• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nu när det ordnat sig någorlunda med sömnen så dyker nya problem upp, alltid är det nått med de små. Synd att man aldrig kan få vara lite avslappnad och njuta. Alice pappa sover fortfarande med henne och det går bättre och bättre :) så jag får i varje fall mer sömn för varje natt som går. Igår ammade hon 22:00 och sedan 6:00 när hon vaknade, kan inte bli bättre :) och jag sov fem underbara timmar i sträck (räcker bra för mig)

Men ett litet nytt problem har uppstått som sagt var. När Alice i början fick mat så var hon alldeles till sig och viftade på armarna, nu är hon inte alls intresserad av mat längre. För att få henne att äta så måste hon vara upptagen på annat håll, man måste prassla med en påse eller liknande eller så måste hon ha en leksak. Om vi är ute på restaurang så går det enklare när hon har ngt nytt att titta på, då öppnar hon munnen och äter. Det är nästan som om att hon är så disträ att hon inte är medveten om att hon äter. Hur är det för er att mata era små?

Det är så ofta jag tror att hon inte är hungrig men om man lirkar och trixar så får hon i sig maten till slut, men det tar en halvtimme att mata, pust..

Har ni några tips så tas det tacksamt emot.

Kram

• lelle75
    linnea83 skrev 2015-06-27 18:29:50 följande:
    Alltså ni som är uppe så på nätterna är fan hjältar!Kan nog ärligt säga att jag inte hade pallat det..Blir knäckt om han vaknar en gång nuförtiden ;)...
    Jag förstår dig, har ju varit vaken en hel del på nätterna men det är nästan jobbigare att vakna nu när man väl sover djupt och skönt. Sov ju så ytligt tidigare när Alice vaknade en gång i timmen så då känner man inte av när man vaknar på samma sätt. Tänk innan man hade barn och råkade vakna av ngt mitt i natten, då var man ju helt förstörd.
  • lelle75
    glader skrev 2015-06-28 10:18:49 följande:

Skönt att du får sova lite bättre Lelle!

Hedda var precis som Alice, först jätteintresserad av mat och sen grinig och jobbig när hon skulle äta och dessutom bara intresserad av allt runtomkring. På Bvc sa de att detta är jättevanligt för de kommer in i en utvecklingsfas där de blir väldigt intresserade av allt som sker runt omkring dem och då blir maten ett störningsmoment. Vår lösning blev att ge henne rån eller majskrokar när hon skulle äta, då gapade hon och åt snällt. Sen blev det bättre och bättre och nu behöver vi inte det men hon kan fortfarande bli väldigt distraherad av allt runt omkring. Så man får kämpa och truga på de sätt man kommer på smile5.gif

Majskrokar, vilket toppentips! Det har vi hemma men har inte vågat pröva det ännu ifall att hon sätter i halsen, men nu är det nog dags! Tack snälla!

Kram
  • lelle75

Hedda var precis som Alice, först jätteintresserad av mat och sen grinig och jobbig när hon skulle äta och dessutom bara intresserad av allt runtomkring. På Bvc sa de att detta är jättevanligt för de kommer in i en utvecklingsfas där de blir väldigt intresserade av allt som sker runt omkring dem och då blir maten ett störningsmoment. Vår lösning blev att ge henne rån eller majskrokar när hon skulle äta, då gapade hon och åt snällt. Sen blev det bättre och bättre och nu behöver vi inte det men hon kan fortfarande bli väldigt distraherad av allt runt omkring. Så man får kämpa och truga på de sätt man kommer på smile5.gif

Majskrokar, vilket toppentips! Det har vi hemma men har inte vågat pröva det ännu ifall att hon sätter i halsen, men nu är det nog dags! Tack snälla!

Kram
  • lelle75

Kram
  • lelle75

Samma inlägg från mig beror på att internet här hemma är kasst och det hänger sig.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-28 12:23:19 följande:
    Så skönt med sömnen! Äntligen!

Det där är helt normalt. Kan gå i vågor. Så har det vari för mina barn iaf. Kan bero lite på utvecklingsfaser och även variera från barn till barn. Vissa är mer skriva än andra. Lovisa ställer sig upp i stolen hela tiden just nu men det hoppas vi ger sig på nån vecka efter vi sagt berg och att henne ner 20 ggr per måltid (bältet funkar inte riktigt). Ett tips är att låta henne äta små bitar mat själv medan du matar med skeden. Det brukar vara uppskattat smile1.gif

Tror att du får se det som att barns utveckling är en utmaning och dessa utmaningar kommer att komma hela tiden. Ser man dem som problem så får du nåt negativt att fokusera på hela tiden. Att inte få sova eller när de blir sjuka. Det ser jag som problem. Resten är en del av vardagen som jag njuter av även om det kommer några "gropar i marken" med jämna mellanrum smile5.gif

Ha en skön dag i solen!

Kram
    Kanske inte var så tydlig, men allt handlar ju om sömnen så det är verkligen ett problem för oss eller utmaning kan vi också kalla det. Ju mer hon äter på dagen desto bättre sover hon på natten, det har vi tydligt märkt av. Den dagen hon åt som mest behövde jag inte heller amma på natten. Så jag kämpar hårt nu för att få i henne mat och det stressar verkligen upp mig. Är också lite orolig över att sambon vill att jag sover med henne igen, han blir ju ändå väckt ett par ggr under natten då han får buffa på henne. Inte så kul att bli väckt och sedan behöva gå och jobba dagen efter, men han kämpar på. Tack och lov för jag var verkligen på bristningsgränsen och hade inte klarat många nätter till. Känner inte att jag är riktigt läkt ännu då jag ständigt har en stress och oro över hennes sömn och mat. Men kommer nog att repa mig snart!

Både jag och pappas största oro är att Alice ska sätta i halsen så vet inte riktigt om jag vågar ge hennes små bitar mat. När vet man om de är redo för det? Majskrokar ska jag våga mig på nu då de smälter i munnen. Är det små smulor bröd med smör och leverpastej som du ger dina små? Har du andra tips på småbitar mat som man kan börja med?

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-28 22:08:21 följande:
    Lelle,

Om jag kan ge några tips är det först och främst att inte stressa upp dig när ni ger Alice mat. De känner ju av vår stress och det kan påverka henne. Var väldigt lugn, ha mycket tålamod, försök göra det lite till en lek, så blir det lättare.

Jag förstår verkligen att du vill att hon äter med tanke på det helvetet ni har varit med om med sömnen, men att stressa kommer bara att göra det krångligare.

När det gäller nätterna, kanske det vore en bra möjlighet att prova låta henne sova själv om ni nu ska byta rutin igen?

Kram!
    Tack Irma, hon är väldigt bra på att känna av stress. Idag var jag lugn som en filbunke och det gick bra att mata. I helgen var pappa med vilket gjorde mig stressad då han tror att hon inte vill ha mer mat när hon protesterar, så mycket enklare att mata när jag är själv, lugn och inte har en tid att passa.

Börjar få rejält ont i ryggen nu, måste nog börja träna den så man orkar lyfta bebis. Tränar inte annars, tänkte göra ngn enkel övning hemma. Tips ngn?

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-28 22:08:21 följande:
    Lelle,

Om jag kan ge några tips är det först och främst att inte stressa upp dig när ni ger Alice mat. De känner ju av vår stress och det kan påverka henne. Var väldigt lugn, ha mycket tålamod, försök göra det lite till en lek, så blir det lättare.

Jag förstår verkligen att du vill att hon äter med tanke på det helvetet ni har varit med om med sömnen, men att stressa kommer bara att göra det krångligare.

När det gäller nätterna, kanske det vore en bra möjlighet att prova låta henne sova själv om ni nu ska byta rutin igen?

Kram!
    Jo, jag tänkte också på det. Att det är dags att sova i eget rum, kanske somnar hon om av sig själv. Frågade pappa vad han trodde, om hon behöver buffning. Men han är så borta på natten så han visste inte, han buffar väl typ i sömnen. Snart ska vi i varje fall försöka att få henne att sova själv i eget rum. Inatt gick det visst inte så bra sa pappa, men tror att hon har tänder på g som stör. När det har lagt sig så kan vi pröva eget rum. Längtar verkligen efter att få sova med min sambo :)

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-29 11:25:53 följande:
    Ingen?
    Det här är inget roligt tips tyvärr. Men bvc sa att man ska lägga ner dem i sängen när de är trötta, de första fyra kvällarna gråter/skriker dem sägs det, men efter det ska de somna av sig själva utan gråt. Hos oss var det enklare än vad vi trodde, hon skrek första kvällen ca 15 min. Andra kvällen 3 min. Hon gråter dessvärre fortfarande vid läggning och vi startade för ett par veckor sedan. Men det är mest tröttgråt så det känns inte jobbigt. Man måste dock lyssna på de olika läten och vara inkännande. Vid ett tillfälle förstod jag direkt på lätet att ngt inte var bra, så då gick jag in till Alice och pappa. Lillan hade kräkts upp i näsan, fick rensa den och sedan somnade hon om gott.

Finns ett häfte som jag lånat från Bvc som beskriver närmare hur man ska göra, tror att detta är 5-minutersmetoden men skillnaden är att man är kvar i rummet. Ngn av oss ligger alltid bredvid och klappar henne.

Lycka till om du vill pröva. Man måste bara våga, jag vart förvånad över hur enkelt det var.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015