara en för tre år sen tror jag. Men vi är nöjda smile1.gif Hade storasyster i framsätet i 2,5 år till Lovisa kom. Funkade jättebra. Speciellt på längre resor var det skönt att ha henne fram. Nu sitter storasyster bak och Lovisa fram. Enklast så! Lovisa har fort babyskydd. Funkar bra (hon är inte så lång) men ska köpa en ny stol snart.
    Jo tack, bättre nu! Skönt att höra att det funkar att ha fram. Förlängde ni sidospegeln då, för den skymmer väl hela? Vi glömde att köpa solskydd, har du det och rekommenderar du det?

Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-09-06 10:34:45 följande:

Värsta morgonen någonsin!!!!!!Jag och mamma står i köket och pratar.C kryper snabbt som attan förbi grinden som är öppen av ngn anledning..En millisekund och han ramlar ner för trappan :(!!!15 trappsteg ner till källaren!!!Vi har änglavakt och endast 2 blåmärken på knäna och ett rött märke i huvudet.Nu håller vi stenkoll när han sover (råd från 1177)..Alltså skräcken!!Är så jävla upprörd!

Värsta mardrömmen, herregud säger jag bara. Vilken fruktansvärd grej att vara med om! Vilken tur att lillen klarade sig så pass bra! Kram om er
  • lelle75

Stort grattis till Victor! Tänk att vi har en ettåring i tråden och tänk att vi har följt varandra så länge

Kram

• lelle75
    johjen skrev 2015-09-07 16:42:45 följande:

Tack vänner för er input och råd! Adam är ju ledsen när han vaknar, kan det betyda att han är hungrig? Verkar inte nöjd med tutten heller då han kan amma länge innan han blir nöjd. Kanske får testa ersättning ändå även om det känns fel.. Eller gå upp och ge gröt? Men han verkar ju trött ändå så känns inte helt rätt att gå upp. Jaja det enda man vet är att allt förändras! Ikväll lägger jag mig kl 21!

Kram

Om han gråter så är han nog trött gissar jag, Alice gråter alltid på natten när hon vaknar oavsett om inte är hungrig. Säkert hungrig/törstig också. Jag skulle ge ersättning om du har turen att han tar det. Kan det vara så att mjölken inte riktigt räcker till när du ammar? Så är det för Alice, hon kan inte somna om, om det inte kommer tillräckligt med mjölk från tutten.

Hoppas att det löser sig snarast!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015