• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hur har ni haft det idag? Lovisa har varit gnällig Har ett nytt ljud, låter som en skrikande fågelunge Blivit arg då hon inte kunnat krypa, försöker dra sig upp på alla fyra och rullat fram idag. Frustrerad!! Nu sover hon för tredje gången idag. Skönt! Då orkar hon förhoppningsvis till 19.30 så vi hinner umgås lite som familj innan läggning. Maken borta tis och onsdag så då är jag själv ned barnen. Ska lägga mig tidigt ikväll så jag har ork till det.

Nu slappar vi i soffan här. Snart dags att laga middag.

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-16 21:54:30 följande:

Läste precis att Levaxin innehåller Laktos.. Då kanske det betyder att Alice inte är mp-intolerant.. Tar ju Levaxin varje dag..

Laktos är mjölksockret. Inte samma sak som mjölkprotein. Kram
  • villsågärna38

Johjen - hur har ni det? Våra små gick ju in i Relationships nu precis. Märker ni nåt? Vi märker stor skillnad sen ett par dar. Mer frustrerad och gnällig Lovisa men sover ok iaf även om lite ökat närhetsbehov. Ammade 00 och 03 och hon somnade 19. Grät då jag lämnade rummet eller gick ifrån henne igår och läste att det var normalt. De börjar förstå avstånd nu och hur små de är i den stora världen och hur långt bort mamma t ex kan vara. Lilla gumman!! Hur är det med Adam? Har du sovit?

Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-17 06:59:20 följande:

Tåler man inte mjölkprotein tåler man inte laktos heller. Mest så ni vet... Alice borde ha reagerat på levaxin om hon inte tåler mp.

Så behöver det inte alls vara. Bästa vännens barn är mjölkproteinallergiskt och hon tar också medicin med laktos. Enligt hennes läkare påverkar det ej. Det är högst ovanligt att bebisar och små barn är laktosintoleranta. Det är inte samma sak som mjölkproteinallergi.
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-17 07:19:53 följande:

okej! Nä, det vet jag att det inte är. Är själv laktosintolerant.

Jag med Det man brukar påminna om är att det inte funkar att äta laktosfritt eftersom det innehåller mp.
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-17 11:34:07 följande:

Det står att laktos kan innehålla spår av mp. Vet inte om du kan få upp denna artikel?

Hoppas på att kunna börja med mp igen..

www.vgregion.se/upload/PVTV%20Södra%20Älvsborg/BHV%20i%20Södra%20Älvsborg/Mat/Mjölkfri%20kost%20till%20spädbarn%20med%20kolik61.pdf

Såg det. Var nog därför min väninna tog upp detta med sin läkare. Den medicin hon åt innehöll laktos men hennes son reagerade inte på den så var det spår av mp i var det förmodligen så himla lite. Du kan inte äta laktosfritt produkter, de innehåller alltid mjölkprotein, står ju även i länken du bifogade.

Kan du inte boka tid hos en barnläkare och göra pricktest så att du får ett besked? Är ju jätteviktigt sen när du ska börja introducera mat också att veta. Vad jag förstod så kan man ringa och boka tid direkt utan remiss i Stockholm då bebis är under sex månader. Det gjorde en mamma i min mammagrupp. Det är ju vårdval så du får ju själv bestämma vilken barnmottagning du vill besöka. Hört att de ska vara bra på Alva Barnkliniken vid Medborgarplatsen så där ska jag boka tid för Lovisa ang ägg (bor inte på eller direkt nära Söder men hört så himla gott om just den här kliniken). Ring och kolla och be annars om remiss från Bvc alt vårdcentralen.

alvabarnklinik.se/alva-barnklinik.html

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-03-17 12:10:48 följande:

Finns det nåt säkert sätt att veta om en bebis är allergisk mot mjölkprotein? Gör man utredning hos läkare eller är det nån typ av uteslutningsmetod man använder sig av?

Uteslutning först och sen pricktest. Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-17 09:02:39 följande:

Låter verkligen som vår erfarenhet av den fasen med. Vi har just kommit ur den och har nu 40 dagar tills nästa fas

Dock tyckte jag att Relationship fasen var mycket lindrigare än Event fasen. Men lite sämre sömn och lite gnälligare på dagarna var han absolut. Det största var det du beskriver, att de börjar förstå avståndet och inse att mamma och pappa kan försvinna från rummet.

Här är tyvärr Victor förkyld, känns så där då vi ska ju flyga på söndag, hoppas det hinner försvinna tills dess. I natt sov han 19 till 02, men vaknade igen 03 pga täppan och fick då äta eftersom det hjälper. Efter det sov han till halv sju.

Han är pigg på dagen, så det verkar inte vara så farligt och jag tvättar med koksalt, finns inte så mycket mer jag kan göra...

Hoppas ni får en bra dag!

Kram

Skönt med fasfri period men stackars Victor som blivit förkyld. Hoppas det ger sig snart och att ni får en bra resa!!

Kramar
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015