• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-05-18 16:23:14 följande:

Hej tjejer!

Jag har försökt läsa ikapp mendet var svårt att hänga med hihi. Har hänt mycket här. Sambons morfar somnade in i lördags efter en tids sjukdom, närmare bestämt cancer som upptäcktes samtidigt som Maja föddes (lägligt eller hur?!) Äntligen slipper han lida.

Maja har haft feber sedan i lördags em, igår kväll 39,4 idag runt 38,9 iNnan alvedon. Sen runt 37,8 med alvedon. Igår kväll skrek hon och slog sig för munnen, gnuggade och " högg " mig, idag tycker jag att jag skymtar en liten bissing i underkäken. Gillar dock inte den höga febern. Har pratat med vc, ska återkomma imorgon om den fortfarande är så hög. blir den värre åker vi givetvis In.

Sen en annan sak, hom vände sig bra innan från mage till rygg och nu vänder hon inte sig alls, har inte gjort på flerA veckor?! Tror att hon är lat och bekväm. Sitter gör hon nästan helt, gåstol fattar hon inte än. Gillar att sitta i den iaf.

Beklagar er förlust! Cancer är verkligen skit och förlorade svärfar alldeles för tidigt förra året. Kram till dig och din sambo och hans familj!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-05-19 10:38:56 följande:

Jag var på kennelträff, på våren brukar vi ha jaktinternat i Sörmland på ett fantastisk fint ställe. Vi tränar och umgås, brukar vara otroligt trevligt.

Idag har vi varit och tränat i vår park, vi är ett gäng mammor som träffas på tisdag morgon och kör en träningspass. Väldigt kul

Kram!

Så duktig du är!

Kram
  • johjen

Bell, hoppas det ordnar sig med din man, det kommer det säkert att göra när han får lite tid med er son. Det är ju en enorm omställning att få barn och de tar sig uttryck på olika sätt. Bra att ni kan prata, det är ju en förutsättning! Lycka till!

Glader, hur mår Hedda idag? Hoppas bättre!

Själv har jag haft en skitnatt och sovit 3 h mellan 05:30 till 08:30 då sambon tog Adam. Vet inte vad det är med honom, vaknade typ 1 gång i timmen ammade 5-6 ggr och höll sig vaken genom att slänga sig fram och tillbaka i sängen. Jag har haft några dåliga nätter innan pga pms och går hade jag också svårt att somna. Vi hade varit på utflykt med öppna förskolan på dagen och blir så ledsen att se att det är så stor skillnad på Adam och hans jämngamla kompisar rent notoriskt. Vi var 8 st med barn mellan 6-8 mån och Adam är den ende som inte kan sitta och absolut den enda bebisen som inte kan sitta bra med stöd. Jag blir inte lugn och tänker att det ordnar sig utan blir ledsen och undrar vad det är för mer fel? Kan inte riktigt förklara men hade ni sett hur han sitter i en stol hade ni också undrat. Med eller utan kuddar halvligger han i stolen och viker överkroppen och har gjort så länge. Igår höll jag en annan bebis en stund och det är en väldigt skillnad mot Adam som känns som gelé i hela kroppen med spagetti ben och armar. Andra barn känns mer tunga och stabila. Bvc ville att vi skulle ligga lågt en månad och kolla läget igen innan midsommar men känner mig ändå orolig, kanske mer ledsen på något sätt. Kanske känner Adam av detta och därför en jobbig natt? Känner mig som en dålig mamma igen och att jag inte bara är cool i detta.. Jaja solen skiner här i allafall och blir en lugn hemmalag.

Kram

• johjen
    Irma01 skrev 2015-05-21 11:17:06 följande:

Men vännen! Förstår att du känner dig ledsen men titta på tabellen som vsg länkade till igår, det är absolut inte konstigt! Victor är ju en månad äldre än Adam och förvisso sitter han bra i stolen men han kan absolut inte sitta själv på golvet utan stöd. Dessutom lägger han sig också platt i stolen ibland (med överkroppen på stolens bricka) när han är trött. Han kryper inte heller. Jag är inte alls orolig, tänker att de utvecklas i olika takter. Jag vet att detta inte hjälper att minska din oro, men jag vill bara berätta att Adam inte är det enda barnet som ej kan sitta själv än.

Han känner säkert din oro, men det kanske är annat också just nu som stör honom. Tänder igen?

Skickar styrkekramar!

Tack Irma!
  • johjen

Någon som testat mamma fitness online? Alltså pt och kostrådgivning på nätet? Har ju Olgas bok men kommer mig inte för att träna och behöver en spark i baken känner jag..

• johjen
    glader skrev 2015-05-21 14:07:23 följande:

Jag vet att det är skitsvårt att inte oroa sig, man GÖR ju det ändå, men som alla säger det är verkligen så himla olika och allt är normalt. Förmodligen är han tidigare än de andra mentalt men det märks ju inte än

Hedda är som sagt också ganska "sen" även om jag inte ser det så. Hon kan inte sitta själv eller krypa och hon har inte fått en endaste tand! Men det kommer! Jag har också hört att det är bra om vissa saker kommer senare som exempelvis tänder och krypningen. Så du ska se at allt kommer i sinom tid.

Jobbig natt förstår jag men det händer ju mycket nu och det är inte lätt att vara bebis mitt i de här stora utvecklingsfaserna. Du är i alla fall grym som finns där och pallar trots pms och allt! Jag är ju beredd att rymma och skrika så fort Hedda gnällt en halvtimme men ni andra verkar ha ett helt enormt tålamod.

Hoppas ni haft en fin dag i solen trots allt!

Kram

Hur gammal är Hedda nu? Tålamod vet jag inte riktigt om man har men man kanske får efter ett tag?

Tack för dina ord!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-05-21 15:29:38 följande:

Har du fått sova nåt idag Johjen? Såg att ett stycke föll bort i mitt inlägg till dig. Skulle iaf stå att jag förstår att du är helt slut efter den natten. Huga för att bara få två timmar!! Och så PMS på det. Stackars dig!

PMS-hormonerna kan ju också bidra till din oro. Jag blir iaf nojjigare och mer orolig då jag har PMS. Hoppas stt det snart ger sig och att du och sambon kan prata och stötta varandra. Hoppas han kan hjälpa i natt så du får sova.

Stora kramar

Inte sovit något idag. När Adam sov förut passade jag på att äta lunch i lugn och ro och ringa och snacka av mig med en kompis. Självklart påverkar ju pmsen, började gråta igår när en av mammorna frågade hur det gått på bvc sist och minns att jag efter mötet på bvc mådde bättre men efter igår var allt tungt igen. Har som sagt testat det mesta mot pmsen och bäst hjälper ppiller men inte läge just nu. Adam har haft en blandad dag, rätt missnöjd på em och ville först inte äta vanlig mat vilket aldrig har hänt förut men efter en portion gröt slank halva matportionen ner också. Tänderna syns och känns så tror inte det är dem, feber har han ingen och sambon är inte förtjust i att vi ger honom alvedon om han inte har feber. I hans familj är man typ konstigt om man tar smärtstillande om man inte är döende typ och häromdagen var det på nyhetsmorgon att man inte ska ge alvedon mm till barn om de inte har temp över 39 (han doktorn som solar så mkt som sa det, litar man på honom? ) och då fick min sambo vatten på sin kvarn. Lätt för honom att tycka då han inte sover i samma rum som honom på natten! Jaja vi får väl se hur kvällen och natten blir och imorgon är det en ny dag!

Hoppas du haft en fin dag med dina flickor!

Kram
  • johjen
    glader skrev 2015-05-21 18:12:50 följande:

Hedda föddes den 10 oktober så hon är ju drygt 7 månader, har för mig du födde ungefär samtidigt?

Nä svårt att ha tålamod men man får försöka att bara ta en tag i sänder .och tänka att allt är som det ska.

Kram

Ja just det ja! Adam föddes 9 oktober så de är ju nästan exakt lika gamla.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-05-21 18:47:32 följande:

Känner igen det där. Man har ju behov av egen tid också. Skönt att du fick prata av dig iaf. Låter urjobbigt med PMSen också men förstår att du inte kan ta hormoner då du ammar.

Ja himmel, karlar alltså!! Lätt att ha åsikter om man inte själv tar konsekvenserna Alvedon tar man ju inte bara pga feber. Håller helt med där, jag ger inte i onödan vid bara feber. Det är inte farligt med feber, barn kan ju ha riktigt högvuxna att det är farligt och de blir oftast bara trötta. Vid smärta däremot tycker jag det är direkt oetiskt att låta ett barn ha ont. Här ska man nog lyssna på barnläkarna istället för en söndersolad läkare med annan specialitet Smärta är ju inte heller bra, stressar kroppen, påverkar sömnen osv. Testa Ipren istället kanske? Eller låt pappa ta hela natten Så länge jag ammar på natten överlåter min make sånna beslut till mig och det är jag glad för.

Hoppas på lugn natt!

Kram

Ska hoppa i säng nu, hoppas på en lugn natt.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-05-22 08:28:17 följande:

Hur gick det i natt? Hoppas ni hade en bättre natt!

Här var det jättejobbigt Lovisa somnade vid 19 men hade sen ont i magen i flera timmar, mellan 02-05. Pruttade och bökade och gnällde. Låg bara på mage med rumpan uppe i luften och kunde inte ligga stilla. Kom till slut till ro på mitt bröst som när hon var liten med kolik. Fick sen sova till 06.30 iaf. Efter att ha pratat med en vän nu på morgonen så har jag förstått att hamburgaren jag åt ute igår hade briochebröd och att det har en massa ägg i sig

Så här är det kaffe som gäller idag eftersom jag är själv med båda tjejerna. Som tur är skiner iaf solen. Det får man ju lite energi av. Och hon har inte ont i magen längre. Som en solstråle då hon vaknade vid 06.30 men antagligen sover hon lite längre idag måste ju vara trött hon med!

Kram

Haft en bättre natt tack! Adam somnade kl 20, vaknade vid 02 och sen 07 så lite mer som vanligt. Dock verkar han mer missnöjd än innan och blir väldigt upprörd om han inte får leka med sladdar mm men det kanske är normalt?

Låter som en jobbig natt för er men skönt att ni är bbättre. Verkar som det släpper ganska fort för Lovisa när det väl kommer ur systemet?

Nu ska vi åka och handla här och laga lite mat till Adam. Förresten tips på bra mellanmål? Känns som Adam inte blir mätt på bara min mjölk längre utan måste komplettera med något mer som mellis. Banan, avokado men något mer tänkte jag..

Hoppas ni får em fin dag! Ingen sol här men pms över för denna gång så börjar känna mig normal igen!

Imorgon blir det gbg igen då sambon ska springa varvet!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015