• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-06-22 11:21:12 följande:
    Tack för tipset, det ska jag kolla på!

Duktig han är Victor på att ta sprutor! Stora killen! smile1.gif Vi åker till Spanien i september så vi ska också ta mässlingssprutan tidigare än vad man brukar. Intressant att se om Victor reagerar något på den, har för mig att de kan reagerar upp till två veckor efteråt?

Nu sover Adam sin fm vila så dags att träna här! Gått ner 4 cm i midjan från start med mamma fitness från 1 juni, så härligt! Hoppas det fortsätter i samma takt.. smile5.gif

Hoppas ni får en fin dag och slipper febern!

Kram
    Vad duktig du är med träningen . Härligt att det fungerar, det blir ju en extra motivation!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-22 11:21:12 följande:
    Tack för tipset, det ska jag kolla på!

Duktig han är Victor på att ta sprutor! Stora killen! smile1.gif Vi åker till Spanien i september så vi ska också ta mässlingssprutan tidigare än vad man brukar. Intressant att se om Victor reagerar något på den, har för mig att de kan reagerar upp till två veckor efteråt?

Nu sover Adam sin fm vila så dags att träna här! Gått ner 4 cm i midjan från start med mamma fitness från 1 juni, så härligt! Hoppas det fortsätter i samma takt.. smile5.gif

Hoppas ni får en fin dag och slipper febern!

Kram
    Glömde skriva att sköterskan sa att effekten, om den kommer visar sig runt 10 dagar efter vaccinet, och isf kan det bli några utslag och lite feber, men långt ifrån alla barn som känner av den. Vi får se, återkommer om det!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-06-22 18:21:22 följande:
    Min äldsta tjej reagerade inte alls så har man tur slipper man det. Kram
    Skönt att veta! Är inte speciellt orolig .

Allt bra med er idag?

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-23 10:18:31 följande:
    Tack! Hur går det med din träning?

Kram
    Tack, det går bra, just hemkommen från veckans mammapass med kvarterens härlig mammor

Går inte lika bra med löpträningen dock, börjar bli rätt så orolig... Har kunnat springa 2,5 km utan att stanna i lugnt tempo i spåret, men hinner inte riktigt träna lika mycket som jag önskar. Vädret hjälper inte heller!

Nåväl, bara att bita ihop och köra.

Annars är det bara fint här, Victor växer alldeles för snabbt tycker jag Han är verkligen en solstråle och jag njuter av varje sekund.

Stor kram till dig och var snäll med mammahjärtat, du är en fantastisk mamma och verkligen en kämpe, tänk på allt du har gjort t.e bara med amningen när Adam var liten. Jag beundrar dig ska du veta.

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-25 10:14:41 följande:

Hej vänner! Hur lägger ni era små på dagen när ni är hemma? Har ni bestämda tider då ni bara lägger ner dem i sängen och somnar de direkt då? Tycker att det har blivit svårare att avgöra när Alice är trött numera, innan gnällde hon alltid..

Hej Lelle,

Först grattis till en bättre sömn, underbart att det går så mycket bättre nu Det är du verkligen väl värd, din kämpe!

Hos oss finns det inte direkt någon tid. Jag vill inte heller börja bli en sådan mamma som "måste vara hemma" den och den tiden för att..

I vanliga fall går vi promenad mellan 9 och 10 på fm, och ofta så somnar Victor i vagnen och om han fortfarande sover när vi kommer hem låter jag vagnen stå på altanen och så får han så sova vidare. Han äter lunch mellan halv tolv och ett, och om jag är hemma så försöker jag lägga honom kanske runt halv två, två tiden. Ibland somnar han, ibland ligger han och snackar i sängen och även om han inte sover så är han rätt nöjd och vilar en stund.

Han somnar ofta i bilen, och om han sover fortfarande så tar vi in bilbarnstolen och låter honom sova vidare i den.

Vanligtvis så sover han två omgångar per dag, men hur länge han sover varierar en hel del!

Kram
  • Irma01
    linnea83 skrev 2015-06-25 05:48:05 följande:

Är såå impad av er som finnet ork/tid/lust till att ta "tag i kroppen" :).Charlie blir 6 månader nu och jag har 5 envetna kilon kvar.Va nere på 3 men så satte jag in hormonspiral som jag gissar har ökat mitt sötsug.Har alltid gillat choklad och chips men aldrig ätit speciellt mycket sånt.Nu KRÄVER jag att det finns hemma hela tiden :(.Vissa dagar är magen så uppblåst att jag ser ut som jag gjorde i v. 25-30 :(!!Men pallar inte riktigt göra ngt åt det heller..
    På plussidan har sexlivet förbättrats avsevärt ;).Från "nu måste vi ha sex" till nu vill vi ha sex har gjort susen ;).Mannen tycker det är så skönt att slippa "måstet" att han gärna har sex varje dag :).Känns härligt :).Men kroppens former gör ju att man känner sig lite mindre sexig.Dessutom har hemorojderna inte försvunnit (inte jättemycket men fullt tillräckligt!!)..Har tid för op i augusti,väldigt osäker på om jag vill få igenom det..Ska vara väldigt smärtsamt.Dom gör inte ont nu men har väldigt ont av att dom är där och känner mig allmänt äcklig och ofräsch..Några tips??Har ju testat salvor och så utan resultat,därför op-tiden..Men mer tips på hur jag kan få bort den här äckel-känslan jag har.
    Blev långt idag :).
    Hoppas ni haft en bra natt!Charlie sover ju fortfarande hela nätter med vissa undantag..Och äter som en häst :D.
    Nu ser kan matschemat ut såhär:
    Vakna 5.30-6: Ersättning
    Efter morgonvila vid 8-9: En portion gröt,här varierar vi mellan köpegröt (sempers risgröt med äpple o mango,skrädmjölsgröt (med mald mandel elle mannagrynsgröt.Till det serveras egengjord katrinplommonpuré.
    Sen blir det förmiddagsvila 1-2 timmar.
    Vid 12-13 blir det någon form av mat (burk ca en halv + fruktpuré eller ersättning.
    Någon vila till på em (väldigt olika där)
    Vid 15-16 nån typ av mat + fruktpuré alt ers.Igår blev tiderna lite annorlunda och han fick gröt istället vid 16.30.
    18.00 Ersättning,sover för natten :).

Kram på er!

Hej Linnea!

Det där med hemorrojder är hemskt. Jag har inte haft några efter graviditeten, men jag hade en hel del efter min cellgiftsbehandling och var tvungen att gå till läkare för att få bort dem. Kan inte påstå att det var trevligt, varken att ligga med rumpan bar mot en människa man aldrig hade träffat förut eller när han spräckte den med nålen, dock gjorde det inte så ont och det gick över väldigt fort. Dessutm var det så skönt att bli av med eländet!

Jag tycker att det mycket lättare nu att hålla sig borta från sötsakerna då det finns så mycket goda frukter och bär nu, så det är inte alls en uppoffring för min del. Jag äter ibland mörk choklad utan dåligt samvete då den är faktist nyttig (Gillar inte mjölkchoklad). Chips och socker håller jag mig borta ifrån, mest för att jag är lite skadad efter min cancer och vet att sockret är en enorm bov. Eftersom jag har två hundar så går jag mycket, men jag vet inte hur jag ska klara av att springa milen i mitten på Augusti... det lär bli svårare än tänkt...

Skönt att allt är bra med Charlie

Kram
  • Irma01
    linnea83 skrev 2015-06-26 05:45:56 följande:

Ni som har lite äldre barn..Har ni slutat ge ersättning/amning vid läggning?Och när gjorde ni det isf?
    Charlie är ju 6 mån nu och har gett gröt (bara 2 dagar nu) vid 16.30-17 och såklart är han ju inte så hungrig vid 18.Så efter mycket bök får han i sig lite mer än hälften av flaskan.Funderar på om man ska ge gröt senare och sedan strunta i ersättningen?Eller är det alldeles för tidigt?På detta sover han hela natten men har vaknat runt 5 nu..Har försökt att lägga honom senare men det gör inte att han vaknar senare.
    Vi tycker iofs att det är skönt att få "vuxentid" från 18 men hade velat att han åtminstonde sov till 5.30-6 (som han gjorde innan).Idag vaknade han 4.30..

Vi hade samma problem med Victor. Han vaknade runt fem, ibland tidigare. Vad vi gjorde var att vi förlängde dagen med 10 min, en kvart på 3-4 dagar, och med det justerade vi också måltidernas tid. Det tog lite tid men det var värt det, han sover nu till minst 6 ofta till halv sju- sju.

Vi ger inte välling eller kvällsmål då han får middag ganska sent, så här ser det ut för oss:

Frukost mellan 7 och 8, 5 msk (pulver) gröt blandat med ersättning.

Lunch mellan kl 11 och kl 12, hemlagat eller burk (ofta 2/3 delar av en matburk) och en hel liten burk fruktpure eller yoghurt med fruktpure.

Mellis mellan kl 15 och kl 16, yoghurt blandat med mosade frukt.

Middag kl 19, samma kvantitet som på lunchen.

Skulle vi ge middag kl 17 eller 18 så skulle han få något senare också.

Kram.
  • Irma01

Det där med sömnen kan jag bara hålla med om. Har en enorm beundran till er som står ut och kämpar!
    Vi har haft det väldigt enkelt, och sedan April har Victor sovit hela nätterna. Man märker bara hur en enstaka gång med att behöva vakna påverkar en...

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-28 08:28:58 följande:
    Jag förstår dig, har ju varit vaken en hel del på nätterna men det är nästan jobbigare att vakna nu när man väl sover djupt och skönt. Sov ju så ytligt tidigare när Alice vaknade en gång i timmen så då känner man inte av när man vaknar på samma sätt. Tänk innan man hade barn och råkade vakna av ngt mitt i natten, då var man ju helt förstörd.
    Hej Lelle!

Håller med Glader. Victor har en period nu då allt går väldigt fort, han kryper, han har upptäckt sin röst, han petar på allt och från att ha ätit på ett smidigt sätt tar det nu mycket längre tid... Allt som händer runt omkring ska han titta på. När det blir så kan jag ibland ta en kort paus då kommer han på att han faktiskt är hungrig själv .
    Annars är det bara tålamod och de tricks som fungerar på just ens barn. Har tyvärr inget bättre att komma med...

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-06-28 12:23:19 följande:
    Så skönt med sömnen! Äntligen!

Det där är helt normalt. Kan gå i vågor. Så har det vari för mina barn iaf. Kan bero lite på utvecklingsfaser och även variera från barn till barn. Vissa är mer skriva än andra. Lovisa ställer sig upp i stolen hela tiden just nu men det hoppas vi ger sig på nån vecka efter vi sagt berg och att henne ner 20 ggr per måltid (bältet funkar inte riktigt). Ett tips är att låta henne äta små bitar mat själv medan du matar med skeden. Det brukar vara uppskattat smile1.gif

Tror att du får se det som att barns utveckling är en utmaning och dessa utmaningar kommer att komma hela tiden. Ser man dem som problem så får du nåt negativt att fokusera på hela tiden. Att inte få sova eller när de blir sjuka. Det ser jag som problem. Resten är en del av vardagen som jag njuter av även om det kommer några "gropar i marken" med jämna mellanrum smile5.gif

Ha en skön dag i solen!

Kram
    Så bra tänkt
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015