• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-05-31 19:50:11 följande:

Här har det tillstött en liten komplikation i kvällens nattning. Jag vaggade och sjöng som vanligt, la ner, sa god natt och gick ut. Lovisa såg väl snarare pillemarisk ut än trött men tänkte att det säkert skulle funka som vanligt. Efter ett tag började hon skrika så jag gick in igen och då stod hon upp och höll sig i spjälorna!! Hade nog stått en stund för hon darrade på benen och skrek nog för att hon inte visste hur man gjorde för att sätta sig ner. Såg jättenöjd ut och slutade skrika direkt då jag tog upp henne Lilla gumman! Ville bara ställa sig upp igen sen. Om och om igen. Nya färdigheter ni vet. Men har tröttnat nu iaf och somnat. Körde nog slut på sig själv

Ha en skön kväll!

Kram

Nej men lilla Lovisa då! En riktig lite busunge! Snart lär hon sig nog att sätta sig ner.

Kram
  • johjen

Sömlös natt här.. Svårt att somna och sen svårt att somna om efter nattamningen. Adam är lite förkyld så snarkar en del så har nu lagt mig i soffan i vardagsrummet. Jag är så trött så det snurrar i huvudet men kan ändå inte sova. Märkligt! Jaja får tänka att jag i alla fall vilar kroppen när jag ligger ner.

Happy monday!

• johjen
    Irma01 skrev 2015-06-01 08:54:39 följande:

Ja, tänk att när det inte är det ena så är det det andra...Hoppas du har kunnat vila iaf nu på morgonen. 

Här tänker jag inte göra mycket idag, vädret är vidrigt, det bara ösregnar...börjar faktiskt bli lite trött på detta, har inte ens kunnat sitta på altanen någonting i år ännu. Om det inte har regnat eller varit kallt, så har det blåst som bara den! Hoppas verkligen att det vänder snart. Vi tänkte kanske åka till öppna förskolan, Victor tycker att deras sångstund är så kul

Hoppas ni får en bra dag, kram!

Nja inte så mycket till sömn här men efter 2 koppar kaffe är man nu igång! Vädret ja det är en historia för sig.. Blir en lugn dag här med, är på väg och ska åka och handla sen blir det en laga mat dag. Började med mamma fitness idag och signat upp mig för 3 månader.. Går bara upp i vikt och behöver hjälp och kontroll att gå ner till min ursprungsvikt. Kanske inte det bästa att köra över sommaren men lika bra att köra igång när mam känner sig motiverad dvs gråter varje gång man ser sig i spegeln. Dessutom vill jag bli stark och pigg så jag kan vara den aktiva tjej /mamma som jag vill!

Hoppas ni fick en trevlig stund på öppna förskolan.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-06-01 13:28:27 följande:

Nä va jobbigt! Kan vara hormoner. Jag har iaf erfarenhet av att hornonbalansen i stor utsträckning påverkar sömnen och hur lätt/svårt det är att somna. Hoppas du kan sova lite idag.

På tal om det så har jag fått mens nu. Eller ja nåt mensliknande iaf Har dock inte haft PMS de senaste dagarna men mådde psykiskt kass för ett par veckor sen. Måst varit ägglossningen då, burkar inte må dåligt då men ja, vem vet. Här är ju hormonerna också i obalans med amningsfrekvens som varierar lite från dag till dag och natt till natt osv. Men har iaf varit och är stabil i humöret osv så jag är nöjd med det.

Duktig du är som lagar mat en hel dag. Går det med Adam? Hade aldrig funkat här. Lovisa måst ju passas hela tiden just nu. Är bara då hon sitter i gåstolen som jag kan kan lämna henne korta stunder och hon inte kan göra nån skada eller skada sig själv. Annars så drar hon sig nu upp lite här och var och försöker gå bredvid bord och stolar osv. Man kan ju även sätta henne i babysittern eller i barnstolen men hon blir rastlös oerhört snabbt då hon ätit klart t ex och i babysittern så ja, en kort dusch men inte mer Sötast just nu är att hon säger Mam mam hela tiden Vet att det ju är universellt och att hon nog inte förstår vad hon säger men blir helt varm om hjärtat iaf

Super att du satsar på mamafitness!! Heja Får väl se vad jag tar tag i för träning. Har problem med ena knäet sen ett par månader. Blä gått upp ett par kg sen jag slutade helamma med så helt klart kan jag inte äta som innan. Får dra ned på socker och kolhydrater. Lättare sagt än gjort!

Kram

Ingen sömn idag utan har typ lagat mat fram till för en timme sedan! Blir svårare och svårare med Adam men han var ganska snäll idag och alternerar jag mellan att han får ligga och rulla runt på filt, sitta i babysittern, barnstolen och ibland på min höft så går det oftast bra! Mamma fitness är nog nödvändigt för att jag ska gå ner och stärka upp min kropp. Om allt går som jag vill hade ja ju tänkt att bli gravid igen om sisådär 1 år och måste förbereda mig för det.

Usch vad jobbigt med mens! Hatar den verkligen och den förstör så mycket. Funderar på att testa typ p-spruta sen för att bli av med eländet.. Hoppas du får mildare pms. Har du märkt någon skillnad efter du fick storasyster?

Så mysigt att Lovisa säger Mam mam.. Adam kan också göra det ibland och man blir ju så glad. Tycker han blir mer och mer en lite person för varje dag. Så med och vill upptäcka allt! Snöret på rullgardinen, handtagen på dörren, mattfransarna, mammas kinder ja allt ska kännas på!

Hoppas ni haft en bra dag och får en sömncykler natt!

Kram
  • johjen
    linnea83 skrev 2015-06-02 12:10:10 följande:

Ta INTE p-spruta om du vill ha fler barn!Tog ett år att bara få tillbaka mensen!!Bara ett tips :).

Appen krånglar för mig med nu :(.

Kram!

Tack hade inte tänkt att ta p-spruta nu utan i så fall efter nästa barn. Hoppas allt bra med dig!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-06-02 13:03:25 följande:

Johjen - tänkte på dig som har så jobbig pms. Har du läst boken Kaos i kvinnohjärnan? Kollat in Mia Lundins hemsida och webshop? Du kan ju även köpa en timmes rådgivning av henne på telefon för 300 dollar (hon bor ju i USA). Väl värt pengarna om man mår kass!!

Jag har aldrig haft stora problem innan men höll ju på med hormonbehandlingar i flera år innan vi fick storasyster och hann bara med normal menscykel i fem månader innan jag blev gravid igen (ammade ju länge förra gången och fick inte regelbunden mens så länge jag ammade) så vet ju inte riktigt egentligen, men skulle jag få problem nu så tänker jag be henne om råd. Vet flera som blivit hjälpta med både urjobbig pms och förklimakteriebesvär som ju kan dyka upp redan runt 35/40. Påsen blir ju iföra värre då man blir äldre med. Vill man ta lite prover så kan man ju även komplettera med sin gynekolog eller Werlabs men mina vänner har inte direkt fått nån bra hjälp i den vanliga sjukvården. Kolla på hennes site och shop, tillskotten kan du ju ta redan nu men är osäker på progesteronkrämen då man ammar (man mår ju ofta dåligt pga progesteronbrist som i sin tur sedan påverkar andra hormoner osv. )

Mialundin.se

Kram

Jo har läst boken men inte kommit längre än så. Vill inte mixtra för mycket med kroppen om det nu är så att vi ska ha ett barn till. Sen vill jag gärna forska vidare i detta!

Kram
  • johjen

Jag surfar på min Android via webben och använder inte appen och det funkar jättebra!

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-06-02 11:58:05 följande:

Jo bra natt här. Hur är det med er? Jag har mensvärk men annars bra. Ingen direkt PMS iaf så glad för det Kram

Natten var jobbig. Adam vaknade 3 ggr och jag hade svårt att sova efter det. Usch så trött så jag blir yr när jag sitter ner. I alla fall varit på öppna förskolan och haft trevligt och nu slappar vi här hemma. Hoppas kunna sova lite när Adam ska sova sin eftermiddagsvila sen.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-06-02 15:04:24 följande:

Jag tror iofs chanserna ökar att få ett barn till om dina hormoner är i balans Jag tänker att mixtra med kroppen gör man ju med allt man stoppar i sig. Maten påverkar ju också mycket t ex socker, snabba kolhydrater, alkohol, halvfabrikat, kaffe osv. Så resonerar jag iaf. Vi la ju helt om kosten sist då miraklet Lovisa blev till. Så kan jag äta junk food och godis ibland så kan jag även ta nyttiga tillskott. Hade inte tvekat en sekund om jag hade mått dåligt, haft sömnproblem eller liknande (och inte ammat). Det som rek för jobbig PMS är ju t ex vitamin b6, kalcium, magnesium plus viktiga aminosyror och vissa signalsubstanser och progesteron. Förstår om du inte vill börja med aminosyror och signalsubstanser och progesteron då du ammar, det skulle aldrig jag göra heller, men vitaminerna och mineralerna skadar ju inte iaf. Tar inte just dessa tillskott utan bara mutlivitamin och D-vitamin men tänkte nog börja med det faktiskt. I förebyggande syfte Jag är ju säkert i förklimakteriet nu skulle jag gissa... Hjälp

Själv får jag börja dra ner på mjölkprodukter igen nu också. Märker hur jag blivit rosigare i ansiktet och är så rädd att få tillbaka rosacean jag hade en period när jag var gravid. Fick ju sluta helt med mjölkprodukter då förutom smör men då försvann det iaf. Trist inför sommaren med glass osv men vad ska man göra.

Kram

Har ju ätit antidepressiva, hälsokost bla magnesium och vitamin b men bara märkt skillnad första månaden och sen återgår det till samma som innan. Progesteron är jag lite kluven mot, vet folk som mått sämre med progesteron så beror lite på vad som utlöser pmsen. Jag har tex inga känningar vid äl utan som värst 2 dagar innan mens och de 2 första dagarna när mensen kommit. För mig går det inte över samma dag som jag får mensen utan det är typ den dagen jag vill dö.. Det som har hjälpt är sund kost, inget socker, mkt proteiner och grönt och bra kolhydrater och löpning. När jag sprang som mest typ 3 ggr i veckan mådde jag som bäst! Tyvärr kan jag inte springa nu men hoppas stärka upp med kommande träning och sen kunna löpa igen. Ska kolla en sväng till på Mia Lundins hemsida, tack för påminnelsen! Sen tänker jag ju amma så länge Adam vill, i allafall tills han är 1 år och han verkar inte vilja överge tutten i första taget. Idag åå öppna förskolan var jag den enda ammande mamman och barnen var mellan 6 mån till 1 år. Någon frågade mig varför jag fortsätter att amma då det inte är så mycket näring i mjölken, men visst är det näring kvar, bara inte så fet? Hur märker du att du är i förklimakteriet förresten ?

Nu läggdags för Adam!

Kram

Ps fick sova en timme förut, ljuvligt! Ds
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015