• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-06-01 05:32:01 följande:

Sömlös natt här.. Svårt att somna och sen svårt att somna om efter nattamningen. Adam är lite förkyld så snarkar en del så har nu lagt mig i soffan i vardagsrummet. Jag är så trött så det snurrar i huvudet men kan ändå inte sova. Märkligt! Jaja får tänka att jag i alla fall vilar kroppen när jag ligger ner.

Happy monday!

Ja, tänk att när det inte är det ena så är det det andra...Hoppas du har kunnat vila iaf nu på morgonen. 

Här tänker jag inte göra mycket idag, vädret är vidrigt, det bara ösregnar...börjar faktiskt bli lite trött på detta, har inte ens kunnat sitta på altanen någonting i år ännu. Om det inte har regnat eller varit kallt, så har det blåst som bara den! Hoppas verkligen att det vänder snart. Vi tänkte kanske åka till öppna förskolan, Victor tycker att deras sångstund är så kul

Hoppas ni får en bra dag, kram!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-06-03 13:14:04 följande:

Inatt kände jag för första gången att det börjar bli bökigt att samsova. Han är väldigt varm på natten och jag blir helt svettig och vaknar av det.

Tänkte testa att han sover i sin spjälsäng på dagen och se hur det går. Han får knappt plats i sitt babynest så där kommer han säkert att vakna.

Ett tips är att öppna babynestet, vi har den fortfarande till Victor i spjälsängen och han är ju nästan 9 månader. Om du öppnar nestet men har den i slutet av sängen så att han inte kan glida ur den så fungerar den fint ett bra tag till
  • Irma01

Danisen, håller tummarna att Maja slipper förkylningen nu när ni snart är på väg! 

Begravningar väcker alltid många känslor, ännu mer nu tycker jag när man har blivit mamma och har en annan människa som är beroende av en Hjärta.

Johjen, hoppas ni har kunnat sova bättre i natt vännen. 

vsg hur mår ni idag?

Med oss är det bara bra, Victor pratar hur mycket som helst nu, hand favorit lek är att göra ljud med fingret och läppen, och han är fortfarande på strålande humör.

Själv är jag på mindre bra humör, då jag beställde kläder på Nätet och insåg när de kom att även om jag kommer in i alla mina "före graviditet" kläder och är tillbaka på samma vikt så har jag fått världens bibringar och sido airbag Jag är full medveten om att det är rätt normalt, eftersom kroppen förskjuts framåt, men det ser hemskt ut!!! Bara att träna på, kan ju inte göra så mycket åt saken och dessutom hå¨ller jag få lätt panik över HUR jag ska kunna vara klar till Midnattsloppet i augusti...har ju knappt hunnit springa än

Jaja, små bekymmer i jämförelse med mycket annat! 

Hoppas ni alla har en trevlig dag, kram från oss

• Irma01

Johjen och vsg, tänk om man bara kunde få dessa valkar att försvinna! Trist att man inte göra annat än att hålla sig borta från sötsakerna och röra på sig...

Nåväl, rationellt så jag vet jag ju att det tar tid för kroppen att helt återhämta sig men mentalt känns det jobbigt ändå. Märker också naturligtvis att ämnesomsättningen förändras när man slutar amma och att man måste anpassa matintaget efter det. 

Ja ja, annars är allt fint här. Victor ligger i babygymmet och pratar med sina leksaker, hunden ligger vid mina fötter och valpen sover. Äter frukosten, och sedan ska vi på hundpromenaden nummer ett med 2,5 åringen i skogen. Så jag vi ta valpen en kort sväng efteråt. Hoppas att det inte kommer att blåsa som igår så kanske man kan sätta sig på altanen en kort stund idag! I helgen har vi inga planer, vilket känns lyxigt Ja, det vill säga förutom babysimmet på söndag. 

Ha en härlig dag tjejer!

• Irma01
    Danisen skrev 2015-06-08 20:58:00 följande:

Gulp... Imorgon åker vi till Italien. Nervös inför flygresan. Hoppas mina piller hjälper och att Maja har ro att amma så hon inte får ont i öronen och att hon håller sig lugn smile5.gif gud va jag har gröt i hela bollen. Har jag glömt packa något, tagit med för mycket onödigt eller ja... haha!! Herregud.. de blir nog bra.

Hur mår ni fina super mammorna?

Kraam

Ha en underbar semester!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-09 21:12:47 följande:

Irma, har för mig att du har sagt att du inte kommer att ge Victor välling. Ger du honom gröt? Undrar en sak, är inte gröt och välling samma sak typ förutom att det är mer vatten i välling?

Välling är väl också järnberikad?

Funderar på att ge välling istället för gröt då Alice blir så förstoppad. Vad tror ni?

Kram

Anledning till att jag inte ger välling är helt enkelt att jag skulle aldrig själv äta mjöl blandat med vatten... Dessutom finns det ofta maltodextrin i välling och det är riktigt skit!

Gröt är ju inte samma sak. Jag ger Victor havregröt, dinkelgröt och risgröt. Allt ekologiskt från Hipp eller Holle. Lägger till hemmagjord fruktpure i det. Använder Hipp bröstmjölksersättning till det än så länge.

Jag har ingen erfarenhet av förstoppning och vet inte alls om gröt påverkar. Jag vet att äpple, päron och plommon är lösande livsmedel medan majs,morot, vitt ris, banan, bröd och pasta är förstoppande. Att ge välling (som är alltså mjöl i grunden) tror jag inte hjälper mot förstoppningen.

Tips är att lägga i lite rapsolja i gröten, alternativ ge lite smör eller messmör, det hjälper att bajsa.
    Fungerar det inte kan du använda termometer tricket, eller ge henne lactolos, finns på Apoteket.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-09 21:59:48 följande:

Hej! Hur är det med alla mammor?

Här på västkusten skiner solen och tur är väl det för Adam har fått ovanan att vara vaken några timmar på nätterna.. Rätt trött!

Kram på er!

Hej vännen!

Idag har solen faktiskt visat sig hela dagen i Stockholm också . Gör mycket för humöret!
    Idag har jag tränat med andra mammor, ätit lunch ute med några andra mammor, gått upp med två valpar och skrattat med Victor!
    En härlig dag helt enkelt . Har min valp syster här några dagar, så vi har fullt upp..

I morgon är det lunch med några härliga mammor igen

Victor är lite förkyld och vaknade kl 3.45 i morse men somnade om i min famn. Fick ligga hos oss resten av natten. På dagen är han glad o nöjd dock. Få se hur denna natt går, men han sover kl 20 till kl.6 i vanliga fall, så jag klagar inte!

Hur länge är Adam vaken på nätterna? Är han gnällig då eller är han "pigg"?
    Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-10 10:01:30 följande:
    Guu så många inlägg det blev till dig nu Irma. Tack för fina tips! Termometer har funkat ett par ggr, ska man göra på ngt speciellt sätt, upp o ner, röra om? Kan man lägga messmör direkt i gröten eller direkt i munnen?

Hur vet du allt? Googlar du eller har du vänner som tipsar?

Kram
    Både och . Googlar lite och har turen att ha många i bekantskapskretsen med barn.

Prova med messmör i gröten först, förmodligen är det enklare. När det gäller termometern, nej, inte vad jag vet.

Hölle gröt kan man beställa på ekologiskabarnmatbutiken.se eller alternativ som tilläggsorodukt på ekolådan.

Kram!
  • Irma01

Förresten Lelle, tittade på välling förpackning idag och många innehåller majsmjöl vilket kan inte vara bra då majs kan göra bebisar förstoppade. Så jag skulle nog inte byta havregröt t.e mot välling baserad på majsmjöl... Läs noga innehållsförteckningen!
    Kram

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-10 14:04:38 följande:
    Tack snälla Irma! Var inne i webbutiken men Höllegröten verkar inte innehålla järn, är inte det viktigt för de små?
    Jag ger som sagt Dinkelgröten från Hölle och dinkel i sig är rik på järn, så det behövs inte tillsättas! Samma sak med Hipp havregröt.

Eftersom välling är näringsfattig så måste allt tillsättas. Jag föredrar att ge Victor näringsrika ingredienser från början.
    Han får också kött några ggr i veckan, då det är rikt på järn (gör en puré med rotfrukter t.e).

Kram.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015