• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-08-07 10:54:05 följande:
    Douglas har vaknat en gång i timmen sedan 00.30 och det enda som får honom att somna om är att amma. Han sover så oroligt, rör sig, fäktar med armarna och kliar sig i huvudet.
    Han är lite svettig i håret och det är nog för han är varm. Började med pyjamas för 2 v sedan dels för att ha en kvällsrutin med bad, pyjamas, sjunga en speciell sång och sedan amma och sova och dels för det blev kallare ute och även inne. Han sparkar av sig filten på natten och jag vill inte att han ska bli kall. Nu är det ju sommar ute igen och även varmare inne så det kanske räcker med kortärmad body.

Men trött treåring som inte fått sova det hon behöver låter jobbigt, man tycker ju synd om henne och inget hon kan hjälpa själv smile4.gif hoppas att din dag inte blir allt för jobbig.

Kram
    Hej,

Vi gör på samma sätt som villsågärna. Just nu när det är varmt igen så har Victor inte pyjamas men bara en T shirt, då det blir för varmt annars. Tror att vi ofta tror att de blir kalla när det i själva verket är tvärtom...
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-07 22:12:39 följande:
    Det är nog vanligare att barn är för varma än för kalla i Sverige. En kväll för några dagar sedan vid nattning skrek han massor och blev varm och svettig så jag tog av hans pyjamas. När jag ammade på natten var han iskall, tyckte jag och fick dåligt samvete. Nu är jag rädd att han blir för varm, vi har kvällssol vid vårt sovrum och det är runt 26 grader där inne. Han har mindre kläder nu ikväll, hoppas att det är lagom så han varken är för varm eller kall.
    Ja så är det verkligen

Hoppas ni får en bättre natt!
    Inte lätt att veta vad de ska ha på sig när vädret förändras snabbt...oerhört skönt dock att få lite sommar till slut
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-08-08 10:47:37 följande:

Hej alla!

Hur är det med er idag? Här sov Lovisa i ett sträck 19.15-06.30 i sin säng och storasyster från 19.30 till 08 så nu är vi på banan igen smile1.gif Hoppas på 07 imorgon! smile5.gif mulet men varmt idag. Perfekt bebisväder smile2.gif

Kram

Skönt att ni fick en bra natt med båda

Bara bra här med, Victor sover sedan en kvart i sin säng, maken har åkt med ena hunden för att bada och ska sen iväg med några kompisar. Jag ligger i soffan på altan med en bok efter att just ha tränat valpen!

Så underbart med lite värme, hade dock väldigt svårt att somna i natt, somnade till slut vid tretiden, V sov som vanligt hela natten.
    Han är pigg som bara den, sover en kort stund på morgon promenad och sedan allt mellan 45 och 1,5 timme på em. När han är vaken vill han mest åka i sin lilla bil eller gå med någon av oss...den lugna tiden är definitivt förbi
    Men oj, så häftigt det är att se de framsteg de små gör varje dag!

Ha en härlig helg, kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-08-08 12:07:50 följande:

Sedan den 25 maj har jag gått ner 3 kg och tappat 13 cm på midjan och gått från en fettprocent på 31 till 22 %
    Jag ser att det börjar hända grejer och det är 2 kg kvar till min vikt jag hade innan jag blev gravid.
    Är så himla nöjd och glad

Stort grattis, verkligen bra jobbat!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-10 16:04:20 följande:

Alice sover väldigt oroligt, dag som natt. Ligger och skruvar på sig, vänder sig från ena sidan till den andra. Som om att hon försöker att hitta en bra ställning. Är det så med alla barn eller ligger era stilla?

Svårt att ha kudde och filt till henne. Filten hamnar oftast runt magen och huvudet är inte på kudden. Hur gör ni?

Kram

Hej Lelle

Sover hon i egen säng? Eller i er säng? Har ingen aning om det påverkar men jag har läst att en del barn (långt ifrån alla!) kan ha svårare att sova dör då sängen ofta är för mjuk för små barn egentligen.

Annars har vi märkt att Victor rör på sig en del under natten i sin säng, kan ibland skrika till men är nästan aldrig vaken då och vänder sig samt somnar om. Vi har alltid låtit honom vara då och inte tagit upp honom.

Eftersom han sover hela nätterna har jag inte så många tips att komma med. Har du testat sovpåse om du är orolig att hon ta bort filten eller rullar sig i den?

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-11 15:47:32 följande:
    Det har du nog rätt i det kan påverka, hon skruvar mer på sig i vår säng som är väldigt mjuk. Hon sover i sin säng så länge det bara går, typ halva natten sedan i vår säng.

Sovpåse funkar toppen när det är kallt och har redan bunkrat upp med en ny inför hösten/vintern. Men nu skulle hon bli för varm med sovpåse tyvärr, har letat efter supertunna men inte hittat. Är bara rädd för att hon vaknar av att hon fryser när filten åker av men inatt fick hon långärmad pyjamas istället. Det blev mycket mindre skruvande, vet dock ej om det var en slump..

Kram
    Vet inte hur det är hos er men hos oss är det verkligen ingen risk att han skulle frysa. Han har bara blöja o T-shirt men vi har rätt varmt här, då solen lyser hela eftermiddag mot vårt sovrum. Han blir blött i nacken om han har pyjamas just nu. Men som sagt, det är olika beroende på vad man har för hus och hur det ligger!

Kram!
  • Irma01

Hur mår ni tjejer?

Vi är just nu i en väldigt intensiv fas när det gäller Victor...maken började jobba igen igår och det märks tydligt vilken skillnad det är när man har varit två i en månad

Just nu så gallskriker V så fort jag lämnar rummet, växlar mellan skratt/leende och gråt på en millisekund, håller på med allt annat när det är dags för mat, vill mest gå gå och gå hela tiden, petar på allt, skriker så fort man ta bort något ifrån hans små händer ;-

Med andra ord, ett helt normalt beteende men hans mamma har inte riktigt hunnit ikapp det..
    Kan dock inte klaga då vi får kvällarna själva och än då länge sover han fint från kl 20 till kl 7.
    Han somnar sällan på morgonpromenad längre och om man har tur sover han 1,5 timme efter lunch ungefär...

Det är fortfarande det roligaste och mest utmanande jag har varit med om, men jag inser hur enkelt allt har varit tills nu

Har förstått från dig villsågärna att Lovisa också är väldigt aktiv och samma med Adam eller hur Johjen?
    Hur har ni andra det??

Kram från en lite trött en ikväll

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-11 22:56:08 följande:
    Oj, det låter tufft. Detta är alltså din "jobbigaste" period med Victor? Då vet man vad som komma skall. Känns bra att veta så att man kan förbereda sig mentalt.

Känns skönt att vi har en au pair på väg som kommer i början på september, skall bli så himla skönt!

Kram
    Ja, men jag menade inte att klaga . Det är oerhört kul att se hur han lär sig nya saker varje dag, men jag tror att "chocken" blev större eftersom att det började under semestern och då var ju maken ledig

Men precis som vsg skriver så gäller det att ha saker planerade, för så fort vi är ute och gör någonting så är han oftast nöjd för det finns så mycket att titta på.

Förstår att det ska bli väldigt skönt att få en au pair så du får avlastning speciellt när den perioden kommer!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-08-12 00:30:33 följande:
    Vänta till han börjar gå, då kommer du att få fullt upp!! he, he! Förstår precis. Men med vår äldsta tjej var det 1-1,5 år som var tuffast. Då satt hon inte still en sekund. Ville bara springa hela tiden. Vi hade en hel semester då vi gick omlott. Åt aldrig samtidigt. En fick jaga hela tiden. Men hon sov iaf två ggr per dag till hon var 1 och sen 1,5 tim till hon var 2,5. I somras slutade hon sova men började på förskolan nu igen i veckan och klarar inte det längre. Sover 30 min där och somnar numera 21.30 sen igår!!! Känns sådär Vi har blivit nattugglor för att få egen tid på kvällen. Hoppas att det ger sig snart och att hon orkar vara vaken hela dagen då vi varit bortskämda med att hon sovit 20-08 hela sommaren...

Ang Lovisa så har det varit intensivt sen hon började krypa vid 7 månader. Iofs har humöret bitvis varit väldigt harmoniskt även om hon motoriskt varit väldigt på. Just nu i den fas hon är i så är det också mer turbulent och lynnigt. Mitt bästa tips är attträffa folk!! Gärna andra barn. De blir lätt uttråkade i den här ålder. Behöver mycket stimulans. Storasyster och hennes kompisar hjälper till mycket här och från nästa vecka blir det även öppna förskolan. Är ju ingen slump att många föräldrar är där varje dag från ca 1 års ålder

Det är intensivt med små barn i den här åldern. Lägg på en treåring på det så förstår ni varför man talar om tvåbarnschocken Skämt åsido så lugnar det sig vid 3 men 2 var också tufft kommer jag ihåg. Mkt trots. Det är tufft med barn i periode helt enkelt så tur är väl att man är så himla förälskad i sitt lilla underverk

Lovisa Bus åt upp ocr-numret på en räkning igår. Klättrade in i öppna spisen. Kastade mat på golvet och åt upp sista sidan i boken jag läser just nu Hon är helt omöjlig men samtidigt helt underbar och sötast på denna jord. Ihop med sin syrra såklart Som tur är sover hon också bra på nätterna!! Bara vi kan få hennes syster att somna på kvällarna med så är vi tillbaka på banan igen Tills de blir förkylda eller får vattkoppor eller magsjuka eller nåt He, he!!

Kram
    Haha, jag tänkte faktiskt på dig som har två
    Jo du, om en månad eller lite mer så kommer det att verkligen att vara full fart Flört
    Som jag skrev till Lelle, jag tror att det blev en större "chock" eftersom det började under semestern och då var ju maken ledig, så det kändes inte lika "jobbigt".

Nu sitter han iaf i lekhagen och leker (verkligen roligt att höra hur han pratar med sig själv och sina leksaker Hjärta), så jag får en liten stund för att dricka mitt kaffe!

Idag ska vi iväg och träna den lilla hunden en stund, och de har ju hästar där, så det blir mycket att titta på. I morgon är det dags för stor hunden, och från nästa vecka så lär det bli öppna förskolan två ggr i veckan en stund iaf. 
    Nästa torsdag börjar våra mammaluncher igen, och jag kom just på att då finns det 5 sådana härliga 9 till 11 månaders här, haha, det får bli en kall lunch tror jag

Har anmält mig till vanliga Sats pass igen, inser att jag måste träna ryggen om vi nu ska gå så mycket som vi gör varje dag!

Skrattade verkligen när jag läste om Lovisas bus, vilken energiknippe! Nu ska det barnsäkras här också, för det går ju inte...

Våra älskade småttingar Hjärta

Johjen, hur mår ni? Antar att du också ha fullt upp?

Kram på er tjejer!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-12 22:46:24 följande:
    Citerar mig själv :) Hon vaknade och skrek så skickade iväg lite för snabbt. Bara "fruktansvärt' som jag avslutade med lät så starkt. Ville egentligen skriva fruktansvärt jobbigt.

Jag förtjänar inga fler barn smile4.gif
    Lelle vännen, självklart får man gnälla här, jag lyssnar inte på människor som ska låtsås, det suger bara energi!

Du är en engagerad och stark mamma, och Alice har tur som har dig <3. Precis som nästa barn!! Styrkekram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015