• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-02-10 20:44:37 följande:
    Tänk att msn blir så glad för dessa små framsteg, du måste varit förvånad gissar jag.

Alice skrattar väldigt ofta och verkar vara en glad liten prick förutom när hon har ont i magen och nästäppan på natten. Det räcker att man säger hej alice så skrattar hon. Men det kanske alla bebisar gör?

Så tråkigt bara att hon inte gillar vagnen nu när det är så fint väder. Jag som dessutom har skaffat en ny tunn åkpåse. Verkar bara vara jag som har ett sådant ovanligt barn, om hon kunde ta napp så skulle det nog funka men hon verkar ha svårt att somna utam tutte i munnen.

Har märkt att Alice har fuktiga händer och fötter, har de redan hand och fotsvett?

Alla bebisar är nog helt unika tror jag, se det inte som att du har ett ovanligt barn, du har ett unikt barn! Bara för att allt inte är lätt betyder det inte att hon är ovanlig. Ovanlig i betydelsen unik, men det är ju alla!!

Hedda är också extremt glad, hon ler och skrattar jämt, särskilt när det kommer nya männsikor eller männsikor hon inte ser så ofta. Men det ändras nog

Underbart att Alice är så glad med tanke på hur ni kämpat!

Har ingen aning om detta med fuktiga händer och fötter men kanske vet någon annan? Har inte märkt det på Hedda.

• glader
    Bengalen skrev 2015-02-11 09:14:35 följande:

Tack glader! Det är 7 veckor sedan snittet nu och jag känner ingenting där, så då ska jag köra igång med lite övningar. Känner mig så grymt otränad. Jag som körde sista passet dagen innan förlossningen men nu har jag verkligen förfallit känns det som.

Ja kör igång och testa lite, de första övningar är mycket enkla, typ knipövningar och dylikt, men det är viktigt att man gör det från grunden. Jag tyckte jag märkte stor effekt redan efter tre veckor men det är klart, man gick ju ner i vikt då cokså eftersom vätska och graviditeskilon började försvinna

Underbar känsla att komma igång! Nu kör jag mammafitness sedan ca 1 månad

• glader

När man slutar med minifom, kan de då bli så att de vill äta oftare pga magknip? Vi tänkte vi skulle testa att sluta nu så vi gjorde det och inatt har Hedda vaknat mycket oftare och velat äta. Hon har ätit ganska mycket varje gång också. Märker inte direkt att hon är mer gasig och hon verkar inte ha så ont för hon är glad som vanligt, däremot gnälligt inatt som sagt... Någon som har erfarenhet?

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-11 12:00:00 följande:
    Nä vi märkte inget sånt alls. Slutade då Lovisa var ca 3 månader. Nog en fas istället. Även flaskmatade bebisar kan ju i perioder vakna oftare och vilja äta mer på natten. Hoppas det går över snart. Hur många veckor är hon nu om man räknar ifrån BF?

Kram
    Hon är 18 veckor nu men bara 12 om man räknar från bf. Kan ju bara vara en fas som du säger, jag bara tänkte eftersom det blev så markant skillnad när vi slutade med minifomet.
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-11 14:54:46 följande:
    Fast å andra sidan är boken tydlig med att det är från BF man ska räkna. Läste precis lite där. Och då är det ett stort åskmoln över 12 v Så kan ju def vara det med Lägg in BF i appen och kolla på Chart så får du se kram

Jag har lagt in henne både med BF och faktiskt födelsedaum i appen för att kunna jämföra Det enda som motsäger att använda BF-datumet är att hon har i princip alla färdigheter som en 18-veckors har men det där kan säkert variera. Jobbigt om vi ska in i eventfasen, jag som trodde den snart skulle vara slut

Kram

• glader
    johjen skrev 2015-02-11 17:17:58 följande:

Idag tog jag mina första stapplande löparsteg sedan innan jag började med ivfbehandligen i januari 2014! Var ur och gick på mjuk grusväg och efter ha gått i ca 50 min fick jag lite feeling och joggade lätt ca 3 x 200 meter med korta pauser emellan. Så skönt att få upp pulsen lite! Funkade bra med barnvagnen och Adam skrattade till när jag sprang . Nu vet jag att man ska ta det lugnt med löpning efter graviditeten och förlossningen och har ju fortfarande ca 15 kg övervikt så ska ta det försiktigt. Men skönt att jag kunde! Känner mig inspirerad så kanske t o m tar och tränar lite efter boken "Träning för nyblivna mammor " som jag köpte för ett tag sedan men knappt öppnat..

Hur har ni andra haft det idag?

Diskuterade med Bvc-sköterskan igår och kom fram till att vi tar bort spädbarnsinlägget i babyskyddet då Adam är så lång och verkar besväras av det. Han verkar kunna se ut lite lättare då och idag, peppar peppar, verkar han ha varit mer nöjd på bilfärden.

Härligt Johjen, så skönt när man känner att kropen tycker det är okej att röra på sig igen Kör hårt (eller lagom då ) !
  • glader
    johjen skrev 2015-02-11 17:22:03 följande:
    Adam fyllde ju fyra i måndags och hoppas också han är på väg ut ur Eventfasen. Idag vände han sig från mage till rygg (denna gången var det verkligen så!) och börjat gripa efter saker. Kul!
    Så kul när det händer saker!!

Om jag fattat det rätt brukar de vända sig från rygg till mage först, innan de vänder sig från mage till rygg? Det är så konstigt för Hedda lyckas inte riktigt vända sig från rygg till mage men däremot tvärtom. Fast det känns mest som en tillfällighet eftersom huvudet ramlar åt sidan och då följer liksom kroppen med, haha

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-12 06:33:23 följande:
    Det där är nog så olika. Lovisa gjorde båda samtidigt, lärde sig redan vid 3 månader. Storasyster var senare (men hon kom ju 4 veckor tidigt). Hon var 4 månader och hon gjorde som Hedda, vände från mage till rygg först. Nån dag senare vände hon åt andra hållet. Tror eg det är lättare från mage till rygg. Huvudet hjälper till som du säger Det kommer när det kommer. Hedda var ju tidigt född hon med så inte konstigt om det tar lite längre tid med vissa motoriska saker.

Kram
    Javiist är det olika och det blir i den takt det blir Det är inget som oroar mig. Däremot är det lite jobbigt eftersom hon blir skitarg när hon inte lyckas så hon ligger där och skriker på sig själv
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-13 09:40:16 följande:

När är det dags att få de små mer självständiga när de ska sova? Bvc säger att nu är det närhet som gäller och att sova på bröstet är bra. Tror att Alice är rätt så självständig men att det är varmt o skönt på mammas bröst och där finns även tutte att sutta på.

Hur ska man vänja dem att sova själva på dagen? (Dumma är att hon vaknar lätt när man lägger ner henne och då blir hon ledsen för att hon är trött och vill sova, också får man börja om igen.

När brukar de börja sova längre pass?

Jag fick sova en timme till nu på morgonen, mellan 8-9, så sköööönt!

Skönt att du fått sova lite på morgonen! En timme kan göra så mycket

Ja du, det är ju säkert väldigt olika, dels hur självständiga de är och när de kan sova själva, alla har ju olika behov. Jag kan ju bara tala för hur det varit för oss och det kanske är svårt att jämföra eftersom vi flaskmatar. Vi upptäckte att Hedda gärna somnade själv för annars blev hon distraherad av oss och kunde inte slappna av och så stördes hon/vaknade av att vi kom in i rummet när vi skulle lägga oss så hon fick eget rum för några veckor sedan då hon vara ca 3,5 månad. Nu sover hon bättre och längre.
    På dagen när hon ska sova middag lägger jag henne också i hennes eget rum och då vet hon att det är vilostund och hon störs inte av mig, tv eller annat "kul".
    Hedda började sova längre pass ganska exakt efter tre månader då dygnsrytmen också kom.
    Håll ut, du ska se att Alice snart är där!!

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-14 07:32:29 följande:

Glad Alla Hjärtans Dag på er!!

Stora kramar

Önskar också er alla en riktigt fin och mysig Hjärta-dag!!!

Vi ska ha barnvakt idag och först träna ihop sen ut och käka 5-rätters, mys!!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015