• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-05-23 20:39:57 följande:
    Du är så himla klok Irma. Tanken har faktiskt inte slagit mig att han känner sig onödig.

Har tänkt på det hela dagen och låtit honom köra vagnen, byta blöja och bära runt honom. När jag skrivit låtit menar jag inte att han inte har tillåtelse att göra det utan att jag gör det av bara farten.

Vill ju verkligen att deras relation ska fungera. Beträffande öldrickningen igår sa han att han kan ju ändå inte göra nåt. Sa att jag ska bli bättre på att låta dem vara ifred när de vill det. Han bad om ursäkt så nu är vi sams igen smile1.gif
    Vad bra att ni är sams igen! Blir glad att läsa ditt inlägg
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-23 19:26:36 följande:

Hej på er!

Hinner inte skriva så mycket. Vi har besök från USA här i helgen. Koliken gick över och helt ok natt. Ammade två ggr men bara fem min och hon somnade om direkt. Somnade själv 21.30 så sov helt ok. Skönt! Jag somnar om direkt då jag ammar så kort stund. Liggammar. Var nog ägg trots allt tror jag.

Kramar till alla. Extra till Danisen och Johjen. Hoppas ni får bättre natt i natt!

Ps. Danisen - mörkläggningsgardiner kanske? Kan ge nån extra timme på morgonen om det blir ljust i sovrummet.

Glad att läsa att det är pga besök som du inte kan skriva och inte för att Lovisa skriker . Skönt att det gick över!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-24 10:41:51 följande:
    smile1.gif Tack! Hur är det med er idag? Här blev det lite tokigt med rutinerna för Lovisa igår, åt mindre än normalt, så i natt har hon sovit 19.30-7.30 men ammat varannan timme från kl 23.30. Var ett tag sen smile5.gif Ja, ja!! Får vara mer noga idag så är vi nog tillbaka i vanlig ordning i natt igen.

Hur är det med er? Kram
    Bara bra här tack! Dagen har gått fort

Hemkommen från middag hos svägerskan, Victor var vaken lite längre, somnade i vagnen och vaknade 1 timme senare, vilket är ovanligt. Men killen hade bajsat rejält och vem vill ligga kvar med en full blöja?! . Somnade direkt efter bytet och sover nu i sängen.

Hoppas natten blir lugnare för er. Man inser ju vikten av rutiner!

I morgon ska vi med några andra mammor från mammagruppen till öppna förskolan, ska bli roligt

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-25 09:51:54 följande:

God förmiddag! Hur är det med alla idag? Vi mår ok. Adam vaknade kl 03 och kl 07:15 så helt ok. Känner mig typ bakis idag och måste bero på senaste tidens dålig sömn. Hoppas nu på en bättre period!

Måste tipsa om en smoothie som jag precis gjorde till Adam efter recept i en barnmatsbok. Adam fullkomligt älskade den! För 1-2 portioner, 1 dl blåbär, 1 dl kokosgrädde, 1 matsked grädde (hade jag ej hemma så hoppade de) och en halv avokado. Mixa allt och jag serverade med sked men i boken står det att man ska servera i glas eller mugg. Gott och nyttigt!

Ha en fin dag alla!

Kram

Hej vännen. Så skönt med en bättre natt. Håller tummarna att det håller is sig nu

Tack för receptet, ska absolut prova det!

Bara bra här, vi har varit på öppna förskolan idag, lekt med kompisar och sjungit. Så mysigt att se hur mycket de uppskattar det

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-25 15:43:16 följande:

Hej tjejer! Ni som har rest med era barn, är det ngt speciellt man ska tänka på? Kan man åka vart som helst utomlands? Funderar på hur man tar sig från flygplatsen till hotellet med all packning och hur det ska få plats i en bil? Måste man kanske beställa en speciell taxi för det? Och även om man har en kombi-bil, hur får man själv in allt i sin egen bil? Och klarar man av att bära allt? Förstår ju att folk har rest och att det funkar men bara några funderingar jag har. Gissar att man måste montera ned vagnen i mindre delar på ngt sätt. Måste man köpa en transportväska till vagnen eller finns det ngt på flygplatsen? Känns inte helt enkelt att planera en resa med bebis.

Kram

Hej,

Det beror väl på vart ni åker hur man bäst tar sig från flygplatsen till hotellet. Jag vet t.e att i Paris är det svårt att få tag på taxi bilar med barnstol men man får ha de små på kan och att de är fast i ditt eget bälte t.e. Annars ska man nog förboka och be om en barnstol. 

När jag åkte hade jag hyrt en bil. Tog med mig bilbarnstol, vagnen samt baby björnen. Hade en stor Helly Hansen väska som man kan bära på ryggen. Så jag hade Victor i babybjörnen, bilbarnastolen på vagnen och väskan på ryggen. Fick in allt i en Renault Clio 4, så det är inget stort problem. Buffalo blir ju ganska liten, så jag behövde inte nedmontera den på något sätt...
    Bara att ta chassis och korgen i två delar som vanligt.

Åkte med Air France och köpte inget transportväska, bara plast som man fick vid incheckningen.

Min mamma väntade på mig på flygplatsen på vägen ner men när jag åkte hem var jag helt själv med Victor och det gick fint. De hjälpte till med incheckningen samt vid Security. Värst var när jah kom till Arlanda då INGEN hjälpte mig att plocka ut alla delar på bandet, alla tittade bara som besatta i sina j**** telefoner. Men det gick ändå

Det blir lite grann vad man gör av det. Allt ordnar sig för det mesta. Skulle dock undvika att flyga med lågpris bolag typ Ryanair, då man uppskattar faktiskt en viss mått av service ombord. Se till att ha mat, en leksak, och blöjor så är du räddad. 

Åker du själv eller är din man med? För isf är det verkligen inte så krångligt när man är två! Vart ska ni? 

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-26 17:56:11 följande:

Och så vet vi att Lovisa kan klättra uppför trappan. Tog sig precis upp på andra trappsteget själv. 7,5 månader!! Jisses! Går fort här nu. Gulp!! Nu bara måste grinden upp även lägst ner i vår trappa. Tur jag har gåstolen och Baby björnen. Hade aldrig blivit nån middag lagad här när jag är ensam med barnen annars...

Oj! Du lär inte få en lugn sekund nu

Victor rullar runt som en tok nu och ålar sig lite, han är nog på väg att snart krypa tror vi. Han har börjat lyfta magen och stå på alla fyra men har inte kommit på hur man går framåt än! Snackar hur mycket som helst (Johjen, vi verkar ha något gemensamt )

Tänkte ta fram lekhagen i helgen, kan nog behövas snart när jag t.e släpper ut valpen på tomten.

Rätt häftigt att se hur snabbt det går nu med utvecklingen

Kram på er!
  • Irma01

Lelle, tror inte att det finns någon garanti när det gäller vagnen.

Självklart får du amma diskret ombord, bara du inte tar bort bebisen bälte för det. Bara att ha en stor sjal som täcker, ingen kommer att reagera...

Ett tips är att inte hålla på och oroa sig en massa i onödan på vad som kan hända, även om jag förstår att du vill vara förberedd. Men man kan aldrig planera allt, och det kan också gå mycket lättare än man trodde. Ni är dessutom två

Det finns ingen anledning att ta ut en massa negativa saker som "skulle kunna hända" i förskott. Annars skulle man ju knappt ut genom dörren

Kan säga t.e att trots att Victor var lätt förkyld så vaknade han inte ens när vi landade (jag fick väcka honom för att kunna lämna planet!) och skrek totalt 10 min på hela resan...Hade han varit vaken hade jag gett bröstet när man började gå ner för landning då det är det som kan ge de tryck i örat. Det första flygvärdinnan sa till mig ombord var : "Bry dig inte om han skriker, ta det lugnt och gör det du vill. Alla har förståelse för en sådan liten och har de inte det så är det deras problem". Rätt skönt då det gjorde mig väldigt lugn. Dessutom var båda mina grannar ombord hur snälla som helst på väg ner och på väg upp.

Hade inte alls räknat med det.

Vad jag menar är att det är en balans mellan att vilja vara förberedd och att helt stressa sig upp i onödan med en massa "värsta möjliga scenario". 

Folk har rest med bebisar och barn i många år och kommer att fortsätta göra det. Vore det så jobbigt så skulle man inte göra det

Kram!

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-27 09:58:37 följande:
    Oj, oj!! Då är han på g snart Victor. Härligt!! Babysäkra allt som går redan nu!! Lovisa stod på alla fyra och gungade nån vecka innan hon kom på hur man gjorde för att krypa. Efter ett tag blev hon trött och frustrerad men skulle inte lägga sig ner iaf. Envis liten dam!! Låter toppen med lekhage, speciellt då ni har valp.

Kram
    Ja, det är helt galet hur snabbt det kan gå!

Jag tappar förresten också en massa hår, som fastnar i vår beiga soffan (är mörk så det och hundarnas svarta hår är ingen hit på den färgen...dammsuger OFTA).

Hoppas det går över fort...
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-27 10:48:04 följande:
    Jag tappar också massor klippt av en rejäl bit så nu är stråna iaf kortare än innan, alltid något

Maja har vaknat 511 gånger i natt. Ätit som en tok 4 går. Trots en hel portion gröt igår kväll innan läggdags (aldrig ätit en hel innan) åt även mycket nu imorse. Undrar om jag bara har vatten i tuttarna nu?? Så trött idag. Hon låg vaKen efter varje amning läääänge jätte glad, morsan var icke lika glad om vi säger så.
    Blä, vilken natt! Hoppas du hinner vila idag. Kan väl vara en utvecklingsfas kanske som påverkar? Eller tänder?

Håller tummarna att natten blir bättre!
  • Irma01
    glader skrev 2015-05-27 10:28:09 följande:

God morgon tjejer! Kul att läsa om era utvecklingsfaser och hur fort allt händer nu

Hedda står på alla fyra och gungar men kryper bara baklänges än så länge!
    Men hon förflyttar såg långt ändå på något konstigt sätt, bråder och ålar och drar i saker.
    Sitter gör hon inte riktigt än, bara korta stunder när hon lyckas hålla emot med händerna. Däremot far hon runt i sin gåstol som ett jehu och har redan hunnit dra ner några lampor från fönstern, hämtat skor på skohyllan, dragit ned handdukar och  dragit ut lådor så snart är det nog mer än full rulle...

Med andra ord är den lugna perioden över för mamma! Solig

En aktiv liten dam du har
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015