• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Har inte varit här på ett par dagar och ni är så produktiva

Grattis Johjen!

Skönt att du är bättre Villsågärna!

Lelle, pepp till dig!

Säkert glömt något/någon....

Den äldre generationens åsikter om skrik bl.a. känner jag igen. Det är flera som reagerat på att W samsover med mig. Att han aldrig kommer att lära sig att sova själv. Att han mår bra av att skrika o.s.v. Suck!

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 09:37:57 följande:

Hej vänner!

Hur har era nätter varit? Johjen? Irma? Har ni sovit nåt? Jenkis - var länge sen nu, allt ok?

Här lättade det lite efter 03 då jag gav mer nässpray och airomiren så då vågade jag sova lite men har inte blivit mkt sömn annars direkt. Hoppas få svar idag på provet och hoppas innerligt att det inte är rs. De får ju ofta förkylningsastma efter en rs-infektion med och hu va jobbigt att få det redan nu också. Det vill vi inte

Azurea - hur mår dina små nu? Kommer ihåg att de blev så dåliga och fick rs. Stackars er, hoppas ni alla mår bra nu!!

Det är bra tack!

Inte tid att hänga här Antar att det lättare om man har smartphone.

Det märks tydligt att W inte är lika lätt att underhålla, så det blir mindre tid här då.

Stackare som är sjuka!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 14:18:11 följande:

Lovisa har inte rs. Såå skönt!! Puh!! Och i natt kan jag sova. Jippie

Sååå skönt!
  • Jenkis

Hej!

Sådär 500 olästa inlägg... Typ, så jag är inte med i matchen.

MEN jag håller med om ersättning/amning som Glader skriver.

Minifom innehåller konserveringsmedel Lelle, så det kan hon också reagera på. Särskilt om man ger stora mängder.

Vi ger smakportioner här. Han är så intresserad av mat, så därför har vi börjat. Dessutom vägrar han ta flaska numera, så det enda sambon och ev. barnvakt kan mata med är gröt... Har provat olika flaskor, nappar, sked, kopp och pipmugg. Så det får väl vara så just nu. Han äter ju 99 % tutte.

Vet inte om man skulle kunna blanda ersättning till grötkonsistens i stället? Har inte vågat då det står att det är supernoga med proportionerna vatten/pulver.

Hoppas ni andra mår bra!

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 09:24:09 följande:
    Hej vännen!

Kul att höra från dig!! Hoppas allt är bra Lovisa testar också små smakisar nu. Banan och avocado ligger i topp Gluten däremot kommer vi att vänta länge med. Vet inte om du såg länken som Danisen postade härom dagen? Men finns ju majsbaserad gröt också om man vill ge tidigt tror jag. Lovisa är inte heller så förtjust i flaska, jag kan absolut inte ge henne från den men har funkat att ge lite bröstmjölk då jag varit borta men hon kan även vara ifrån mig ca tre timmar utan mat om maken kör mkt bärsele el vagn så funkar bra iaf för oss iaf. Är ju bara nån månad till nu innan hon börjar äta mat tänker jag.

Ersättning ska man absolut inte blanda som gröt. Kan ge riktigt jobbig förstoppning så där måste man hålla sig till proportionerna.

Hur är allt annars? Hur stor är han nu er lille kille? Lovisa var 63 cm och vägde 6,7 kg härom dan! Hjälp vad det går fort!!

Ha en skön dag!!

Kram
    Han tar ju inte bröstmjölk i flaska, sked, mugg o.s.v. det är problemet.

Ha testat med ersättning också och samma där. Har dock inte testat att blanda i banan i ersättningen, bara i gröten som han tar utan att blinka.

Gluten har vi kört innan eftersom han får smaka vår mat. Jag brukar köra den i mixern, så han har typ smakat på allt redan. Jag vet dock att man skall vara försiktig och det har vi varit. Vi började innan fyra månader dessutom, med stöd av "bästa barnläkarbloggen". Hon skriver att man kan börja mellan 3-4 månader och att man kan ge av sin egen mat. Han gillar mat och får kanske en tesked per dag av mat. Jag vet att det är mycket för en fyramånaders, men han ammar i lika hög grad som innan, så jag tycker det är ok för honom.

På tisdag skall han mätas och vägas. Har mätt och vägt hemma för drygt en vecka sedan och då vägde han drygt ca 7,2 kg och var ca 65 cm lång. Han följer ganska exakt +1-kurvan för pojkar, så det blir nog ca 7,5 kg och 66 cm på tisdag skulle jag tro.
  • Jenkis

Likväl som sambon kan ge gröt i nödfall kan han ge vanlig mat, men på något sätt tar det emot att ge så mycket vanlig mat. Det är han ju inte van vid. Gröten påminner mer om ersättning i mitt huvud, men det kanske skulle vara bättre att peta i honom vanlig mat i stället?

• Jenkis

Ser att både gröten och ersättningen mest består av skummjölk. Ersättningen är såklart glutenfri, medan gröten innehåller lite gluten. Det är ytterst lite vete i gröten. I övrigt är det havre och ris och det är ju väldigt lite gluten i havre och inget i ris.

Näringsmässigt är energivärdet marginellt högre i ersättningen, lite mer fett, men lite mer protein i gröten. Kolhydratmässigt är gröten något rikare och ersättningen har högre andel sockerarter (består av laktos).

Så jag skulle nog säga att det går på ett ut att ge en portion gröt i ställer för ersättning i nödfall. Skönt!

• Jenkis

Hej alla fina!

Längesedan! Allt är bra med oss! Hoppas läget är bra med er med. Har inte läst bakåt...

Jag undrar hur ni tänker när det gäller kläder till sommaren? Har ni med barn sedan tidigare några råd?

Förutom solhatt, vad använder man av typ sommersuit, shorts/kjol, kortärmade body, linnebody o.s.v. Vad skall man köpa helt enkelt? Hur mycket av det? Förstår ju att ni inte kan spå vädret men, men Ni fattar väl? Säg att det blir en normal svensk sommar. Utgå från det när ni ger råd.

• Jenkis
    Bell13 skrev 2015-04-03 09:23:39 följande:

Hej,

Undrar om ni vill dela med er av när ni födde. Jag är 40+1 idag och känner mig klar nu. Oerhört påfrestande att bara gå och vänta här hemma, känner mig rastlös och magen blir stenhård som en kanonkula bara jag reser mig upp. Står jag för länge känns det som jag har mjölksyra i benen och måste sätta mig ner igen

Jag födde fem dagar efter hinnsvepning och ca 36 h efter att slemproppen gått. mjukade upp med hinnsvepning fem dagar innan bf, så jag gick aldrig över tiden. Inte så mycket hjälp av mitt svar direkt
  • Jenkis

Med oss är det bra.

W kan sitta mycket korta stunder utan stöd nu.

Inga tänder framme ännu, men säkerligen på gång.

Han växer och frodas. Vägde nästan 8 kilo och var nästan 70 cm lång vid femmånderskontrollen. Äter bra av både bröst och vanlig mat.

Äter fortfarande varannan till var tredje timme hela nätterna En riktig tuttegris. Sover bäst om han får sova tätt intill. Då har det hänt att vi haft fyra timmar mellan amningarna faktiskt. Jag sover dock inte så bra då...

Hoppas allt är bra med er alla! Har inte läst bakåt...

• Jenkis

Hej!

Kul att tråden lever fortfarande!

Har inte varit inloggad senaste halvåret eller mer...

Allt är bra med oss!

Ettårskalas idag! Men W fyller på tisdag.

Varma kramar till er alla! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Solig

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015