• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2016-01-21 16:18:44 följande:
    Hej vännen!

Usch va jobbigt! Förstår att det var skrämmande. Vad jag förstått är nattskräck vanligen nått man får när man är lite äldre. Det brukar komma på förnatten och om barnet sovit lite för lite tidigare dvs är väldigt trött och kan behöva sova mer på dagen eller lägga sig tidigare. Hur är han i magen? Gaser? Hård el lös? Det var nämligen såhär det började för Lovisa ang mjölkallergin fast på kvällstid. Tänker bara eftersom han även fått eksem. Det kan ju såklart vara utvecklingsfas eller mardröm men tycker kanske han skrek länge isf. Bara en tanke att ha i bakhuvudet om det skulle upprepas. Jag trodde ju också nattskräck, mardröm osv men det var det inte i vårt fall.

Kram
    Pratade med min syster igår gällande hans eksem och hon nämnde att han kunde vara överkänslig mot laktos att många bebisar är det. Nu när du nämner att Lovisa också reagerade på liknande sätt så blir jag orolig. Uteslöt du laktos direkt på eget beslut eller gick du till läkare?
    Detta kändes som nåt mer än mardröm han var förkrossad eller som han just bevittnat ett mord typ det var otäckt på riktigt.

Kanske ska ringa BVC till att börja med.

Tack för dina råd, ovärderliga just nu

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-21 16:39:43 följande:
    Laktosintolerans är inte vanligt hos små barn , bröstmjölken består ju nästan bara av laktos, men däremot mjölkprotein dvs man får utesluta alla mjölkprodukter. Eksem och ont i magen kan man även få av allergi mot ägg, soja och en del andra proteiner. Även gluten fast då är också förstoppning vanligt.

Tycker du ska avvakta lite och se om det händer igen och så hålla koll på magen. Kom ju så smygande för oss pch hon var oftast glad på dagtid så vi led flera veckor innan jag uteslöt mjölk och Lovisa blev bra i magen på två dar. Hon var lös och bajsade fem ggr per dag, luktade illa på slutet. Eksem hann hon eg bara ha en vecka. Var liksom då poletten trillade ner. Gluten kollade vi dock rätt tidigt men enligt den läkaren var ju mjölk inte troligt och kolik helt normalt då man är ett år Kram
    Då var det säkert mjölkprotein hon menade. I tisdags natt vaknade han och var ledsen och liksom kastade sig fram och tillbaka. Jag tyckte att det verkade som han hade ont i magen och hans pappa sa likadant på morgonen när vi vaknade och pratade om det. Efter det har jag dragit ner på gröt så det får han bara innan han ska sova nu.
    Han har inte bajsat idag men de senaste dagarna har han bajsat två ggr om dagen och när jag tänker på det så har det kanske luktat lite illa om hans bajs. Har varit lite blandat ibland lite lösare men inte diarré och ibland fast men inte hårt.
    Ska hålla stenkoll nu.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-21 18:32:13 följande:
    Man kan ju även få ont i magen av för mycket spannmål så behöver ju inte vara allergi. Smart att dra ner på gröt. Du kan ju begränsa och inte ge mer än 2-3 ggr per dag gröt/välling. Jättebra du har koll.

Lovisa hade bara "kolik" några enstaka gånger i höstas men började sova mer och mer oroligt. Vakna ofta. Skrika till i sömnen. Men så var hon förkyld och fick tänder med så trodde att det berodde på det. Förkylningen försvann med då vi slutade med mjölk. Det kan även ge nästäppa och rossel.

Håller tummarna att det inte är nån allergi utan bara nåt tillfälligt!

Kram
    Vi har ju även trott att det är tänder på g ett tag då han kliar sig i munnen konstant och vissa dagar är han jättegnällig men blir bättre med alvedon.
    Han har bajsat 2 ggr ikväll med 1 timmes mellanrum och det var smetigt och kletigt och luktade riktigt illa. Behöver inte betyda nåt men håller järnkoll nu.
    Blir de överkänsliga eller allergiska tar det ju ett tag att bygga upp det och sedan slår kroppen bakut.
    Hans pappa sa att det kan ju inte vara mjölk då han ätit det sedan han var 7 mån, alltså turkisk yoghurt. Vi får se helt enkelt. Tänkte ringa BVC imorgon och se om vi kan få tid hos barnläkaren.
    Eksemen är lite bättre tycker jag, mindre röda ikväll men smörjde med inotyol ändå innan han nattades.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-21 22:30:19 följande:
    Låter klart misstänkt. Alt att han ätit nåt han blivit dålig i magen av. Och så trodde vi med ang mjölk men det stämmer inte. Vissa barn reagerar redan som spädbarn medan andra får det smygande från 6-9 månaders ålder eller senare beroende på när man slutar amma och börjar ge ersättning, välling eller liknande. Det är som du skriver då att man aldrig reagerar med en gång. För Lovisa började magen strula då hon var 11-12 mån men det smög sig på och jag förstod det inte förrän hon var 13 månader. Så ha det i bakhuvudet! Kletigt, illaluktande och flera gånger per dag var hur Lovisa hade det. Mot slutet diarre. Var då hon även fick eksem. Men kan ju även vara ett magvirus. Hade jag träffat en vettig barnläkare i september hade jag nog också fattat det redan då Grämer mig fortfarande över det. Men, men... Lätt att vara efterklok! Ta det på allvar och kolla upp om det inte ger sig på en vecka är mitt bästa tips!

Kram
    Barnläkaren verkar ju helt osannolik, kolik vid 1 års ålder ska man skratta eller gråta
    Han äter endast dessa burkar

Hipp pasta bolognese
    Hipp kalv med grönsaker
    Semper biff stroganoff
    Hipp mango banan vanilj m yoghurt
    Hipp röda bär äpple samt yoghurt

Ottos välling från 6 mån
    Fullkornsgröt m frukt från 8 månader
    Nan ersättning för känsliga magar
    Turkisk yoghurt med fruktklämmis

Tänker nog köra mjölkfritt några dagar för det skadar ju inte och se om det blir skillnad. Hans humör är ju sämre med och jag läste att det är vanligt vid mjölkprotein.

Han vaknade inatt flera ggr och har sovit oroligt, vaknade 01.00, 02.30 och 03.45 och är missnöjd och ledsen. Det är inte likt honom längre så nåt är fel.
    Funderar på att köpa mjölkfri gröt och testa i helgen och se om det blir bättre.
    Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2016-01-22 08:30:37 följande:

Bell, hur mår Douglas idag?

Kram

Hej, han har sovit väldigt oroligt inatt. Har tänkt att köpa mjölkfri gröt idag och utesluta mjölk ett par dagar.
    Han pruttar mycket och högt och det luktar illa så nåt galet är det med hans mage.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-22 19:35:28 följande:
    Ps. Kommer förresten ihåg att Sempers biff stroganoff innehåller mjölk men det har du säkert redan sett. Kram
    Skrev ju fel Nestle biff stroganoff har vi. Kollade och det står inte mjölk på innehållsförteckningen så jag hoppas det stämmer. Vi kör några 14 dagar och ser hur det blir. Ganska enkelt när han är så här liten och bara vill ha barnmat, han har ju inte börjat med sån mat vi äter eller t ex smörgås ännu.
    Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-01-23 10:39:05 följande:

Bell: Vad jobbigt med Douglas mage, stackaren. Hoppas ni hittar vad som är fel snart. Det verkar ju vara många symtom som är samma som Vsg märkte i höstas på Lovisa så det är nog en bra idé att testa med mjölfritt.

Kelsson: Vad trist att barnen var sjuka under resan. Det är ju inget man kan styra över men det är ju ändå tråkigt när det händer. Och det går ju inte alls ihop med förväntningarna man har på en semesterresa så jag tycker du har all rätt att känna dig besviken över det.

Irma: Låter ju som att du ändå haft en helt ok första vecka tillbaka på jobbet. Men stackars din man, rispad hornhinna! Aj! 

Här var vi på bvc i veckan och E hade tappat lite i vikt från sin kurva. Bvc-sköterskan frågade lite försiktigt om jag hade funderat något på att ge henne ersättning på kvällen, både för att få sova mer med tanke på hur dåligt jag sovit det sista och med tanke på den dåliga viktuppgången nu. Jag har ju tänkt tanken men jag vill verkligen helamma de första sex månaderna så jag fick på mig till nästa koll, som är sexmånaderskollen, och har det inte vänt då så får vi nog byta ett amningsmål emot ersättning. Vi har ju ändå tänkt börja med lite gröt från sex månader så det känns ok även om det ju inte var så kul att höra. Hon sover något bättre nu men det är fortfarande ganska korta pass på natten. 

Jag tänkte också helamma i 6 månader men vid 5,5 så började han sova sämre både dag samt natt. Jag började med lite mat och han sov bättre igen. Jag kände mig till en början misslyckad men tänkte att han ska ju inte behöva vara hungrig.
    Tror du inte att det kan vara så att hon är hungrig, att det är därför hon inte sover på natten? Douglas började vakna varje timme nästan och ville amma och det var tortyr kommer jag ihåg.
    Du är världens bästa mamma även med ett mål ersättning innan sängdags kom ihåg det
    Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2016-01-23 08:41:24 följande:

God morgon tjejer,

Hur mår ni idag?

Bell, hur är det med Douglas, sov han bättre i natt igen? Är det fortfarande något med magen?

Villsågärna, har ni det bra i Skåne?

Johjen, allt väl?

Här var det min morgon idag och naturligtvis valde Victor att vakna halv sex, pigg som bara den och helt omöjligt att få honom att somna om bredvid mig...så vi har lekt, ätit frukost, pratat och nu sitter han i sin stol och leker med sin tut tut bok. Jag ska iväg och träna den unga hunden på förmiddagen, sedan ska hela familjen på tre års kalas. Full rulle alltså! Själv känner jag mig lite trött, men jag får ju sovmorgon i morgon Glad.

Är inte speciellt trött efter första jobbveckan, eftersom jag är inte riktigt igång med alla program o system, då min ersättare använde ju min dator. Blir lite annat nästa vecka...Dessutom lär det bli att kasta sig i arbete då vi verkar ha en del stora grejer på gång. Jag får verkligen hitta struktur för att inte dras med i duktiga flicka syndromet känner jag.
    Saknar att få var ute på dagen och njuta av långa promenader och et är naturligtvis väldigt konstigt att träffa Victor så mycket mindre. Han är dock inte alls klängig på mig och det råder en fin harmoni hemma mellan honom och hans pappa som är så glad att få vara pappaledig (mestadels harmoniskt, igår var det dock inte så kul för pappan som fick besöka läkare då Victor lyckades ge honom em rispa på hornhinnan...)

Hoppas ni alla mår bra och önskar er en härlig helg.

Kram

Hej, han har fortsatt att bajsa väldigt mycket och kletigt och väldigt illaluktande. Han har sovit bättre på natten men inte på dagen men det kan ju vara mardrömmar också.
    Vilken omställning för dig med jobbet, minns att jag var så oerhört trött de första veckorna när jag började jobba igen. Förstår att du saknar honom på dagen.
    Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2016-01-22 11:09:16 följande:

Hej alla, har nu skummat igenom alla inlägg men har ingen möjlighet att kommentera allt . Vi landade efter 21 igår o blev sent innan vi var i säng sedan är Niilo sjuk så blev kanske 2 timmar sömn för mig inatt . Stackaren kunde inte sova utan vaknade lite nu o då o grät. Till slut fick han sova halvt sittande lutad mot mig o kunde då sova men blev därför inte någon sömn för mig. Vid 6 på morgonen fick maken ta över så jag kunde sova 1,5 timme o när klockan ringde (dottern skulle på förskola idag) så fattade jag inte alls varför jag ställt den.

Resan hem var inte alls rolig när Niilo är sjuk, han skrek mesta delen o ville inte sova, tror att medpassagerarna var rätt less på oss men vad ska man göra när man har ett sjukt barn.
    Skulle så gärna vilja säga att resan för övrigt var superhärlig men det kan jag inte . Barnen turades om att vara sjuka så känns som jag tillbringat största delen av semestern på rummet. Båda gick på penicillin ett tag så hade larm på telefonerna för att inte missa tiderna.
    Men hotellet var lika bra som vi mindes o åker gärna tillbaka dit o hoppas på mindre sjukdom.
    Visst hann vi med en hel del sol o bad också så kan inte säga att jag ångrar att vi åkte dit men hade önskat att ungarna hade hållit sig friska.

Förlåt för ett klagoinlägg, skriver väl lite positivare när jag fått sova en stund

Azurea: Vill bara skicka varma kramar och med tanke på det du gått igenom var våra prövningar på resan ingenting att klaga över! 

Välkommen till underbara Sverige är verkligen avundsjuk på dig som fick se solen lite grann i alla fall. Hoppas ni kunde njuta lite grann ändå. Trist att barnen blev sjuka och det är ju så typiskt att de blir det på semestern.
    Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-01-23 12:51:57 följande:

Sömnbristen här gör att jag har svårt att skriva ordentligt ser jag... Hon har inte tappat i vikt, hon hade gått upp 400 g på en månad, viktuppgången har bara minskat jämfört med tidigare så hon har tappat lite från sin kurva.

Nja, jag tycker inte hon borde vara hungrig. Hon får äta så ofta hon vill på dagen, jag erbjuder ofta bröstet när hon knorrar men hon kräks en hel del fortfarande. Svårt att säga vad som är normalt, detta är min första kräkbebis... Men hon kräks framförallt när jag erbjudit amning fast det inte gått så lång tid sedan senaste amningen så jag tolkar ju det som att det är överskottet som kommer upp. På natten när hon vaknar har vi börjat med att min man tar henne de första gångerna, tills det gått ett par timmar sedan kvällsamningen, och hon somnar oftast om efter bara ett par minuter.

På vår 6-månaderskontroll så dippade hans kurva och det var inte heller så att han gått ner, han hade bara gått upp 200 g istället för de 500 g han brukade gå upp. De förklarade för mig att behovet brukar öka och att det inte räcker med bara bröstmjölk för de allra flesta bebisar du känner ju ditt barn bäst och vet ju vad som är bäst för henne.
    Hoppas helgen varit bra.
    Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015