• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej mina kloka cybervänner!

Vi funderar på att åka en weekend till Norge, fått en bra deal på en jättefin sparesort i Norefjell, och resan dit tar ca 3,5 h för oss. Hur hade ni lagt upp det med tanke på bebis och bil? Hur länge kan de sitta i babyskyddet egentligen? En tanke jag hade var att åka på fredag kväll när Adam ska sova, köra hela sträckan och bara bära in honom på hotellet när vi kommer fram. Är det för långt att sitta i babyskyddet utan rast? Eller så kan vi åka efter han ätit middag vid 17 och sen stanna när han ska ha gröt vid 19, 19.30 en stund..På hemvägen tänkte jag att vi skulle åka när han skulle sova på fm stanna när han vaknar och äta lunch och ta rast till han ska sova nästa gång, ca 3 h. Sen köra sista biten under eftermiddagsvilan.

Några kloka tips?

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-07-28 19:46:05 följande:

Här har Lovisa tagit sitt första steg helt själv idag!! Alla i familjen såg och applåderade men gladast var nog ändå hennes storasyster som längtar så till hon börjar gå Lilla Lovisa själv var såklart också överlycklig Hon har verkligen övat på detta sista tiden. Har ju gått bredvid i drygt en månad och lärde sig i veckan att stå själv utan stöd och utan att ramla efter några sekunder. Nu hoppas vi att det dröjer länge innan hon lär sig springa. Man kan ju hoppas iaf Kram

Så härligt! Grattis Lovisa! Heja!

Här märks utvecklingsfasen med besked, Adam supergnällig på dagen och bara nöjd om jag eller någon annan leker med honom. Gnäller för minsta lilla och drar i mina byxor när han sitter på golvet i köket.. Byta blöja ska vi inte ens gå in på, stört omöjligt just nu! Jaja han sover i allafall, just nu, på nätterna så får vila då men dagarna är intensiva just nu..

Kram
  • johjen
    linnea83 skrev 2015-07-28 07:48:28 följande:

Charlie vaknade iaf..Vid 22.30.Han är så förtvivlad när han vaknar att hjärtat brister lite :(.Vi mös lite,bytte blöja,gav lite mer alvedon och ersättning.Tog ca 15 min alltihop sen sov han igen.De andra nätterna (4:e "natten" han vaknat nu) har han varit mycket svårare att få att somna om.Har tappat bort den bästa bitgrejen vi har (en gummisak som ser ut som en skiva melon) och som kan läggas i frysen.Så idag ska vi på jakt efter en ny :).

Hoppas det går bättre i natt!

Kram
  • johjen
    linnea83 skrev 2015-07-29 13:31:02 följande:

Natten gick bra och han sov hela natten igen :).Med hjälp av alvedon.19-06 :).Men bara den ena tanden som brutit igenom så ger nog alvedon ett par kvällar till..

Så skönt!
  • johjen

Å lelle stackars er! Magsjuka är verkligen det värsta! Hoppas ni mår bättre snart.

Kram

• johjen

Oj låter som du haft det tufft glader! Hur mår du nu?

Lelle, hur är det med er?

Och hur har ni andra det?

Har är det fullt ös! Adam blir 10 månader till helgen och fasen han är inne i just nu är väldigt krävande och faktiskt den tuffaste hittills! Vad jag kommer ihåg.. Dock har vi tur för Adam både sover och äter bra, peppar peppar, men herregud så krävande han är på dagarna och särskilt mot mig! Han ska ha min uppmärksamhet hela tiden, jag ska helst ha honom i knät och han trivs bäst att leka där, han ska sitta på min fot när jag grejar i köket och drar i byxorna, går jag runt i vårt lilla vardagsrum hasar han efter och gnäller så jag ska ta upp honom. Han blir fort förbannad om maten inte kommer tillräckligt snabbt och börjar skrika så fort han inte får som han vill. Adam och sambon kan ligga på golvet och leka och allt är bra och så kommer jag hem och så fort han hör min röst blir han gnällig och börjar skrika om jag inte tar upp honom direkt. Även om han varit jättenöjd med sambon då jag inte var hemma! Men som jag skrev, han äter väldigt bra, havregrynsgröt med en halv banan och en macka med smör/leverpastej till frukost, 2-3 dl barnmat till lunch(antigen en hel burk eller ca 3 dl hemmalaget) och eventuellt någon frukt efteråt typ ett halvt rivet äpple , mellis som kan vara lite frukt typ banan, melon, mango och en macka och lite tutte, middag samma som lunch och skrädmjölsgröt och lite tutte igen tull kvällsmat. Dessutom ammar jag honom när han vaknar i ca 20 min men då är det mycket gos också.

Sambon forsätter och lägga honom och det har snart gått en månad som han gjort det. Vi har våra kvällsrutiner och sambon lägger sedan Adam i sin säng och säger tack för idag och god natt, lägger sig i sängen brevid, Adam bökar runt lite och sen somnar han! Trodde aldrig detta skulle hända och vågar knappt skriva det men snart har han sovit hela nätterna i en månad! Somnar 20-20:30 och sover till ca 07.

Som sagt han är väldigt krävande dagtid nu men samtidigt finns det många tillfällen då han är underbar och mysig och gosig och så duktig, äter småbitar själv, tar sig fram överallt och är så busigt nyfiken! <3

Nu hoppas vi på lite bättre väder denna vecka! På fredag åker vi till ett spahotell i Norefjell i Norge, sambon ska cykla mountainbike och jag ska spa:a och träna och vi ska även ge oss ut på en kortare vandring med babybjörnen hade vi tänkt. Ska bli himla mysigt!

Ha det så fint allihopa!

Kram

• johjen
    Bell13 skrev 2015-07-31 19:48:17 följande:

Idag har Douglas fått sin första smakportion. Jag köpte lite olika burkar från Hipp med lite palsternacka, potatis och potatis/broccoli. Idag fick han dock smaka klämmis från Ellas kitchen med persika/banan han älskade det och åt 4 teskedar. Min lilla prins blir större och större på måndag är det 1 år sedan jag gjorde gravtest bara för att mensen var sen, att jag var gravid trodde jag aldrig tänkte däremot att jag nog hamnat i klimakteriet. Vilken gåva och mirakel han är på samma gång.

Så härligt! Douglas börjar bli en stor kille!
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-07-31 19:48:17 följande:

Idag har Douglas fått sin första smakportion. Jag köpte lite olika burkar från Hipp med lite palsternacka, potatis och potatis/broccoli. Idag fick han dock smaka klämmis från Ellas kitchen med persika/banan han älskade det och åt 4 teskedar. Min lilla prins blir större och större på måndag är det 1 år sedan jag gjorde gravtest bara för att mensen var sen, att jag var gravid trodde jag aldrig tänkte däremot att jag nog hamnat i klimakteriet. Vilken gåva och mirakel han är på samma gång.

Så härligt! Douglas börjar bli en stor kille!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-08-03 10:23:53 följande:

Härligt att läsa vännen

Victor blir 11 månader på fredag redan, jag förstår verkligen inte hur tiden kan gå så fort! Han vill också helst gå hela tiden (med hjälp fortfarande) och ställa sig upp, dock gillar han sin lekhage också och kan leka själv där en stund och vara helt nöjd. Det underlättar en hel del när man behöver göra något. När jag lagar mat så kan ha sitta i sin barnstol och hålla mig sällskap i köket.

Han sover en stund på eftermiddagen också i vanliga fall.

Resan till Frankrike gick jättebra, han var oerhörd snäll och tyst på flygplanet, på stranden blev han dock tokig när man lyfte honom ifrån vattnet! Skrek som en tok för att det roligaste han visste var just att stå och "hoppa" vågorna, han fullkomligt älskar att vara i vattnet. Det har ju förmodligen att göra med att han har gått på babysim sedan januari...

Skulle tro att han kommer att gå själv om ungefär en månad. Han sover fortfarande bra och äter som en björn. Gröt till frukost, hemlagat eller en hel burk på lunchen samt efterätt som ofta är turkisk yogurt blandat med fruktpuré, mellis och middag. Eftersom vi håller ungefärligt tiderna 8, 12, 16 och 19.30 så får han ingen kvällsmat efter middagen. Han äter middag samtidigt som oss vilket är verkligen mysigt. 

Det är verkligen kul att se utvecklingen då så mycket händer just nu

Tänk, förra året gick jag runt som en stor flodhäst och kunde knappt röra mig vid den tiden

Kram!

Oj vad det händer grejer! Stora killen, 11 månader! Ja det känns lite konstigt att tänka att man var höggravid för ca ett år sedan..

Kram på er!
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-08-03 22:00:49 följande:

Tipsar om blöjor i Norge, kostar nästan ingenting. Jag åker alltid över när vi är i vårt hus i Branäs och köper ett gäng. Vi brukar betala 30 kr för Libero som i Sverige kostar 107 kr.

Tack för tipset! Vi åker i sambons skåpbil så vi ska nog kunna få plats med ett lass blöjor!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015