• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-06-12 19:37:59 följande:
    Ser ingen länk, vad är det som går att beställa? ????

Kram
    Ottos får att best på nätet. Kram[/quote]Tack, då vet jag. Har för mig att jag har sett det i kyl i mataffärer också om jag inte minns fel.

Alla frågetecken var en glad gubbe så klart. Är inte så bra på att göra hjärtan och glada gubbar här :) får se om denna glada gubben funkar.

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-06-12 20:59:25 följande:

Hej tjejer!
    Underbart att sommaren äntligen är här! smile1.gif Har haft en ljuvlig dag i solen med en kompis som också är föräldraledig.

Vi har nu klarat av namngivning och igår hade vi hembesök från bvc (8-månaders med säkerhet) och nu väger Hedda 9,2 kilo! Så hon äter ju inte för lite i alla fall... smile5.gif

Angående gröt och välling, jag har en dum fråga smile2.gif Vad gav man barn förr i tiden när glutenallergi inte var alls så utbrett? Jag tänker att det man fick då borde funka?
    Själva har vi alltid tänkt att stenålderkost är bra, dvs "ren" föda, typ kött, potatis, spannmål, grönskaer, frukt, smör och mjölk.

Nu sover Hedda gott efter en intensiv dag och jag ska ta ett glas rosé på balkongen. Imorgon har vi barnvakt så vi ska faktiskt på fest smile2.gif

Kram på er!

Hembesök av bvc? Gäller även det för oss i Sthlm?
    Visst är det härligt med det fina vädret! Har också haft en toppendag. Fick ju sova lite inatt, Alice vaknade "bara" en gång i timmen, sjukt vad man vänjer sig vid denna sömnbrist. Märkligt att jag inte känt mig trött idag men däremot väldigt yr och sett stjärnor vid ett par tillfällen.

Ingen aning om vad det åt förr, ska fråga föräldrarna och svärföräldrarna. Men har inte gluten en viss ärftlighet också?

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-14 13:51:47 följande:

Hur är det med er idag tjejer? Själv är jag så trött smile4.gif Lovisa håller på att få tänder och sov oroligt i natt. Ev fick jag även i mig ägg igår på en restaurang. Huga Lelle om det är så du har det smile4.gif Då är nåt verkligen fel. Jag skulle gissa på hunger om hon äter dåligt på dan (sol du skrivit tidigare) eller nån allergi. Sluta med mjölk med en gång om du har misstanke om det!! Du vet ju att hälften av blodproven inte visar mjölkproteinallergi trots att de kan ha det iaf. Därför jag inte brytt mig om att testa Lovisa för ägg ännu. Vet ju att hon blir orolig och sover sämre av det så ett test hjälper ju inte. Det enda som hjälper är att undvika tills vidare iaf.

Lovisa sover ju som tur är bara dåligt då hon får tänder, är sjuk (inte ens då faktiskt) eller då jag äter ägg. Fy, det är hemskt men fick sova 1,5 tim på fm iaf och vi somnade igen då jag kunde ge henne en alvedon senare på natten men var några riktigt oroliga timmar mellan 23-03.

Bestämde mig även igår för att börja med paleo igen. Nåt åt det hållet iaf så slutat med bröd, pasta osv och socker idag. Mår piss även av det men brukar ju ge sig på nån dag så bara härda ut. Nu ska mammamagen väck helt enkelt smile5.gif

Hoppas ni har en bättre dag!! Efter 22-25 grader flera dar i rad har vi såklart även regn här idag. Huga!

Kram

Vi har bestämt oss för att kapa nattamning helt då detta inte håller. Alice sover så länge hon får ha tutte i munnen. När man kan plocka ut tutte så flyttar jag mig bort en bit och då vaknar hon igen, också börjar det om från början, det blir verkligen värre och värre och det snurrar o snurrar i skallen.

Några tips och peppande ord inför stängning av mjölkfabriken nattetid tas tacksamt emot. Pappa ska "sova" med Alice då, i fyra nätter tänkte vi. Som tur är tycker pappa att det är jättemysigt att sova med henne, synd bara att han inte har en tutte.

Hon lägger sig numera vid 19-20. Tycker ni att man ska amma en gång kanske vid 23:00? Eller bör man bryta helt nattetid? Eller ge henne en flaska om hon verkar vara hungrig på natten?

Vsg- hur är Lovisa på dagen när hon har fått ägg i sig?

Alice är ju väldigt glad och skrattar åt allt (förutom när man nyser högt, då blir hon ledsen). Och precis innan hon vill sova så är hon gnällig. Känns ändå inte som allergi. Nu får hon laktulos så ingen förstoppning tack och lov!

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-14 20:43:16 följande:
    Hipp har plommon och päron vilket är "lösande" kolla i olika butiker, utbudet varierar ganska mycket. Ellas Kitchen har katrinplommonpuré i klämmis iaf smile1.gif

Gör jag egen plommon puré köper jag ekologiska mjuka torkade plommon och lägger i vatten över natten sen mixar jag i en vanlig mixer.

Jag letar upp receptet på vällingen när jag kommer hem smile1.gif

Kraam
    Tack Danisen, det är det enda hon får just nu från Hipp och Ellas..

Det kommer nog att dröja innan jag orkar göra egen välling men om du får tid vid tillfälle så får du gärna återkomma med recept.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-15 10:51:08 följande:
    Lovisa är hur glad som helst när hon är vaken men sover sämre. Även dagtid. Kortare pass på dagen t ex. Det är enda tecknet numera. Säkert pga att hon är så stor. Hon skriker inte på natten heller utan bökar runt, vill snutta, vaknar, svårt att sova ensam i sin säng osv.

Ska ni kapa nattamming så se till att hon äter mkt på dagtid så hon inte blir hungrig. Det är ju det viktigaste. Frukost, mellis, lunch, mellis och middag, kanske även ert kvällsmål efter middagen beroende på hur sent hon äter den. Mellis kan ju vara amning såklart smile1.gif När hon äter ordentligt dagtid så behöver hon ju inte vakna för att äta längre utan det är isf bara vana eller tröst (om hon har ont nånstans). Enligt min erfarenhet är det smidigast om hon lärt sig att somna själv i sin säng innan man slutar nattamma men kan förstå att ni är desperata. Ang tips så tycker jag att det finns jättemånga i Somna utan gråt. Kan ju vara värt att låta bli mjölkprodukter dessa dagar också. Just in case om hon skulle reagera på det. Så hade jag gjort iaf.

Lycka till!

Kram
    Tack vsg, jobbar på att ge mycket mat på dagen och Alice äter bra nu. Gröt (en matsked pulver) till frukost och en halvburk (stor) proteinpure till både lunch och middag och ca en halv burk (liten) med katrinplommonpure till alla tre måltider. Och amning där emellan. Bör hon äta mer innan vi kapar nattamningen? Är ju lite försiktig med mat i och med att hon varit förstoppad (kanske därför hon sover så illa vissa nätter).

Önskar att hon tog välling/ersättning också innan läggdags men det verkar vara svårt. Tror ni att man behöver ngn speciell nappflaska till välling, hon sög lite idag men det verkade inte komma ngt?

När jag kapar nattamningen hur länge tror ni att jag behöver pumpa brösten på natten? Vi startar torsdagkväll. En vän vill låna min bröstpump på måndag då hon reser bort, tror ni att mina bröst vant sig tills dess?

Tack vsg - skippar mjölken, det är ju väldigt lätt gjort :) då man är van sedan tidigare.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-15 11:18:20 följande:
    Hej Lelle,

Jättebra tips du fick av vsg. Personligen skulle jag helt ta bort tutten och inte amma henne runt 23. Hon klarar av att inte äta alls på natten och hon kommer att vakna av gammal vana. "Bara" att härda ut. Om du ger middag vid kl 17 så borde du ge något innan nattning dock. Att pappa då ger flaska är en bra ide.

Victor lägger sig runt kl 20 och får middag tidigaste kl 19, därför får han ingen kvällsmål.

Stort lycka till! Kram
    Tack Irma! Hon får middag kl. 18:00-18:30 (tar ju ett tag att mata. Sedan amning vid 19-19:30 (precis innan hon lägger sig) då har vi försökt med flaska men hon är nog för trött då, ska pröva oftare på dan men knepigt det där. Tycker du att hon borde få gröt då också precis innan läggning?

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-15 21:35:15 följande:

Lelle - tänkte på dig och Alice ikväll. Att det kan va så att hon är hungrig också i kombination med vana. Lovisa åt sämre än vanligt i em pga vi var iväg. Hon åt sen som vanligt på kvällen vid 18 då vi äter middag och sen lägger jag vid 19. I vanliga fall så ammar hon 5-10 minuter och sen sjunger jag en sång och så lägger jag ner henne. Hon somnar i sin säng. Men idag så funkade det inte alls. Hon snurrade, ställde sig upp, knorrade pch ville inte sova. Efter 20 min började jag misstänka att hon var hungrig. Jag ammar ju så lite numera att jag inte har så stora mängder längre. (Vårt upplägg bygger ju på att hon äter mycket mat på dagarna, ammandet blir mer som en mysstund och liten mellis eller efterrätt smile5.gif ) Jag gjorde iaf lite ersättning och då somnade hon som vanligt med en gång i sin säng. Viktigt att tänka på att det är matintaget under hela dagen som räknas. Om de inte ätit mycket på dan så kan de behöva extra på kvällen. Bara en tanke smile1.gif

Kram igen

Tack du är så underbar med dina fina tips och råd, blir alltid tårögd när ni vill hjälpa mig. Tror också att hon kan vara lite hungrig för ibland äter hon ordentligt på natten. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-16 20:50:31 följande:
    Lovisa äter ett mål till plus mellis. Vad äter hon till mellis? Ammar du emellan målen? Lovisa äter numera gröt två ggr per dag och så barnmat två ggr. Ska man jämföra med köpegröt så äter hon hel portion. En msk låter väldigt lite? Om du ammar emellan som mellis på dan med så ska det nog räcka men ev tror jag du behöver ett kvällsmål också. T ex välling eller ersättning alt gröt igen. Om du ska ge välling måste du köpa en napp med stort hål anpassat till välling. Du kan ha samma flaska men ny napp om du förstår. Lovisa gillar MAM bäst men det är ju så olika.

Jag har inte behövt pumpa alls men har ju fasat ut amningen till att bara amma en snutt på morgonen, en på kvällen och en på natten numera. Ibland även en gång på dan som mys/mellis. Hur mkt brukar du amma på natten? Om det är en gång per timme så behöver du nog pumpa nån/några dagar. Svårt att säga hur länge. Be kompisen skaffa en egen pump smile5.gif

Kram
    Gaa inte konstigt att hon inte vill ha välling då det inte kommer ngt, vilja amatörer vi är. Pappa som kom på det ikväll. Så blir till att köpa ny flaska imorgon. Vad skulle jag gjort utan dig. Nu måste jag sova men läser vidare imorgon. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-16 20:50:31 följande:
    Lovisa äter ett mål till plus mellis. Vad äter hon till mellis? Ammar du emellan målen? Lovisa äter numera gröt två ggr per dag och så barnmat två ggr. Ska man jämföra med köpegröt så äter hon hel portion. En msk låter väldigt lite? Om du ammar emellan som mellis på dan med så ska det nog räcka men ev tror jag du behöver ett kvällsmål också. T ex välling eller ersättning alt gröt igen. Om du ska ge välling måste du köpa en napp med stort hål anpassat till välling. Du kan ha samma flaska men ny napp om du förstår. Lovisa gillar MAM bäst men det är ju så olika.

Jag har inte behövt pumpa alls men har ju fasat ut amningen till att bara amma en snutt på morgonen, en på kvällen och en på natten numera. Ibland även en gång på dan som mys/mellis. Hur mkt brukar du amma på natten? Om det är en gång per timme så behöver du nog pumpa nån/några dagar. Svårt att säga hur länge. Be kompisen skaffa en egen pump smile5.gif

Kram
    Gröten på morgonen äter hon inte med lika stor aptit, även om hon får den en timme efter att hon har vaknat, tror hon är ganska mätt då hon ammat halva natten.. Men tänker att när jag slutar amma på natten så blir hon automatiskt mer hungrig på morgonen och kommer att äta mer gröt. På lunch och middag kan hon nog äta mer än en halvburk men är lite försiktig där.
    Hon får alltså bara mat tre ggr om dagen och amning resten av dagen som mellis. Ingen mat som mellis. Kanske ska lägga in ett grötmål vid 15-tiden också men kan vara svårt om man inte är hemma att vispa ihop gröt.. Eller hur gör ni?

Vi har Dr Browns nappflaska, kan man använda en MAM napp till den? Är de universala eller bör jag köpa en helt ny nappflaska? Det är ju kolikinlägg i de vi har som inte behövs längre så kanske bäst att skaffa en helt ny flaska ändå.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015