• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-09-28 11:42:17 följande:

Ha ha, oj vad ni har missförstått mig. Klart jag inte är orolig över att Alice ska dö, ha ha. Att jag uttrycker mig så galet så att ni missuppfattar mig så. Har ont om tid nu men måste nog läsa igenom allt igen ngn gång. Ville bara vara tydlig med att det är viktigt att de små får järn i sig och ville bara ha tips på sådan mat då pluttan inte är så förtjust i järnrik mat. Känner att det tar upp för mycket att hålla på att diskutera annat.

Tack för att ni vill väl men jag behöver mer konkreta tips. Er hets kring detta gör det bara mer snurrigt för mig

Kram

Kram

Jättebra om vi har missuppfattat dig.

Konkreta tips har du fått en hel del, här kommer de igen:

Paltbröd
    Haricots verts
    Sesamkex
    Kalvlever
    Kött
    Spenat
    Bönor
    Linser

Kolla för recept på www.brabarnmat.se

Hoppas det hjälper.
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-28 12:34:27 följande:

Hej,

Här går det framåt med maten och vi har helt bytt ut lunch och middag mot måltid med sked istället för amning. Blir ett mellanmål på eftermiddagen också oftast. Märker stor skillnad på hans nattsömn, han somnar 18.45 och vaknar första gången 22.30 så det är en klar skillnad. Han ammar sedan två ggr till på natten och äter då i ca 5 min och somnar sedan om.

Han tog också nappen i lördags och gillar att ha den när han är lite trött. Tänker att nappen blir substitut till tutten när han slutar amma.

Han äter nästan bara jordgubbsklämmis. Provade ge päronpure imorse och det tog han en sked av och grimaserade, det är nog lite surare än jordgubb

Vi gör framsteg och ville bara berätta om dem.

Kram till er alla

Vad härligt att det fungerar bättre och att han sover bättre, både för honom och er.
    Det där med smak tar ju lite tid... Ellas Kitchen har bea klämmisar med blandningar av grönsaker och frukt, kanske värt att testa om ett tag.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-28 14:46:16 följande:

Hola! Hemma igen efter en härlig vecka i Spanien. Allt har gått jättebra, Adam har varit super duktig och när jag väl kunde börja slappna av så har det varit väldigt skönt.. Sovmorgon har jag haft, sov till kl 10 efter ha ammat Adam kl 06, druckit vin för första gången sedan jag blev gravid och unnat mig en glass varje dag.

Oj vad ni är aktiva! Har knappt hunnit läsa här än mindre kommentera.

Angående järndiskutionen har min Bvc-sköterska varken gett industritillverkad gröt eller mat och gett smörgås med leverpastej och yoghurt, och sa till mig att göra detsamma, och hennes barn mår bra. Rekommenderar också palttunnbröd har även köpt något som heter järnrikebröd och smular mer i maten.

Kram

Vad kul att läsa att resan blev så lyckad

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-09-28 16:05:23 följande:

Kära vänner! Jag är verkligen ledsen över att jag skapar sådan förvirring hos er. Som ni vet är jag väldigt trött och läser sällan igenom en extra gång innan jag postar. Har forfarande inte hunnit att läsa allas inlägg ordentligt, bara skummat lite snabbt och känner av ngn slags upprördhet gentemot mig, stämmer det? Måste verkligen säga att jag är superchockad av allas reaktioner. Jag har ju aldrig skrivit att jag är rädd för att Alice ska dö, eller jag det? Vill bara inte att hon ska få järnbrist framöver och bli ännu mer trött, då hon redan sover dåligt. Jag menar generellt sett att barn kan dö av näringsbrist och att det är var mammas skyldighet att se till att få i sina barn näring, just det kanske var lite konstigt skrivet. Det finns ingen som helst panik, oro eller stress här när det gäller järnbristen. Alice har ju ätit gröt fram tills för en vecka sedan och kommer nog att börja göra det igen. Men fram tills dess måste vi hitta på ngt annat.
    Tack för all tips om vad som innehåller järn, det mesta hade jag koll på (förutom ärtor). Men tänkte mer på recept som tex sesamkakor som var ett toppentips. Men var väl inte så tydlig där heller vad jag eftersökte. Just nu gör vår au pair grötfingrar med kokosmjölk, hoppas att det ska passa lilla damen i smaken. Jag har en au pair som gör nästan allt här hemma när det gäller markservice så jag är verkligen inte stressad som ni har fått uppfattning om. Nu när Alice äter själv så sitter jag bredvid och myser då det är så gulligt att se när hon mumsar. Det finns ingen stress kring maten längre så jag tycker att det är synd om jag förmedlar det. Jag är verkligen superledsen över all röra jag har skapat och kan bara säga förlåt.

Jag har länge tänkt att det tar upp för mycket av min tid att hänga här på FL och tänkt att jag bör sluta med det men det har varit svårt att lämna er då jag tycker att jag fått så mycket stöd, tips och stöttning. Jag har för ett par dagar sedan gått med i annan grupp som egentligen passar mig lite bättre, där man ställer korta frågor och får korta svar. Så det blir nu ett passande läge att lämna er då jag ändå verkar besvära er med mina trötta inlägg! Stort tack för allt stöd och all hjälp som jag har fått den första tiden med min underbara lilla Alice!

Många kramar

Jag kan bara svara för mig själv: nej, det finns ingen som helst upprördhet mot dig, tvärtom, jag har bara velat hjälpa till med det jag kunde.

Sedan är det inte alltid lätt att förmedla sina tankar skriftligt på ett forum, klart att det kan vara missförstånd ibland.
    Du skrev inte "jag är rädd för att Alice ska dö av näringsbrist" nej, men om du tänkte på barn i fattiga länder så skrev du det inte heller och jag tror kanske att det adderat med hur viktigt du tyckte det är att de får just 8mg järn om dagen så lät det allvarligare än vad du uppenbarligen menade.

Mig har du absolut inte besvärat med dina inlägg. Vi känner ju inte varandra personligen men vi får en intryck av varandra via forumet och det intrycket jag får förutom att du är en oerhörd engagerad mamma som gör allt för sin dotter är någonstans att du skulle må bättre att inte oroa dig som du gör (för det är det intrycket du ger). Underbart om jag har helt fel

Om du nu väljer att lämna forumet så vill jag önska dig lycka till med allt, tacka dig för all stöd och peppning du har gett mig. Kommer att sakna dig!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-29 09:32:54 följande:

Hur är det med er idag vänner? Vi är på Österlen nu och njuter av underbart höstväder med tjejernas farmor och farfar!! Körde ner själv med båda tjejerna igår. Sju timmars bilresa. Puh!! Gick jättebra pausade totalt 2 tim då båda behöver röra på sig och springa/leka. På så sätt blir resdagen rolig också och de sover bättre i bilen. Åkte 8 och kom fram 17. Lovisa sov totalt 4 timmar i bilen. Somnade ändå 20 och sov till 06!! Jag och hennes storasyster somnade 21 Jag var helt slut men så värt det och väldigt skönt med egen bil och kunna packa mkt. Nu ska vi njuta här en vecka

Johjen - underbart ni verkar ha haft det! Välkommen hem

Ha det så bra kära vänner!! Hoppas solen skiner på er med!!

Kram

Hej,

Så härligt att resan gick bra, även om den tar en stund...skönt att du stannar en vecka, så du hinner iaf ta det lugnt och njuta Solig.

Här har vi en underbar vacker höstdag, och jag har just kommit hem från en långpromenad med ena hunden och Victor. Just nu är det verkligen hösten när den är som bäst, vilka fantastiska färger, och ljuset i skogen är helt underbart!

Annars är det bara bra här, på torsdag kommer mina föräldrar och stannar en vecka, pratade med min mamma igår, och märker hur hon längtar efter att få träffa Victor igen Hjärta. Det ska bli härligt att få umgås med dem en helt vecka. 

Ha en bra dag vänner,

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-09-30 15:57:26 följande:

Det var en diskussion för ett tag sedan om bilbarnstolar och jag tror Irma skrev att du har maxicosi pearl. Undrar om du är nöjd med den? Jag tycker den verkar vara super men då den är väldigt dyr tillsammans med basen undrar jag om den är värd sitt pris?

Kram

Hej Bell,

Ja vi köpte den och ja vi är nöjda. Super enkel att installera, lika enkel att ta bort, väldigt lätt att använda överhuvudtaget. För oss var det största anledningen att vi vill ha plats kvar så att maken kan sitta vid passagerarsättet (han är rätt lång) och dessutom byter vi bil rätt ofta så det är skönt att slippa krångel med att ta in och ut bilbarnstolen varje fjärde månad...Ett extra plus är att man kan lätt sitta två till där bak också.

Men, visst den är inte billig! Fö oss dock är den värd det, men det beror helt på vad man har för prioriteringar. 

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-30 14:48:26 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Skiner solen på er med? Här i Skåne är det underbart väder. Känns som semester Vi myser och har det toppen fortfarande!!

Ha en bra dag alla!

Kram

Underbart! Vi mår bara fint, en till härlig dag idag
    Victor är på gott humör, och i morgon kommer ju mormor och morfar Hjärta

Apropå bilstolen, glömde helt att det inte går att ha Pearl i framsätet, det är helt riktigt. Vi har inte honom framme, personligen blir jag en sämre förare om han är bredvid mig, då jag tittar på honom för mycket och eftersom han inte har napp, så slipper vi problematiken med att behöva ge honom den igen om han tappar den. Men självklart förstår jag att det är bara hur det ser ut för oss och många vill gärna kunna ha stolen i framsätet! 

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-09-30 20:10:39 följande:

Har man Isofix i framsätet så funkar det ju iofs med Pearl. Det finns väl som tillval tror jag? Jag har det inte tyvärr!! Kör en Tiguan just nu. Lovisa älskar ju inte direkt att långåka i bil och jag vill ju köra 60 mil till Skåne ibland så framsätet är enda alternativet. Har automat och van att köra så funkar hur bra som helst för oss Bra att kunna ge leksak, kex osv då man kör. Men det är ju så individuellt Kram

Ps. Irma - ja om ni byter var 4e månad så förstår jag att ni vill ha Isofix Vi byter bara vart tredje år så det funkar utan.

Precis...
    Dock kommer vi att köpa en Britax Highway under senhösten, då vi behöver en stol i varje bil när vi jobbar.
    Därför är det ett mindre problem att Pearl inte håller lika länge, då beroende på Victors storlek så kommer vi att använda Britax de sista månaderna på längre sträckor, säg mellan 3,5 och 4 år.
    Många stolar är bra, det beror verkligen helt på vad man prioriterar och hur behovet ser ut. Hade vi inte bytt så ofta (och hade jag inte varit så oteknisk hm) så hade inte Isofix varit så viktig.
    Kör också automat och älskar att köra, och egentligen sitter V bak då det har fungerat utmärkt, även när han var 6 månader och jag åkte själv ner till Skåne. Han har alltid varit lätt att göra med i bilen, hade det varit annorlunda hade vi säkerligen provat med framsätet. Allt handlar ju om det som fungerar för en!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-30 16:58:31 följande:
    Så härligt det låter och duktig du är som klarade nerresan galant! Ja vilka dagar vi har! Adam vaknade kl 06 som vanligt men nu när sambon inte ska upp på morgonen ligger vi alla kvar i sängen och slumrar och jag ammar från och till.. Imorse gick vi inte upp förrän 08:30! Efter frukost åkte jag till stallet och red ut på en underbar tur till havet. Solen sken och havet glittrande! När jag kom hem igen åt vi allihopa lunch på altanen i solen och sen stack sambon ut med moutinbiken och jag ringde svärmor som gick med mig och Adam på en härlig promenad i skogen. Så skönt, bästa vädret nu!

Adam har fått mer och mer vilja och upptäckt att han kan bestämma själv vad han inte vill äta.. Han som ätit allt innan! Just nu älskar han turkisk yoghurt men inte min hemmagjorda barnmat på lax, sötpotatis och morot som han alltid gillat förr.. Han vill och mer och mer hålla i maten själv, innan har han nöjt sig med att bli matad. Ja han håller på att bli stor helt enkelt!

Hoppas ni får fina dagar i Skåne!

Kram
    Låter underbart vännen!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-09-30 22:10:16 följande:
    Så mysigt med mamma och pappa på besök. Hoppas ni får fina dagar tillsammans!

Kram
    Tack, extra kul att det ser ut som om det fina höst vädret håller i sig!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015