• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Lelle - Om du har öppet fönster och det är kallt i sovrummet kanske åkpåsen från vagnen kan vara nåt också? Vet inte hur varmt det är i rummet men blir det runt 10-15 grader bara pga fönstret (är ju fort kallt ute, var ju minusgrader i natt) så får man ju tänka på vad man hade haft på sin bebis om hon skulle sova utomhus i samma temperatur och då låter ju åkpåse men ingen overall lagom dvs åkpåse och pyjamas. (När det är runt 0 har vi haft fleeceoverall och åkpåse i vagnen osv) Poängen med åkpåse är ju att den inte gör att dra över huvudet om den rädslan finns. Kram

• villsågärna38

Ang det här med värme så är ju såklart barn olika men man får ju utgå ifrån sig själv med. Om jag vill ligga under ett tjockt duntäcke när jag sover fryser kanske min bebis med en tunn filt (om bebisen vaknar och gärna vill ligga nära alltså). Vi har ung 19 grader i vårt sovrum så pyjamas och filt funkar toppen, märker att hon sover bättre och längre själv då. Det där med för varmt tycker jag av erfarenhet är nåt man framför allt får tänka på sommaren eller om man besöker varma länder och det är ju nåt våra små inte upplevt ännu. Är det 25-30 grader (eller t o m ännu varmare) så får bebis sova bara i blöja i vagnen osv. Har man varmt i sovrummet, en del har ju 25 grader inne, så får man inte klä för mycket och ha tjock filt osv.

• villsågärna38

Ang det här med värme så är ju såklart barn olika men man får ju utgå ifrån sig själv med. Om jag vill ligga under ett tjockt duntäcke när jag sover fryser kanske min bebis med en tunn filt (om bebisen vaknar och gärna vill ligga nära alltså). Vi har ung 19 grader i vårt sovrum så pyjamas och filt funkar toppen, märker att hon sover bättre och längre själv då. Det där med för varmt tycker jag av erfarenhet är nåt man framför allt får tänka på sommaren eller om man besöker varma länder och det är ju nåt våra små inte upplevt ännu. Är det 25-30 grader (eller t o m ännu varmare) så får bebis sova bara i blöja i vagnen osv. Har man varmt i sovrummet, en del har ju 25 grader inne, så får man inte klä för mycket och ha tjock filt osv.

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-12 07:30:03 följande:

Å lelle vad tufft du har det! Fattar att det måste vara jätte jobbigt! Du kämpar och kämpar hela tiden, tycker du är jätte stark! När ska du börja med ersättning? Går hon inte upp i vikt som hon ska?

Själv har jag haft en dålig natt till och har nog haft det så i 2-3 veckor och håller på att bli galen här så fattar lite hur du har det. Adam somnade 20:30 men vaknade 22, 23, 01, 02:30, 04, 05, 06:30.. Han halvsover hela tiden men försöker jag låta honom ligga kvar så gallskriker han inom 5 min. Ibland vill han bara snuttat en stund, ibland äter han länge. Igår försökte sambon ta honom de första gångerna han vaknade så jag skulle få sova men det slutade med att han blev väldigt upprörd och knappt kunde komma till ro sen.. Vad gör jag för fel?! Det sjuka är ju att han har sovit bra ibland 7-8 h i sträck och oftast 4-6 h med max 1-3 amningar per natt. Han är inte inne i någon fas, tänder håller inte på att tränga igenom.. Vad är det som stör honom??! Jag blir helt knäckt..

Nä vännen, fy va jobbigt!! Låter som en tand på g men verkar ju inte vara det. Usch! Hoppas du kan vila idag på dan. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-12 12:07:07 följande:

Jag har ju haft sovpåse och filt hela tiden, du kanske missuppfattade mig. Nu får hon ett tjockt täcke (innan det nya tunna silkesvaddtäcket kommer på posten). Men kan förstå om man är orolig för kvävningsrisk. Har du Bugaboovagn? Man blir ju livrädd när man läser där på insidan av liggdelen, fast det tar jag med en nypa salt. I Usa (och i Frankrike tror jag - Irma vet du?) har man inget alls i sängen har jag hört, varken lakan, filt, gosedjur etc. Så det är ju inte så konstigt om man är lite orolig. Men jag är säker på att du har rätt Vsg, att det inte händer ngt. Men det finns ju alltid en minimal risk. Gosebjörnen hade jag tänkt att lägga ovanför huvudet så att hon inte kommer åt den. Hon är ändå för liten för att krama den, det får hon vänta med tills hon blir större.

Har vid ngt tillfälle lagt täcket över hennes händer men då har hon tagit ut dem, hon vill ha dem fria så inte så mycket att göra där.

Kram

Ok, trodde hon sov utan filt och med öppet fönster. Det lät ju väldigt kallt!

Min syster har bott i USA och maken i Frankrike. Alla vi känner har haft filt, kudde osv i sängen till sina små om det nu inte varit jättevarmt på sommaren men då har man ju inte täcke/filt här heller. Fick ju barn i maj förra gången och på sommaren då det var riktigt varmt fick hon ju ofta sova bara i tunnt linne i vagnen t ex så åkpåse blev ju inte aktuellt förrän hon var ett halvår ca då. Då var problemet att det blev så varmt och ljust i vårt sovrum som ligger på övervåningen så annorlunda problem. Rekommenderar mörkläggningsgardiner för de vaknar lätt av ljus då de blir lite större
  • villsågärna38
    Tessie77 skrev 2015-03-12 17:52:48 följande:

Hej tjejer!

Jobbigt för er med sömnbrist! Kämpa på!

Lelle - jag har lagt några stora böcker under min madrass, så det blir lite lutning. Det hjälper min lilla tjej med hennes täppa när hon sover bredvid mig. Har du testat det?

Här har vi en liten filur som inte vill sova på dagen, får söva henne aktivt 3-4 ggr per dag och då sover hon max 30 min (el mindre om jag lämnar henne själv/lägger ner). Vill inte vara i selen längre och vrålar om jag lägger ner henne i vagnen... Hoppas verkligen det går över snart, men vi är ju mitt i event fasen så kanske därför? Svårt att göra något eftersom hon vill bli buren jämnt! ????

Känner igen det där!! Inte kul men det går över. Min ena syster bodde hos oss just när det var som värst så det var alltid nån som hade tid med Lovisa, hade varit skitjobbigt rent ut sagt annars. Har du nån som kan avlasta och hjälpa dig? Tufft med två! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-12 17:50:04 följande:

Hej!

Det där med varningar ska du inte bry dig om...de skriver det pga stämningsrisk i USA!

Aldrig hört vad du skriver om Frankrike! Min brorsdotter har filt i sängen...

Personligen litar jag på min egen förmåga och mitt sunda förnuft, och tar det mesta med en nypa salt...

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-12 17:10:46 följande:

Jo precis, så brukar jag tänka i alla situationer att man ska utgå från sig själv. Alice gillar inte när jag ropar efter sambon när hon ammar, (vilket jag gör av misstag ibland då jag glömmer). Svärfar sa i helgen att de måste vänja sig vid ljud. Då frågade jag honom om han vill att ngn ropar rakt i örat på honom när han ska vila, ha ha, då blev han minsann tyst.

Men när det kommer till värme/kyla så är jag väldigt varm av mig (fast blir lite frusen med öppet fönster så klart) och sambon väldigt frusen av sig. Han gillar inte att vi sover med öppet fönster och är rädd för att Alice ska frysa medans jag tänker att man inte fryser under täcket. Så just i denna situation så är det lite svårt att utgå från sig själv, tur att sambon och jag är så olika när det gäller värme/kyla.. Inte helt lätt att veta hur Alice vill ha det, man får testa helt enkelt.

Bra kommentar till svärfar
  • villsågärna38

På tal om varningstexter och stämningar så skulle ja köpa en ny Bumbo stol till Lovisa då vi lånade en förra gången och inte hade nån egen. Tyckte de var så bra för bebisen att kunna sitta i innan de kan sitta själva. Köpte en och när jag kom hem upptäckte jag att det var nån slags sele/säkerhetsbälte i. Grymt opraktiskt och obekvämt, skar in i benen på Lovisa. Helt onödig också men fil inte att ta bort. Åkte till affären för att byta till en vanlig utan sele och fick då veta att de inte fanns mer!! Företaget hade blivit stämda i USA pga att nån mindre smart person satt sitt barn i en Bumbo på ett bord eller liknande och barnet hade skadat sig. Allvarligt talat!! Hur dum får man va? Typiskt USA... Själva poängen med Bumbo är ju att bebisen sitter så bra utan obekväm sele. Suck!! Tjejen på affären sa att tillverkaren bu tvingats att göra om produkten och att den inte sålde lika bra längre. Av förklarliga skäl... Hittade en begagnad på Blocket sen istället

• villsågärna38
    Tessie77 skrev 2015-03-12 17:52:48 följande:

Hej tjejer!

Jobbigt för er med sömnbrist! Kämpa på!

Lelle - jag har lagt några stora böcker under min madrass, så det blir lite lutning. Det hjälper min lilla tjej med hennes täppa när hon sover bredvid mig. Har du testat det?

Här har vi en liten filur som inte vill sova på dagen, får söva henne aktivt 3-4 ggr per dag och då sover hon max 30 min (el mindre om jag lämnar henne själv/lägger ner). Vill inte vara i selen längre och vrålar om jag lägger ner henne i vagnen... Hoppas verkligen det går över snart, men vi är ju mitt i event fasen så kanske därför? Svårt att göra något eftersom hon vill bli buren jämnt! ????

Funkar selen vänd utåt förresten? Vi vände runt tre månader minns jag. Förstår att du har det jättetufft som har ett barn till hemma på heltid. Hur sover hon på nätterna? Går det bra med storebror? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015