villsågärna38 skrev 2015-02-22 09:24:09 följande:
Hej vännen!
Kul att höra från dig!! Hoppas allt är bra
Lovisa testar också små smakisar nu. Banan och avocado ligger i topp
Gluten däremot kommer vi att vänta länge med. Vet inte om du såg länken som Danisen postade härom dagen? Men finns ju majsbaserad gröt också om man vill ge tidigt tror jag. Lovisa är inte heller så förtjust i flaska, jag kan absolut inte ge henne från den men har funkat att ge lite bröstmjölk då jag varit borta men hon kan även vara ifrån mig ca tre timmar utan mat om maken kör mkt bärsele el vagn så funkar bra iaf för oss iaf. Är ju bara nån månad till nu innan hon börjar äta mat tänker jag.
Ersättning ska man absolut inte blanda som gröt. Kan ge riktigt jobbig förstoppning så där måste man hålla sig till proportionerna.
Hur är allt annars? Hur stor är han nu er lille kille? Lovisa var 63 cm och vägde 6,7 kg härom dan! Hjälp vad det går fort!!
Ha en skön dag!!
Kram
Han tar ju inte bröstmjölk i flaska, sked, mugg o.s.v. det är problemet.
Ha testat med ersättning också och samma där. Har dock inte testat att blanda i banan i ersättningen, bara i gröten som han tar utan att blinka.
Gluten har vi kört innan eftersom han får smaka vår mat. Jag brukar köra den i mixern, så han har typ smakat på allt redan. Jag vet dock att man skall vara försiktig och det har vi varit. Vi började innan fyra månader dessutom, med stöd av "bästa barnläkarbloggen". Hon skriver att man kan börja mellan 3-4 månader och att man kan ge av sin egen mat. Han gillar mat och får kanske en tesked per dag av mat. Jag vet att det är mycket för en fyramånaders, men han ammar i lika hög grad som innan, så jag tycker det är ok för honom.
På tisdag skall han mätas och vägas. Har mätt och vägt hemma för drygt en vecka sedan och då vägde han drygt ca 7,2 kg och var ca 65 cm lång. Han följer ganska exakt +1-kurvan för pojkar, så det blir nog ca 7,5 kg och 66 cm på tisdag skulle jag tro.